Miksi juuri marja-alalla on näitä luonnevikaisia yrittäjiä? "työntekijät eivät saa istua työnteon lomassa"
"On olemassa työntekijän oikeuksia, mutta on olemassa myös velvollisuuksia.
Jos 16-vuotiaat eivät jaksa seistä, kannattaa käydä keskustelemassa meidän 80-vuotiaiden työntekijöiden kanssa, jotka eivät koe asiaa ollenkaan ongelmaksi, vaikka he seisoisivat koko kahdeksantuntisen työpäivän."
???
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/93201466-156d-4a8c-813d-fce88fd66584
Kommentit (377)
Vierailija kirjoitti:
Stockallakin pitää seisoa koko työpäivä. Yhden satulatuolin ovat hankkineet jota sitte siirrellään kerrosten välillä. Max 5 min. saa istua per henkilö.
Ihan oikeastiko pitää seisoa koko työpäivä, eikö liikkeessä ole mitään muuta työtä kuin se kassan takana seisominen, asiakaspalvelua osastolla, tuotteiden järjestelyä, sovituskoppien siistimistä... Ei ihme että firmalla menee huonosti jos siellä on erikseen henkilökuntaa pelkästään seisomassa kassan takana koko työvuoron ajan...
Noilla pakaroilla sais kyllä istua, sanonko minne 😘
T. Limainen setämies
Vierailija kirjoitti:
Minulle asiakkaana on ihan sama vaikka istuvat koko ajan kunhan saan ostokseni tehtyä. Tosin seisominen on terveellisempää. Itse haluaisin toimistoon sähköpöydän että voisin seisoa mutta vanhanaikaiseen työpisteeseen ja vanhanaikaisen pomon vuoksi on hankala järjestää.
No ei ne myyjät varmaan edes aikoneet istua asiakaspalvelutilanteen aikana. Mutta jos sataa koko päivän ja asiakkaita käy päivän aikana 5 ihmistä, on pelkkää simputtamista kieltää istuminen.
Eipä tosiaan ihan tervettä sakkia ole nekään, jotka majoitti thaimaalaisia poimijoita täysin ala-arvoisissa olosuhteissa ja ruoat oli jotain kalanperkuujätettä! Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Maajussit ovat oikeasti aika pimeää sakkia.
Tämä. Elämäm koulu tuoksahtaa niissä vahvasti.
Pitääpä tarkastaa jatkossa asia, ja ostan marjani vain sellaisista myyntipisteistä, joissa näkyy tiskin takana jakkara.
Vierailija kirjoitti:
Työturvallisuusriski on niin huono selitys tälle.. poistetaan sitten tuolit kaikista työpaikoista, niin maailma pelastuu!
SE ei ole huono selitys!
Tiedätkö, jos se kesähessu kompastuu siellä tuoliin ja rämähtää pöydälle pläts...voi mennä päivän sato, puhumattakaan että kesähessulle käy
huonosti.
Ole ite käsi/jaöka kipsissä kuusi viikkoa!
Itelle sattui työtapaturma juuri sen vuoksi kun ei työsuojelusäännöstä
oltu huomioitu!
joo, mitäpä työturvallisuudesta!
joo hei ja se työturvallisuus on myös sun vastuulla, et voi laistaa sitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työturvallisuusriski on niin huono selitys tälle.. poistetaan sitten tuolit kaikista työpaikoista, niin maailma pelastuu!
SE ei ole huono selitys!
Tiedätkö, jos se kesähessu kompastuu siellä tuoliin ja rämähtää pöydälle pläts...voi mennä päivän sato, puhumattakaan että kesähessulle käy
huonosti.
Ole ite käsi/jaöka kipsissä kuusi viikkoa!
Itelle sattui työtapaturma juuri sen vuoksi kun ei työsuojelusäännöstä
oltu huomioitu!
joo, mitäpä työturvallisuudesta!
joo hei ja se työturvallisuus on myös sun vastuulla, et voi laistaa sitä!
Hei marjayrittäjä, tuo on oikeasti noloa.
Heh, minä olen aineenopettaja ja edellisessä koulussani rehtorilla oli kuningasajatus ajaa työntekijöiden terveyttä järjestämällä luokkiin vain sähköpöytä ja opettaja sitten seisoisi koko päivän.
Siis kahdeksan oppituntia putkeen ja istua ei saanut.
Kyllä näitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen Usan markettien kassat, jotka pakotetaan seisomaan ihan vittuilun vuoksi. Mitään työntekoon liittyvää perustetta asialle ei ole.
Täälläkin on kaupoissa sama homma. Mene vaikka mihin tahansa kauppakeskukseen ja kiertele muutamissa myymälöissä niin huomaat että yksikään myyjä ei istu.
Heillä on vaihtoehtona istua tai seistä. Vaihtelu on tärkeää. Pelkkä istuminen tai seisominen ei ole hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulle asiakkaana on ihan sama vaikka istuvat koko ajan kunhan saan ostokseni tehtyä. Tosin seisominen on terveellisempää. Itse haluaisin toimistoon sähköpöydän että voisin seisoa mutta vanhanaikaiseen työpisteeseen ja vanhanaikaisen pomon vuoksi on hankala järjestää.
Pahoitteluni ot:sta, mutta seisomisen terveyshyödyt ovat olleet liioiteltuja ja ilmeisesti perustuneet enemmän ajatukseen, että asia on näin kuin varsinaisesti tutkittuun tietoon. Nyt kun asiaa on tutkittu joissain tapauksissa seisominen työpisteellä on ollut jopa hitusen haitallisempaa kuin istuminen. Samat ongelmakohdat tulevat esille myös seisten tehdyssä (pääte)työssä, eli huonot työasennot ja liikkumattomuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän olen ihmeissäni, että miksi niiden 80-vuotiaiden täytyy olla seistä koko päivä, tai poimia marjoja ylipäänsä?
Joku nuori olisi varmasti mennyt mielellään tuonne kesätöihin, mutta ahneet eläkeläisgubbet veivät sitten senkin pois nuorilta.
eikä ole! Ekana pyydetään kahden viikon loma,, "koska festarit" "poikaystävä lähtee Norjaan ja mä meen mukaan" "en voi olla silloin töissä koska...."
Ekana ovat pyytämässä vapaata ja tietty tili ennakkoon!
Hieno aloitus nuorelta. Ihan jo oletusluontoisesti lyödään perseet penkkiin.
Tosin tästä tulee ongelmia jos myöhemmin pitäisi istua joku työnjohtaja ulos.
AP:lle voit kysyä isältä mitä yllä olevat tarkoittavat.
Mä ymmärrän tän oikeastaan, meillä työpaikalla saa käyttää puhelimia mutta eräs noin 50 vuotias työntekijä käyttää jatkuvasti puhelinta työpaikalla. Häntä kiinnostaa enemmän puhelimella pelaaminen kuin itse työ ja se puhelin oikeasti häiritsee hänen työntekoa. Sillä on myös penkki missä hän istuu kun hän sitä puhelinta näprää ja on ollut puhe että penkki vietäsisi pois häneltä.
Tämän johdosta meillä on puhuttu että puhelinkielto tulisi eli työaikana ei puhelimia näprätä.
Jos työpäivä kestää 8 tuntia, niin onhan se tuskaa seistä myyntipöydän takana jos/kun ei pääse yhtään kävelemään/liikkumaan. On ihan eri asia seistä paikoillaan tai kävellä koko työpäivän. Tiedän sen itse leikkaussalihoitajana, että kyllä jalat huutaa hoosiannaa jos olet pitkässä koko päivän leikkauksessa insrumenttihoitajana, eikä vain jalat, myös alaselkä.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa istua koska...?
Se menee sit istuskeluksi ja kännykän katsomiseksi.
Työkyvyttömillä täällä (99% porukasta) ei tule koskaan olemaan yhtään työntekijää.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän tän oikeastaan, meillä työpaikalla saa käyttää puhelimia mutta eräs noin 50 vuotias työntekijä käyttää jatkuvasti puhelinta työpaikalla. Häntä kiinnostaa enemmän puhelimella pelaaminen kuin itse työ ja se puhelin oikeasti häiritsee hänen työntekoa. Sillä on myös penkki missä hän istuu kun hän sitä puhelinta näprää ja on ollut puhe että penkki vietäsisi pois häneltä.
Tämän johdosta meillä on puhuttu että puhelinkielto tulisi eli työaikana ei puhelimia näprätä.
No oman puhelimen käyttökielto on ihan eri asia ja täysin ymmärretävää. Omat puhelut ja viestit hoidetaan tauon aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maajussit ovat oikeasti aika pimeää sakkia.
Tämä. Elämäm koulu tuoksahtaa niissä vahvasti.
Kenestäkään täällä ei ole yhtään mihinkään. Muista tänäänkin ulista tukien pienuutta ja sitä, ettei kukaan palkkaa töihin.
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen Usan markettien kassat, jotka pakotetaan seisomaan ihan vittuilun vuoksi. Mitään työntekoon liittyvää perustetta asialle ei ole.
Täälläkin on kaupoissa sama homma. Mene vaikka mihin tahansa kauppakeskukseen ja kiertele muutamissa myymälöissä niin huomaat että yksikään myyjä ei istu.
Heillä on vaihtoehtona istua tai seistä. Vaihtelu on tärkeää. Pelkkä istuminen tai seisominen ei ole hyväksi.
Tosi harvassa liikkeessä kassan takana on tuoleja istumiseen, vaihtoehdot ovat siis seistä tai liikkua myymälässä. Ja se on ihan ok, liikkuminen ei ole läheskään niin raskasta kuin paikallaan seisominen useita tunteja.