Miksi juuri marja-alalla on näitä luonnevikaisia yrittäjiä? "työntekijät eivät saa istua työnteon lomassa"
"On olemassa työntekijän oikeuksia, mutta on olemassa myös velvollisuuksia.
Jos 16-vuotiaat eivät jaksa seistä, kannattaa käydä keskustelemassa meidän 80-vuotiaiden työntekijöiden kanssa, jotka eivät koe asiaa ollenkaan ongelmaksi, vaikka he seisoisivat koko kahdeksantuntisen työpäivän."
???
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/93201466-156d-4a8c-813d-fce88fd66584
Kommentit (377)
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että joku jo tämän kirjoitti (en lukenut koko ketjua).
Saavatkohan he helteellä juoda vettä asiakkaiden nähden vai onkohan sekin kielletty.
Työaikalain mukaan työntekijälle on annettava päivittäinen lepotauko (ruokatauko), jos hän työskentelee yli kuusi tuntia päivässä. Taukoa ei saa sijoittaa välittömästi työvuoron alkuun eikä loppuun. Jos tauon aikana saa esteettömästi poistua työpaikalta, tauko on omaa aikaa. Muuten tauko on annettava työaikana. Toteutuukohan tuokaan.
Hyvä kysymys. Tällaisessa firmassa en ihmettelisi jos on kielletty juominenkin.
Kerran (ulkomailla) olin työssä jossa piti myös seistä pitkiä aikoja eikä saanut juoda asiakkaiden nähden, mutta oli sentään mahdollisuus taukoon lähes koska tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Tero on oikeassa, osaavatkohan nuo tytöt edes teititellä asiakkaita? Kauas on tultu vanhoista ja hyvistä ajoista.
Voisihan tuota kehittää vielä. Myyjättärille päähän valkoiset hilkat ja eteen soma valkoinen kokoesiliina.
Taas yksi syy olla ostamatta kalliita marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne marjat jää myymättä päivän päätteeksi, ne menee kompostiin
Ei kai se myyjän vika ole, jos marjat ei mene päivän aikana kaupaksi.
Voi hyvinkin olla, jos tekee työnsä huonosti ja karkoittaa asiakkaat.
Se tuskin on kiinni siitä, seisooko jaloillaan koko päivän odotellen niitä asiakkaita vai istuuko sen ajan, kun asiakkaita ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ostavat mansikoita, koska haluavat mansikoita, eivät koska myyjä on mukava. Tai minä ainakin toimin näin.
Juttelemalla mukavia myyjä myy enemmän, keksii käyttöideoita ja antaa vinkkejä. Lisämyynti on taitolaji, vain kokemattomat ja tumpelot rahastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tosiaan ihan tervettä sakkia ole nekään, jotka majoitti thaimaalaisia poimijoita täysin ala-arvoisissa olosuhteissa ja ruoat oli jotain kalanperkuujätettä! Sairasta.
Mä olen itse ollut sen talon poimija nuorena. Tää nykyinen isäntä oli törppö jo silloin. Ilman kotitilaansa olisi varmastikin hunningolla. Pappa betalar ja niin poispäin.
Nämähän ne on pahimmat työnantajat. Kouluja ei ole jaksettu käydä ja (suoja)töissä oltu iskän firmassa pelkästään.
Ei ne marjat tule myytyä yhtään huonommin istuenkaan. Varsinkin helteellä istuminen edesauttaa myyjän vointia.
Kaupan kassa pistää jauhelihapakettia hihnalle ihan yhtä hyvin istuen, kuin seisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tuskin on kiinni siitä, seisooko jaloillaan koko päivän odotellen niitä asiakkaita vai istuuko sen ajan, kun asiakkaita ei ole.
Enpä näin väittänytkään. Ehdottomasti olen tuolin kannalla ja kuvat katsoin niin näytti olevan korkeita sankoja pöydän takana. Niiden päällä voi istua jos pomo on tuolivastainen idiootti, ei se koko päivää seiso vieressä katsomassa istutaanko vai seistäänkö työpaikalla.
Ai että mua käy ärsyttämään aina kaikki tällaiset menneisyyteen ja jämähtäneet ikäihmiset jotka nokkelana ja polleana selittää kuinka on havainnut että tämä on hyvä juttu, tämä se on oikein ja kunnollista ja muu ihan hapatusta. Ja sitten ne on tällaisia 'pakko seistä' juttuja, vaikka tutkimukset sanoisi, että se ei ole hyväksi. Hapatuksia ne tutkimukset. Pakko seistä. Seistä!
Vierailija kirjoitti:
Pitkään seisominen ilman mahdollisuutta istua voi olla haitallista terveydelle. Useat asiantuntijat ja työterveyslaitokset (kuten Työterveyslaitos Suomessa) korostavat, että työssä tulisi olla vaihtelua sekä istumista että seisomista jotta keho ei rasitu yksipuolisesti.
Tässä joitakin terveyshaittoja, joita pitkäaikainen seisominen ilman taukoja tai istumismahdollisuutta voi aiheuttaa:
Pitkän seisomisen haittoja:
Jalkojen turvotus ja kipu
Alaselän, polvien ja lonkkien rasitus
Suonikohjujen riski kasvaa
Väsymys ja heikentynyt verenkierto
Tuki- ja liikuntaelinsairauksien riski
Työergonomian suositukset:
Mahdollisuus vaihdella asentoa työn aikana (istua, seistä, liikkua)
Tarjolla tulisi olla tuoleja taukoja varten,
Voisiko nämä lähettää hänelle?
Pyörtynyt myyjä varmaan sitten antaa todella hyvän kuvan yrityksestä, ja myyntiä tulee paremmin?
Tässähän on tarkoituksena saada olot sellaisiksi et kohta kaikki kesätyöntekijät ovat ulkomaalaisia joille voi maksaa 5€ / h
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ette hyväksy puhelinkieltoa tai istumakieltoa työpaikoilla niin kysymys teille.
Jos työ on vaikka sellaista että valmistat tuotteita ja ilman puhelinta ja istumista tuote valmistuu 15 minuutissa mutta istumisen ja puhelimen ansiosta tuote valmistuu tunnissa niin kertokaa nyt että miksi puhelinta ja istumista ei saa kieltää työpaikalla?
Eikö sen työntekijän palkkaa voisi tässä tapauksessa pudottaa reilusti kun se tekee niin hitaasti työtä?
Tämän tyyppiset kannanotot ovat työelämän syöpä. Nimenomaan siksi, että työntekijöihin suhtaudutaan kuin alakoululaisiin. Ajatellaan, että jos ei varmuuden vuoksi kielletä kaikkea ja tehdä työntekemisestä mahdollisimman epämiellyttävää, ne ääliöt toimii tuossa viestissä kuvatulla tavalla. Vaikka tällaisesta ei ole mitään näyttöä; päinvas
"..lähes joka työpaikasta että toiset tekevät työt ja yksi näprää puhelinta."
Ihan samaa sanoi mun lapseni kesätöissä ollessaan. Raivasivat raivaussahalla pusikkoa ja sitten roudasivat oksat siirtolavalle. 2 tyttöä kuulema kantoi oksia vain kun joku aikuinen näkyi lähellä ja muun ajan olivat puhelimella. Pojat hoitivat käytännössä koko urakan. Kaikki sai kuitenkin saman palkan.
Vierailija kirjoitti:
Maajussit ovat oikeasti aika pimeää sakkia.
Yleistät tyhmästi ja provosoivasti. Jos huomasit, niin tässä oli äänessä yksi marjayrittäjä.
Tälle yrittäjälle voisi sanoa häntä hieman lainaten;
" On olemassa työnantajan oikeuksia, mutta on olemassa myös velvollisuuksia."
Mitenköhän nuo lakisääteiset tauot työntekijöille esimerkiksi toteutuvat tässä yrityksessä? Kuulostaa vähän siltä, ettei tämä yrittäjä tunne täysin velvollisuuksiaan, suosittelen viranomaisia tarkistamaan kyseisen yrityksen työolot, kirjanpidon ja muutkin asiat, koska vaikuttaa kovin hämärältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän olen ihmeissäni, että miksi niiden 80-vuotiaiden täytyy olla seistä koko päivä, tai poimia marjoja ylipäänsä?
"No kyllä 80-vuotiaatkin jaksaa seistä!!!" Minun kokemuksen mukaan 80-vuotiaat tarvitsevat avustajan, jotta pääsevät edes kodin ulkopuolelle liikkumaan. Missä iässä ne rollaattorit sitten sopii ottaa käyttöön? 100?
Minun kokemukseni mukaan taas 80-91 v lenkkeilee päivittäin useita kilometrejä. Tuo 91v kävi just kirppiksellä myymässä tavaroitaan yksin ilman apua.
Ihmiset ovat yksilöitä. Ei voi yleistää. Minulla on tällä hetkellå kokemus 85-vuotiaasta, joka tarvitsee rollan ulkona ja liikkuu sisällä ottaen tukea seinistä.
Tätähän minä juuri sanoin, oma kokemukseni on täysin päinvastainen kuin edellisellä kommentoijalla.
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat Saksasta toisen maailmansodan jälkeen paenneita nazzeja. Siksi.
Ihan natsimenoa, ja työelämäkulttuuri venäläistyyppistä.
Työsuojelu ei toteudu tässä firmassa.
Siihen jossa marjat näyttävät paremmilta.
No kyllä löytyy yksittäisiä työntekijöitä lähes joka työpaikasta että toiset tekevät työt ja yksi näprää puhelinta. Joka ainoassa työpaikassa näitä on ollut ja oma lapsikin teininä valitteli että kaveri istuu vaan tupakalla ja hän tekee työt.