Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perseensuti - oletko nähnyt, käyttänyt tai peräti omistatko?

Vierailija
10.07.2026 |

Perseensuti oli yleisesti käytössä ainakin 1880-luvulle saakka Kymenlaaksossa ja Karjalassa. Tiettävästi sitä käytettiin myös jonkin verran Kanta-Hämeessä ja Varsinais-Suomessa. Perseensuti, tai perssuti tunnettiin myös nimellä perskä. Se laitettiin hirrenrakoon kuivamaan ja odottamaan seuraavaa käyttäjää - OMG!

Lähde: Hikpedia

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole.

Vierailija
2/20 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ap lienee perseensuristin? Se NL:n aikainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudenkodissa syvällä Itä-Suomessa vaarilla oli perseensuti huussissa. Sillä tupsutettiin meidän natiaistenkin kikkareiden jäämät pyllynsilmästä. Viimeistely tehtiin rahkasammaleella. Hyviä muistoja 😁

Vierailija
4/20 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/20 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa. Mistä näitä saa vai pitääkö askarrella itse?

Vierailija
6/20 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sellainen hienompien ihmisten pyllypensseli.

Vierailija
7/20 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaelluksella voi vuolla puusta ohuita lastuja millä sipaisee varmuudeksi persreiän puhtaaksi. Hyvin toimii. Uudelleenkäytettävä suti on vähän epäilyttävä ajatus.

Vierailija
8/20 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaelluksella voi vuolla puusta ohuita lastuja millä sipaisee varmuudeksi persreiän puhtaaksi. Hyvin toimii. Uudelleenkäytettävä suti on vähän epäilyttävä ajatus.

Hyi!

Vierailija
9/20 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakku

Kakku on hirviö, joka vaanii ihmisiä yleensä juhlissa ja muissa juhlavissa tilaisuuksissa. Sen ainutlaatuisen saalistustavan erityispiirre on ruuaksi tekeytyminen, hiljaa odottaminen kunnes joku idiootti tulee ja yrittää syödä sen. Yleensä kakku ei kuitenkaan saa hampaisiinsa kuin sormet.

Jos kuitenkin kerkeät purra kakkua ennen kuin kakku puree sinua, et siltikään ole turvassa! Kakku nimittäin pakottaa sinut dieetille.

Uusimpien tietojen mukaan kakut myös lisääntyvät niiden kautta, jotka puraisevat ensin. Syödyksi tullessaan kakku tuottaa sen verran mielihyvää, että syöjä tahtoo lisää, ja ennen pitkää joko tekee itse lisää kakkuja, tai kiristää tuttaviaan näin tekemään. Tämän perusteella kakun voidaan katsoa olevan eräänlainen parasiitti.

https://hikipedia.org/wiki/Kakku

Vierailija
10/20 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Antiikin Roomasta peräisin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Xylospongium

Vierailija
11/20 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnolliseen rituaaliin tempaistu pullasuti. Kirjaimellisesti puhdistettiin peräaukko - uskovaiset siinä lahkossa toisiltaan. 

No, ei ole tullut sutia käytettyä meikäläisellä siihen tapaan. 

Vierailija
12/20 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjän Karjalasta voi saada käsityönä valmistettuja perinnesuteja vielä tänäkin päivänä.

Vierailija
13/20 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei toiminut. Minne voin vamittaa asiasta??

Vierailija
14/20 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venäjän Karjalasta voi saada käsityönä valmistettuja perinnesuteja vielä tänäkin päivänä.

Ihan mahtavaa. Näen sieluni silmin kuinka asetan työpaikan wc:n kaappiin käsintehdyn karjalaisen perseensutini koreassa puisessa säilytysrasiassaan.

Vierailija
15/20 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se onkin ihan oma välineensä.

https://hikipedia.org/wiki/Ven%C3%A4l%C3%A4inen_perseensuristin

Vierailija
16/20 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi!

Sama se on pyyhkiikö pyllyn paperiin, sammaleeseen vai siveleekö ohuilla puulastuilla siistiksi. Vesi on paras tottakai. Onneksi Suomessa ja Aasiassa on melkein kaikissa vessoissa käsisuihkut tai niin Aasiassa vesipiste ja huuhtelukupit.

Vierailija
17/20 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työväenopistossa on ollut perssuti kurssi tarjolla.

Vierailija
18/20 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, ei ole oikeastaan tullut tilaisuutta, ja pelkään että tulisin katumaan. Varsinkin jos se olisi yleisessä käytössä oleva suti. Vessapaperi tuntuu turvallisemmalta valinnalta joten olen jatkanut sillä. Mistä tuli mieleen tällainen 🙃

Vierailija
19/20 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, ei ole oikeastaan tullut tilaisuutta, ja pelkään että tulisin katumaan. Varsinkin jos se olisi yleisessä käytössä oleva suti. Vessapaperi tuntuu turvallisemmalta valinnalta joten olen jatkanut sillä. Mistä tuli mieleen tällainen 🙃

Juolahtipa vaan mieleen kun tuo perseensuti kirosanana on varmaan kaikille tuttu mutta kuka on oikeasti tiennyt millainen kapistus se on ja miten sitä on käytetty?

Ap

Vierailija
20/20 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juolahtipa vaan mieleen kun tuo perseensuti kirosanana on varmaan kaikille tuttu mutta kuka on oikeasti tiennyt millainen kapistus se on ja miten sitä on käytetty?

Ap

Joo voi olla etten tunnistaisi perseensutia vaikka se tuotaisiin nenäni eteen 😀