Miksi juuri marja-alalla on näitä luonnevikaisia yrittäjiä? "työntekijät eivät saa istua työnteon lomassa"
"On olemassa työntekijän oikeuksia, mutta on olemassa myös velvollisuuksia.
Jos 16-vuotiaat eivät jaksa seistä, kannattaa käydä keskustelemassa meidän 80-vuotiaiden työntekijöiden kanssa, jotka eivät koe asiaa ollenkaan ongelmaksi, vaikka he seisoisivat koko kahdeksantuntisen työpäivän."
???
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/93201466-156d-4a8c-813d-fce88fd66584
Kommentit (377)
Oon ollut joskus töissä tuollaisessa samantapaisessa kojussa, jossa oli myös jakkara työntekijälle. Siitä ei aiheutunut työturvallisuusriskiä eikä asiakaskatoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kehittyy lihakset. Nykynuoret muutenkin niin huonokuntoisia.
Ei paikalla seisomalla kehity kuin suonikohjut.
Ei taida sitten olla heidän työpaikka.
Kenen? Ihmisten? Liika seisominen ei tee yhdellekään ihmiselle hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi pomon pitää ostaa sohvat, että työntekijät voi makoilla työpäivän ajan! Pomo voisi myös tarjoilla virvokkeita ja pientä purtavaa.
Jos meillä on "työvoimapula", kannattaa työntekijöitä kohdella asiallisesti.
Edelleenkin on vaan palkanmaksupula.
Olin itse opiskeluaikana töissä myymälässä, jossa asiakkaita oli todellakin jatkuvana virtana. Yleensä seisoin, mutta se kassan rakenteisiin tehty tuoli (pystyi siirtämään hihnan alle) oli todella tervetullut kiireisinä päivinä. Sen avulla sai arsentoa ja ergonomiaa hieman muutettua, ettei niska-hartia-seutu mennnyt ihan jumiin.
Yllätys olikin, kun oma lukiolainen oli nyt samankaltaisessa kiirepaikassa töissä ja tuoleja ei ollut lainkaan. Kyse ei omasta mielestäni lle laiskuudesta. Jos toimistotyössäkin on suositeltavaa pitää tauko kerran tunnissa, niin miksi kassalla ei ole mahdollsuutta edes pieneen asennon muuttamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän olen ihmeissäni, että miksi niiden 80-vuotiaiden täytyy olla seistä koko päivä, tai poimia marjoja ylipäänsä?
"No kyllä 80-vuotiaatkin jaksaa seistä!!!" Minun kokemuksen mukaan 80-vuotiaat tarvitsevat avustajan, jotta pääsevät edes kodin ulkopuolelle liikkumaan. Missä iässä ne rollaattorit sitten sopii ottaa käyttöön? 100?
Mun vanhemmat on kasikymppisiä, ajavat autoa ja hoitavat omat asiansa ihan ilman mitään avustajaa. Kannettava ja älykänny ovat heillä jokapäiväisessä käytössä.
Rollaa ei kumpikaan tarvitse, mutsi voisi ottaa sellaisen ehkä kukkatelineeksi
Vierailija kirjoitti:
Tero on oikeassa, osaavatkohan nuo tytöt edes teititellä asiakkaita? Kauas on tultu vanhoista ja hyvistä ajoista.
Itse pidän teitittelyä v*ttuiluna. T:M53
Onko eettistä laittaa 80-vuotiaat seisomaan jossain kojussa helteellä koko päivän? Kenellä vastuu, jos mumma pyörtyy, saa lämpöhalvauksen ja rikkoo luita? Siis ei edes tuolia senioreille tuossa lafkassa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin, suorin ja välittömin työturvallisuusriski on pashaa jauhava, välinpitämätön ja veemäinen TYÖNANTAJA.
Itseäni ei asiakkaana kiinnosta istuvatko myyjät (normijärkisillä näin) jos/kun kaikki muuten sujuu/toimii. Myyjä ei vain ole myyjänä samalla tasolla seisoessaankaan ja seisominenKAAN ei paranna ontuvaa kohtaamistaitoa mikäli sellainen joillakin hakusessa.
Samalla tasolla asiakkaan kanssa on ainoastaan toinen asiakas, joka kohdataan ja palvellaan samalla tavalla. Tämä tiedoksi ja opiksi näille tusinatolloteroille, jotka kohta ihmettelevät "epäreilua" konkurssiin tahattomasti "ajautumistaan".
Työturvallisuutta parantaa myös riittävä taukojen pitäminen, lepo, nesteytyksestä huolehtiminen ja ergonomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen Usan markettien kassat, jotka pakotetaan seisomaan ihan vittuilun vuoksi. Mitään työntekoon liittyvää perustetta asialle ei ole.
Täälläkin on kaupoissa sama homma. Mene vaikka mihin tahansa kauppakeskukseen ja kiertele muutamissa myymälöissä niin huomaat että yksikään myyjä ei istu.
Ruokakaupassa kaikki kassamyyjät istuvat.
Ja kyllä sinne teltan sivustalle voi yhden jakkaran laittaa, johon voi hetkeksi asettua lepuuttamaan jalkojaan, kun ei ole asiakkaita. heti, kun asiakas lähestyy, niin ylös palvelemaan. Ihme tahallista väärinymmärrystä kauppiaalta, että asiakkaita palveltaisiin istualtaan.
Keskitysleireissä yksi rääkkäämisen muoto oli seisottaa vankeja tuntikausia rivissä auringonpaissteessa. Kenen kroppa petti, esim jalat petti tai pyörtyi - hälle pyssy lauloi välittömästi.
Tuollaiset työnjohtajat nykyaikana ovat luonnevikaista porukkaa.
Suomalaisten kansalaisvelvollisuus on ajaa kyseisen riistäjän yritykset konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Noilla pakaroilla sais kyllä istua, sanonko minne 😘
T. Limainen setämies
No sepä onkin asia mihin Tero ei ole puuttunut, joskus tuli ja tulee suorastaan myötähäpeä nuorten marjan myyjätyttöjen piukeista trikoosta joissa ovat töissä. Ja niitä juuri limaisen setämiehet tuijottaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitin vain huomiota videossa, että istutaan myyntipöydällä, nostetaan jalkoja myyntipöydille. Oletteko koskaan nähnyt vastaavaa missään työssä?
Video oli pelleilyä ihan tarkoituksella. Tytöt keksivät siinä hassuja tapoja lepuuttaa jalkoja ja selkää, kun ei ollut tuoleja millä istua ja istuminen oli kiellettyä.
Miten jotkut ovat näin tosikkoja...
Vierailija kirjoitti:
Pitkä ketju, en jaksa lukea, mutta tiktok ei ole oikea kanava viestiä työepäkohdista.
Se kannattaa niille nuorillekin kertoa.
Mikä sitten? Hehän oletettavasti olivat jo pyytäneet tuolia tai heille oli heti kättelyssä tehty selväksi, että tuoleja ei tule ja istua ei saa. Eli työnantajan kanssa on jo keskusteltu asiasta. Nuoret kesätyöntekijät eivät kuulu ammattiliittoihin, eikä tuollaisilla työpaikoilla ole työsuojeluvaltuutettuja. Eli mihin nämä nuoret voivat olla yhteydessä epäkohdista? Somessa saavat sentään äänensä kuuluviin.
Vierailija kirjoitti:
Siis en nyt näe ongelmana, jos hiljaisena hetkenä hetkeksi istahtaa, mutta sellainen jatkuva istuminen ja somettaminen on ongelma. Hiljaisena hetkenä siivotaan, järjestellään, pyyhitään, katsotaan niitä marjalaareja, että onko siellä mätiä yksilöitä ja poimitaan ne pois. Istumisen ongelma on, että ne kaivaa puhelimen esille ja alkaa notkua sillä.
Samaa ongelmaa näkee, kun palkkaa jonkun nuoren vaikka pikkukauppaan tai kioskille töihin. Hiljaisena hetkenä heti puhelin käteen. Ei, ei. Se on työaikaa. kokenut työntekijä tai yrittäjä itse voi olla vielä puhelimella, mutta sen uuden pitää väliaikoina opetella näkemään, mitä pitää tehdä, tutustua tuotteisiin, katsoa hintoja, opetella se, mistä mikin löytyy ja siivoilla. Ei se työ ole pelkästään sitä, että lyö kassaan hinnan. Kokemuksen myötä oppii ne tarvikkeet ja kehittyy silmä niille lisätöille, niin siinä vaiheessa on mahdollista hiukan relatakin hetkittäin. Silti jot
Katsoitko tuon videon? Kuinka monta kertaa päivässä nuo kymmenen pulloa ja purkkia pitää järjestellä riviin ja pyyhkiä tuota pientä myyntipöytää?
Vierailija kirjoitti:
Heille on varmaan suotu lakisääteiset tauot jolloin saa istua. Väen kunto vain on romahtanut. Heiltä odotetaan liikaa siihen nähden. Jos ei jaksa kantaa omaa kehoaan, miten jaksaisi työskennellä siinä samalla?
Typerä ajatus. Ensinnäkin nuorilla on yleensä matala verenpaine, jolloin lämpötila ja seisominen aiheuttavat huoimaamista ja tätä kautta mahdollisia vaaratilanteita. Toisaalta liika seisominen nostaa suotta verenpainetta etenkin jos siihen taipumusta. Mielestäni ei nuorena kannata myöskään hommata ehdoin tahdoin suonikohjuja seisomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa tahallaan väärinymmärrystä ketju täynnä! Ei tietenkään istuta, kun on asiakkaita! Kyse on niistä pitkistäkin ajoista, kun asiakkaita ei ole. Ihan loputtomiin ei tuollaisessa pienestä myyntikojussa ole puuhasteltavaa ilman asiakkaita, eli mikä ongelma on saada istua aina välillä? Tuoli voi olla pieni taittojakkara, jonka saa työnnettyä vaikka myyntitiskin alle.
Itse olen 90-luvulla nuorena aikuisena ollut työpaikoissa, joissa piti näytellä työntekoa vaikka kaikki työt oli jo tehty. Luulin, että tästä typeryydestä on päästy eroon. Omien aivojen käyttö on sallittua. Jos vettä tulee taivaan täydeltä, myyntipöytä ja -koju viimeisen päälle järjestetty ja putsattu ja yhtään asiakasta ei ole, miksi myyjän pitää seistä? Ei tarvitse sohvaa, istuminen ei tarkoita jalkoja pöydän reunalla ja mitä typeryyksiä täällä nyt lauottiin. Ihan voi istua tavallisen siististi ja nousta seisomaan kun asiakas lähestyy.
TÄMÄ oli kuin minun suustani. Kerrankin järkevä kommentti.
Saattaa olla tiktokin tehneillä mukava työilmapiiri tämän jälkeen. Jos on töitä ollenkaan, sen verran kitkerältä kuulosti kommenteissaan Puikkonen.
Vierailija kirjoitti: Entä jos joutuu käyttämään pyörätuolia?
Ei tollanen narsisti palkkaa ihmistä joka pyörätuolissa. Jos jollekin tapahtuisi onnettomuus, että joutuu pyörätuoliin, niin toi sairas paska antaisi potkut ja aukoisi vielä päätään. Karma kostaa toivottavasti ja ehkä toi pelle ei ikinä itse voi seisoa. En nyt tälläistä toivo kuitenkaan.
Minä harrastin liikuntaa nuorena, niin paljon että meni jo yli. Sit ku yhden kesän tein töitä marja myyjänä sattui tietysti tollanen kaheli. Oli kuin hyvä kunto tahansa 8h seisten on kidutusta. Ihan turha vedellä kortteja"mee Kysyy 80 vuotiailta" Se katkera sukupolvi tai useimmiten ainaki osaa muuta, kuin haukkua nyky nuoria.
Pistäkää vastaan! Niin kauan tälläisia löytyy, kun kiltti ja tunnollinen suomalainen uskoo.
Älkää kukaan ostako mitään tuolta yrittäjältä.
Suurin, suorin ja välittömin työturvallisuusriski on pashaa jauhava, välinpitämätön ja veemäinen TYÖNANTAJA.
Itseäni ei asiakkaana kiinnosta istuvatko myyjät (normijärkisillä näin) jos/kun kaikki muuten sujuu/toimii. Myyjä ei vain ole myyjänä samalla tasolla seisoessaankaan ja seisominenKAAN ei paranna ontuvaa kohtaamistaitoa mikäli sellainen joillakin hakusessa.
Samalla tasolla asiakkaan kanssa on ainoastaan toinen asiakas, joka kohdataan ja palvellaan samalla tavalla. Tämä tiedoksi ja opiksi näille tusinatolloteroille, jotka kohta ihmettelevät "epäreilua" konkurssiin tahattomasti "ajautumistaan".