Tekisitkö tässä tilanteessa lasun ?
Tunnen yhden yksinhuoltaja äidin jolla kaksi pientä lasta. Äiti on usein todella sekaisin ja erittäin pahasti harhainen. Lähettelee outoja viestejä milloin kenellekin. Välillä tuntuu siltä ettei äiti ole siinä kunnossa että pystyy huolehtimaan kahdesta lapsestaan. Olen erityisen surullinen tästä mutta se käytös on todella pelottavaa jopa meitä muita kohtaan. Keksii mitä ihmeellisimpiä tarinoita meistä muista eikä niissä tarinoissa ole päätä eikä häntää. Toivoisin todella että tämä äiti saisi apua itselleen.
Kommentit (38)
Huom. Vastaavanlaisissa tilanteissa voi soittaa myös neuvolaan ja pyytää sieltä ohjeita. Kuitenkin perheellähän on neuvolan asiakkuus. Ja käynneillä terv hoit voi tehdä myös havaintoja onko lasun paikka.
En tekisi koskaan lasua vaan tarjoiaisin äidille esim. siivous- tai ruuanlaittoapua.
Vain paha ihminen lasuttaa.
Mistäs ajattelit lasuttaa?
"Tämä lasten äiti keksii meistä ikäviä tarinoita. Viekää siltä lapset. Kiitos" ?
Tee ilmoitus sitten ihmeessä omalla nimelläsi, sillä mainehaittaa aiheuttava mustamaalaus on ihan oikea rikos.
Ilman muuta kannattaa tehdä lasu, olen itsekin tehnyt ja apua tarvitsevaa alettiin auttamaan, Toki sosiaalitoimessa on valtavaat ruuhkat, mutta ainakin joku käy tai soittaa hänelle, että onko välittömän avun tarpeessa..
Vierailija kirjoitti:
Lasullekin pitää pystyä antamaan konkreettista näyttöä lasten huonosta kohtelusta. En ihan kirjoituksesi perusteella saanut kiinni, mikä yhteys äidin viesteillä on lasten pahoinvointiin.
Pelkät huoli-ilmoituksetkin otetaan vakavasti eikä omaa nimeä tarvitse kirjoittaa ilmoitukseen. Voi myös dramatisoida jotta asian vakavuus tulee paremmin esille. Jos lapsilla on isä olemassa niin voivat soittaa isälle jotta hän ottaisi lapset turvaan selvitystyön ajaksi. Jos selviää mitä tahansa huolestuttavaa niin lapset jäävät sinne isälle pysyvästi.
Millaisia viestejä hän lähettelee?
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Olen ollut laittavinani merkille, että aina kun joku ottaa täällä puheeksi, että pitäsikö hänen tai jnkun muu tehdä lastensuojeluilmoitus tai muulla tavoin tuo esiin että kaipaa / tovooo lastensuojeluviranomaisilta toimia niin jostain syystä lähes aina rientää joku alapeukuttamaan.
Me ei voida tietää, mitä ap/joku muu kertoo tai jättää kertomatta. Onko kyseessä aito huoli vai kiusanteko, kuka ap on, eli onko ap itse terve mieleltään ja kykenevä arvioimaan muita?
Jos on aito huoli, niin ehdottomasti pitää tehdä lasu.
Mutta jos on akuutisti psykoottinen äiti yksin yksivuotiaan kanssa, pitäisi minusta kyllä soittaa hätänumeroon. Lasu on liian hidas prosessi, jos harhainen ihminen on täysin puolustuskyvyttömän lapsen ainoa hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Äidillä on kuitenkin vuoden ikäinen vauva ja toinen 1 luokalla.
Missä näiden lasten isä on? Mitä hän ajattelee äidin käytöksestä? Onko äiti aina ollut samanlainen, vai onko käytös jossain vaiheessa muuttunut? Jos on oikeasti psykoottinen, niin tietenkin täytyy tehdä lastensuojeluilmoitus. Äiti voi olla vaaraksi sekä lapsilleen, että itselleen. Kaikki he tarvitsevat apua.
Vierailija kirjoitti:
Lasullekin pitää pystyä antamaan konkreettista näyttöä lasten huonosta kohtelusta. En ihan kirjoituksesi perusteella saanut kiinni, mikä yhteys äidin viesteillä on lasten pahoinvointiin.
Sekopäiset viesti ovat se konkreettinen näyttö, varsinkin jos niitä lähetellään keskellä yötä tai muuten jatkuvasti.
Viestit voivat olla oire äidin mielenterveysongelmista. Niillä on taas aivan selvä yhteys lasten pahoinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
En tekisi koskaan lasua vaan tarjoiaisin äidille esim. siivous- tai ruuanlaittoapua.
Vain paha ihminen lasuttaa.
Ja hyvä ihminen antaa lasten kuolla mielenterveysongelmaisen äidin käsissä, vai luuletko psykoosiin tai muuhun todelliseen sairauteen siivous- ja ruuanlaittoavun paljonkin auttavan?
Vierailija kirjoitti:
Mistäs ajattelit lasuttaa?
"Tämä lasten äiti keksii meistä ikäviä tarinoita. Viekää siltä lapset. Kiitos" ?
Tee ilmoitus sitten ihmeessä omalla nimelläsi, sillä mainehaittaa aiheuttava mustamaalaus on ihan oikea rikos.
Missä ap kirjoitti että pitäs viedä lapset?? Lasu EI = huostaanotto.
Tekisin jos aidosti kokisin huolta sen perusteella mitä tiedän. Vanhemman (hoitamattomalla) mielenterveysongelmalla on lapsiin koko elämän mittainen vaikutus valitettavasti. He kaikki ovat avun arvoisia, myös tämä äiti.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti, kun huoli on herännyt. Miksi et tekisi?
T: 15 vuotta lastensuojelussa työskennellyt
Mikset tee omia lapsia, vaan vainoat muiden. Olet epäpätevä suojatyöloinen ja Suomen kansalaisten vihollinen, putinin sätkynukke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos on oikeasti psykoosi päällä..
On mulla jonkun verran. Olen muustakin huolissani, kun ovat aina somessa.
AP.
Et ole kyllä oikea ap.
Olen se Vanhapiika joka haukun täällä Lasten vanhemmat ja lapset. Vastailen itselleni ja olen mukaviisas 🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos on oikeasti psykoosi päällä..
On mulla jonkun verran. Olen muustakin huolissani, kun ovat aina somessa.
AP.
Et ole kyllä oikea ap.
Olen se Vanhapiika joka haukun täällä Lasten vanhemmat ja lapset. Vastailen itselleni ja olen mukaviisas 🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮
Huomasin heti. Tehtailee näitä lapsialoituksia sika.
Vierailija kirjoitti:
En, ei kuulu mulle toisten sekoilut.
Hieman nyt outo kommentti ja asenne. Entä lapset ja myös kyseinen henkilö. Nyt sanon aloittajalle vastaukseni erään laulun sanoin: " On lupa toisesta huolta kantaa".
Tuossa jo tosi hyvät perusteet. Meidän juuri 18v täyttävästä tehty pelkästään kuukauden sisällä 4 lasua kun haluaa kokeilla alkoa. Itse olin tuossa iässä asunut jo useamman vuoden yksin ja todellakin käyttänyt alkoa eikä ketään kiinnostanut, toki yksi lapsikin jo oli. Nykyään tehdään kaikesta lasuja. Apn aloituksen perusteella erittäin oikeutettua. Meistä tehty kymmeniä lasuja. Päiväkodissa lapsi oli kinastellut toisen kanssa. Yksi oli sairauden takia pois koulusta yli tietyn tuntimäärän. Yksi oli oiirtänyt kuviksen tunnilla oudon kuvan jne. Itelle lasu jo tosi tuttu enkä enää välitä lasuista. Niitä tehdään ihan mistä vaan.