Skitsofrenia ja tupakointi
Skitsofrenia ja tupakointi: Yleiskatsaus
Skitsofreniaa sairastavista jopa 80 % tupakoi, kun taas muulla väestöllä vastaava luku on huomattavasti pienempi, noin 20-30 %.
Tupakointi on yleisempää psykiatrisia sairauksia sairastavilla kuin muulla väestöllä.
Skitsofreniapotilaiden tupakointi voi olla jonkinlaista itselääkintää, sillä nikotiini voi väliaikaisesti lievittää joitain skitsofrenian oireita, kuten kuuloharhoja.
Tupakointi voi kuitenkin pahentaa skitsofrenian oireita pitkällä aikavälillä ja heikentää lääkityksen tehoa.
Skitsofrenian ja nikotiiniriippuvuuden taustalla voi olla yhteisiä geneettisiä tekijöitä.
Tupakointi lisää myös somaattisten sairauksien riskiä, kuten sydän- ja verisuonitauteja, syöpää ja hengitystiesairauksia, jotka ovat yleisiä skitsofreniapotilailla.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Poltin krapulassa monen päivän ryyppyputken jälkeen tupakkaa, sairastuin skitsofreniaan.
Älä tee näitä huumealoituksia.
Suoritin opiskelujen työharjoittelua psykiatrisessa sairaalassa ja huomasin saman, että oikeastaan kaikki skitsofreenikot polttavat tupakkaa lähes solkenaan. Heidän sormensa ja kyntensä ovat pinttyneet aivan keltaisiksi sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poltin krapulassa monen päivän ryyppyputken jälkeen tupakkaa, sairastuin skitsofreniaan.
Eipä ollut kuule huumealoitus, ihan kaupan tupakkaa poltin krapulassa. Tuli paniikki ahdistus ja se oli menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ollut kuule huumealoitus, ihan kaupan tupakkaa poltin krapulassa. Tuli paniikki ahdistus ja se oli menoa.
Mun mielestä tupakka on Kovin Huume ja ehdottomasti niin. Siis nikotiini on Kovin Huume, tai no ehkä peukun voi pistää rinnalle nykypäivänä. Mutta koukuttavuudessa nikotiini on kovin sen peukun rinnalla. Vaikein päästä irti on nikotiini ja siksi nikotiini on niin Yleinen huume, jopa laillinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tupakka on Kovin Huume ja ehdottomasti niin. Siis nikotiini on Kovin Huume, tai no ehkä peukun voi pistää rinnalle nykypäivänä. Mutta koukuttavuudessa nikotiini on kovin sen peukun rinnalla. Vaikein päästä irti on nikotiini ja siksi nikotiini on niin Yleinen huume, jopa laillinen.
Totta.
Jonkinlainen aivovammahan tupakointiin pakosti liittyy. Onko se sitten skitsofrenia vai jokin muu, on epäselvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta.
Jep, ihan itse koettu. Ensin tupakoin yli puolet elämästä ja sitten vieroitus kesti 2 vuotta. Ihan varmasti on huume tuo nikotiini ja käsitys asiasta on vaan vahvistunut sen jälkeen, kun lopetin.
Luin joskus että psykiatrian tohtoro suositteli skitsofreenikoille ja vakavasti masentuneille tupakointia koska tupakointi helpottaa heidän oloaan ja näissä sairauksissa on itsemurhan riski niin suuri että keuhkosyöpä on pieni ongelma siihen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta.
Jep, ihan itse koettu. Ensin tu
No ei ihan 2 vuotta, mutta kahtena eri vuonna kuiteski oli se vieroitus päällä. Alkoholistakin pääsi eroon ihan heittämällä, jos vertaa tupakkaan.
Siis tohtori. Ja itse en polta enkä sairasta kumpaakaan tautia.
Tupakka on stimulantti joka vaikuttaa aivoihin ja mm. vahvistaa aistiharhoja. Ei se ole psyykkisesti vaaratonta kuin joskus ajateltiin.
Vierailija kirjoitti:
Tupakka on stimulantti joka vaikuttaa aivoihin ja mm. vahvistaa aistiharhoja. Ei se ole psyykkisesti vaaratonta kuin joskus ajateltiin.
Kun ne aivot ensin lääkkeillä lamataan, niin kaipaavat stimulointia.
Vierailija kirjoitti:
Nikotiini. Nykyään ihmiset ei polta, vaan käyttää sen nikotiinin jollain muulla tavalla. Nikotiini siis. Mulla tapahtui aivoissa kyllä tosi isoja muutoksia, kun jäi nikotiini. Aistit tuli tosi herkemmiksi ja en enää siedä ihmisiä yhtä hyvin kuin ennen, koska aistin ihmisiä herkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Intiaani Poppamiehet polttivat aikoinaan vahvaa tupakkaa ja paljon, päästäkseen tiettyyn tilaan.
Kovasti on selittelijöitä, ettei siinä mitään aivovikaa ole. Niinhän se menee aina.