Tietoa luuytimen luovuttamisesta?
Tiedän että vaihtoehtoja on kaksi ja itse olisin kiinnostunut siitä joka ei vaadi sairaalassa oloa. Mitä kriteerejä minun tulisi siis täyttää? Mistä asiaa alkaisin kyselemään?
Kaikki kokemukset ja tiedot otan kiitollisena vastaan ja haastan kaikki muutkin auttamaan lähimmäistään! :)
Kommentit (11)
Sukulaiseni sairastui muutama vuosi sitten leukemiaan. Silloin jo ilmoitin luovuttavani luuydintä jos tarve vaatisi ja olisin sopiva luovuttaja. Sukulainen onneksi selvisi mutta monilla muilla vakavasti sairastuvilla ei käykään yhtä hyvä tuuri. Tänään tuo sama aihe osui silmään dr. Philissä ja nostaa kissan pöydälle.
Kiitos kaikille vastanneille! Taidankin ottaa yhteyttä tuttuun spr:n työntekijään! :)
Jos luovutan sitä jollekin ja joku toinen läheiseni sasirastuu, voinko luovuttaa uudellen, eli uusiutuuko luuydin?
http: //www. veripalvelu. fi/asp/system/empty. asp?P=34&VID=default&SID=422664478661128&S=1&A=closeall&C=23769
sieltä löytyy tietoa. Olen ollut vuosia rekisterissä (luovuttanut en ole). Mutta kun kerran rekisterissä olen, niin olen kyllä valmis myös sairaalahoitoon luovutuksen takia. Jos sillälailla voi pelastaa jonkun hengen niin muutama päivä sairaalassa on pieni vaiva!
Myös minä olen valmis sairaalassa oloon, kun nuorempi lapsi ei ole enää äidistä niin riippuvainen. Imetän siis vielä, liekö sekin este vielä luuydintä luovuttaa?
Itse myös joskus mietin että jos nyt luovutan luuydintä voinko tarvittaessa luovuttaa omille lapsilleni jos tarve vaatii. Olen kuitenkin ymmärtänyt että luuydintä voi luovuttaa useammankin kerran.
t.Ap
Toivottavasti joskus pääsisi luovuttamaan asti. Veripalvelun sivuilta voit lueskella lisää ja miettiä oisko se sun juttu. suosittelen.
Ihmettelen vaan kun niin monia kuolee ilman oikeanlaista luuydintä ja jos luovuttajia seisoo vuosia jonossa... Ymmärrän toki ettei luuydinvastaavuus ole sama kun veriryhmänvastaavuus.
luovuttajan pitäisi yleensä olla samasta rodustakin, tämä aiheuttaa usein ongelmia esim. Iso-Britanniassa ja Yhdysvalloissa kun esim. aasialaisia luuydinluovuttajia ei ole niin paljon kuin vaikkapa valkoisia.
Vierailija:
Ihmettelen vaan kun niin monia kuolee ilman oikeanlaista luuydintä ja jos luovuttajia seisoo vuosia jonossa... Ymmärrän toki ettei luuydinvastaavuus ole sama kun veriryhmänvastaavuus.
Ihanaa kun kiinnostuneita on. Mun perheenjäsenelle on tehty luuydinsiirto muutama vuosi sitten, luuydin oli rekisteriluovuttajalta. Itsekin olen rekisterissä mutta en ole päässyt luovuttajaksi.
Ei ole vielä kutsuttu luovuttamaan luuydintä.
muuta kuin sanomalla että olet hieno ihminen ja ota yhteyttä vaikka SPR:ään. Itseänikin auttaminen houkuttaisi, mutta taidan aloittaa verenluovutuksesta..