Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MLL:n asiantuntija: Kaikki yhteiskunnan turvaverkon heikennykset vähentävät syntyvyyttä

Vierailija
17.07.2025 |

Järjestön sivuilla olleessa kyselyssä reilusta 1 500:sta sivuilla kävijästä yli puolet nimesi tärkeäksi tekijäksi lasten hankkimisessa varmuuden siitä, että saa apua lasten hoitoon. Yli 20 prosenttia mainitsi talousasiat.

Toisaalta moni kokee painetta selviytyä yksin.

- Pelätään, että joudutaan turvautumaan tukiin. Yleisen keskustelun sävy on vähän sellainen, että jos joutuu hakemaan tukia, on epäonnistunut.

Yhteydenottojen perusteella Björkille on tullut kuva, että perhe-etuuksien heikentäminen näkyy lapsensaantihaluissa, mutta etuuksien kehittäminen näkyy yleisenä turvallisuudentunteena.

- Kaikki tukien heikentämiset, jotka eivät osu suoraan lapsiperheisiin, heikentävät kuitenkin luottamusta yhteiskunnan turvaverkkoon ja sitä kautta vaikeuttavat päätöksentekoa lapsen saamisen suhteen.

Kommentit (378)

Vierailija
341/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.tyj.fi/lakimuutokset

"Lomakorvauksien saaminen siirtää etuus oikeuden alkamista." 

Niin. Aivan. Edelleenkään sillä määräaikaisella ei silti ole mitään pitämättömiä lomapäiviä, kuten jankutat.

Miten vakituisilla sitten kertyy kesäloma? 

Vakituisilla opettajilla on kesäkeskeytys. Ei kesälomaa.

Vierailija
342/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, riippuu kuinka pitkä sijaisuus opettajalla on. 

EI RIIPU. HÄNELLÄ EI OLE MITÄÄN PITÄMÄTTÖMIÄ LOMAPÄIVIÄ. HÄN SAA LOMAKORVAUSTA, 2,8 PÄIVÄÄ PER KUUKAUSI.

Ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen eli pitää olla joka vuosi 6 kuukautta töitä tai joka toinen vuosi 12 kuukautta. 

TÄMÄ EI LIITY TÄHÄN YHTIKÄS MITENKÄÄN, JA TÄMÄNKIN MUUTEN TULKITSET TÄYSIN VÄÄRIN...

terveisin määräaikainen opettaja

"Voit kerryttää ansiopäivärahaoikeuden saamalla palkkaa vähintään 930 euroa kuukaudessa 12 kalenterikuukauden ajan." 

EI EDELLEENKÄÄN LIITY MITENKÄÄN SIIHEN SUN JANKKAAMISEESI MITEN MÄÄRÄAIKAISELLA OLISI

No, selitä sitten miten ne kertyy. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaiselle opettajalle ei kerry pitämättömiä lomapäiviä. Tätä olen jauhanut nyt jo moneen kertaan. Oletko humalassa, kun ei mikään mene jakeluun?

Vierailija
344/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lomakorvauksien saaminen siirtää etuus oikeuden alkamista." 

Niin. Aivan. Edelleenkään sillä määräaikaisella ei silti ole mitään pitämättömiä lomapäiviä, kuten jankutat.

Miten vakituisilla sitten kertyy kesäloma? 

Vakituisilla opettajilla on kesäkeskeytys. Ei kesälomaa.

Niin, mutta saa palkkaa. 

Täällä on se ketju missä määräaikainen opettaja kirjoitti, että saa vasta elokuussa ekan kerran rahaa. 

Oletko itse määräaikainen opettaja, että tiedät miten todellisuudessa menee? 

Vierailija
345/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määräaikaiselle opettajalle ei kerry pitämättömiä lomapäiviä. Tätä olen jauhanut nyt jo moneen kertaan. Oletko humalassa, kun ei mikään mene jakeluun?

Oletko itse määräaikaisuuksia tekevä opettaja eli työtön sossupummi niinkuin muutkin määräaikaisuuksia tekevät työttömät? 

Vierailija
346/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mutta saa palkkaa. 

Täällä on se ketju missä määräaikainen opettaja kirjoitti, että saa vasta elokuussa ekan kerran rahaa. 

Voi hyvä luoja.

Määräaikaisella opettajalla kertyy lomakorvauksia joka työssäolokuukaudelta 2,8 päivän edestä (kerrottu yllä jo). Ne hän saa lomakorvauksina.

Jos ne lomakorvaukset maksetaan viimeisen palkan yhteydessä tai sen kesätyöttömyyden aikana, ne lykkäävät työttömyyskorvauksen maksamisen alkamista, ihan kuten muillakin.

Siksi hän käytännössä saa työttömyyskorvausta vasta elokuussa, kun sitä haetaan takautuvasti.

Vierailija
347/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta saa palkkaa. 

Voi hyvä luoja.

Määräaikaisella opettajalla kertyy lomakorvauksia joka työssäolokuukaudelta 2,8 päivän edestä (kerrottu yllä jo). Ne hän saa lomakorvauksina.

Jos ne lomakorvaukset maksetaan viimeisen palkan yhteydessä tai sen kesätyöttömyyden aikana, ne lykkäävät työttömyyskorvauksen maksamisen alkamista, ihan kuten muillakin.

Siksi hän käytännössä saa työttömyyskorvausta vasta elokuussa, kun sitä haetaan takautuvasti.

No, sitä olen sulle selittänyt, mutta sinä sanoit, että ei, kun ansiosidonnaista saa heti. 

Vierailija
348/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse määräaikaisuuksia tekevä opettaja eli työtön sossupummi niinkuin muutkin määräaikaisuuksia tekevät työttömät? 

En. Olen töissä opettajana lukuvuoden. Kesäisin teen yleensä muita alan töitä, mm. kirjakäännöksiä. Tänä vuonna päädyin tosin sairauslomalle, koska sairastuin keuhkokuumeeseen.

Vierailija
349/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta saa palkkaa. 

Voi hyvä luoja.

No, sitä olen sulle selittänyt, mutta sinä sanoit, että ei, kun ansiosidonnaista saa heti. 

En ole kirjoittanut mitään sellaista. Olen vain jankuttanut, että mitään pitämättömiä lomapäiviä ei määräaikaiselle opettjaalle kerry ja sinä kinannut tästä loputtomiin.

Sitäpaitsi sekin että saako työttömyyskorvausta heti, riippuu työnantajasta. Minun työnantajani maksaa ne vasta elokuussa, joten meillä ei siirry kesän työttömyyskorvaus siirry yhtikäs mihinkään.

Vierailija
350/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa saa irtisanoa, jos sairastuu. 

"Lähtökohtaisesti myöskään sairautta, vammaa tai tapaturmaa ei voida pitää asiallisena syynä irtisanomiselle, mutta ne voivat aiheuttaa sellaisen työkyvyn aleneman, joka muodostaa asiallisen syyn irtisanomiselle."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…

Vierailija
351/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lomapäiviä voi maksaa vasta elokuussa opettajalle, jonka työ päättyy toukokuussa. 

Aikamoista soopaa trollilla. 

Vierailija
352/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lomapäiviä voi maksaa vasta elokuussa opettajalle, jonka työ päättyy toukokuussa. 

KUN EI SILLÄ MÄÄRÄAIKAISELLÄ OPETTAJALLA OLE MITÄÄN LOMAPÄIVIÄ. On vain lomakorvauksia.

Vierailija
353/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppania edellistä. Lomarahat on maksettava joko työsuhteen viimeisenä päivänä tai jos työsopimukseen on muuta merkitty, niin silloin. Muussa tapauksessa olet oikeutettu viivästyskorkoihin. 

Vierailija
354/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KUN EI SILLÄ MÄÄRÄAIKAISELLÄ OPETTAJALLA OLE MITÄÄN LOMAPÄIVIÄ. On vain lomakorvauksia.

Kyllä ainakin kaupungin töissä kertyy 2 lomapäivää kuukaudessa. 

Vierailija
355/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin kaupungin töissä kertyy 2 lomapäivää kuukaudessa. 

Ei opettajilla.

Vierailija
356/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minun työnantajani:

Milloin kaupunki maksaa lomarahat?

Sinulle maksetaan lomaraha elokuun palkanmaksun yhteydessä, ellei paikallisesti toisin sovita. Lomaraha määräytyy palvelusaikasi, palvelusvuosiesi ja 31.3. päättyneen lomanmääräytymisvuoden lomanmääräytymiskuukausien perusteella.

Vierailija
357/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minun työnantajani:

Sinulle maksetaan lomaraha elokuun palkanmaksun yhteydessä, ellei paikallisesti toisin sovita. Lomaraha määräytyy palvelusaikasi, palvelusvuosiesi ja 31.3. päättyneen lomanmääräytymisvuoden lomanmääräytymiskuukausien perusteella.

Linkki 

Vierailija
358/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minun työnantajani:

Linkki 

En laita, koska en todellakaan halua paljastaa työntajaani palstahäirikölle.

Vierailija
359/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kysyisin kyllä liitosta tuosta että lomaraha maksetaan elokuussa eikä työsuhteen päättyessä loppupalkassa. En ole ikinä tuollaiseen törmännyt edes kaupungilla töissä ollessa eli mikään yleinen käytäntö ei kuulosta kyllä olevan.

Vierailija
360/378 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minun työnantajani:

Linkki 

En laita, koska en todellakaan halua paljastaa työntajaani palstahäirikölle.

Eli puhut soopaa. Et ole edes töissä vaan mt-eläkkeellä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi