MLL:n asiantuntija: Kaikki yhteiskunnan turvaverkon heikennykset vähentävät syntyvyyttä
Järjestön sivuilla olleessa kyselyssä reilusta 1 500:sta sivuilla kävijästä yli puolet nimesi tärkeäksi tekijäksi lasten hankkimisessa varmuuden siitä, että saa apua lasten hoitoon. Yli 20 prosenttia mainitsi talousasiat.
Toisaalta moni kokee painetta selviytyä yksin.
- Pelätään, että joudutaan turvautumaan tukiin. Yleisen keskustelun sävy on vähän sellainen, että jos joutuu hakemaan tukia, on epäonnistunut.
Yhteydenottojen perusteella Björkille on tullut kuva, että perhe-etuuksien heikentäminen näkyy lapsensaantihaluissa, mutta etuuksien kehittäminen näkyy yleisenä turvallisuudentunteena.
- Kaikki tukien heikentämiset, jotka eivät osu suoraan lapsiperheisiin, heikentävät kuitenkin luottamusta yhteiskunnan turvaverkkoon ja sitä kautta vaikeuttavat päätöksentekoa lapsen saamisen suhteen.
Kommentit (378)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri voi laittaa sut työkokeiluun.
Silloin tarvitset eväät ja matkoihin menee rahaa.
Työkokeilusta ei saa palkkaa.
Saat 9 euroa lisää.
9 euroa / työpäivä juu.
Niin, siihen matkoihin ja eväisiin. Eli aika hyvin kattaa ne.
No ei kata. Itse maksan puolet vuokrasta työmarkkinatuesta. Ja lapsille täytyy ostaa vaatteita.
Silti olet lapsia tehnyt? Pienillä avustuksilla ja ilmeisesti ainakin vuosikymmenen kestäneen työttömyyden aikana. Miten tämä sopii tämän nollatutkimuksen kanssa muka yhteen?
Naapurissa asuu hyvin toimeentuleva koulutettu pariskunta, jolla lapsia ei ole ollenkaan, toisella koulutetulla naapurilla sentään jopa yksi lapsi, varsinainen suurperhe
Olen ollut koko elämäni työtön eli ei vakituista työtä vain määräaikaisia töitä, palkkatukitöitä, työkokeilua.
Ja AMK tutkinto + ammattikoulututkinto ja ylioppilastutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri voi laittaa sut työkokeiluun.
Silloin tarvitset eväät ja matkoihin menee rahaa.
Työkokeilusta ei saa palkkaa.
Saat 9 euroa lisää.
9 euroa / työpäivä juu.
Niin, siihen matkoihin ja eväisiin. Eli aika hyvin kattaa ne.
No ei kata. Itse maksan puolet vuokrasta työmarkkinatuesta. Ja lapsille täytyy ostaa vaatteita.
Silti olet lapsia tehnyt? Pienillä avustuksilla ja ilmeisesti ainakin vuosikymmenen kestäneen työttömyyden aikana. Miten tämä sopii tämän nollatutkimuksen kanssa mu
Miksi itse et käynyt armeijaa? Eli olet mielenterveysongelmainen hullu.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut koko elämäni työtön eli ei vakituista työtä vain määräaikaisia töitä, palkkatukitöitä, työkokeilua.
Ja sitten lapsia teet kuitenkin tähän maailmaan, vaikka just väitettiin että tukien pienuus olisi joku este lasten tekoon.
Tässä sen näkee, että täyttä hölyn pölyä koko "tutkimus"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten lapsia teet kuitenkin tähän maailmaan, vaikka just väitettiin että tukien pienuus olisi joku este lasten tekoon.
Tässä sen näkee, että täyttä hölyn pölyä koko "tutkimus"
Ensi talvena valtion virastossa tulee irtisanomisia.
Miksi teit lapsia. Ne kuuluu huostaanottaa.
Tammikuusta alkaen ei ole Suomessa kellään enää vakituista työpaikkaa.
Irtisanomiseen riittää alisuoriutuminen tai huolimattomuus myös julkisen ja valtion työpaikoissa.
"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."
Missä väitettiin?
Ei ainakaan ketjun aiheena olevassa tutkimuksessa.
Sinähän niistä möyhäät täällä 24/.7
"Hallitus hyväksyi alisuoriutumisen irtisanomisperusteeksi."
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan lapsia syntyi paljon, vaikka ei ollut mitään turvaverkkoja yhteiskunnan järjestämänä.. Jos olemme nyt tämmöisiä toisten lompsalla riippujia, tarviiko edes lisääntyä.
Lapsia syntyi kun ei ollut ehkäisyä ja naiset olivat kotona miesten armoilla.
"Esimerkiksi Teollisuusliiton lausunnossa esitetään huoli siitä, että esityksestä ei rajata alisuoriutumisen ulkopuolelle ikääntymisestä johtuvaa heikompaa kykyä suoriutua töistä.
-Erityisesti ruumiillista työtä tekevillä työntekijöillä ikä hidastaa suoriutumista ja aiheuttaa muutoinkin terveyteen perustuvia haasteita suoriutumisessa, Teollisuusliiton lausunnossa huomautetaan."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…
"Lähtökohtaisesti myöskään sairautta, vammaa tai tapaturmaa ei voida pitää asiallisena syynä irtisanomiselle, mutta ne voivat aiheuttaa sellaisen työkyvyn aleneman, joka muodostaa asiallisen syyn irtisanomiselle."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös kuntaosuuksista leikataan 75 miljoonaa ja tulee irtisanomisia.
Eli sinun pitää 750 eurolla maksaa asumiskulut, sähkö, vesi, puhelinlasku, ruoka, lääkärit, lääkkeet, vaatteet, ihan kaikki.
Millä 750 eurolla?
750 ansiosidonnaiselle. Tohon ei saa omistusaunnossa muita tukia lisäksi.
Miksi se olisi noin pieni??
Koska punikki yrittää pelottelulla nostattaa vallankumousmielialaa.
En ymmärrä tuota turvaverkkohypetystä. Lähtökohtaisesti jokainen tietysti hoitaa ja kasvattaa omat lapsensa.
"Tehyn juristi: Määräaikaisuuksien helpottaminen lisää raskaussyrjintää.
Hallitus aikoo helpottaa määräaikaisuuksia sillä, että työsopimuksen voisi tehdä ilman perustetta vuoden ajaksi."
https://www.tehylehti.fi/fi/uutinen/tehyn-juristi-maaraaikaisuuksien-he…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös kuntaosuuksista leikataan 75 miljoonaa ja tulee irtisanomisia.
Eli sinun pitää 750 eurolla maksaa asumiskulut, sähkö, vesi, puhelinlasku, ruoka, lääkärit, lääkkeet, vaatteet, ihan kaikki.
Millä 750 eurolla?
750 ansiosidonnaiselle. Tohon ei saa omistusaunnossa muita tukia lisäksi.
Miksi se olisi noin pieni??
Koska punikki yrittää pelottelulla nostattaa vallankumousmielialaa.
Se on noin pieni. Siksi ihmiset ovat säästäneet tilille rahaa eivätkä ole ostaneet mitään ylimääräistä.
En ymmärrä tuota turvaverkkohypetystä. Lähtökohtaisesti jokainen tietysti hoitaa ja kasvattaa omat lapsensa.
Niin, et tajua mikä on turvaverkko. Olet tyhmä. Mitä sitten? Ei se mikään uutinen ole.
Hallitus leikkasi lapsikorotukset pois työmarkkinatuesta eli 3 lapsen äiti saa työmarkkinatukea 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja eli yksin asuvalla saa olla säästöjä tilillä 10000 ja pariskunnalla 20000 eikä saa olla tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita.
Olen ollut koko elämi työtön. Välillä olen ollut tekemässä sijaisuuksia ja sitten palkkatukitöissä, työkokeilussa.
Minulla on AMK tutkinto.