Mikä siinä puhelimessa lopulta kiinnostaa ihmisiä niin paljon?
Olen töissä paikassa, jossa on nuoria kesätyöntekijöitä. Sen sijaan, että kesätyöntekijät tutustuisivat toisiinsa ja juttelisivat keskenään, he jumittavat puhelimillaan tauot. Me "aikuiset" jutellaan ja nuo nuoretkin sitten juttelevat mulle, kun ollaan toisessa työpisteessä kahdestaan tai pienemmällä porukalla, mutta jotenkaan ne eivät osaa olla keskenään. Ja ovat siis ihan normaaleja, kivoja nuoria.
Kommentit (28)
Töihin mennään tekemään töitä, ei hankkimaan kavereita.
Sosiaalistumista ja kommunikaatiota opitaan lapsesta lähtien joka paikassa. Mitä nyt ap ihmeisesti ajaa takaa, on joku small talk ja turhanpäiväisen jaarittelun taito. Kaikkia ei kiinnosta. Pääsääntöisesti työelämässä sosiaalisiksi taidoiksi riittää perus tervehtimiset ja asiallinen hyvä käytös työasioissa. Ei ole pakko rupatella eikä hankkia kavereita. Töissä tehdään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Liikaahan siinä kiinni ollaan, mutta en silti ymmärrä esim. uutisointia siitä miten prinsessa madeleinen mies muka mokasi itsensä räpläämällä puhelinta konsertin aikana. Ketä nyt kiinnostaa joku musiikki niin paljon, että keskittyisi siihen koko ajan, parempi siis katsella kiinnostavaa puhelimesta, ainakin parempi kuin ruveta keskustelemaan äänekkäästi jonkun kanssa.
Ajattele, kaukana ei ole se maailmanaika, jolloin ihmiset tosiaan pystyivät olemaan pitkiäkin aikoja keskittyneenä johonkin asiaan eikä siinä ollut mitään erikoista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyl mä mieluummin vaikkapa pelaan puhelimella kuin kuuntelen jonkun vanhan käävän seksistisiä vanhoja vitsejä tai kulahtaneita "viisauksia".
T tyttö
Viidenkymmenen vuoden päästä kerrot itsekin niitä samoja vitsejä ja viisauksia : )
Haudassa varmaan olen viidenkymmenen vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskenään nuoret on siellä puhelimella/somessa.
Onko se sun mielestä paikka, jossa ihminen oikeasti oppii sosiaalisuutta ja muiden kanssa kommunikoimista? Onko some tunnettu siitä, että siellä käydään nyanssirikasta keskustelua?
Ap
AP:ta taitaa harmittaa että ei pääse kuuntelemaan mistä nuoret puhuvat ja juoruamaan niistä sitten kahvihuoneessa.
Yli vuosikymmen sitten näin miten kesätöissä oli juuri tällaisia nuoria. Oudointa oli että ainoa mitä puhelimella ei osattu tehdä, oli puhelun tekeminen. Ihan mahdotonta soittaa jollekin......
Vierailija kirjoitti:
Töihin mennään tekemään töitä, ei hankkimaan kavereita.
Sosiaalistumista ja kommunikaatiota opitaan lapsesta lähtien joka paikassa. Mitä nyt ap ihmeisesti ajaa takaa, on joku small talk ja turhanpäiväisen jaarittelun taito. Kaikkia ei kiinnosta. Pääsääntöisesti työelämässä sosiaalisiksi taidoiksi riittää perus tervehtimiset ja asiallinen hyvä käytös työasioissa. Ei ole pakko rupatella eikä hankkia kavereita. Töissä tehdään töitä.
Small talk ja turhanpäiväisen jaarittelun taito on se, miten ihmisiin voi tutustua ja näin ollen löytää ihmissuhteita ja erilaisia kontakteja. Keskustelu uuden ihmisen kanssa alkaa harvoin siitä, että heti mennään syvään päätyyn ja keskustellaan jostain isosta aiheesta. Aluksi pitää tunnustella molemmin puolin ja löytää asioita, joista voi puhua. Aina niitä ei tietenkään löydy.
Jos nyt tämänhetkisen yhteiskunnan ongelmana tuntuu olevan se, että ihmiset eivät löydä ystäviä ja kumppaneita, niin väittäisin, että joku ongelma on, ja väittäisin, että yksi on juuri sosiaalisten taitojen puuttuminen. Yksi syy niiden puuttumiselle on se, että sen sijaan, että ihmiset vaihtaisivat muutaman sanan keskenään, he ottavat puhelimen käteensä ja tuijottavat sitä. Ei työpaikass välttämättä tutustu ihmisiin, joista tulee sydänystäviä, mutta sitä ei voi tietää, jos ei koskaan tutustu niihin työkavereihin. Ja jos nyt palaan siihen aloitukseeni, jota ilmeisen moni ei lukenut, mä en koe ongelmaksi sitä, jos nuo nuoret eivät puhuisi mulle (mutta he kuitenkin puhuvat ja ihan vapaaehtoisesti), vaan mun mielestä outoa on se, että he eivät juttele keskenään. Luulisi, että heillä olisi enemmän yhteistä toistensa kanssa kuin mun kanssani, mä voisin ikäni puolesta olla heidän äitinsä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskenään nuoret on siellä puhelimella/somessa.
Onko se sun mielestä paikka, jossa ihminen oikeasti oppii sosiaalisuutta ja muiden kanssa kommunikoimista? Onko some tunnettu siitä, että siellä käydään nyanssirikasta keskustelua?
Ap
AP:ta taitaa harmittaa että ei pääse kuuntelemaan mistä nuoret puhuvat ja juoruamaan niistä sitten kahvihuoneessa.
Joo, tämähän mua harmittaa, hienosti päätelty.
Ap
Liikaahan siinä kiinni ollaan, mutta en silti ymmärrä esim. uutisointia siitä miten prinsessa madeleinen mies muka mokasi itsensä räpläämällä puhelinta konsertin aikana. Ketä nyt kiinnostaa joku musiikki niin paljon, että keskittyisi siihen koko ajan, parempi siis katsella kiinnostavaa puhelimesta, ainakin parempi kuin ruveta keskustelemaan äänekkäästi jonkun kanssa.