Oletko kysynyt itseltäsi mikä siinä puhelimessa (eli useimmiten somessa) on niin addiktiivista?
Niissäkin tilanteissa, joiden nyt luulisi olevan niitä hetkiä, jolloin sitä omaa oikeaa elämää voisi elää eniten "täydesti" on puhelin monilla se tärkein kiinnostuksen kohde. Rannalla perheen kanssa, ravintolassa tai terassilla kavereiden kanssa, tuttavaperheen kanssa mökillä tai veneellä: Monii selaa kännykkää. Onko ne teidän oikeat ja teille tärkeät ihmiset aina jossain muualle? Miksi te itse ette ole sitten siellä?
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
En mä rannalle mene tärkeiden ihmisten kanssa seurustelemaan.
Mikset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset?
Menen sinne uimaan tai sitten sen vuoksi että ne tärkeät ihmiset pääsee uimaan.
Addiktiota se vaan yleensä on. Uuden maailman tupakka.
Koska tämä puhelin on niin addiktiivinen että tartun ensimmäisenä kun herään ja viimeisenä irtoaa kädestä ennen nukahtamista. Pitäisi luopua koko värkistä. Naulata seinään. Menee elämä ohi tätä näplätessä
Se on aika helppo selittää ja syy on sieltä saatava dopamiini ja tunneskaalojen rätinä mihin jää koukkuu. Etteks te oo ikin miettiny miks lehet on aina täynnä pelotteluu ja raflaavii otsikoit, sama syy, niihi koukutetaa. Ihminen pakenee itseään kokoajan niihin tunnetiloihin ja siihen dopamiini ryöppeeseen. Koittakaa joskus vaan olla, se ei oo nii helppoo milt se kuulostaa. Sen takia te kaikki tappelette täälläkin joka päivä, te pakenette itseänne
Olen kysynyt ja yritän tietoisesti vähentää turhaa selailua. Nyt kyllä sorruin kun on hiljainen hetki töissä. Esimerkiksi ystävien kanssa tavatessa pidän kännykän laukussa.
Olemme totuttaneet itsemme jatkuvaan ärsykevirtaan, joka ei vaadi mitään panostusta itseltä. Jotain tästä seuraa.
Minulla puhelin ei ole aiheuttanut minkäänlaista addiktiivisuutta. Puhelin on niin vanhaa mallia, että sillä voi vain soittaa, lähettää tekstiviestejä ja ottaa molempia vastaan. Pöytäkoneen ja tabletin suhteen olen pahasti riippuvainen. Jatkuvasti on jompi kumpi käytössä kotona ollessa.
Unelmiesi hetki (mikä se nyt itse kullakin on: rauhallinen kesäaamu laiturin nokassa kahvikuppi kädessä, luonnon äänet ja rauha, parhaiden ystävien kanssa terassilla, rannalla, veneellä yms yms). Kuinka kauan voi olla katsomatta jotain puhelimeltasi?
Kun vaikka sosiaalinen paine siitä , ettei ole seurassa kohteliasta selata puhelinta väistyy, kun jäät hetkeksi yksin:
Yläpeukku = nappaan heti puhelimen käteen
Alapeukku= ei hakeudu käsi puhelimelle