Kun aina kehotetaan sijoittamaan niin voiko kaikki onnistua sijoittamisessa vai
Vaatiiko sekin systeemi sen että osan pitää hävitä jotta jotkut voivat voittaa?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kaikki ketkä sijoittaa rahojaan esim. Osakkeisiin, voittaa. Kukaan ei ole koskaan hävinnyt sijoittamiaan rahoja.
Entä jos sijoittaa vaikka firmaan joka kohta sukeltaa? Eikös siinä häviä?
Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin! (Goldman Sachs ym.)
Minun 2500e sijoitus osakkeisiin on tällä hetkellä 900e arvoinen.
Rahastot turvallisempia mutta rahasto joka ollut 14kk, noussut huimat 1,49%. Olen 100e/kk sijoittamisella tienannut jopa muutaman euron!
Sijoittamisessa ainut voittaja on vain välittäjä, joka nylkee välityspalkkiot itselleen niin ostaessa kuin myydessä ja vahingon viimeistelee verottaja jonka mielestä olet aina voittanut ja verovelvollinen vaikka voittoa olisi 10 osakkeen salkusta tuottanut esim. 2 yhtiötä, ja loput tappiolla.
Mulle ei ollut ainakaan minkäänlainen menestystarina osake- ja rahastosäästäminen 2014 - 2021.
Vierailija kirjoitti:
Teoriassa kaikki voivat onnistua, käytännössä moni epäonnistuu. Arviolta kahdeksan kymmenestä osakkeisiin sijoittavasta häviää. Syitä on useita.
Ja tämän arvion tuotti Essonbaarin pojat norttia poltellessaan.
mä on laittanut tonneja ja sinne ne jäi. Hirvee huijaus!
Vierailija kirjoitti:
Minun 2500e sijoitus osakkeisiin on tällä hetkellä 900e arvoinen.
Rahastot turvallisempia mutta rahasto joka ollut 14kk, noussut huimat 1,49%. Olen 100e/kk sijoittamisella tienannut jopa muutaman euron!
Minun 140 000 euron sijoitus osakkeisiin on tällä hetkellä 240 000 euron arvoinen ja onpa näillä sijoitusten tuotoilla muutama autokin ostettu asunnon lisäksi.
Kuka vain voi voittaa kun sijoittaa kuluttomaan indeksirahastoon. Sehän seurss pörssiä. Esim. Sisältää top 15 isointa pörssin firmaa ja jos joku menee huonosti niin putoaa pois ja uusi nousee tilalle. Lyhyellä aikavälillä pörssi voi mennä ylös tai alas mutta 10v aikana ylös. Kulut syö tuottoa joten sijoita kuluttomiin tai maks 0.25% kuluilla oleviin rahastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittamisessa ainut voittaja on vain välittäjä, joka nylkee välityspalkkiot itselleen niin ostaessa kuin myydessä ja vahingon viimeistelee verottaja jonka mielestä olet aina voittanut ja verovelvollinen vaikka voittoa olisi 10 osakkeen salkusta tuottanut esim. 2 yhtiötä, ja loput tappiolla.
Mulle ei ollut ainakaan minkäänlainen menestystarina osake- ja rahastosäästäminen 2014 - 2021.
Verotuksessa tappiot voi vähentää voitoista. Oletko nyt sama, jonka mielestä osakkeiden splittaus tekee verotuksesta liian hankalaa?
Olen itse aloittanut sijoittamisen 14 vuotta sitten. Näiden vuosien aikana olen laittanut sijoituksiin omaa rahaani 150 000 €. Sijoitusteni arvo on nyt noin 250 000 € eli olen sata tonnia voitolla.
Riittävästi hajautusta, niin ei haittaa vaikka joku osake laskisikin, tämä onnistuu helposti passiivisilla indeksirahastoilla, joissa on jo valmiiksi hajautusta. Ikinä ei pitäisi laittaa kaikkia rahoja yhteen osakkeeseen ja pää tulee pitää kylmänä vaikka arvo hetkellisesti notkahtaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verotuksessa tappiot voi vähentää voitoista. Oletko nyt sama, jonka mielestä osakkeiden splittaus tekee verotuksesta liian hankalaa?
Olen itse aloittanut sijoittamisen 14 vuotta sitten. Näiden vuosien aikana olen laittanut sijoituksiin omaa rahaani 150 000 €. Sijoitusteni arvo on nyt noin 250 000 € eli olen sata tonnia voitolla.
Tuli itseasiassa vaikeatajuisia osakeosinkoja välillä ja ties mitä muitakin jekkuja noilla on liiveissään tavallisen ihmisen harhauttamiseksi.
En sijoita enää koskaan mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
mä on laittanut tonneja ja sinne ne jäi. Hirvee huijaus!
Näyttää siltä että pitäisi olla satoja tonneja laittaa jotta alkaisi kannattamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kaikki ketkä sijoittaa rahojaan esim. Osakkeisiin, voittaa. Kukaan ei ole koskaan hävinnyt sijoittamiaan rahoja.
Eikö ? Esim.Suuri Pörssiromahdus 1920-luvulla syöksi monet ihmiset köyhyyteen ja itsemurhiin.
Jos olisi sijoittanut 1920 luvun laman synkimmällä hetkellä 100 dollaria wall streetin osakeindeksiin, niin tänä päivänä se sijoitus olisi arvoltaan noin 800.000 dollaria.
Ostoajankohta on merkityksetön jos sijoitustaan pystyy pitämään tarpeeksi kauan kasvamassa korkoa korolle.
Tästä seuraa myös se, että mikä tahansa perhe (tulotasosta riippumatta) voi tulla satumaisen rikkaaksi, mutta ei välttämättä nykyisen sukupolven aikana.
Kyllä kaikki voi onnistua mutta ei onnistu koska tekevät virheitä joita ei pitäisi koskaan tehdä.😂
Aloituksen voi nähdäkseni tulkita parillakin tapaa, mutta aikarajoitteesta johtuen nopea vastaus voisi olla kyllä, ehkä tai ei.
Käytännössä jokainen ei tietenkään onnistu sijoittamisessa, vaan menettää rahansa.
Kuitenkin yhteisötasolla osakemarkkinat eivät ole nollasummapeliä, tai alle nollasummapeliä, silloin, kun yritykset käyttävät osakkaiden myynnistä saadun pääoman toimintansa kasvattamiseen tuottavasti. Eli jos esimerkiksi yritys haluaa perustaa uuden tehtaan, mutta sillä ei ole pääomaa, voi se myydä osakkeitaan. Jos yritys perustaa pääomalla uuden tehtaan, kuvastaa osakkeiden arvo ns. oikeasti luotua tuottavuutta. Jos uusi tehdas ei ole kannattava, on kyseessä huonompi tilanne kuin pelkkä nollasummapeli.
Arvopaperikauppaa sijoittajien välillä voi ehkä pitää nollasummapelinä, jossa toisen häviö on toisen voitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ? Esim.Suuri Pörssiromahdus 1920-luvulla syöksi monet ihmiset köyhyyteen ja itsemurhiin.
Jos olisi sijoittanut 1920 luvun laman synkimmällä hetkellä 100 dollaria wall streetin osakeindeksiin, niin tänä päivänä se sijoitus olisi arvoltaan noin 800.000 dollaria.Ostoajankohta on merkityksetön jos sijoitustaan pystyy pitämään tarpeeksi kauan kasvamassa korkoa korolle.
Tästä seuraa myös se, että mikä tahansa perhe (tulotasosta riippumatta) voi tulla satumaisen rikkaaksi, mutta ei välttämättä nykyisen sukupolven aikana.
Ajattelehan nyt vaikka Nokiaa. Kyllä ostamisajankohdalla on merkitystä.
Mutta toki hajauttaminen auttaa paljon, ei siinä.
Aloitin sijoittamisen heti 18-vuotiaana. Hetken kuluttua IT-kupla puhkesi. Nuo rahasto-osuudet olivat tappiolla vielä 12 vuotta myöhemmin.
Seuraavat rahasto-osuuteni kasvoivat ja myin ne lopulta voitolla. Osakkeiden kanssa olen myös saanut vähän voittoa, mutta osa menee aaltoliikkeenä ylös ja alas. Eli riippuu ihan osto- ja myyntihetkistä, tuliko voittoa vai tappiota. Itse otan osakkeiden kanssa rennosti, annan niiden vain olla. Osingot tulevat tilille, kun tulevat.
Pitää ottaa selvää mahdollisesta sijoituskohteesta ja sen toimintatavoista sekä sivukuluista, pitää ymmärtää mekanismi millä tuottaa tulosta. Ja silti voi menettää rahansa.
Kyllä ne ammattisijoittajat tarvitsevat taviksia, jotka sijoittavat niin, että häviävät rahansa. Aina ne voitot jostain tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Pitää ottaa selvää mahdollisesta sijoituskohteesta ja sen toimintatavoista sekä sivukuluista, pitää ymmärtää mekanismi millä tuottaa tulosta. Ja silti voi menettää rahansa.
Mitenkäpä noita yritys- ja talouseliitin umpikieroja systeemeitä voisi kukaan tavallinen ihminen ymmärtää. Pankissa käyntikin on jo alkanut tuntua siltä kuin menisi johonkin paholaisen temppeliin...
Sijoittaminen ja osakesäästäminen EIVÄT OLE eri asioita.
SIjoittaminen ja sijoitusinsturmenteilla UHKAPELAAMINEN ovat.