Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten lomaherkuttelu

Vierailija
16.07.2025 |

Luin jutun, jossa sanottiin, että monet vanhemmat ovat harmissaan, kun lomalla lasten kanssa syödään ulkona, ja joka paikassa tarjolla on vain nauravia nakkeja, lihapullia, nugetteja, lehtipihviä ja ranskalaisia. Kaikkea uppopaistettua. 

Miltä kuulostaa? Haluaisitko itse syödä tai syötkö tällaisia ruokia loman läpi? Tai kenties ihan arjessa? Syövätkö lapsesi näitä mielellään lomalla tai arjessa? 

Ymmärrän sen, että lyhyt loma ja sen aikana herkuttelu ei ole niin vakavaa, jos tavallisessa arjessa ruokailu on hyvää ja terveellistä. Mutta miksi tarjonta on niin valtavan kapeaa? 

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todennut, että monille ihmisille viikonloppu tai loma = herkkuja. Vappu ja juhannus = skumppaa, sipsiä ja irtokarkkia. Joulu ja pääsiäinen = suklaata. Tallinnan-laiva = karkkia ja hanaolut / -siideri. Lentomatka lentäen = lasillinen skumppaa tai yksi tuoppi kentällä ennen koneen nousua. 

Itse olen jo vuosia sitten todennut, että pieni määrä suklaata pääsiäisenä on ok. Esim. pari Mignonia. 

Tallinnan-laivalla ei tarvitse syödä tai juoda mitään. Tarjonnalla on heikko hinta-laatusuhde, ja terveellisiä vaihtoehtoja ei oikein ole. 

En tarvitse alkoholia siirtymäriittinä lomalle, matkalle, vappuun tai juhannukseen. On käsittämätöntä, että niin moni muu tarvitsee. Sekä seurustelu- että ruokajuomiksi voi aivan hyvin valita alkoholittomia tuotteita. On paljon muitakin vaihtoehtoja kuin alkoholiton viini, peruslimut tai vesi / kivennäisvesi. Laadukkaita pienpanimolimuja esimerkiksi tai alkoholitonta kuohujuomaa. Niissä on nyt jo suuri ja edelleen kasvava valikoima. 

Minulla ei ole lapsia, mutta tuo lasten menu kuulostaa aivan järkyttävältä. En haluaisi opettaa lapsillekaan tai mahdollisille tuleville lapsilleni, että loma = roskaruokaa. Jos lapsena jo oppii siihen, että matkustamiseen ja lomailuun kuuluu ruoalla ja juomilla mällääminen, sitä toteuttaa aivan varmasti aikuisenakin. Surullisinta on, että monet suomalaiset mälläävät ihan ympäri vuoden. 

Vierailija
2/3 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ei ole karkkipäivää eikä loma tarkoita, että nyt sitten vaan pizzaa ja burgeria. Olen kyllä huomannut, että lasten kaverit kummastelevat karkkipäivän puuttumista ja lapset välillä mankuvat, että saisivat juoda ruoan kanssa mehua tai limua. 

Lapset kyllä syövät karkkia joskus, mutta mikään tietty viikonpäivä tai loman alkaminen ei tarkoita, että nyt herkutellaan. Käymme kesällä muutaman kerran jätskillä ja ostamme mansikoita, herneitä, kaikkia ihania kauden marjoja ja hedelmiä. Ihan kustannussyistä teemme ruokaa enimmäkseen itse, ja haluamme toki tietää, mitä kattilaan menee. Lapset syövät kotiruokaa tosi mielellään, mutta sitten joskus harvoin, kun menemme vaikka Burger Kingiin tai johonkin kunnon ravintolaan syömään, lapset saavat valita listalta ne ruoka-annokset ja -juomat, jotka he itse haluavat. 

Sipsien sijaan syödään popcornia ja kevyesti pannulla oliiviöljyssä pyöräytettyjä ja suolattuja juures- ja lehtikaalilastuja. Lisättyä sokeria vältämme parhaamme mukaan. Juhlapäivät voivat olla erikseen, mutta koko pitkä kesäloma tai joululoma ei ole yhtä juhlaa. Juhlat voivat jatkua pari päivää kerrallaan esim. jouluna, mutta silloinkin yritämme pitää kiinni kahdesta pääateriasta, jotka eivät ole roskaruokaa. Tavallisesta arkiruoastakin voi tehdä juhlaa ja arkiruoka voi olla valtavan hyvää ja maistuvaa. 

Onhan se nyt kokin taitojen mitta, että helppohan se on tehdä kermasta ja voista hyvää. Kukapa ei tykkäisi suolasta ja sokerista. Mutta taitava kokki osaa tehdä herkullisen aterian myös ilman kermaa, voita ja niiden korvikkeita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ja niiden tavat on erilaisia. En itsekään tykkää huoltoasemien (tai sen tasoisesta) tarjonnasta ulkonasyödessä, mutta aina ei ole reaalimaailmassa vaihtoehtoja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi