Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Patterikynttilät haudoilla. Sukulainen oli pahastunut sellaisesta ja vienyt pois

Vierailija
04.01.2025 |

Kynttilä oli lyhdyssä (maitolasi) ja ei ulkoapäin oikeasti edes voinut tietää onko siellä oikea kynttilä vai ei. 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis varastanut kynttilän haudalta? Aika halpamaista.

Vierailija
2/18 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vienyt jätteisiin 😑

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taistelen henkisesti asian suhteen 😄 Hoidettavanani on kaksi hautaa ja haluaisin mieluummin että haudoilla olisi usein oikeat kynttilät. Mutta en ehdi ja jaksa käydä siellä usein, niin on patterikynttilät lyhdyissä. Ei onneksi ole kukaan vielä varastanut.

Oikeastihan noita on monella haudalla.

Vierailija
4/18 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat ei taida arvostaa. Anna olla pimeänä.

Vierailija
5/18 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan läheiseni hautaa. Hoitosopimusta ei erikseen ole. Pidän ohjeiden ja sääntöjen mukaisesti haudan siistinä ja kauniina läpi vuoden itse. Patterikynttilät on mielestäni roskaava ongelma. Laittaja harvemmin hautaa kunnossa pitää saati siivoaa. Moni käy haudalla vain kerran tai kaksi vuodessa. Mitä monta kuukautta sitten hajonnelle tai sammuneelle muovikynttilälle pitäisi tehdä? Odottaa, että kynttilän tuoja saapuu seuraavana jouluna tai itsenäisyyspäivänä vuoden päästä vaihtamaan patterin? Pitäisikö  lähiomaisilla olla valikoima erilaisia pattereita varmuuden vuoksi mukanaan? Ei ainakaan minulla ole. Tavalliset hautakynttilät on mielestäni helppo siivota ja lajitella. Jos haudalla on lyhty, normaali hautakynttilä toimii mielestäni hyvin. Muovikynttilät sopivat mielestäni vain tilanteisiin joissa muovikynttilän laittaja käy haudalla usein. Ja huolehtii patterin vaihtamisesta säännöllisesti itse. 

Vierailija
6/18 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pitänyt patterikynttilää lyhdyssä. Näyttää ihan oikealta, kun ei ole täysin kirkas lasi edessä. Mielelläni toki veisin oikean kynttilän useamminkin, mutta matkaa on paljon. Hautaa toki hoidetaan muutaman kerran vuodessa ja istutetaan kukat ja kanervat. Enpä arvannut, että joku tästäkin mielensä voisi pahoittaa.

Vierailija
7/18 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautausmaalla led-kynttilät on myös ongelma: 

https://yle.fi/a/3-6362062

Vierailija
8/18 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vika noissa? Vähemmänhän noista tulee mitään jätettä. 

Vierailija
9/18 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se kieltämättä nolo.

Vierailija
10/18 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoidan läheiseni hautaa. Hoitosopimusta ei erikseen ole. Pidän ohjeiden ja sääntöjen mukaisesti haudan siistinä ja kauniina läpi vuoden itse. Patterikynttilät on mielestäni roskaava ongelma. Laittaja harvemmin hautaa kunnossa pitää saati siivoaa. Moni käy haudalla vain kerran tai kaksi vuodessa. Mitä monta kuukautta sitten hajonnelle tai sammuneelle muovikynttilälle pitäisi tehdä? Odottaa, että kynttilän tuoja saapuu seuraavana jouluna tai itsenäisyyspäivänä vuoden päästä vaihtamaan patterin? Pitäisikö  lähiomaisilla olla valikoima erilaisia pattereita varmuuden vuoksi mukanaan? Ei ainakaan minulla ole. Tavalliset hautakynttilät on mielestäni helppo siivota ja lajitella. Jos haudalla on lyhty, normaali hautakynttilä toimii mielestäni hyvin. Muovikynttilät sopivat mielestäni vain tilanteisiin joissa muovikynttilän laittaja käy haudalla usein. Ja huolehtii patterin vaihtamisesta säännöllisesti itse. 

Enemmän jätettä niistä sun kertakäyttökynttilöistä tulee. Eikä se kumpaa käyttää, korreloi kyllä mitenkään sen kanssa montako kertaa vuodessa haudalla käy.

Vierailija
11/18 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumiot kuopassa eivät tiedä mikä siellä palaa. Jos palaa. 

Vierailija
12/18 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vienyt jätteisiin 😑

Ap

Eli varastanut.  Olisi edes tuonut sen sinulle. Hänelle kannattaa huomauttaa, että toisten omaisuuteen ei saa koskea. Onhan noita, jotka vievät pois väärän värisiäkin kynttilöitä.

Vierailija
13/18 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärrä tätä. Toki jokainen omainen hoitaa itse led-kynttilänsä ja niiden kierrättämisen. Led-kynttilän patteri kestää lähes koko talven, koska kynttilöissä on aikakatkaisin tai hämäräkytkin. Keväällä kynttilä viedään kotiin ja syksyllä takaisin. Roskan määrä nolla. Muualla haudattujen muistopaikalle ei toki ledejä viedä.

Vierailija
14/18 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kynttilät on ongelma jos omaiset ei hoida jätteitään. Todennäköisemmin patterikynttilät kuitenkin haetaan pois kuin kertakäyttöiset. Monilla hautausmailla on myös ohjeena että lyhdyt viedään kesäksi pois, samalla toki viedään se sisällä oleva kynttiläkin. 

Vierailija
15/18 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse taistelen henkisesti asian suhteen 😄 Hoidettavanani on kaksi hautaa ja haluaisin mieluummin että haudoilla olisi usein oikeat kynttilät. Mutta en ehdi ja jaksa käydä siellä usein, niin on patterikynttilät lyhdyissä. Ei onneksi ole kukaan vielä varastanut.

Kuinka paljon pidempään paristo kestää verrattuna korkeaan hautakynttilään ? 

Vierailija
16/18 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin joka kolmas kk käyn vaihtamassa uudet paristot. Yksi samanlainen kynttilä kotona palamassa, joten tietää koska pitää käydä uudet vaihtamassa. Ajastimella vielä, niin palaa vain pimeän aikaan.

Mieluummin siis led-kynttilä kuin sellainen, joka palaa vain 50-100 tuntia ja sekin sammuu heti ensimmäisessä tuulenvireessä. Hirmu huonolla prosentilla palavat edes puoleen väliin ja se lienee perinteisten kynttilöiden jäteongelma. Kukaanhan ei sitä talia sieltä muovikynttilästä tongi pois kun ne jätteisiin menevät, eikä irrota sitä metallihuppuakaan.

-winner-

Vierailija
17/18 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hirmu paljon haudoilla käydessä näkee just niitä hautakynttilöitä, jotka on sytytetty ja 2 minuuttia haudalla oltu ja sitten se on jo tuulenpuuskassa sammunut, kun on takaisin autolle ehditty. Ei sekään ihan vastaa tarkoitustaan.

-winner-

Vierailija
18/18 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon pidempään paristo kestää verrattuna korkeaan hautakynttilään ? 

Kuukausia. Siinä kun hautakynttilä sammunee joitain tunteja sytytyksestä, led -kynttilään pitää patterit vaihtaa pari kertaa talven aikana. Siirryinkin ledeihin juuri siksi, että tavalliset kynttilät monesti sammuneet melkein samantien kun ne on viety. Kun tuuli osuu.

Ja ihan itse huolehdin pattereiden vaihdon, ei ole kenenkään muun riesana. Syksyllä kun vien kanervat ja havut haudalle, laitan myös lyhdyt ja ledit. Vaihdan patterit talvella. Keväällä kun siivoan kanervat pois ja vien orvokit, vien lyhdyt pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi