70-80-luvulla laitettiin kokonainen broileri uuniin, nyt on vaan wingssiä ja nugettia
Oli myös jauhelihasta tehtyjä kepakoita 80-luvulla, eli jauhelihapötköjä tikussa, yleensä ranskalaisten kanssa meillä ainakin. Niitäkään ei ole enää.
Myös aladobia ja mustaa makkaraa syötiin meiän perheessä. Tykkäsin molemmista lapsena, enää en syö kumpaakaan. Jallen mätitahnaa ja maksamakkaraakin oli usein, tykkäsin niistäkin, enää en niitäkään syö.
Mitäs ruokamuistoja teillä on 80-luvulta (tai 70-luvulta). Minä synnyin 70-luvun alkupuolella, joten olen viettänyt lapsuuttani 70-80-luvuilla, se oli ihan parasta aikaa olla lapsi.
Kommentit (81)
Viime vuosituhannella broilerinsiivet olivat sitä halvinta ruokaa, sai marinoituinakin ja maksoivat aina alle 5 markkaa kilolta. Niitä tuli monesti ostettua pari kiloa, mikä mahtui hyvin uunipellille. Sitten joku valmistaja keksi laittaa niihin tulisemman marinadit ja risti ne Horneteiksi. Ja kas, taas saatiin pikkuhommalla hinta tuplattua ja muut valmistajat menivät trendin peräasä. Hinta ei ole tuon jälkeen ikinä laskenut kohdilleen.
Vierailija kirjoitti:
Se kana keitettiin ensin ja sen jälkeen vielä paistettiin uunissa. Ketinvedestä tehtiin currykastike, eksoottinen silloin. Aikaavievä ruoka ja siksi vain sunnuntaisin tehtiin.
Muistatteko kun tuli mustajussi leikkelekinkkumakkara?
Ai, tuo leikkele oli mulla suosikkina niin kauan kuin sitä oli myynnissä. Taisi hävitä sitä mukaa, kun makkaratiskit hävisivät kaupoista eli tuota ei kai ikinä ole ollut valmiissa kuluttajapakkauksissa myynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kana keitettiin ensin ja sen jälkeen vielä paistettiin uunissa. Ketinvedestä tehtiin currykastike, eksoottinen silloin. Aikaavievä ruoka ja siksi vain sunnuntaisin tehtiin.
Muistatteko kun tuli mustajussi leikkelekinkkumakkara?
Ai, tuo leikkele oli mulla suosikkina niin kauan kuin sitä oli myynnissä. Taisi hävitä sitä mukaa, kun makkaratiskit hävisivät kaupoista eli tuota ei kai ikinä ole ollut valmiissa kuluttajapakkauksissa myynnissä.
Tuo Musta-Jussi ei muuten ollut kinkkua vaan lapaa. Jotkut tiskit myivät sitä lapaleikkeleen nimellä ja se oli halvempaa juuri sen takia, kun se ei ollut kinkkua. Miksikähän mikään lihanjalostamo ei myy tuollaista enää, onko syy vain siinä, että ihmiset luulevat kinkun olevan niin paljon parempaa ja fiinimpää, kun se on kalliimpaa?
Muistatteko vasikan kotletit?
🇺🇦🇮🇱
Kaffebulla kirjoitti:
Muistatteko vasikan kotletit?
Taisivat olla possua. Jokunen vuosi sitten niitä oli vielä Snellmanilla, mutta jostakin syystä tuokin firma lopetti niiden teon. Harmi, olivat meillä muutama kerta vuoteen -herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ostetaan Lidlistä usein noita kokonaisia kanoja, ainakin kerran-pari kuussa. Ovathan ne parempia kuin nuo palaset. Meillä ei kyllä lapsuudenkodissa ollut kuin koipia, itse olen myös 70-luvulla syntynyt.
Ostamasi ovat broilereita, ei mitään kanoja. Näillä on erittäin suuri ero, minkä maistaa syödessäkin. Nykyisin kanoja ei myy kukaan, ei edes pakastettuina.
Kanatilalta saa kanoja. Ne on sellaisia, jotka ei enää muni. Niiden kypsennys kestää kyllä kauan, vanhoja kanoja kun ovat.
Mummolassa kanoja syötiin usein ja muistan kun ne oli leivinuunissa iäisyyden, mutta hyviä olivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ostetaan Lidlistä usein noita kokonaisia kanoja, ainakin kerran-pari kuussa. Ovathan ne parempia kuin nuo palaset. Meillä ei kyllä lapsuudenkodissa ollut kuin koipia, itse olen myös 70-luvulla syntynyt.
Ostamasi ovat broilereita, ei mitään kanoja. Näillä on erittäin suuri ero, minkä maistaa syödessäkin. Nykyisin kanoja ei myy kukaan, ei edes pakastettuina.
Kanatilalta saa kanoja. Ne on sellaisia, jotka ei enää muni. Niiden kypsennys kestää kyllä kauan, vanhoja kanoja kun ovat.
Mummolassa kanoja syötiin usein ja muistan kun ne oli leivinuunissa iäisyyden, mutta hyviä olivat.
Mistäpä kaupunkieläjä löytää kanalan, joka myy myös kanoja tilallakävijöille? Onko heillä kenties myynnissä puhidstettuja ja patavalmiita, pakastettuja kanoja? Jos ovat tuoreita, juuri kaulat katkaistuja, missäpä riiputat ne? Joka tapauksessa useimmille suomalaisille tulee kymmeniä kilometrejä matkaa lähimmällekin kanalalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uunibroilereita saa kyllä joka kaupasta, myös Lidlistä.
Tekeekö niitä enää kukaan?
No mä ainakin, olen 46. Siitä syö useamman kerran, kerään vielä silput piirakkaan ja joskus inspiroidun keittelemään rippeistä liemet. Ja kananrasva on ihan loistavaa, kannattaa ottaa talteen sekin.
Kananluista voi myös tehdä luuliemen.
Vierailija kirjoitti:
Lähikaupoissa voisi aivan hyvin myydä valmista kokonaista broileria, luomu. Tuorekalaa. Samoin valmislihaa, perunaa, salaattia ja mitä vaan. Ei pippureita ja chilejä, ihan neutraali tai muu mauste joka sopii vatsalle. Meillä vaan monopolikaupat ja valmistajat eivät tee sitä. Ellei joku ota tästä sen kuuluisan kopin.
Lahdessa myydään useissa S-kaupoissa kokonaista broileria tiskillä. Sekä erillisiä paloja.
Vierailija kirjoitti:
Mie en ole koskaan ymmärtänyt tätä siipien suosiota. Eihän niissä ole mitään syömistäkään?
M47
Nokun niillä on amerikkalainen nimi Wings.
Jos ne olisi puolalainen perinneruoka nimeltä Polokuk ei niitä kukaan söisi.
Itse söin niitä jo 80 luvulla ne oli silloin nimeltään kanansiipiä. Moni osti niitä koiralleen...
Samoin oli kylkiluita myynnissä. Olivat halpoja. Sitten niiden nimeksi tuli Ribs...
Minua ihmetyttää tässä maassa lähes eniten kassler. Muualla Euroopassa se on savustettua possun etuselkää tai lapaa, eli kypsää lihaa. Viime vuosituhannella kassler myytiin monesti talouskyljyksinä, eli halvemmalla kuin normaalit kyljykset. Liekö ajateltu, että lihasta saa isomman hinnan, kun ristii sen muka vähän hienomman kuuloiseksi? Tuossa nimenmuutoksessa vaan meni pieleen se, että muualla maailmassa se on täysin erilaista lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäpä kaupunkieläjä löytää kanalan, joka myy myös kanoja tilallakävijöille? Onko heillä kenties myynnissä puhidstettuja ja patavalmi
Sulla varmaan netti toimii. Sieltä löytyy kanaa myyvä tila, joka vielä kuljettaa sulle omaan kaupunkiisi määrättyinä päivinä määrättyyn paikkaan. Ne on pakastettuja. Myyvät myös esim. kananmunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähikaupoissa voisi aivan hyvin myydä valmista kokonaista broileria, luomu. Tuorekalaa. Samoin valmislihaa, perunaa, salaattia ja mitä vaan. Ei pippureita ja chilejä, ihan neutraali tai muu mauste joka sopii vatsalle. Meillä vaan monopolikaupat ja valmistajat eivät tee sitä. Ellei joku ota tästä sen kuuluisan kopin.
Monessa kaupassa myydään valmiita grillattuja broilereita. Ovat melkein aina erittäin onnistuneita.
Ne myydään yleisesti kaupoissa, joissa on jonkunlainen palvelutiski ja aika moni kauppa on niistä luopunut. Esim. meillä saa matkata 35 km lähimpään kaupunkiin, jossa toisesta marketista saa noita. Toisesta ei saa, vaikka se on meidän alueen osuuskaupan suurin perusmaket. Omalla paikkakunnalla on samoin duopolin marketit, mutta palvelutiskiä ei ole kummassakaan. Nykykauppiaiden mukaan tiskit vievät liikaa aikaa henkilökunnalta, eli niiden pitäminen on liian kallista.
Saa niitä kokonaisia broilereita vieläkin laittaa uuniin. On vain kovin isoja yhdelle syötäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Saa niitä kokonaisia broilereita vieläkin laittaa uuniin. On vain kovin isoja yhdelle syötäväksi.
Ei kai sitä kerralla tartte syödä.
Miksi se pitää itse paistaa? Minä ostan Citymarketista klo 10 aikaan. Silloin se on parhaimmillaan. Riisin keitän ennen kauppaan lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uunibroilereita saa kyllä joka kaupasta, myös Lidlistä.
Tekeekö niitä enää kukaan?
No mä ainakin, olen 46. Siitä syö useamman kerran, kerään vielä silput piirakkaan ja joskus inspiroidun keittelemään rippeistä liemet. Ja kananrasva on ihan loistavaa, kannattaa ottaa talteen sekin.
Kananluista voi myös tehdä luuliemen.
Juu, ne on mulla nuo rippeet. Se broileri näyttää siltä kuin olisi räjähtänyt sen jälkeen kun olen kaivellut kaikki pikkusilppulihat piirakkaan. Loput menevät kattilaan juuresten, sipulin ja mausteiden kanssa, naminam. Paras keittopohja hitaasti keitellen.
74: Oletko ikinä kuullut lähiruoasta? Meillä syödään lähinnä sitä. Älytöntä tilailla pakastettuja lintuja kenties toiselta puolelta Suomea, kun oman paikkakunnan kaupoista saa ihan oikeaa lähilihaa omiin tarpeisiin. Lähimmällä hyvällä kanalalla ei ole varsinaisia nettisivuja, ehkäpä haluavatkin, että tilausmäärät eivät nouse hallitsemattomiksi, perheyritys kun on. Suotakoon heille myös vapas-aikaa.
Monessa kaupassa myydään valmiita grillattuja broilereita. Ovat melkein aina erittäin onnistuneita.