Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-80-luvulla laitettiin kokonainen broileri uuniin, nyt on vaan wingssiä ja nugettia

Vierailija
15.07.2025 |

Oli myös jauhelihasta tehtyjä kepakoita 80-luvulla, eli jauhelihapötköjä tikussa, yleensä ranskalaisten kanssa meillä ainakin. Niitäkään ei ole enää. 

Myös aladobia ja mustaa makkaraa syötiin meiän perheessä. Tykkäsin molemmista lapsena, enää en syö kumpaakaan. Jallen mätitahnaa ja maksamakkaraakin oli usein, tykkäsin niistäkin, enää en niitäkään syö. 

Mitäs ruokamuistoja teillä on 80-luvulta (tai 70-luvulta). Minä synnyin 70-luvun alkupuolella, joten olen viettänyt lapsuuttani 70-80-luvuilla, se oli ihan parasta aikaa olla lapsi. 

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ottaisin ilman muuta mieluiten kokonaisen broilerin, tietenkin hyvin valmistetun sellaisen.

Siivethän ovat oikeastaan pelkkää luuta.

Vierailija
22/81 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jallen=Kallen, mut tajusitte varmaan. 😄 Ap

Jotkut sanovat sitä Kallen kaviaariksi. Se oli silloin Ruotsin ihme, jota tuotiin 60-70-luvuilla siellä käydessä, kunnes tuli täälläkin kauppoihin. Kaverini mies laittaa sitä vielä yli 60-vuotiaana metukkaleivän päälle, että edes leipä maistui joltain.

Ai jaa. 😂 

Niin metukkaleipiäkin syötiin usein, enää ei sillälailla näe että kukaan söis, paitti kaverisi mies. Metukka ruisleivän tai ranskanpullan päällä oli niin herkullista, tai lauantaimakkara. Retkieväänäkin mehupullon kanssa. Ai ai. Syökö nykyajan lapset koskaan eväitä ulkona.. Tämäkin nyt vaan tuli yhtäkkiä mieleen mrtukan kautta. Syötiin myls juustolripiä tuetty, ja kurkkua oli kans leipien päällä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koivet ok. 80-luvulla broileri on mautonta ja kuivaa.

Vierailija
24/81 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16. Ehkä kuluttajat eivät sitten vain oikeassa elämässä osta noita. Ainakaan tarpeeksi. Hinta todennäköisesti liian kallis.

Ei ole kallis tuo kokonainen broileri. Kysymys on ehkä siitä, että valmiiksi grillattu kokonainen broileri on niin halpa, että moni ei jaksa itse paistaa.

Vierailija
25/81 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä HK:n Sininen lenkki ruisleivän päällä on edelleen lyömätön yhdistelmä. Tietenkin leipä on voideltu voilla ja juoma on kunnon maitoa.

Tätä suomalaista ruokaherkkua eivät muiden maiden eläjät koskaan saa...

Vierailija
26/81 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs grillitassut, kuka muistaa?

Vierailija
27/81 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli kokonainen kana joka laitettiin uuniin tai keitettiin ja liemi käytettiin alkupalana tai kastikkeessa.

Oikeasta kanasta tehty viillokki - ommonmommon-mom!

Siis nimenomaan kana oli ennen hyvää, ja nykyään myytävä tehokasvatettu kokonainen broileri ei kyllä ole saman veroista.

Vierailija
28/81 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu laitettiin kokonainen kana tai broileri uuniin kasarin alussa ja 70-luvun lopulla. Meillä oli yleensä sunnuntain ateria, syötiin samalla kun kateltiin jotain iltapäivän elokuvaa, mm Tarzania. Ja taisi jotain luontodokumettejakin tulla . Sukelluksista, mikä se tyyppi taas olikaan . Cousteau? 

Lisukkeena uncle bens riisiä

Vierailija
29/81 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu laitettiin kokonainen kana tai broileri uuniin kasarin alussa ja 70-luvun lopulla. Meillä oli yleensä sunnuntain ateria, syötiin samalla kun kateltiin jotain iltapäivän elokuvaa, mm Tarzania. Ja taisi jotain luontodokumettejakin tulla . Sukelluksista, mikä se tyyppi taas olikaan . Cousteau? 

Aivan ihania ja ikimuistoisia perheen yhteisiä hetkiä. Olohuoneessa, hyvän ruuan ja elokuvan parissa. Normaalisti syötiin keittiössä mutta sunnuntaisin kateltiin telkkaria

Vierailija
30/81 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostetaan Lidlistä usein noita kokonaisia kanoja, ainakin kerran-pari kuussa. Ovathan ne parempia kuin nuo palaset. Meillä ei kyllä lapsuudenkodissa ollut kuin koipia, itse olen myös 70-luvulla syntynyt. 

Vierailija
31/81 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne tuli tosiaankin joskus 2000-luvulla . Kasarilla ei ollut mitään grillitassuja

Vierailija
32/81 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ostetaan Lidlistä usein noita kokonaisia kanoja, ainakin kerran-pari kuussa. Ovathan ne parempia kuin nuo palaset. Meillä ei kyllä lapsuudenkodissa ollut kuin koipia, itse olen myös 70-luvulla syntynyt. 

Minäkin olen ostanut noita Lidlistä, on ihan ok. 

60-luvun lapsi ja kokonaisiin uunikanoihin lapsena tottunut

Vierailija
33/81 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grillitassut on tulleet kauppoihin 80-luvulla. Silloin ne oli ihan uusi juttu ja mainostettiin kovasti. 

Vierailija
34/81 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jallen=Kallen, mut tajusitte varmaan. 😄 Ap

Jotkut sanovat sitä Kallen kaviaariksi. Se oli silloin Ruotsin ihme, jota tuotiin 60-70-luvuilla siellä käydessä, kunnes tuli täälläkin kauppoihin. Kaverini mies laittaa sitä vielä yli 60-vuotiaana metukkaleivän päälle, että edes leipä maistui joltain.

Kinkkupasteija oli hyvää. Onkohan sitä vielä? Samanlainen muovinen kampi kuin Kallen kaviaarissa jolla tuubin sai tyhjäksi. Tekee mieli myös kaupan "grillauskaapin" broileria. Niitä mitkä liikkuivat ikään kuin maailmanpyörässä. M51

Vierailija
35/81 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, vaikken haluaisi. Onhan niitä edelleen

Vierailija
36/81 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1970-luvulla oli varaa laittaa tosiaan kokonainen kana/broileri uuniin. Kokoomus ei päässyt silloin hallitukseen tuhoamaan Suomen taloutta. Urkki oli fiksu äijä, vaikka lahtari olikin. M51

Vierailija
37/81 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söin viikko sitten. Oli yhtä "hyvää" kuin muistin, anteeksi kommenttini. M51

Vierailija
38/81 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa, laitan vieläkin kokonaisen broilerin uuniin, perunoita, sipulia, fenkolia ja porkkanoita samalle pellille hautumaan. 

Mun lähipiirissä näytään ostetaan kaikenmaailman wingssejä ja  koipia. En ole nähnyt kokonaista broileria uunissa 80-luvun jälkeen. 

Vierailija
39/81 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli sunnuntain ruokana usein kyljyksiä. 

Broileria varmaan lauantaisin jos oli. 

Perjantantaisin oli usein lämpimiä leipiä, ranskalaisia tms.

En tietty voi varma olla minä päivinä broileri viskattiin uuniin, mutta siitä ei tule sunnuntai mieleen kuten kyljyksistä. 

Vierailija
40/81 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä paistetaan kokonainen broileri edelleenkin varmaan parin kuukauden välein. Kyljyksikin saa, mutta ei joka kaupasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi