70-80-luvulla laitettiin kokonainen broileri uuniin, nyt on vaan wingssiä ja nugettia
Oli myös jauhelihasta tehtyjä kepakoita 80-luvulla, eli jauhelihapötköjä tikussa, yleensä ranskalaisten kanssa meillä ainakin. Niitäkään ei ole enää.
Myös aladobia ja mustaa makkaraa syötiin meiän perheessä. Tykkäsin molemmista lapsena, enää en syö kumpaakaan. Jallen mätitahnaa ja maksamakkaraakin oli usein, tykkäsin niistäkin, enää en niitäkään syö.
Mitäs ruokamuistoja teillä on 80-luvulta (tai 70-luvulta). Minä synnyin 70-luvun alkupuolella, joten olen viettänyt lapsuuttani 70-80-luvuilla, se oli ihan parasta aikaa olla lapsi.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Entäs grillitassut, kuka muistaa?
En ole koskaan syönyt. Vm-71
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu laitettiin kokonainen kana tai broileri uuniin kasarin alussa ja 70-luvun lopulla. Meillä oli yleensä sunnuntain ateria, syötiin samalla kun kateltiin jotain iltapäivän elokuvaa, mm Tarzania. Ja taisi jotain luontodokumettejakin tulla . Sukelluksista, mikä se tyyppi taas olikaan . Cousteau?
Lisukkeena uncle bens riisiä
Meillä oli sunnuntain ruokana usein kyljyksiä.
Broileria varmaan lauantaisin jos oli.
Perjantantaisin oli usein lämpimiä leipiä, ranskalaisia tms.
En tietty voi varma olla minä päivinä broileri viskattiin uuniin, mutta siitä ei tule sunnuntai mieleen kuten kyljyksistä.
Meillä kans noita kyljyksiä tai lihapullia, muusia ja äitin tekemää puolukkasurvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tuli tosiaankin joskus 2000-luvulla . Kasarilla ei ollut mitään grillitassuja
Olikohan sua 80-luvulla, kun noin väität.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uunibroilereita saa kyllä joka kaupasta, myös Lidlistä.
Tekeekö niitä enää kukaan?
Tekee, minä ainakin teen melko usein. Helppo tehdä, tulee itsekseen uunissa, ja siitä saa monen päivän ruoat. Lisäksi vihanneksia ja vaikka riisiä.
Meillä oli hemapa-jauheliharisottoa, purjokalaa eli purjopataa, pottuja soosilla ja metrikarjalanpiirakkaa silloin. Taisi olla kokonainen broilerikin joskus.
Meillä mummo teki aina tuollaisen kokonaisen broilerin uunissa ja se oli todella hyvää. Meillä vanhempien kotona oli pelkkiä koipia. Noita kepakoita oli ainakin vielä 2010-luvulla saatavilla.
Kyllä kepakoita saa yhä, esim Snellman, mutta niissä on nykyään siemenöljyjä.
Vierailija kirjoitti:
Mie en ole koskaan ymmärtänyt tätä siipien suosiota. Eihän niissä ole mitään syömistäkään?
M47
Ihan loogista hyödyntää koko eläin joka on verovaroilla tuettuna kasvatettu.
Se kana keitettiin ensin ja sen jälkeen vielä paistettiin uunissa. Ketinvedestä tehtiin currykastike, eksoottinen silloin. Aikaavievä ruoka ja siksi vain sunnuntaisin tehtiin.
Muistatteko kun tuli mustajussi leikkelekinkkumakkara?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tuli tosiaankin joskus 2000-luvulla . Kasarilla ei ollut mitään grillitassuja
Koulussa oli meillä jo kasarilla niitä.
Vierailija kirjoitti:
Mie en ole koskaan ymmärtänyt tätä siipien suosiota. Eihän niissä ole mitään syömistäkään?
M47
Aivan! Kasa luita ja muutama lihariekale, kallista ruokaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uunibroilereita saa kyllä joka kaupasta, myös Lidlistä.
Tekeekö niitä enää kukaan?
no meillä on useinkin, edullista syötävää, ja lopuista voi sitten askarrella salaattiin tai keittää keittoliemi, niistä mitä jää syömättä.
Ihmiset ovvaa niin laiskoja nykyään!
"metrikarjalanpiirakkaa"? Mitä hittoa, en ole koskaan kuullutkaan!
Vierailija kirjoitti:
Muistan , olivat erimuotoisia kun nykyiset grillitassut, hyviä molemmat.
Aikuistuin -70 luvun lopulla, joskus ostin kokonaisen kypsän broilerin ja alkoi olla valmisruokia kaupoissa. Lapsuuskodissa ei vielä ollut, kaikki valmistettiin raaoista aineksista, muistan vain kun saimme nakkeja.
Vierailija kirjoitti:
Me ostetaan Lidlistä usein noita kokonaisia kanoja, ainakin kerran-pari kuussa. Ovathan ne parempia kuin nuo palaset. Meillä ei kyllä lapsuudenkodissa ollut kuin koipia, itse olen myös 70-luvulla syntynyt.
Ostamasi ovat broilereita, ei mitään kanoja. Näillä on erittäin suuri ero, minkä maistaa syödessäkin. Nykyisin kanoja ei myy kukaan, ei edes pakastettuina.
Vierailija kirjoitti:
M47
Itse laitan uunipellille siipien lisäksi lohkoperunoita ja kirsikkatomaatteja. Siinä samalla tulee koko ateria ihan itsestään eikä tarvitse pestä muuta kuin pelti.
Mitä on nugetti ja wingsi? N54 kyselee!