Minkäikäiset lapset olette vielä saaneet käyttämään pyöräilykypärää?
Meidän 5v ei enää oikein suostuisi sitä " vauvakypärää" käyttämään kun sai apupyörätkin just pois. Kun tietäis miten tästäkin päästäis yli ilman tappelua, huoks!
Kommentit (27)
Vierailija:
ei taida teiltä löytyä kotoa kovapäisiä ja uhmakkaita viisivuotiaita...
olemme täydellisiä vanhempia, jotka vaativat kypärän päähän. Ehkä ajattelemme lastemme parasta.
mutta ei sitten myöskään aja pyörällä vaan kävelee. Ihan sama mulle miten etenee, jos ei kypärää ei pyörää!
Siis viisivuotiasko oikeasti saa päättää tuollaisesta asiasta? Pyörä lukkojen taakse jos ei kypärä mene päähän. Ja uhkaus että pyörä menee uuteen kotiin jos sillä ei poljeta asiallisesti kypärä päässä. Varmasti lapsen mieli muuttuu.
Kerran 11 vuotiaalta unohtui kypärä aamulla kotiin ja raukka soitti ihan hädissään koulusta ja minun piti mennä viemään kypärä sinne.. ;-)
Minusta kuulostaa, ettei ap itse suhtaudu pyöräilykypäräpakkoon kovin tosissaan...? Jotenkin rivien välistä sen luin, muutenhan hän ei edes kysyisi muuta jelppiä kuin vinkkejä, miten sen kypärän saa päähän! Nyt tuntui, että hän pitää kypärättä ajamista pienenä juttuna :( Jopa aikuisilla on PAKKO olla kypärä päässä, se on yhtä suuri pakko kuin turvavyöt autossa!!
Mutta täytyy myöntää että teinin kanssa on tullut muutamaan otteeseen tästä tapeltua. Välillä on lähtenyt kävellen kouluun, kun pyörää en ole antanut, ilman kypärää.
Pari kertaa on lähtenyt tosta kypärä päässä ajamaan, mutta myöhemmin olen nähnyt sen ilman kypärää :(
Se on vähän niin että, joukossa tyhmyys tiivistyy. Jos on kolme kaveria, ja kaksi ei niitä laita päähänsä, niin ei se kolmaskaan enää mieluusti.
Olen myös näyttänyt niitä lehtileikkeitä missä kypärä on luultavasti hengen pelastanut, mutta ei tunnu tällä hetkellä tekevän pahemmin vaikutusta.
Pyörä ei liikahda ilman kypärää!
5v:lle on jo kivoja isojen poikien kypäröitä. En pakottaisi pitämään vauvamallia enää, jos osaa jo itse pyöräilläkin. Menkääpä kauppaan yhdessä hankkimaan uusi äreä kypärä, niin eiköhän ala nuori herra sitä taas pitää :)
Kerro, että motocross pyöräilijät käyttää sellaista vois mennä hyvin läpi. Meillä ei halua vanhaa kypärää ja kun ei olla vielä ostettu uutta niin käyttää sitten jääkiekkokypärää. Ja nyt kun oppi ilman appareita pyöräilemään, niin on ainakin tosi hyvä suoja, jos kaatuu.
ja todella uhmakkaitakin meiltä löytyy, mutta pyörä ei liikahda, ellei ole kypärää päässä.
Ei se montaa kertaa jaksa kävellä jos siihen menee. Niin ja alle 10 eurolla saa ihan hienoja kypäriä, jos on vaikka mallista kiinni?
Apupyörävaiheessa on selvitty vielä " vain" itkulla, mutta täydessä vauhdissa riskit kasvavat ja kaatumis- tai törmäystilanteissa voi olla sitten tosi kyseessä.
Meillä ei ekaluokkalainen saa ajaa edes potkulaudalla ilman kypärää. Se on päässä myös rullaluistellessa ja tietenkin pyöräillessä. Nämä kaikki vehkeet ovat kovassa käytössä läpi koko kuivan kauden, eli kypärä on päässä joka päivä jossain vaiheessa.
Ei ole tullut edes mieleen, että kypärä olisi jotenkin keskusteltava asia...
Vaikka provo tämä ap taitaa olla, sillä eihän KUKAAN ole oikeasti noin pihalla.
Mielestäni tuossa ei pitäisi olla mitään neuvottelemisen aihetta edes.
Mitäpä jos esimerkin voimalla sinäkin yrittäisit.
Annatko itsellesi anteeksi jos lapsesi kaatuu ja lyö päänsä kun sinä et viitsinyt/jaksanut tapellla, vaan lapsesi sai tahtonsa läpi.
jos pyörällä aikovat ajaa. Asiasta ei keskustella.
Mutta jos sen tuntuu vauvamaiselta niin osta toki uusi, " nuorisomallinen" kypärä. Ei sellaista pyöreää pottaa vaan sellainen virtaviivaisempi malli. Sellainen jossa ei ole mitään muumikuviota vaan jotain sähäköitä vauhtiviivoja.
Kypärää käytetään vauvasta vaariin. Pyörä jää pihaan, jos ei ole kypärä päässä. Sama pätee meihin vanhempiin.
ei taida teiltä löytyä kotoa kovapäisiä ja uhmakkaita viisivuotiaita...
Jos ei, niin miten siihen puututte? Sama metodi auttaa kypäräpakosta kiinni pitämiseen.
Pyöräilykypärä on jo pitkään ollut lainkin tasolla pakko, ei mikään " olis-ihan-kiva-jos-kulta-viitsisit-suojata-päätäsi" -juttu :D Ihan oikeastikin, älkää nyt ihmeessä antako pyöräillä metriäkään ilman kypärää, niin ei siitä kauaa tarvitse ratkuttaa. Kertokaa myös miten käy, jos kaatuu ilma kypärää - niihin tuloksiinhan pakko perustuu, kun vapaaehtoisuus tai pelottelu ei purrut.
Kuinka moni teini ajaa mopolla ilman kypärää? Onko se ok? Oma päähän siinä vain hajoaa, jos itse kaatuu tai joku muu törmää... Siksi alaikäisen ei saisi antaa päättää näistä, koska he ovat vanhempiensa vastuulla vielä. Puhumattakaan alle kouluikäisistä!!