Asiantuntija: pallosalamat ovat huijaus
Ei ole edes olemassa.
https://www.iltalehti.fi/saauutiset/a/b02927d1-2036-4bfc-a35c-baa0bcf81…
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nähnyt pallosalaman omin silmin. Se syntyi kun hiustenkuivaajani jotenkin kärähti. Virtajohtoon paloi reikä ja sieltä sinkosi esiin sinikeltaisena sähisevä pallosalama.
Kokoa sillä oli ehkä 15 cm läpimitaltaan. Se sähisi ilmassa pari sekuntia ja hävisi sitten pois.
Ukonilma ei liittynyt tähän mitenkään.
Ettei se johto vain olisi ollut jo ennestään rikki? Olen ymmärtänyt, että monet sekoittaa aivan yleisen valokaaren pallosalamaan.
Tuossa esimerkki:
Tuo on kyllä valokaari, mutta ri sillä ole mitään tekemistä pallosalaman kanssa.
Sä oot se saatanan vatupassi, joka ei tajua
Vedävittupäähäsivammainen ja nielasepaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nähnyt pallosalaman omin silmin. Se syntyi kun hiustenkuivaajani jotenkin kärähti. Virtajohtoon paloi reikä ja sieltä sinkosi esiin sinikeltaisena sähisevä pallosalama.
Kokoa sillä oli ehkä 15 cm läpimitaltaan. Se sähisi ilmassa pari sekuntia ja hävisi sitten pois.
Ettei se johto vain olisi ollut jo ennestään rikki? Olen ymmärtänyt, että monet sekoittaa aivan yleisen valokaaren pallosalamaan.
Tuossa esimerkki:
Tuo on kyllä valokaari, mutta ri sillä ole mitään tekemistä pallosalaman kanssa.
Jospa lukisit ne kommentit ensin, ìdiootti.
Lue ite paskakasa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on kerrottu, että pallosalama on se, kun esim. pistorasioista lyö kipinää tai tulilieska ukkosella. Tutuilta paloi melkein koko talo sellaisen takia.
Niin tuollaisia ne ovat, mutta muuttuvat sitten kertomuksissa leivjuviksi palloiksi jotka jahtaavat ihmisiä.
Ei muutu vaan ovat olemassa ilmassa liikkuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on kerrottu, että pallosalama on se, kun esim. pistorasioista lyö kipinää tai tulilieska ukkosella. Tutuilta paloi melkein koko talo sellaisen takia.
Niin tuollaisia ne ovat, mutta muuttuvat sitten kertomuksissa leivjuviksi palloiksi jotka jahtaavat ihmisiä.
Eivät ole, eivätkö jahtaa. Missä tynnyreissä kasvaneita te olette, jos ette ole pallosalamaa nähneet?
Ei oo sattunut kohdalle. Mikä kumma se nyt on. Äiti niistä on varoitellut kun on nähnyt aikoinaan ja puoliso nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne pallot ovat ihan oikeita. En minäkään uskonut, ennen kuin itse näin ihan se on irrallinen pallo, joka kuitenkin ainakin kohdatessaan maadoitusta voi muuttaa muotoaan. Meitä oli ulkona useampi ihminen, jotka näimme pallosalaman eri suunnista. Hetken aikaa tuijotimme sitä yhdessä suut lähinnä kiinni ja liikkumatta, kunnes se katosi. Pallosalamaan vaikuttaa totta kai ilmavirtaukset, maadoitukset, jne. Oli valoisa päivä ja olimme selvin päin, jotain "ukkosta" oli ilmassa ja eläimet täysin vaiti.
Minulla on ollut "onni" asua myös asunnoissa, joiden pistorasioista on tullut vaikka mitä "kipinää", mutta se ei todellakaan ole sama asia.
Nyt kun miettii, niin miksi oikeastaan pallosalama olisi niin ihmeellinen juttu? Kaikenlaisia purkauksia on ilma, aurinko ja avaruus täynnä. "Jahtaaminen" riippuu tuulista ja ihmisen aiheuttamien liikkeiden ilmavirroista. Me kyllä jähmetyimme niille sijoilleen, kunnes se katosi.
Uskovaiset voisivat lähettää minulle rahaa ;-)
Miksi nämä tapahtuvat aina samoille ihmisille?
Itselle pallisalamat ovat yhtä tuttu kuin revontulet, joten helposti unohtaa, että ne ovat muille outoa, ihmeellistä ja ainutlaatuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullekin tuli tuosta mieleen valokaari. Sellainen oli autossa kerran, eikä edes mitään mennyt rikki.
Pallosalama ilmestyy ukkosella.
Vierailija kirjoitti:
"Tiedeyhteisöllä ei ole yhtä kaikenkattavaa selitystä siitä, miten ne syntyvät, Jääskeläinen kertoo." IL
Eikä niistä ole olemassa yhtäkään pitävää todistusta. On tuhruisia videoita, joiden aitoudesta on epäilyjä. Samanlainen ilmiö kuin ufot ja kummitukset, todisteita ei ole. On vain epävakaita ihmisiä, jotka väittävät nähneensä.
Pallosalamat ovat oikeasti ufoja, mutta hallitus halusi peitellä asiaa ja keksi tarinan pallosalamoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne pallosalamat ihmisiä tietoisesti jahtaa vaan staattinen sähkö saa sen efektin aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin samoille? En ole koskaan kuullut, että sama ihminen olisi nähnyt useamman kerran elämässään pallosalaman. Oletettavasti niitä nähdään nykyisin yhä harvemmin, kun asutaan sellaisissa taajamissa, joissa ei ole oikein pallosalamalle eikä muillekaan ukkosen ilmiöille hyvin tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Yliluonnollisusko ja salaliittoteoriointi sekä kaikenlainen ääriajattelu on yleisitä matalaälyisten joukossa, joilla on myös todetusti melko passiivinen tai vaurioitunut ohimoaivokuori. Se on se paikka aivoissa, jossa hoituu looginen ajattelu.
Tätä on tutkittu esim. kyseiseen pään kohtaan haavoittuneilla Vietnamin veteraaneilla. Persoonallisuuskin muuttuu vainoharhaisen känkkäränkän suuntaan kun saa lommon ohimoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tiedeyhteisöllä ei ole yhtä kaikenkattavaa selitystä siitä, miten ne syntyvät, Jääskeläinen kertoo." IL
Eikä niistä ole olemassa yhtäkään pitävää todistusta. On tuhruisia videoita, joiden aitoudesta on epäilyjä. Samanlainen ilmiö kuin ufot ja kummitukset, todisteita ei ole. On vain epävakaita ihmisiä, jotka väittävät nähneensä.
Pallosalama on niin nopea ja lyhytaikainen, että ei ole ehditty kuvata. Meteorit sentään tallentuvat joihinkin taivasta kuvaaviin kameroihin, mutta kenellä on kaiken aikaa kamera valmiina kuvaamaan pallosalamaa. Mutta ehkä jollekin kännykkäkansalaiselle se onnistuu. Niiden olemassaolon todistaa sekin, että tiede on etsinyt niille selitystä, vaikka sitä ei tähän mennessä ole löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin samoille ihmisille? Äitini on 68 v. ja on kerran elämässään nähnyt pallosalaman. Luonnollisesti jos liikkuu perheettäin, niin koko perhe voi sen nähdä samalla kertaa. Jos on liikkeellä yksin, niin näkee sen yksin.
Jutussa ei itseasiassa sanottu noin kuin ap väittää, mutta huonona lukijana ja kroonisena pölvästinä hän tulkitsi asian noin.
Tiedemaailmassa ei ylipäätään väitetä, että jotakin ei ole, vaan siellä todetaan, että mitään todisteita ei ole löytynyt.
Saa toki esittää aidon ihmeen, James Randin säätiö maksaa siitä edelleenkin miljoonan.
Pallosalamasta on erilaisia sähköfysikaalisia teorioita, mutta sitä ei ole koskaan onnistuttu vangitsemaan, kuvaamaan todistettavasti tai toistamaan laboratorio-olosuhteissa, joten se kuuluu lokeroon "ei todistettu". Menkää ja todistakaa sen olemassaolo niin saatatte saada nimenne historiaan. Fysikaalinen ilmiö ei kuitenkaan ole "ihme" eikä siitä makseta miljoonaa dollaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pallosalama on niin nopea ja lyhytaikainen, että ei ole ehditty kuvata. Meteorit sentään tallentuvat joihinkin taivasta kuvaaviin kameroihin, mutta kenellä on kaiken aikaa kamera valmiina kuvaamaan pallosalamaa. Mutta ehkä jollekin kännykkäkansalaiselle se onnistuu. Niiden olemassaolon todistaa sekin, että tiede on etsinyt niille selitystä, vaikka sitä ei tähän mennessä ole löytynyt.
Se, että jotain huhun perusteella etsitään, ei valitettavasti todista huhun olevan totta.
Moni etsii Jumalaakin eikä koskaan löydä.
Meillä tuli sähköttömään saarimökkiin pallosalama savupiipun kautta. Pyöri ympäri tupaa aikansa, jätti palaneita kohtia huonekaluihin ja seiniin ja häipyi samaa kautta takaisin, jätteen vain rikinkäryn jälkeensä. Pitkään tuntui verkkokalvoilla sinivalkea valo, kun sulki silmät. Paikalla 6 aikuista ja 3 lasta.