Mitä ehkäisyksi? Eri vaihtoehtojen + ja -!!!!
Olin tuossa juuri jälkitarkastuksessa ja vauvan 2kk neuvolassa. Lääkäri kysäisi , että mitä ehkäisyä olen ajatellut???
Itseäni lähinnä nauratti, että eikö kaksi pientä lasta ja unettomat yöt riitä... no oikeasti, lisää lapsia ei ole ainakaan lähivuosina suunnitelmissa eli mitä suosittelette, lekurin kanssa puhuttiin lyhyesti hormonikierukasta ja minipillereistä. 10 vuoden e-pillereiden popsimisen jälkeen ei pillerit oikein innosta.
käyttökokemuksia ehkäisylaastareista yms? Ehkäisyrengas oli hetken käytössä, mutta se oli mielestäni hankala.
Ulkonäköasioihin sen verran, että yhtään ylimääräistä kiloa en haluaisi ehkäisyn takia enkä myöskään kukkivaa ihoa...
Kertokaa kokemuksia mihin itse olette päätyneet?
Viikonloppua!
t. supermam
Kommentit (15)
Eli mulla edellä mainittu ja + siihen hyvän tehon liskäksi on se, että kuukautiset jää lähes kokonaan /kokonaan pois =) Teho on minimi 5 v, mutta useimmilla se kestää jopa 10 v ajan (äidillä ollut nyt 9½ v ja siskolla 7v), yksilöllistä kuiten.
Kerta korvaus suurehko tässäkin, mutta jaettuna per vuosilla, erittän halvaksi jää!!!
Tulehdusriskistä en ole kuullukkaan ->itse asennutin yksityisellä tän ja sen lekurin mukaan jo 6 miljoonalla euroopassa ja suurin osa tyytyväisiä naisia ollut.
Ehkäisykapselista taas olen kuullut että saattaa alkaa kasvattaa arpikuodsta ympärille jos elimistö ei siedäkkään vierasta esinettä ihon alla?
MIten sen hormonikierukan teho mitataan, jos ajassa voi olla noinkin paljon heittoa? Otetaanko jotain verikokeita ja tarkkaillaan hormonimääriä, vai miten se teho todetaan?
Voi olla, että se tulehdusriski liittyy enemmän kuparikierukkaan. Arpikudoksen muodostuminen on varmaan ihan mahdollista, vieras esine kun on aina vieras esine. Sama riski on varmaan esim. keinoelimissä, nivelissä jne. Mutta en ole moisesta kuullut ja itselläni sitä ei ole.
Nettasin vähän, hormonikierukasta sanottua:
Kierukka on merkittävä sisäsynnytintulehduksen riskitekijä erityisesti synnyttämättömille naisille. Riski on suurin ensimmäisinä kuukausina kierukan asettamisen jälkeen
Hormonikierukan asetukseen voi liittyä kohtutulehdus, joka johtuu useimmiten jo asetushetkellä kohdun kaulakanavassa olleen tulehduksen nousemisesta kierukan mukana kohtuun. Joskus antibioottihoidon lisäksi kierukka joudutaan poistamaan. Uusi kierukka voidaan asettaa, kun tulehdus on todettu parantuneeksi. Suomessa kierukan asetukseen liittyvät tulehdukset ovat harvinaisia, koska naisten Papa- ja tulehdusnäytteet on tutkittu ennen asetusta.
Ja kuparikierukasta:
Koska kierukan epäillään lisäävän tulehdus riskiä, (riski liittyy varsinkin kierukan asetukseen, myöhemmässä vaiheessa tulehdusriski liittyy naisen seksuaalikäyttäytymiseen), ei sitä suositella naisille, joilla on toistuvia tulehduksia. Lisäksi jos naisella on runsaat tai kivuliaat kuukautiset ei kierukkaehkäisyä ole sopiva.
Ei sitä hormonia mitenkään mitata, elimistö kertoo milloin kierukan teho alkaa olee heikko/vähenemään päin/loppu.
Eli koska hormonikierukan yks " tehtävistä" on ns. kuukautisvuodon vähentäminen/lopettaminen, niin tehon heikentyminen ym näkyy sitte aikanaan sillä kun kuukautisvuodot alkavat taas runsaantumaan taikka niillä, kellä vuoto loppuu keirukasta kokonaa, vuoto palaa takaisin.
Suositushan on kuitenkin että noin vuoden välein nainen kävisi tarkistuttamassa kierukan paikallaan olon jne.
Niin se lääkäri mullekin sanoi, että hormonikierukkaan " liittyvät" tulehdukset johtuvat yleensä siitä, että ne. tulehdus on jo valmiina siellä ja sitte " puhkeaa" kun sinne keirukkaa ollaan asentamassa.
Mulla ei ole vielä pitkä kokemus henkilökohtaisesti, liki 3kk ajalta " vasta" , mutta mulle se " määrättiin" sairauden hoitoon. Mun " sairaus" on erittäin runsaat kuukautiset -> mikään suurinkaan tampax + yöside, ei estänyt vuotoa menemästä läpi vaatteisiin jne, eli sitä vuotoa tuli tulvimalla. Nyt, mun vuoto on varmasti monen tyyliin normaali -> muutamalla hassulla normaali kokoisella tampaxilla pärjää hyvin, koko pvän =D *helpottunut* Eli erittäin hienoa olla normaali vuotoinen -> toivon kyllä et vuoto loppuis ajan kanssa kokonaan, mikä on erittäin yleistä juuri hormonikierukan kanssa!
...niin eikös ole aikamoinen riski siitä, että tulee raskaaksi jos vuotojen määrästä päättelee, milloin teho heikkenee? Itse en taitaisi uskaltaa ottaa moista riskiä eli vaihtaisin varmaan suosiolla viiden vuoden päästä uuteen, kuten kapselinkin.
mulla oli hormonikierukka synnytyksen jälkeen, mutta kaduttaa ihan kauheasti! Ihanaa siinä oli se että menkat jäi pois, mutta mulla meni naama ihan kauheeseen kuntoon. Poistatin kierukan 6kk jälkeen ja naama on huomattavasti rauhoittunut, mutta edelleenkin kauheassa kunnossa jos vertaa ennen kierukkaa. Jos olisin tiennyt että vaikuttaa niin pahasti ihoon, niin en olisi ikinä kierukkaa laitattanutkaan!
Mutta tuo ehkäisy kapseli kiinnostaisi, vai erittääkö se samaa hormonia kuin kierukka? Kertokaa kokemuksia kapselista!
Mietit mitä ehkäisyä haluaisit käyttää. Itse mietin samaa joku aika sitten ja olisin halunnut kokeilla minipillereitä. (olen myös popsinut pillereitä 10 vuotta ja hormoonin popsimiseen en enää halunnut) Lääkäri sanoi ettei suosittele minipillereitä koska ne täytyy muistaa ottaa niin tarkalleen samaan aikaan jotta teho olisi haluttu. Hän suositteli minulle ehkäisyrengasta mikä kuullosti jotenkin hankalalta. Sovittiin että kokeilen ja haen sitten minipillerit jos en tykkää renkulasta. Olen käyttänyt sitä nyt kuukauden ja olen positiivisesti yllättynyt. Ei tarvitse muistaa ottaa pilleriä eikä saa niin isoja hormoniannoksiakaan. Sitä ei tunne eikä mieskään sitä huomaa. Toki pitää muistaa kolmen viikon jälkeen pitää väliviikko ja laittaa uusi paikoilleen, mutta en pidä sitä hankalana. Miksi sinä et tykännyt siitä?? Voin kyllä suositella lämpimästi sitä harkitseville :)
Pillereitä olin syönyt melkein 4v kun pettivät ja rengas ei mulle sopinut ollenkaan,meni elimistö niin sekaisin että 4 päivää aloittamisesta alkoi vuoto jota kesti 19 pvää jolloin lääkkeillä saatiin vuoto loppumaan.
Eli nyt sitten 4 lapsen jälkeen mies meni leikkaukseen...
Minulla oli hormonikieruka paikoillaan 5½v. Ei minkäänlaisia ongelmia tullut. Todella runsaat kuukautiset loppuivat kokonaan, mistä olin pelkästään onnellinen. Ei ollut mitään kipuja tms., tulehduksista puhumattakaan. Suosittelen lämpimästi!
Ei todellakaan tarvitse olla huolissaan kierukan ehkäisytehosta! Sen ehkäisyteho on miltei sterilisaation luokkaa. Vaikka hormonin määrä elimistössä olisikin vähäinen, jo pelkkä vierasesinevaikutus kohdussa riittää ehkäisemään. Näin minulle kertoi gynekologi. Kierukassa on hormonia paljon pidemmäksi aikaa kuin mitä vaihtoväliksi annetaan, joten sitä ei tarvitse vaihtaa heti kun ne tarvittavat 3 tai 5 v ovat kuluneet.
Ystävälläni oli ehkäisynä ihon alle laitetut kapselit ja ne olivat ajan mittaan koteloituneet sinne ihon alle. Poistaminen oli ollut todella hankalaa ja kivuliasta. Muutenkin ystäväni oli tyytymätön kapseleihin, tiputteluvuoto oli runsasta. Kapselit poistettiin lopulta maksa-arvojen noustua reippaasti yli sallittujen rajojen.
Hormonikierukka on kyllä ihan ylivertainen tämänhetkisiä ehkäisykeinoja ajatellen ja ajan mittaan myös taatusti edullisin vaihtoehto.
Minulla oli aluksi finnejä, mutta muutaman kuukauden jälkeen nekin katosivat ja iho näytti paremmalta kuin koskaan. Yksilöitähän me kaikki olemme, joten mikä sopii toiselle, voi olla jollekulle erittäin huono vaihtoehto.
TIITU, olisit kokeillut hieman pidempään, mulla tuli otsaan muutamia hormoni- tai/ja aknenäppylöitä mutta ne alkoivat tasaantuman pian sen jälkeen -> nyt siis satunnaista näppylää enään ja iho senkun silenee pvä pvältä takaisin.
Ainahan hormonaalinen ehkäisy voi aiheuttaa iholle näppylöitä tai/Ja aknea, mutta kun elimistö tottuu hormoni pläjäykseen niin se kyllä tasaantuu. Hitaasti hyvä tulee, kuten sanonta kuuluu.
Ehkäisykapseli eli ehkäisyimplantaatti on ihon alle sijoitettava sauvamainen, hieman tulitikkua pienempi hormoniehkäisin. Suomessa myytävät ehkäisykapselit sisältävät vain keltarauhashormonia eivätkä ollenkaan estrogeenia (Suomessa myynnissä kaksi valmistetta: Implanon ja Jadelle).
Ehkäisykapseli työnnetään olkavarren ihon alle paikallispuudutuksessa, oikeakätisille vasempaan, vasenkätisille oikeaan käteen. Toimenpiteen suorittaa lääkäri. Kapseli ei näy, mutta sen tuntee koskettamalla.
Ehkäisykapseleilla on tehoa 3¿5 vuotta. Vanhan kapselin poiston yhteydessä tilalle voidaan saman tien asentaa uusi.
Kapselin ehkäisyteho on vähintään 99,8 prosenttia. Naisen paino saattaa vaikuttaa tehoon, minkä takia yli 70-kiloisten on syytä vaihtaa kapseli uuteen tavallista useammin.
Hormonikierukka on ehkäisymenetelmä, jossa kohtuun asetetaan emättimen kautta T-kirjaimen mallinen, pieni polyeteenimuovista tehty ehkäisin. Kierukan runko on päällystetty polydimetyylisiloksaanikalvolla, joka vapauttaa keltarauhashormonia eli levonorgestreelia. Keltarauhashormonia vapautuu kohdun limakalvolle noin 20 mikrogrammaa vuorokaudessa. Hormonikierukassa on bariumsulfaattia, joka saa sen näkymään röntgenissä. Hormonikierukan haittavaikutukset ovat vähäisiä, ja useilla käyttäjillä haittavaikutukset vähenevät käytön jatkuessa.
Ehkäisimen Levonorgestreeli vaikuttaa siten, että kohdun limakalvo surkastuu ja näin munasolu ei pääse kiinnittymään. Keltarauhashormoni myös sitkistää kohdunsuun limatulpan, jolloin siittiöiden on vaikea päästä kohtuun. Hormonikierukka myös häiritsee munasolun kehittymistä ja sitä kautta ehkäisee raskautta. Hormonikierukan ehkäisyteho on noin 99,8%. Hormonikierukan ehkäisyteho loppuu välittömästi kun ehkäisin poistetaan ja raskaus on mahdollinen.
Monilla käyttäjillä hormonikierukka aiheuttaa kuukautisvuodon vähenemistä, ja noin viidenneksellä käyttäjistä kuukautiset loppuvat kokonaan. Sitä käytetäänkin ehkäisyn lisäksi runsaiden kuukautisten hoidossa.
Hormonikierukkaa ei aseteta, jos on sairastanut kohdun tai kohdunkaulan syövän, jolla on parhaillaan synnytinelintulehdus tai jolla on kohdun epämuodostuma. Ennen asetusta otetaan irtosolunäyte, eli Papa-näyte jos edellisestä näytteestä on enemmän kuin kolme kuukautta. Samalla suljetaan pois infektiot. Hormonikierukka laitetaan paikoilleen seitsemän vuorokauden sisällä kuukautisvuodon alkamisesta, sillä tällöin kohdunkaula on pehmeämpi ja asetus helpompaa. Ehkäisyteho alkaa välittömästi.
Hormonikierukka ei suojaa sukupuolitaudeilta.
Hormonikierukan kehitti 1970-1980-luvulla professori Tapani Luukkainen. Aiemmin Levonova-nimellä tunnettu valmiste käyttää nykyään nimeä Mirena.
Lisätietoa: http://www.tohtori.fi/?page=3328096&id=4676169
http://www.schering.fi/html/FI/common/pdf/pakkausselosteet/mirena_pil.p…
Itse en halua syödä mitään ylimääräisiä hormoneja, kondomit on plaah ja naiselle tehty sterilisaatio on isompi operaatio kuin miehelle tehtävä. Siksi siis päädyimme yhdessä mieheni kanssa (hänen aloitteestaan) hänelle tehtävään sterilisaatioon. Lapsia on kaksi ja ne meille riittää, vaikka nuoria olemmekin.
Mieheni kokemus sterilisaatiosta: vaivaton, kivuton, nopea, halpa, kätevä, luotettava ehkäisykeino. Pitää vain pohtia tarkkaan, että olemassa olevat lapset varmasti riittävät.
oli hormonikierukka kolmisen vuotta. Se oli siitä hyvä että kipeät kuukautiset loppui. Huonoja puolia oli kerran kuussa tulevat järjettömät päänsäryt, se särky oli aivan järkyttävää varsinkin ekana kierukkavuonna. Sitten alkoi olla alavatsakipuja ja vierasesine-tunne, joten halusin kierukan pois. Sitä ei saatu normaalisti neuvolalääkärillä, koska langat olivat kadonneet. Se ronkittiin puudutuksessa sairaalassa, operaatio kesti puoli tuntia ja sattui melkoisesti puudutuksesta huolimatta. Gynegologi varasi jo kaavinnan, mutta viimein se saatiin kiskottua kohdunkanavaa tai jotain sormin ja pihdein avaamalla. AUTTTTTTTSSSSSS!!!!! Sen jälkeen vuotoa oli runsaasti ainakin viikon ja alavatsa ihan tulessa. Pari kuukautta myöhemmin olin raskaana ja meni kesken alkuvaiheessa, josta syytin kierukan aiheuttamia vaurioita kohdussa. Nyt onneksi terve vauva sylissä. Mutta kierukkaa ei mulle enää laiteta!!!
Mut en kyllä tiedä mitä sitten alkaisin käyttää, kolmas lapsi nyt 7 viikkoa eikä lisää toiveissa. Kuitenkin pieni pieni mahis että joskus haluaisi vielä yhden kun ikää " vasta" 30v joten ei uskalla tehdä pysyviäkään ratkaisuita. Ja pillerit sekoittaa sokeriaineenvaihdunnan, jossa mulla muutenkin ongelmaa.
Käsivarteen ihon alle laitettava kapseli on itselläni jo toista kertaa ja suosittelen lämpimästi. Teho tosi hyvä, erittää keltarauhashormonia, huoleton, 5 vuoden teho. Laittaminen ja poisto on helppoa eikä satu yhtään. Ainoa miinus on kallis kertakorvaus, mutta hinta per vuosi ei ole paha.
Itseäni jotenkin ällöttää ajatus siitä, että kohdussani on jotain (siis muuta kuin vauva). Ja noissa kierukoissa taitaa olla melkoinen tulehdusriski. Ja pillereitä en jaksaisi popsia.