Miksi työttömät eivät lähde ulkomaille töihin?
Luulisi normaaleiden ihmisten olevan mieluummin töissä ulkomailla kuin lähetellä turhia työhakemuksia Suomessa kuukaudesta toiseen ja masentua.
Rallienglannillakin pääsee hyvin alkuun ja ei mene kuin pari kuukautta, kun huomaat kielitaitosi kohentuneen. Paikallisen kielen kielikursseille kannattaa myös osallistua.
Rohkaisen työttömiä hakemaan ulkomaille. Työkkäri maksaa haastattelumatkan ja muuttokulut toiseen EU-maahan eli huono rahatilannekaan ei ole este. Ulkomailla asuessa ja työskennellessä ei häviä mitään, vaan sieltä voi saada ihania kokemuksia, jotka muistaa vielä vanhana keinutuolissa.
Kommentit (186)
Hyvä säkä sillä Espanjassa työllistyneellä suomalaisella. Espanjan työttömyysprosentti on kuitenkin Euroopan korkeimpia.
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomessa ei ole vapaita työpaikkoja, työtä tosissaan haluava hakeutuu tietenkin töihin ulkomaille. Itse tein juuri näin, vaikka osaan englantia pelkästään välttävästi. Hyväpalkkainen konttorityö. Turha tuhlata tärkeitä työvuosia työttömänä Suomessa. Eläke karttuu myös ulkomailla. Suosittelen lähtemään!
Esim Lontoossa, johon ei kyllä ole enää hanttihommiin tulemista, perusrespaduunista tienaa noin 25t puntaa vuodessa, siitä jää käteen noin 1700, siitä kimppakämpän vuokraan noin tonni + laskut tai jos asut kauempana keskustasta niin selviät varmaan noin 700 punnalla plus laskut plau 250-450 puntaa matkoihin kuukaudessa. Tuon enempää peruskonttorihommaa en keksi, enkä oikeasti tajua miten tuolla elää muuten kuin kädestä suuhun.
Aikoinaan ollessani työttömänä Suomessa löysin juuri alani harjoittelupaikan Kanadasta. Työkkäri ei ensin hyväksynyt koko asiaa, mutta kun todistin, että koko Suomessa ei ole ainuttakaan alani harjoittelupaikkaa, suostuivat että sain lähteä sinne ja maksoivat päivärahan joka oli se joku 9 e/päivässä arkipäiviltä.
Matkat, ylläpidon, ruoan, paperiasiat, ja muut jouduin maksamaan itse, siis tuhansia euroja tietysti.
Onneksi sillä hetkellä oli rahaa kiitos entisen työantajan, joka oli rikkonut lakia työsuhteessani ja joutuivat oikeuden päätöksellä maksamaan mulle korvauksia.
Perhe ei ole kiinnostunut muuttamaan ja ikääntyneet vanhemmat jäisi hoitamatta. Joten mikä järki siinä olisi?
Oon miettiny samaa. Samaa EU-liittovaltiotahan tässä ollaan niin voitas velvottaa työttömiä hakemaan EU-maista töitä työttömyyskorvausta vastaan tai tulee karenssia. Kyllähän tiskaajan ja siivoojan töitä on löydyttävä Euroopan Unionista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomessa ei ole vapaita työpaikkoja, työtä tosissaan haluava hakeutuu tietenkin töihin ulkomaille. Itse tein juuri näin, vaikka osaan englantia pelkästään välttävästi. Hyväpalkkainen konttorityö. Turha tuhlata tärkeitä työvuosia työttömänä Suomessa. Eläke karttuu myös ulkomailla. Suosittelen lähtemään!
Esim Lontoossa, johon ei kyllä ole enää hanttihommiin tulemista, perusrespaduunista tienaa noin 25t puntaa vuodessa, siitä jää käteen noin 1700, siitä kimppakämpän vuokraan noin tonni + laskut tai jos asut kauempana keskustasta niin selviät varmaan noin 700 punnalla plus laskut plau 250-450 puntaa matkoihin kuukaudessa. Tuon enempää peruskonttorihommaa en keksi, enkä oikeasti tajua miten tuolla elää muuten kuin kädestä suuhun.
Niin se on Lontoo. Mites Wolverhampton tai Sunderland
Vierailija kirjoitti:
Lähdin aikoinaan Britteihin töitä etsimään. Löysin osa-aikaisen kahvilatyön, ja palkka meni aluksi pelkkään vuokraan. Siirryin alivuokra-asunnosta kimppakämpään, ja sitten sain myös ruoat maksettua. Rahat silti loppuivat pian, ja oli palattava Suomeen.
Tästä kannattaa ottaa se oppi, että ei kannata suin päin lähteä minnekään, vaikka tälläkin palstalla herutellaan hyväpalkkaisilla konttoritöillä kielitaidottomille.
Tony Montanaki lähti aluks Kuubasta Miamiin vaan tiskaajaks
Vierailija kirjoitti:
Niin se on Lontoo. Mites Wolverhampton tai Sunderland
No sit joutuu asumaan Wolverhamptonissä tai Sunderlandissä.... plus ei niihinkään viisumia saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on totta. Mun tuttava asuu Lontoossa ja hänen aikuinen lapsensa on asunut tähän asti kotona, siis jotain 38-vuotias. Tyttären työstä saama palkka on liian pieni että riittäisi yksiön vuokraamiseen ja elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Oon miettiny samaa. Samaa EU-liittovaltiotahan tässä ollaan niin voitas velvottaa työttömiä hakemaan EU-maista töitä työttömyyskorvausta vastaan tai tulee karenssia. Kyllähän tiskaajan ja siivoojan töitä on löydyttävä Euroopan Unionista.
Niitä hommia varmaan on ihan Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse ulkomailla töissä? Ei sinne noin vain mennä. Kielitaidon pitää olla todella hyvä ja sosiaalisia taitoja vaaditaan. Pitää jättää kaikki taakse, myydä omaisuus tai kuljettaa mukana. Jos on lapsia ja puoliso, yhä vaikeammaksi menee..
Pitää olla järkeä, sitkeyttä ja kielitaitoa järjestää itselleen oleskelulupa. Ulkomaille muuttaminen voi näyttää helpolta, mutta se on suuri ja kallis muutos, jota työpaikat eivät mielellään enää rahallisesti tue. Ulkomaille meneminen tarkoittaa myös paikkoja, joissa ei puhuta englantia. Omalla kohdallani espanja työkielenä. Onnistuuko??
Olen eri, olen töissä ulkomailla. Heti kun sain työpaikan, otin vapaaehtoisesti englannin kielen kertauskurssin, jotta pystyisin puhumaan paremmin sitten kun lähtö koittaa. Kesti joka tapauksessa muutama kk ennen kuin sai kaikki lähtöjutut valmiiksi. Työkieli on nyt ollut jo pari vuotta englanti. Työnantaja auttoi oleskeluluvan kanssa. Olen tosiaan nyt pari vuotta jo ollut USA:ssa enkä ole ainakaan vielä myynyt kaikkea omaisuutta, enkä myöskään kuljettanut mukana muuta kuin vaatteet ja jotain pientä mitä mahtui matkalaukkuihin. Möin lähinnä huonekalut, vein pari laatikollista astioita varastoon äidin ullakolle ja laitoin asuntoni vuokralle. Jos vain pystyy, niin minusta ainakin ilman muuta kannattaa lähteä mieluummin ulkomaille töihin kuin jäädä Suomeen työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
En nyt viittis erota sen takia.
Miksi pitäisi erota? Tiedän monta pariskuntaa, joissa toinen käy ulkomailla töissä, näkevät viikonloppuisin niin että joko toinen tulee käymään Suomessa tai toinen käy ulkomailla. Tiedän myös pariskunnan, jossa molemmat puolisot ovat töissä ulkomailla, molemmat eri maissa. Eivät ole eroamassa.
Hollannin asuntopulasta, siellä hyvin usein vaaditaan, että sinulla on jo vakituinen työpaikka (ei koeajalla) sekä vähimmäispalkka, mitä pitää olla. Katselin entisen kotikaupunkini vuokratarjontaa, esim 64 neliön kaksio vuokra 1395 EUR (plus muut siihen päälle tulevat kulut) ja tulovaatimus oli 5582 EUR brutto (voi olla yhteiset tulot jos pariskunta). Takuuvuokra 2 kk. Ja tämä ei todellakaan ollut Amsterdamissa vaan pienemmässä kaupungissa tunnin päässä Amsterdamista. Kimppakämpät yleensä menevät opiskelijoille ja niissä voi olla suhmurointia, esim ettet pysty rekisteröitymään tms. Asuntohuijaukset ovat yleisiä eli jos lähdet googlailemaan asuntoja ja löydät kivan paikan, voi olla, että homma on täyttä huijausta. Hollannissa myös hyvin usein aloitetaan työ ensin vuosisopimuksella, koska koeaika on vain kuukauden. Eli ensin vuosisopimus ennen kuin harkitaan vakinaistamista. Näin ainakin oli ne 20 v, mitä siellä asuin jos ei nyt muutoksia ole sen jälkeen tullut. Mielelläni lähtisin takaisin, mutta kun tiedostan realiteetit ja nykyisen perhetilanteen niin voi jäädä lähtemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt viittis erota sen takia.
Miksi pitäisi erota? Tiedän monta pariskuntaa, joissa toinen käy ulkomailla töissä, näkevät viikonloppuisin niin että joko toinen tulee käymään Suomessa tai toinen käy ulkomailla. Tiedän myös pariskunnan, jossa molemmat puolisot ovat töissä ulkomailla, molemmat eri maissa. Eivät ole eroamassa.
Niin, toimiihan tämä niin kauan kun ei mitään ihmeellistä tapahdu. Itse lähdin kotimaassa toiselle paikkakunnalle työn takia ja vähän sen jälkeen puoliso sairastui vakavasti. Ei toiminut tämä yhtälö kovin hyvin silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on totta. Mun tuttav
Se on tehny sen valinnan asua siellä. Kyllä Manchesterissa ja Newcastlessaki töitä ois.
Vielä yksi asia piti tulla sanomaan Hollannissa asunnon vuokraamisesta. Asunnot usein vuokrataan niin ettei niissä ole mitään muuta valmiina kuin seinät. Eli esim keittiötä ei ole valmiina, lattiaa ei ole päällystetty millään yms. Eli nämäkin mahdolliset kulut täytyy ottaa huomioon. Esim itse olen Hollannissa muuttanut niin että keittiö täytyi laittaa itse sinne uuteen asuntoon.
Miksi suomalaiset yritykset perustaa niitä tehtaita ja työpaikkoja ulkomaille?
Tämä maa ja sen kansa muodostavat yhteiskunnan nimeltä suomi.
Jos lähtee ulkomaille töihin niin pitää olla selvillä kohdemaan olosuhteista, osata myös paikallista kieltä esim.Saksassa ei asioiden selvitys englanniksi onnistu välttämättä, Ranskasta puhumattakaan! Ulkomaalaisena ei välttämättä saa paikallisia ystäviä, asuntokin on hyvä olla tiedossa. Pitää varautua myös siihen, että suurimmissa kaupungeissa joutuu tyytymään kimppakämppään. Lisäksi on hyvä olla myös varasuunnitelma, jos kaikki ei sujukaan käsikirjoituksen mukaan! Myös maitojunalla voi joutua palaamaan takaisin!
Vierailija kirjoitti:
Mihin töihin? Työttömyys on lähes kaikissa Länsimaissa korkea. Etelä-Euroopassa hyvin korkea. Afrikkaan ja Aasiaan ei varmaan kannata yrittääkään.
mistä ap on saanut käsityksen, että muualla työmarkkinat olisivat paremmat kuin Suomessa?
Riippuu alasta, monissa Aasian maissa on asiantuntijatyössä hyvät palkat.
Mikä tää "7 kertainen korvaus" on? Never heard.
Toiseksi, Suomen ulkoministeriön mukaan Somaliaan matkustamista pitää välttää.
Kolmanneksi, Somalimaahan (huom, eri alue kuin Somalia) onkin matkustanut ainakin yksi suomalainen somali duuniin. Toimii maan presidenttinä.