Mitä tapahtuu, jos lopetan estrogeenilaastarin käytön 3 vuoden jälkeen? Kokemuksia?
Sain laastarin hieman yli 3 vuotta sitten unettomuuteen. No, ei se siihen oikein auttanut, mutta moni muu sellainen asia parani, joiden en edes tiennyt olevan vinossa. Kuten se, etten ollut huomannut silmieni olevan kuivia.
Gynen kanssa sovimme, että laastarin käyttö ensin puolitetaan ja yritetään poistaa kolme vuoden jälkeen.
Nyt minua pelottaa. Mitä siitä seuraa? Täydellinen repsahdus ja lihominen? Kokemuksia kaipaan!
Kommentit (13)
Miksi se pitää nyt poistaa? Kyllähän sitä voi käyttää pidempäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitää nyt poistaa? Kyllähän sitä voi käyttää pidempäänkin.
Rintasyövän riski kasvaa 4-5 vuoden käytön jälkeen, ja äitini kuoli rintasyöpään. Gynen mielestä lopettamista pitää yrittää kolmen vuoden jälkeen eli nyt.
Mutta vaikka jatkaisinkin laastareita vielä vuoden, niin kysymykseni on sama: rupsahtaako käytön lopettamisen jälkeen?
Olen kyllä selkeästi rupsahtanut vaihdevuosien aikana, vaikka laastari on ollutkin, mutta paheneeko tämä, jos ja kun laastarit lopetan?
Laastareiden toimitusvaikeuksien vuoksi jouduin olemaan jonkun aikaa ilman laastaria, oireet palasivat. Hikipuuskat, valvominen. Onneksi sitten saatavuus parani, muuten olisin pyytänyt gyneltä jotakin muuta lääkettä.
"Rintasyövän riski kasvaa 4-5 vuoden käytön jälkeen, ja äitini kuoli rintasyöpään. Gynen mielestä lopettamista pitää yrittää kolmen vuoden jälkeen eli nyt."
Tämä on kumottu aikaa sitten. Jos olet normaalipainoinen, et polta, ei verenpainetta niin riski on mitätön.
Oireet palaavat laastarin poiston jälkeen,
Niin että lykkäätkö väistämätöntä esim. vuodella vai et? Ymmärtäisin, jos olisit huolissasi palaako vv-oireet kuinka rajuina, mutta pelkästään ulkonäkösyistä en käyttäisi suositeltua kauempaa. On miedompiakin valmisteita.
Noin muuten puolittaisin annoksen gynen ohjeen mukaan ja katsoisin, mitä tapahtuu. Oireille. Niitä on tarkoitus hormoneilla hoitaa eikä ulkonäköä :D
Vierailija kirjoitti:
Niin että lykkäätkö väistämätöntä esim. vuodella vai et? Ymmärtäisin, jos olisit huolissasi palaako vv-oireet kuinka rajuina, mutta pelkästään ulkonäkösyistä en käyttäisi suositeltua kauempaa. On miedompiakin valmisteita.
Noin muuten puolittaisin annoksen gynen ohjeen mukaan ja katsoisin, mitä tapahtuu. Oireille. Niitä on tarkoitus hormoneilla hoitaa eikä ulkonäköä :D
Menen kyllä terveys edellä, eli en ajatellut käyttää laastareita, jos saan nukuttua ilmankin. Silti kiinnostaisi tietää, mitä tapahtuu ulkonäölle siinä vaiheessa? Eli auttaako estrogeenilaastarit ylläpitämään ulkonäköä vai ei?
Olen aika pahasti muuttunut parin viime vuoden aikana, vaikka laastarit ovat käytössä. Painoni on myös noussut lievän ylipainon puolelle, ihon koostumus muuttunut. Eli ei ne laastarit ole sen osalta auttaneet, mutta mitenköhän ois menty ilman niitä?
Minä tarvitsen sekä sen vahvimman laastarin, että vielä Estrena-geeliä päälle.
Minulle olisi erittäin vakava juttu, jos joutuisin näistä luopumaan. Olin jo työkyvytön monta vuotta. HKH on kyllä sellainen juttu, josta en hevillä luovu. Todennäköisesti joutuisin mielenterveyseläkkeelle.
Kyllä se syöpä siellä mielen perukoilla kolkuttelee. Mutta eipä ole hääviä elämä ilman hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä tarvitsen sekä sen vahvimman laastarin, että vielä Estrena-geeliä päälle.
Minulle olisi erittäin vakava juttu, jos joutuisin näistä luopumaan. Olin jo työkyvytön monta vuotta. HKH on kyllä sellainen juttu, josta en hevillä luovu. Todennäköisesti joutuisin mielenterveyseläkkeelle.
Kyllä se syöpä siellä mielen perukoilla kolkuttelee. Mutta eipä ole hääviä elämä ilman hoitoa.
Minä olen pian 48v ja kolmisen vuotta olen nyt käyttänyt estrogeenia. Kierukka on myös
Kai tuokin on yksilöllistä, miten kehenkin vaikuttaa? Mulla ei ole laastarista kokemusta mutta söin jotain pilleriä pari vuotta, lopetin ihan itsekseni kyselemättä lääkäreiltä eikä mulle mitään tapahtunut. Vv-oireet näytti olevan jo ohi siinä kohtaa.
Anyone?