Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oliko työpaikkakiusaaminen minun syytäni?

Vierailija
14.07.2025 |

Koin kiusaamista työpaikallani pitkään minua vanhemman ja korkeammassa asemassa olevan työntekijän osalta. Kaikki sai alkunsa siitä kun hän oli juttelemassa toisen työntekijän kanssa, jolle minulla oli asiaa. Menin odottamaan vuoroani heidän luo, jolloin tämä työntekijä kääntyi minuun päin ja esitti minulle kysymyksen. Kysyin silloin oman kysymykseni, mutta sanoin sen vahingossa liian nopeasti ja liian kovalla äänellä. Tämän jälkeen kiusaava työntekijä teki voimakkaan ja vihaisen äänen, eli hengitti sisään ja puuskahti voimakkaasti. Ymmärrän kyllä että lauseeni saattoi siinä tilanteessa kuulostaa ärsyttävältä ja mahdollisesti tarkoitukselliselta keskeytykseltä.

Tämän jälkeen hän alkoi säännöllisesti tekemään seuraavia asioita:

- hän katsoi minua vihaisesti kävellessään ohitseni kun olin työskentelemässä

-teki vihaisia ja aggressiivisia ääniä kun sanoin jotain, kun tein jonkun äänen työskennellessäni tai kun olin hänen lähettyvillä

- hän tuijotti minua takaviistosta ja edestäpäin vihaisesti

Ilmoitin asiasta esimiehelleni, ja järjestimme kokouksen johon olimme kutsuneet myös tämän kyseisen työntekijän. Ennen kokousta hän heitti roskikseen jotain, läimäytti kannen kiinni ja teki vihaisen äänen. Kun menimme kokoushuoneeseen, hän oli yhtäkkiä hyvin ystävällinen ja mukava. Hänellä ei ollut aavistustakaan miksi hänet oli kutsuttu tähän kokoukseen. Hän sanoi ottavansa vastuun omasta käytöksestään, mutta samaan aikaan osasi vakuuttaa esimieheni ja HR:n siitä ettei ollut kiusannut minua. En osannut itse kertoa tarkasti erilaisista tilanteista ja puolustaa itseäni. Kun HR totesi että tämän perusteella ei ole aihetta epäillä että olisi kyse tarkoituksellisesta kiusaamisesta, kiusaaja alkoi hymyillä tai virnistellä. Tämän jälkeen hän hieman provosoivasti kysyi minulta jotain, ja vastasin tähän hieman nolona "joo", jonka jälkeen hän hymyili leveästi. Kun olimme lähdössä ja esimies ja HR sanoivat että meillä tulisi olla hyvät välit tämän jälkeen, hän hymyili koko ajan. En tiedä oliko hän helpottunut vai halusiko hän kiusata minua taas.

Noin 5-10 minuuttia kokouksen jälkeen hän käveli selkäni taakse ja seisoi paikallaan sanomatta mitään melko pitkään. En katsonut mitä hän teki, mutta tuntui vahvasti siltä että hän olisi tarkoituksella tuijottanut minua. Hänen keskustelunsa toisen työntekijän kanssa keskeytyi myös samalla hetkellä.

Haluaisin kuulla teidän mielipiteenne. Tämä kyseinen työntekijä oli mukava kaikkia muita työntekijöitä kohtaan. Oliko minulla kuinka iso rooli siihen, että jouduin kiusatuksi? Olinko ansainnut tämän kaiken? Kiitoksia kaikille jo etukäteen.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita olla välittämättä ja ala aina hymyillä hänelle.

Vierailija
22/58 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kiusaaminen ei ole kovin helposti määriteltävä asia. Meidän ulkopuolisten on näiden todistusten perusteella mahdotonta päästä kärryille siitä, mitä oikeasti tapahtui. Työelämään mahtuu kaikenlaisia ihmisiä ja myös epäasiallista käyttäytymistä (niinkuin myös tällekin palstalle). Jos et ole enää kyseisen henkilön kanssa tekemisissä niin jättäisin asian menneisyyteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo AP:n kertomus hohkaa sitä, että todellakin erityisen (ja työelämään liian) herkkä nainen tulkitsee jokaikisen silmäyksenkin kiusaamiseksi. Et voi kontrolloida sitä, miten kollegasi seisovat. Tai "puhisevat" vai mikä ihmeen juttu se nyt olikin. 

Kokemasi ei ole, AP, kiusaamista, se on vaan herkän ihmisen reagointia tyhjänpäiväiseen. Ja nyt olet luonut itsellesi jonkinmoisen "kiusatun tarinan", josta sinun on vaikea päästä pois. Minne tahansa menetkin, aina siellä on näitä "väärin" seisovia tai hymyileviä ihmisiä. Kova elämä edessä, jos tosiaan olet joku hädintuskin 3-kymppinen. 

Vierailija
24/58 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa että kyseisellä henkilöllä on mielenterveyden ongelmia,.

Ja kyllä kiusaaminen voi olla sanatontakin, niin että tulee seisomaan usein aivan selkään kiinni ja puuskuttaa niskaan, kun kukaan ei ole lähistöllä, tai tuijottaa sinua naama melkein kasvoissasi kiinni.

Ja sitten ottaa töyden vastuun omasta käytöksestään, eikä ole yhtään ymmärtänyt mitä on tehnyt väärin. 

Vierailija
25/58 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa että kyseisellä henkilöllä on mielenterveyden ongelmia,.

Ja kyllä kiusaaminen voi olla sanatontakin, niin että tulee seisomaan usein aivan selkään kiinni ja puuskuttaa niskaan, kun kukaan ei ole lähistöllä, tai tuijottaa sinua naama melkein kasvoissasi kiinni.

Ja sitten ottaa töyden vastuun omasta käytöksestään, eikä ole yhtään ymmärtänyt mitä on tehnyt väärin. 

Älä nyt saatana jaksa. Näin ei käynyt. Oli vaan jotain vilkaisuja ja hymähtelyä. 

Vierailija
26/58 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko naiset olette näin pienestä loukkaantuvia ja avuttomia? No, sitten ihan oikein että se teidän euro on jotain 87 senttiä. Johan tässäkin kuvitteellisessa tapauksessa todettiin, että ei ole kiusaamista. Ja AP silti itkuntuhruisin silmin vollottaa, että onpas, koska "tuo toinen katsoi mua kun olin selin."

Huokaus. 

Vierailija
27/58 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kertoma kiusaaja on selväsi narsistinen, sosiopaatti. Pysyttele kaukana siitä.

Vierailija
28/58 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vaihtaa työpaikkaa. Oman työrauhan ja mielenrauhan vuoksi . Kun alkaa tulla tuollaisia meetinkejä, silloin on aika alkaa katsoa parempihenkistä työpaikkaa. Älä missään tapauksessa jää tuollaiseen.

Itseasiassa olen lopettamassa työt muutaman kuukauden kuluttua ja aion etsiä uuden työpaikan. Lisätietona vielä mainittakoon että koen ahdistusta sosiaalisissa tilanteissa, ja olin tuossa alkuperäisessä tilanteessa jännittynyt. Minulla oli ajatus että voisin kysyä omaa vuoroani sopivassa välissä, mutta koska tämä työntekijä jolle minulla oli asiaa katsoi minuun päin ja esitti minulle kysymyksensä, koin että voin esittää oman kysymykseni tässä kohtaa. Myönnän kyllä että kysymykseni lähti töksäyttäen, osittain jännityksestä johtuen.

Minulle olisi kyllä sopinut jos minulle olisi annettu palautetta, mikäli olin toiminut väärin ja loukannut jotain osa

Ei ole oikein alkaa pitkäkestoisesti kiusaamaan ihmistä sillä perusteella, että hän on kerran sanonut jotain mahdollisesti töksähtävää. (Eikä tietysti millään muullakaan perusteella, mutta etenkään tällaisella.) Kaikki me sanotaan joskus jotain ajattelematonta, ja vuoden vihanpito reaktiona yhteen yksittäiseen tilanteeseen on täysin kohtuutonta.

Asian toinen puoli on kuitenkin se, että sun kertoman perusteella jää varsin epäselväksi, onko mitään vuoden vihanpitoa todellisuudessa ollut. Jos siis tämä mitä kuvaat aggressiiviseksi käyttäytymiseksi, on pitänyt sisällään lähinnä katseita ja äännähdyksiä. Ne voivat aivan hyvin olla myös sun omaa ylitulkintaa. Jos näin on, niin ns. kiusaajan selitys että ei ollenkaan ymmärrä mistä puhutaan, voi olla täysi totuus. Ilmeitään ei myöskään ihminen pysty täysin kontrolloimaan, joten niissä ei välttämättä ole mitään tahallisuutta.

Jos jonkun henkilön katseiden ja äännähdysten takia pelkäät lähestyä tätä ihmistä, niin olet kyllä aika herkkä. On normaalia, että ihmisillä on tunteita ja niiden olemassaolon voi havaita, eikä se itsessään tee kenestäkään vaarallista.

Voi toki myös olla, että kaikki kuvailemasi käytös on oikeasti ollut tahallista ilkeyttä, ja silloin se on tietysti ollut väärin. Tällaista johtopäätöstä ei kuitenkaan kertomuksestasi voi varmuudella tehdä.

Vierailija
29/58 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vain jäin ihmettelemään miksi ääntelet töissä ? Kyllä se häiritsee kun yksi itsekseen ölisee. 

Vierailija
30/58 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vähän siltä, että yhden kielteisen kokemuksen takia ylianalysoit kaikkea mitä henkilö tekee. Joillain on resting bitch face ja näyttävät ärtyneeltä vaikkeivät sitä olisi.

Vierailija
31/58 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vaan törmännyt työpaikan pikku paskaan. Näitä on joka duunipaikalla. Terrorisoivat muita epäasiallisella käytöksellään. 

Vierailija
32/58 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: miten kokouksen jälkeen tuo työntekijä keskusteli jonkun toisen kanssa mutta jäi sitten seisomaan taaksesi?

Olisiko muka jättänyt toisen ihmisen ja tullut seisoskelemaan? Oliko toinenkin ihminen paikalla pitkään?

Vierailija
33/58 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tässä kohtaa selventää paria asiaa.

Se on kyllä totta ettei jokaisesta yksittäisestä tilanteesta voi tietää mitä toinen henkilö on mahdollisesti ajatellut, oli kyse sitten ilmeestä, eleestä tai äänestä. Mutta siinä vaiheessa hälytyskellot alkavat soimaan jos tietynlaiset tilanteet alkavat toistua, esim. vihaiset äänet heti sen perään kun sanon jotain toiselle työntekijälle tai kun teen työskennellessäni jonkun äänen. Työpaikkakiusaamisen virallinen määritelmä on että kyseessä on toistuva negatiivinen käytös toista työntekijää kohtaan. Ymmärrän kyllä että tilanteiden kuvaaminen pelkän tekstin avulla on melko vaikeaa.

Työskentelimme samalla osastolla ja kun erilaisia tilanteita toistui, teki se töihin keskittymisestä vaikeaa sekä töissä olemisesta ahdistavaa. Tällöin kyseisen henkilön huomiotta jättäminen on suhteellisen vaikeaa. Jotkut tilanteet yltyivät myös melko övereiksi.

Se miksi lopulta todettiin ettei kiusaamista ollut johtui siitä etten osannut kertoa tarkasti erilaisista tilanteista joita ajan saatossa oli ollut, jolloin en saanut osoitettua tilanteen toistuvaa luonnetta. Tilanteiden kirjoittaminen ylös olisi mahdollisesti voinut auttaa tässä. Tämän perusteella jäi vaikutelma että kyse olisi ollut yksittäisistä toisistaan riippumattomista tilanteista jotka voivat johtua mistä tahansa asiasta.

T: AP

Vierailija
34/58 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki alkoi kun eräässä työpaikassa asiakas katsoi minua pitkään silmiin ja minä katsoin asiakasta pitkään silmiin. Siitä asti minua on kiusattu ja vainottu vuosia. Tänå kesänä tuli 20 vuotta täyteen vainoamista.

Vierailija
35/58 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap: miten kokouksen jälkeen tuo työntekijä keskusteli jonkun toisen kanssa mutta jäi sitten seisomaan taaksesi?

Olisiko muka jättänyt toisen ihmisen ja tullut seisoskelemaan? Oliko toinenkin ihminen paikalla pitkään?

Kokouksen jälkeen työntekijä jutteli toisen työntekijän kanssa. Hetken aikaa keskusteltuaan hän käveli hieman eteenpäin, jolloin hän oli minun takanani enkä nähnyt häntä. Hän pysähtyi paikalleen ja keskustelu toisen työntekijän kanssa loppui samalla hetkellä. Hän seisoi paikallaan melko pitkään sanomatta mitään, ja hän ei ollut kovin kaukana minusta. En osaa sanoa tarkkaan mitä hän teki. Otttaen kuitenkin huomioon että olimme vähän aikaa sitten tulleet kokouksesta jossa hänen käytöstään oli käsitelty, tämä tuntui hieman epäilyttävältä tilanteelta.

Vierailija
36/58 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokouksen jälkeen työntekijä jutteli toisen työntekijän kanssa. Hetken aikaa keskusteltuaan hän käveli hieman eteenpäin, jolloin hän oli minun takanani enkä nähnyt häntä. Hän pysähtyi paikalleen ja keskustelu toisen työntekijän kanssa loppui samalla hetkellä. Hän seisoi paikallaan melko pitkään sanomatta mitään, ja hän ei ollut kovin kaukana minusta. En osaa sanoa tarkkaan mitä hän teki. Otttaen kuitenkin huomioon että olimme vähän aikaa sitten tulleet kokouksesta jossa hänen käytöstään oli käsitelty, tämä tuntui hieman epäilyttävältä tilanteelta.

Voi luoja. Eli mitään ei siis tapahtunut? Oletko miettinyt, että olet ehkä itse se työpaikkakiusaaja tässä? Ilmoittelet kaikennäköisistä katseista ja ilmeistä, tuhlaat ihmisten aikaa, ja nostat ison hälyn jostakin subjektiivisesti kokemastasi. Olet aikuinen, AP, joskus tulee kuraa, joskus päivänpaistetta. Opettele ottamaan molemmat vastaan. 

Vierailija
37/58 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisen välinen kiusaaminen voi ilmetä monin tavoin, ja usein se on piiloteltua ja hienovaraista. Kiusaamisen muotoja voivat olla esimerkiksi toisen jatkuva mitätöinti ja vähättely, selän takana puhuminen ja juoruilu, tarkoituksellinen ulkopuolelle jättäminen, nimittely ja haukkuminen, tai sosiaalisessa mediassa tapahtuva häirintä. Myös fyysinen väkivalta, kuten töniminen tai lyöminen, on mahdollista, mutta useammin kiusaaminen on henkistä ja sosiaalista. 

- Näin sanoi tekoäly.

Mitä tilanteita itse olen työelämässä todistanut on tuo valheellisten juorujen levittäminen, maineen mustaaminen, ulkopuolelle sulkeminen, tiedon kulkemisen estäminen, tavaroiden piilottaminen tai varastaminen.

Esimerkiksi muut poistuvat ruokapöydästä, vaikka heillä on ruokailu kesken, kun kiusattu tulee paikalle. Sähköpostit eivät saavuta kiusattua tai virkistys päivään ei edes muisteta kutsua. 

Vierailija
38/58 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siihen on syynsä että sinä ap jatkuvasti vaihdat työpaikkaa ja koet itsesi kaikkialla kiusatuksi ja nämä "kiusaajat" huokaisevat helpotuksesta ja jatkavat töitään hyvässä työporukassa sitten kun lähdet

Vierailija
39/58 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaja kuulostaa älykkäältä. Sinuna vaihtaisin työpaikkaa, et tule hänelle pärjäämään varsinkin kun olet jo leimautunut esimiehen ja HR:n silmissä turhasta ruikuttajaksi.

Vierailija
40/58 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaja kuulostaa älykkäältä. Sinuna vaihtaisin työpaikkaa, et tule hänelle pärjäämään varsinkin kun olet jo leimautunut esimiehen ja HR:n silmissä turhasta ruikuttajaksi.

Aion hakea uutta työpaikkaa kun pääsen tästä pois muutaman kuukauden kuluttua. Ehkä isoin virhe mitä tämän asian suhteen tein oli se, että en ollut kirjannut ylös tilanteita jotka koin kiusaamisena. Sen avulla olisi voinut antaa selkeämmän kuvan tilanteesta muille.

T:AP