HS: Neljän lapsen äiti Mira, 32, äiti treenasi itsensä lihaskimpuksi samalla kuin laiminlöi lapsensa ja perheen talouden.
Mira Roukala, 32-vuotias neljän lapsen äiti ja ammattilaiskehonrakentaja, voitti Suomen mestaruuden kehonrakennuksen figure-kategoriassa vuonna 2023. Vaikka hänellä on nykyään valtava hauis, hän ei edes erityisesti treenaa käsilihaksiaan. Roukala harjoittelee tällä hetkellä vain kerran viikossa yhtä hauisliikettä, ja pitää lihasmassaa yllä lähinnä pitkällä aikavälillä kertyneen pohjatyön ansiosta. Hän on myös selvinnyt vaikeista terveysongelmista, jotka uhkasivat aiemmin hänen työuraansa ja elämäänsä, ja korostaa, ettei äitiys ole koskaan estänyt hänen uraansa urheilijana.
Mira Roukala kuitenkin toteaa, että ammattilaiskehonrakennus on erittäin kallista, eikä siihen saa juuri mitään taloudellista tukea. Hän kustantaa itse kaikki kisakulunsa, ja yhden kisamatkan hinta voi nousta jopa lähes 3000 euroon.
Täytyy kyllä sanoa, että tässä on taas yksi esimerkki siitä, kuinka suomalainen äiti-ihanne viedään äärimmilleen. Onko se oikeasti järkevää, että perheenäiti treenaa niin pakkomielteisesti hauistaan, vaikka rahat ovat tiukalla ja lapset odottavat äitiä kotona? Miksi kehonrakennukseen upotetut tuhannet eurot ovat hyväksyttävämpiä kuin vaikka äidin oma rentoutuminen tai lasten harrastukset? Onko tämä muka sitä tervettä naisellisuutta ja äitiyttä, jota meidän pitäisi ihannoida?
Kommentit (76)
Miksi tuo 3000e pitäisi automaattisesti käyttää lapsiin? En saanut sellaista käsitystä että lapset olisi jääneet jotain vaille äidin rahan käytön vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan lapsilla isä.
Onks varama tieto?
Jossainhan ne lapset ovat joka toinen viikko. Luultavimmin isällänsä.
Hän on varmaan itse oikein tyytyväinen mutta täytyy sanoa että minusta kasvot ovat oikein kauniit mutta vartalo ja raajat ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä siellä sanotaan, että hän laiminlöi lapsiaan taikka perheensä taloutta? Ilmeisesti mukavasti toimeentuleva ihminen ja/tai kätevä emäntä, kun saa rahat riittämään kalliiseen harrastukseen. Niinhän se oli, että kalliit harrastukset oli ok, jos ne maksaa itse, vai mitenkäs?
Luitko jutun? Valittaa, että harrastus on kallis ja talous tiukilla sen takia tiukilla. Käytännössä valittaa, ettei saa horkkaa valtion piikkiin.
Luin jutun. Ei puhu mitään siitä, että talous olisi tiukilla, vaan päin vastoin sanoi selvittelevänsä, miten pystyy kustantamaan seuraavat kisat (eli rahankäyttö kisoihin on se mistä joustetaan, ei perheen elanto). Eikä todellakaan valittanut siitä, ettei saa valtion piikkiin, vaan päin vastoin sanoi harrastuksen olevan täysin omakustanteinen.
Vierailija kirjoitti:
Hän on varmaan itse oikein tyytyväinen mutta täytyy sanoa että minusta kasvot ovat oikein kauniit mutta vartalo ja raajat ei.
No, huippu-urheilijan harjoittelu tähtää aina sellaiseen kehoon, jolla menestyy omassa lajissa. Se ei välttämättä lajin ulkopuolella vastaa kauneusihanteita, mutta se valinta pitää vain tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, huippu-urheilijan harjoittelu tähtää aina sellaiseen kehoon, jolla menestyy omassa lajissa. Se ei välttämättä lajin ulkopuolella vastaa kauneusihanteita, mutta se valinta pitää vain tehdä.
Noi ei pärjäisi missään oikeassa urheilulajissa.
Miks ei kukaan tue rahallisesti mun egotrippailua, byhyääääh.
Mä oon mielellään tämmönen pullukka. Liikuntaan lasten kanssa yhdessä sen verran kun he jaksavat.
Meillä on säännöllinen vuorokausi rytmi ja jokaisella kerran/pari viikossa omia harrastuksia, jotka eivät kuitenkaan vie useita tunteja päivästä.
Syödään kaikki ihan normaalisti ruoka-aikoina, mieluiten yhdessä perheen kanssa tavallista kotiruokaa, jotta lapselle jää hyviä muistoja myös tältä osalta ja saavat itse osallistua ruuanlaitossa.
Vierailija kirjoitti:
Miks ei kukaan tue rahallisesti mun egotrippailua, byhyääääh.
Nimenomaan.
Ja täällä jotkut väittää, ettei tuossa muka valita taloudellisen tuen puutetta. Mitä tuo sitten on, jos se ei valitusta juuri siitä?
Olisiko tämä ihmettelyn aihe, jos Miran tilalla olisi mies? Niin. Ei olisi. Neljän lapsen isät saavat treenata ja tehdä mitä haluavat, kuten muutkin isät, eikä sitä kukaan kritisoi.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon mielellään tämmönen pullukka. Liikuntaan lasten kanssa yhdessä sen verran kun he jaksavat.
Meillä on säännöllinen vuorokausi rytmi ja jokaisella kerran/pari viikossa omia harrastuksia, jotka eivät kuitenkaan vie useita tunteja päivästä.
Syödään kaikki ihan normaalisti ruoka-aikoina, mieluiten yhdessä perheen kanssa tavallista kotiruokaa, jotta lapselle jää hyviä muistoja myös tältä osalta ja saavat itse osallistua ruuanlaitossa.
Tämä siis liittyi miten?
Sasipa itsekin samanlaista kaurapuuroa
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tämä ihmettelyn aihe, jos Miran tilalla olisi mies? Niin. Ei olisi. Neljän lapsen isät saavat treenata ja tehdä mitä haluavat, kuten muutkin isät, eikä sitä kukaan kritisoi.
Olisi tuomittu täällä valtavalla enemmistöllä vastuuttomaksi ja lapsia laimimänlyöväksi horkkapersenarkkariksi, jos olisi mies.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä saa, mutta hinta on vähän korkeampi kuin peruskaurapuurolla.
Luitko edes jutun, ap? Äiti treenaa joka toinen viikko, eli silloin kun lapset ovat ko. viikon isällään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä saa, mutta hinta on vähän korkeampi kuin peruskaurapuurolla.
Eikö kaikki tämmöiset aineet ole kielletty tuossa lajissa? Ja testauksia tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Luitko edes jutun, ap? Äiti treenaa joka toinen viikko, eli silloin kun lapset ovat ko. viikon isällään.
Mutta miten tuollaiset lihakset voi hankkia noin vähällä treeni määrällä? Jos haluaa tuollaiset lihakset niin pitäisi vähintään joka toinen päivä viettää aikaa salilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi tuomittu täällä valtavalla enemmistöllä vastuuttomaksi ja lapsia laimimänlyöväksi horkkapersenarkkariksi, jos olisi mies.
Ei olisi.
Nykyään naiset haluaisivat ennen kaikkea olla miehiä. Tehdään uraa, treenataan lihaksia ja deittaillaan paljon.
Wau mikä tyyppi! Näyttää esimerkkiä tavoitteelliseen toimintaan!