Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kohta ei roskiakaam viedä ilman äppiä

Vierailija
13.07.2025 |

https://yle.fi/a/74-20172027

Mihin jätän roskani kun minulla ei ole puhelimessa nettiä? Ei nyt aivan halvaksi tule jos joudun kalliin nettiliittymän laittamaan että voin roskat viedä.

Kommentit (187)

Vierailija
41/187 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

just..meillä on nyt jo ongelmia kun osa fiksuista jättää roskapusseja mm. bussipysäkin roskiksen viereen tai pihalle johonkin..tollasen jälkeen sehän oikein räjähtäisi käsiin. Halutaanko Suomesta oikeasti kehitysmaa, kovasti on yritystä siihen suuntaan. terkuin Espoosta.

Ei meilläkään saa jättää roskiskatokseen esim. elektroniikkaa, mutta silti siinä on vähän väliä telkkareita ja muuta laitetta jota porukka ei jaksa viedä kierrätykseen itse. Jos roskiksen avaamisesta tehdään liian vaikeaa tai maksullista niin voi olla varma että roskapussit on sitten pitkin katosta tai kohta pihaa. Jo niitä nytkin on yhdessä naapuritalossa välillä paiskottuna pitkin katua kun ei kait jotain narkkia kiinnosta sen vertaa että veisi ne talonsa roskikseen ja ne lentää parvekkeelta kadulle. Ja narkkiuteen viittaa mm. se, että välillä siellä pussissa on neuloja. 

Vierailija
42/187 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdottomaksi tehdään tämä kännyriippuvuudesta pääseminen. Mitä sitten, kun teknologia ei pelaakaan? Mä inhoan syvästi tätä teknologialla kulkemista. Edes aina en kanna puhelinta mukana, kun vien roskia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/187 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovelluksen teko, ylläpito, järjestelmän hankinta, etäohjatut roskisten lukot/ korjaukset ym ovat varmaan tosi ilmaisia, eikä niiden hintaa ole leivottu jätemaksujen sisään, eihän?

80€ maksava 240l jäteastia puolestaan on pommin varma tekele, toimii vaikka olisi netti nurin tai puhelin jäänyt sisälle.

Vierailija
44/187 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskaäppi. Parkkiäppi. Bussiäppi. Vessaäppi. Äppi. Äppi. Äppi....

Teininörtitkö tätä maailmaa johtaa.

Vierailija
45/187 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fasistinen nas se yhteiskunta lähtee näköjään käyntiin tämän ekoilun varjolla ja voi olla varma että jos tämä kokeilu on suuri menestys järjestäjän mielestän niin tulee leviämään. Aina vaan järjettömämmäksi menee touhu ja kiristetään ellei aleta pistämään vastaan.

Vierailija
46/187 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstapositiivarit hellepäivän vietossa.

Vierailija
47/187 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopulta sä todellakin skannailet äpillä kaikki roskasi erikseen koska mainostetaan että maksat vähemmän mitä vähemmän tuotat mukamas vaikka maksut ne vaan nousee kuitenkin. Eihän tämä valtava koneisto tämän kyttäyksen perustana mikään ilmainen ole pitää.

Vierailija
48/187 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos roskis on lukossa ja vaatii lataamaan sovelluksen, eikä puhelimessani ole nettiä niin mitä muuta voin tehdä kuin heittää roskat luontoon. Kun ei anneta muuta vaihtoehtoa.

Vierailija
49/187 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei morjesta päivää....että mä vihaan appeja.

Sama. Pahinta on, että joka ikinen sovellus urkkii käyttäjiensä tietoja. Avoimen lähdekoodin sovellukset tosin eivät läheskään aina urki mitään, mutta yritykset eivät juurikaan avoimen lähdekoodin sovelluksia käytä. Suljetun lähdekoodin sovelluksiin on sangen helppo piilottaa kaikenlaisia ominaisuuksia joista "tavallinen" käyttäjä ei ole lainkaan tietoinen. Ei ole kauaakaan kun Meta (ja Yandex) jäi kiinni erittäin törkeästä tavasta jolla se vakoili/vakoilee käyttäjiään. https://www.androidauthority.com/meta-yandex-android-tracking-3563736/ <- tuolla on juttua siitä.

Vierailija
50/187 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuin Dublinissa, meillä oli rivitaloalueella sellainen systeemi, että oli kaksi pönttöä per asunto, toiseen sekaisin kaikki kierrätettävä - joku jossain sitten lajitteli ne kai, toiseen sekajäte. Ne vedettiin itse tarpeen mukaan kentälle, josta jätekuski ne haki. Kierrätyspönttö kustannettiin kunnallisveroista, sekajätteen maksoi kukin itse lähikaupassa, jossa myytiin pönttöön kiinnitettäviä lipukkeita. Joka viikko sekapönttönsä täyttävät valittivat kalleutta, minulle sopi hyvin, kun kierrätän kaiken enkä vuodessakaan saa sekapönttöä täyteen. Biojätteen keräystä ei ollut, mutta minulla oma komposti

Vierailija
51/187 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdottomaksi tehdään tämä kännyriippuvuudesta pääseminen. Mitä sitten, kun teknologia ei pelaakaan? Mä inhoan syvästi tätä teknologialla kulkemista. Edes aina en kanna puhelinta mukana, kun vien roskia.

Niin. Mitäs sitten kun vaikka nettiyhteys ei toimi? Sitä käy kaikille joskus. Sitten roskia ei laitetakaan roskikseen vaan jätetään maahan.

Vierailija
52/187 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen Vuoreksessa asuntomessualueella oli ja on edelleen jätteiden putkikeräysjärjestelmä. Omakotitalojen jätteet siis kerättiin kimppapaikoisssa ja kulkivat putkissa eteenpäin. 

Sen hinta asukkaille on aivan älytön eikä se silti kannata. Sitä ollaan ilmeisesti lopettelemassa. 

Lopettakaa tällaiset älyttömät keksinnöt. 

Vierailija
53/187 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla kaupoissa: "Mitä enemmän ostat sitä enemmän säästät"

Tämä roska juttu: "Mitä vähemmän kulutat sitä enemmän säästät"

Kaikki eivät ole yhtenäisellä asialla.

Vierailija
54/187 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun asuin Dublinissa, meillä oli rivitaloalueella sellainen systeemi, että oli kaksi pönttöä per asunto, toiseen sekaisin kaikki kierrätettävä - joku jossain sitten lajitteli ne kai, toiseen sekajäte. Ne vedettiin itse tarpeen mukaan kentälle, josta jätekuski ne haki. Kierrätyspönttö kustannettiin kunnallisveroista, sekajätteen maksoi kukin itse lähikaupassa, jossa myytiin pönttöön kiinnitettäviä lipukkeita. Joka viikko sekapönttönsä täyttävät valittivat kalleutta, minulle sopi hyvin, kun kierrätän kaiken enkä vuodessakaan saa sekapönttöä täyteen. Biojätteen keräystä ei ollut, mutta minulla oma komposti

Alueella varmaankin haisi, kun jokaisella rivarissa oma roskis ja sinäkin pidit kompostia. 

Vierailija
55/187 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksat todennäköisesti jo nyt kallista nettiliittymää vaikka puhelimeesi et nettiä saisikaan.

Voisitko valottaa järkeä viestisi takana. Jos ei ole nettiä niin ei ole nettiä. On toki totta että netittömät liittymät suhteettoman kalliita verrattuna netillisiin. Paitsi prepaideissa ei netistä turhaan makseta.

On sinulla nettiyhteys. Älä mäkätä.

Mistäs sinä taukki tiedät, millaisella laitteella edellinen kommentoija tänne kirjoittelee? Tuleeko sinulle älykääpiölle mieleen, että tämä sivusto toimii monessa muussakin laitteessa kuin puhelimessa?

Vierailija
56/187 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopulta sä todellakin skannailet äpillä kaikki roskasi erikseen koska mainostetaan että maksat vähemmän mitä vähemmän tuotat mukamas vaikka maksut ne vaan nousee kuitenkin. Eihän tämä valtava koneisto tämän kyttäyksen perustana mikään ilmainen ole pitää.

Vähän kuten sähkön kanssa on käynyt. Säästä sähköä -> sähkön hinta nousee kun sähköyhtiö haluaa aina vaan isommat voitot. Ja ennen kuin syytätte ulkomaisia yhtiöitä niin sama homma on kunnallisissa sähköyhtiöissä kun poliitikot lypsää noiden voittoja kaupunkinsa kassaan tuhlailtavaksi. 

Vierailija
57/187 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää sitten perheessä sopia että vain yhdellä on lupa viedä roskat. Ja kotona sitten kerrytetään jätettä mahdollisimman pitkään. Tulee hemmetin kalliiksi jos joka ikinen pikkuroska viedään pihalla roskiin, EI, ne kannetaan kotiin siihen yhteen isoon roskapottiin!

ja rappukäytävät tulevat kerrostalossa haisemaan kivalle..nytkin alakerrassa asuu joku semipäihdeperhe..niin see roskakäry mitä sieltä pöllähtää rappukäytävään on mahtavaa..yök.

Vierailija
58/187 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Mitäs sitten kun vaikka nettiyhteys ei toimi? Sitä käy kaikille joskus. Sitten roskia ei laitetakaan roskikseen vaan jätetään maahan.

Niin, se olikin pointtini pistää ajattelemaan vaihtoehtoja miten roskille käy. Aika moni on tässä ketjussa sillä linjalla, että luonto kuormittuu roskista entisestään ja massiivisesti. 

Kalliiksikin käy kaikki viritykset roskisten hankkimiset, eikä kaikkialle ole tilaa niin massiivisille roskakatoksille. Sitten lisäksi se roska, kun joutuu uusia elektronisia systeemejä. Tuossa uudistuksessa ei ole järjen hiventäkään.

Vierailija
59/187 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen äppivastainen, on syrjivää esim. ikääntyneitä kohtaan.

Kaupoissa ensin aloitti Lidl, näemmä muut yrittävät seurata perässä. No, äpillä saat sitä ja tätä edullisemmin. En osta halvalla enkä kalliilla (terveiset erityisesti Lidlille).  Meen naapurikauppaan! En halua elämääni puhelimeen, kanta-asiakaskortti riittää 

Vierailija
60/187 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varisten ja rottien luoma appi?