Ostimme asunnon. Kehtaammeko pyytää, että pääsemme mittailemaan seiniä ennen muuttoa?
Teimme täysin digitaaliset asuntokaupat eli emme ole tavanneet asunnon myyjää. Haluaisimme tilata joitakin huonekaluja tai ainakin korvamerkitä potentiaalisia jo ennen muuttoa, mutta tämä vaatisi sitä, että pääsemme mittailemaan seiniä joku ilta.
Onko tällaista ihan ok ja normaalia pyytää?
Tuntuu hassulta jotenkin nyt enää pyytää päästä asuntoon ennen muuttoa, kun siellä on jo käyty näytöllä enkä tunne myyjää yhtään.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Voit kysyä, mutta oletettavasti myyjällä on menossa muutto, joten ei hänellä välttämättä ole aikaa sovitella ostajalle sopivaa mittausaikaa. Harva asia pitää mitata 10 cm tarkkuudella ellei olla tekemässä remonttia, joten kyllä ne uudet huonekalut ennättää tilaamaan myöhemminkin, kun on nähnyt asunnon tyhjänä ja pettynyt.
Kyllä nämä uudemmat asunnot ovat sitä kokoluokkaa, että jokaisella sentillä on merkitystä. Vanhemmat ovatkin paljon järkevämpiä.
Olen päästänyt uuden omistajan mittaamaan ja olen itse myös päässyt mittaamaan. Jos esim muuttaa pienempään asuntoon, näkee mitkä huonekalut muuttaa mukana. Mitä asuntoon mahtuu.Jos taas tilaa uusia huonekaluja, on niissä välillä kuukausienkin odotusaika. Moni haluaa siksi hoitaa asian heti. Yleensä jousto molempiin suuntiin toimii parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Saathan sä laskettua mitat pohjakaavan perusteella daiju. Itse en päästäisi ostajaa mittailemaan. Todella mautonta.
Ne pohjakuvat mitä ilmotuksissa on ei välttämättä oo mittakaavassa. Usein niissä se jopa mainitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit kysyä, mutta oletettavasti myyjällä on menossa muutto, joten ei hänellä välttämättä ole aikaa sovitella ostajalle sopivaa mittausaikaa. Harva asia pitää mitata 10 cm tarkkuudella ellei olla tekemässä remonttia, joten kyllä ne uudet huonekalut ennättää tilaamaan myöhemminkin, kun on nähnyt asunnon tyhjänä ja pettynyt.
Kyllä nämä uudemmat asunnot ovat sitä kokoluokkaa, että jokaisella sentillä on merkitystä. Vanhemmat ovatkin paljon järkevämpiä.
Taitaa olla ketjussa paljon vanhojen asuntojen myyjiä missä tilaa huoneissa riittää. Uudemmissa asunnoissa huonekalujen mahduttaminen on senttipeliä niin ahtaita ne on.
Voi pyytää, itse olen pyytänyt ja saanut luvan.
Tietenkin voikysyä, myyjä sitten päättää päästääkö. Itse olen päästänyt, en näe syytä miksen päästäisi. Pieni teko minulta, mutta saattaa olla suuri helpotus toiselle. Itselleni myös ihan erikseen myyjä tarjosi kauppojen jälkeen, että saa tulla mittailemaan jos haluan. Itse muutin todella paljon pienemmästä suurempaa, joten mittailua ei tarvittu. Tapetit tilasin vasta muuton jälkeen. Mutta ymmärrän monen kohdalla mittailun tarpeen.
Tosi älykästä ostaa asunto näkemättä.
Kysyä voi mutta myyjällä on täysi oikeus kieltäytyä. Suurimmalla osalla eli kaikilla on omat muuttokiireet meneillään eikä siinä todellakaan ole aikaa tai kärsivällisyyttä ylimääräiseen. Ostaja mittaa minkä mittaa näytöllä ja loput saatuaan avaimet. Itse voisin jos kerkeisin ottaa itse mitat parista seinästä mutta siinä se. Lisättäkööt tähän että olen kerran antanut uuden omistajan tuoda tavaransa yhteen huoneeseen ennen luovutusta kun hän joutui luovuttamaan oman asuntonsa etuajassa. Ei ollut mitään mieltä vuokrata varastoa siinä tilanteessa.
Eikö ne pohjapiirustuksista selviä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sä saat ostamaasi asuntoa käydä mittailemassa? Jos nikottelua niin ilmoitat, että perutaan kaupat sitten! Tottakai pitää etukäteen ilmoittaa ja sopia milloin voisi tulla.
Miksi pitäisi mitään ilmoitella yhtään kenellekään jos OMAA OMAISUUTTAAN haluaa mittailla. Sisälle vaan! Ja jos alkavat nikottelemaan niin poliisi paikalle!!
Omistussuhde vaihtuu vasta, kun edellinen asukas on muuttanut pois, eli kaupankäynnillä on päivämäärä, jossa omistussuhde muuttuu. Ts. edellinen hallitsee asuntoaan kaupanteossa sovittuun päivä äärään asti.
Vierailija kirjoitti:
Olen päästänyt uuden omistajan mittaamaan ja olen itse myös päässyt mittaamaan. Jos esim muuttaa pienempään asuntoon, näkee mitkä huonekalut muuttaa mukana. Mitä asuntoon mahtuu.Jos taas tilaa uusia huonekaluja, on niissä välillä kuukausienkin odotusaika. Moni haluaa siksi hoitaa asian heti. Yleensä jousto molempiin suuntiin toimii parhaiten.
Ahaa. Tuossa joustaa kyllä vain myyjä. Mites se ostaja sitten joustaa? Minäminäasenne ei ole joustamista.
Vierailija kirjoitti:
Tosi älykästä ostaa asunto näkemättä.
Meiltä ostettiin omakotitalo niin ettei ostaja edes käynyt katsomassa 😄 Teki sitovan tarjouksen ja kaupat lyötiin lukkoon. Välittäjää asia häiritsi sen verran että pyysi ostajaa edes pikaisesti käymään talolla ennen kuin laittoi nimen paperiin. Oli ostaja siellä sitten välittäjän kanssa käynyt, alle vartissa.
Ja asui vielä samalla paikkakunnallakin eli matka ei ollut este. Hän vaan halusi siltä alueelta talon ja niitä ei siellä usein myynnissä ollut. Maksoi pyyntihinnan.
Tottakai voi pyytää.
Itse olen käynyt remppamiehen kanssa, jotta hän voi arvioida rempan hintaa ja aikataulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sä saat ostamaasi asuntoa käydä mittailemassa? Jos nikottelua niin ilmoitat, että perutaan kaupat sitten! Tottakai pitää etukäteen ilmoittaa ja sopia milloin voisi tulla.
No ei tietenkään voi ilman muuta mennä. Kysyä voi, ja jos kohteliaasti kysyy voi vaikka päästäkin mittailemaan. Tuolla asenteella en myyjänä taatusti päästäisi, eikä niitä kauppoja nyt niin vaan peruta.
Kyllä perutaan!
Vierailija kirjoitti:
Jos kaupat on jo sovittu, tulee melko kalliiksi vetäytyä, oliks se yleinen sakko jotain 4% kauppahinnasta?
Voi pyytää. Myyjä voi suostua tai olla suostumatta, siitä ei pidä loukkaantua. Itse olen myyjänä kieltäytynyt, koska en halunnut muuttokiireisiin vierasta ihmistä nurkkiin pyörimään. Periaatteessa olisin halunnut auttaa, mutta siinä tilanteessa ei vaan jaksaminen riittänyt. Kysyminen ei kyllä haitannut, osaan tarvittaessa sanoa kohteliaasti ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostitte sitten sian säkissä. Onnea vaan tulevaisuudellenne.
Hö. Miten niin? Hehän olivat näytöllä.
Eipä kertonut sitä, ja jos kävivät, ei ole ollut tolkkua sen vertaa päässä, että olisivat mittailleet jo silloin.
Ei näytöllä välttämättä ehdi tai edes tule mieleen ottaa riittävän tarkkoja mittoja, että sen perusteella voisi pistää sohvat sun muut tilaukseen. Ei me ainakaan oltu näytöllä vielä 100% varmoja, että tuleeko juuri tästä se meidän koti. Käytiin toteamassa, että kiva kämppä, jossa on meille riittävä määrä neliöitä. Se oli tarpeeksi tarjouksen tekoon.
Ap
Mun asunnonostaja pyysi myös päästä asuntoon ennen muuttoa mittailemaan, mutta en suostunut. En halunnut ketään ihmettelemään sotkua, mikä syntyi, kun pakkasimme tavaroita. Halusin myös siivota asunnon perusteellisesti ennen sovittua luovutuspäivää. En itsekään ole pyytänyt ikinä mitään mittailuaikoja ennen asunnon vapautumispäivää. Anna nykyisille asukkaille siivous- ja muuttorauha. Ehdit kyllä mittaamaan, kun asunto on tyhjä.