Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin ja missä tilanteessa toiminimi kannattaa osakeyhtiöksi?

Vierailija
13.07.2025 |

Minulla on toiminimen kautta yksi työntekijä. Laskutus hänestä 100-150 k vuodessa. Koko summa menee hänelle, ja työnantajamaksuihin, puhelimiin, kilometrikorvauksiin, messumatkoihin tms. Itse en ota välistä voittoa tai säästöä.

On minulla kirjanpitäjäkin, joka on nyt lomalla. Kysynkin teiltä, kaikkitietäviltä av-mammoilta: mitä etua oy toisi tässä tilanteessa, vai tuoko mitään?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei ole todellinen tyyppi, muuten olisi jo osakeyhtiö noilla tienesteillä. Höpö höpö.

Vierailija
42/44 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ei ole todellinen tyyppi, muuten olisi jo osakeyhtiö noilla tienesteillä. Höpö höpö.

Ok, kerro sinäkin miksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AINA, AINA JA AINA

Jos olet erehtynyt aloittamaan liiketoimintaa yksityisenä elinkeinonharjoittajana eli "toiminimellä" niin aina on hyvä hetki muuttaa liiketoiminta osakeyhtiöksi.

Etunahan tässä on se että osakeyhtiö on omistajastaan erillinen itsenäinen oikeushenkilö. Yrittäjä toivoo että bisneksellä menee hyvin mutta aina niin ei käy ja jos niin käy että bisneksellä menee huonosti niin osakeyhtiön voi potkaista konkurssiin ja yrittäjä vapautuu velvollisuudesta korvata tappiot ellei ole itse aiheuttanut niitä törkeällä huolimattomuudella. Yksityinen elinkeinoharjoittaja on puolestaan aina velvollinen korvaamaan kaikki liiketoimintansa aiheuttamat tappiot.

Nykyään kun osakeyhtiön perustamiseen ei enää tarvita edes osakepääomaa ei ole olemassa mitään hyvää syytä harjoittaa minkäänlaista liiketoimintaa missään muussa yhtiömuodossa.

Vierailija
44/44 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AINA, AINA JA AINA

Jos olet erehtynyt aloittamaan liiketoimintaa yksityisenä elinkeinonharjoittajana eli "toiminimellä" niin aina on hyvä hetki muuttaa liiketoiminta osakeyhtiöksi.

Etunahan tässä on se että osakeyhtiö on omistajastaan erillinen itsenäinen oikeushenkilö. Yrittäjä toivoo että bisneksellä menee hyvin mutta aina niin ei käy ja jos niin käy että bisneksellä menee huonosti niin osakeyhtiön voi potkaista konkurssiin ja yrittäjä vapautuu velvollisuudesta korvata tappiot ellei ole itse aiheuttanut niitä törkeällä huolimattomuudella. Yksityinen elinkeinoharjoittaja on puolestaan aina velvollinen korvaamaan kaikki liiketoimintansa aiheuttamat tappiot.

Nykyään kun osakeyhtiön perustamiseen ei enää tarvita edes osakepääomaa ei ole olemassa mitään hyvää syytä harjoittaa minkäänlaista liiketoimintaa missään muussa yhtiömuodossa.

Itse en missään nimessä muuttaisi pientä toiminimeäni osakeyhtiöksi. Teen ihan vain sivutyönä kirjanpitohommia ja päädyin toiminimeen sen helppouden takia. Ei tarvitse pitää kahdenkertaista kirjanpitoa, ei tehdä tilinpäätöstä, ei ilmoitella tilinpäätöksiä mihinkään, ei pitää näennäisiä kokouksia ja tehdä pöytäkirjoja sun muita. 

Ap:n tapauksessa yritystoimintaa kyllä ei pitäisi olla lainkaan kun ei tunnu ymmärtävän asiasta mitään.