Apteekkihenkilökunnan käytös ostaessa pkv- tai huumelääkkeitä
Käyttäytyykö apteekkien henkilökunta mielestänne normaalisti kun ostatte pkv- tai huumelääkkeitä? Omien kokemusten mukaan osa toimii aivan tavallisesti, osa ihan vähää vaille ja muutamissa on havaittavissa jonkinlaista vaivautuneisuutta. Viimeisin tapaus kuului viimeiseen ryhmään kun ostin kolme pakettia lisdexamfetamiinia. Sekin normalisoitui kun vähän rupatteli niitä näitä.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Huonosti laadittu resepti? Miten minä siitä muka olisin vastuussa? Että toimeksianto on oikeasti mieheltäni? Eli siis sittenkin arvioivat olenko narkkari?
Kun tällaiset urpot eivät tajua, että oikeiden aikeiden selvittäminen ei ole mitään henkilökohtaista epäilyä, vaan liittyy farmaseutin vastuuseen varmistaa, ettei kukaan hae toisen lääkkeitä oikeudettomasti.
Vierailija kirjoitti:
Nistit ja persoonallisuushäiriöiset ulisee täällä kun apteekin henkilökunta tekee työtään eikä poikkea ohjeistuksista nähdessään nämä suuret yybermänshenit grandiosokuvitelmineen.
Ei farmaseutti uskalla laittaa nistille hanttiin, koska jää altavastaajan asemaan välittömästi ja tarvitsee itse sen jälkeen opioideja kipuihinsa. Paniikkihäiriöistä ja syövästä kärsiviä on suositumpaa sekä helpompaa alistaa.
Vierailija kirjoitti:
Luulen syyksi sen, että tulet tiskiin ikävällä asenteella. Farmaseutti aistii asenteesi ja stressaantuu tilanteesta. Metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Mikä ikävä asenne? Joudun käyttämään pukua työssäni, onko se asenne? En ylipäätään sano koskaan mitään ylimääräistä kohteliaan tervehtimisen lisäksi, ellei aleta vaatimaan selityksiä reseptistä.
Koska lisdeksamfetamiini muuttuu vaikuttavaksi deksamfetamiiniksi vasta elimistössä, ei sitä pysty oikein minään PKv lääkkeenä käyttämään. Eli siitä ei saa fiboja. Joten ihan turhaan kerskut siellä. Itse saan 90 tbl 10 mg diapamia kk , revi siitä!
Käytän sekä mieliala- että rauhoittavia lääkkeitä.
Kun ostan mielialalääkettä, farmaseutti puhuu tekopirteästi ja aavistuksen verran varovasti, hieman kuin lapselle.
Kun ostan rauhoittavia, farmaseutti vilkaisee aina vaivihkaa silmiäni (ilmeisesti arvioi olenko ongelmakäyttäjän näköinen) ja keskustelu on toisen sävyistä kuin mielialalääkettä ostaessa. Yleensä nämä ostot menee hyvin, mutta ero sävyissä on selvä.
Olen vaativassa asiantuntijatyössä ja tunnistan kyllä ihmisten mikroilmeet. Ap on ihan oikeassa Olisi mukava jos joku apteekissa työskentelevä voisi kommentoida asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun ostan mielialalääkettä, farmaseutti puhuu tekopirteästi ja aavistuksen verran varovasti, hieman kuin lapselle.
Kun ostan rauhoittavia, farmaseutti vilkaisee aina vaivihkaa silmiäni (ilmeisesti arvioi olenko ongelmakäyttäjän näköinen) ja keskustelu on toisen sävyistä kuin mielialalääkettä ostaessa. Yleensä nämä ostot menee hyvin, mutta ero sävyissä on selvä.
Olen vaativassa asiantuntijatyössä ja tunnistan kyllä ihmisten mikroilmeet. Ap on ihan oikeassa Olisi mukava jos joku apteekissa työskentelevä voisi kommentoida asiaa.
Mä voin: kuvittelet kaiken ja oot herkillä, koska pidät itse noita lääkkeitäsi jotenkin noloina. Todellakinko kuvittelet, että sinä siinä persoonana kiinnostaisit farmaseuttia? Että miettii sinun elämääsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonosti laadittu resepti? Miten minä siitä muka olisin vastuussa? Että toimeksianto on oikeasti mieheltäni? Eli siis sittenkin arvioivat olenko narkkari?
No siis mistä vastuuttavat sinua? Epäilen, että ei mistään. Ja siis miksi juuri sinua ei saisi arvioida, että oletko rehellisin aikein liikkeellä? Lukeeko miehesi nimi otsassasi tatuoituna ja avioitumispäivämäärä?
Sinä vastasit että asenteen muuttumisen syynä voisi olla huonosti laadittu resepti. Miksi se siis muuttaisi asennetta kun minä en siitä reseptin laatimisesta ole vastuussa? Miksi nimi ja avioitumispäivämäärä vaikuttavat? Montako aviovuotta on tarpeeksi? Minulla on hänen kela-korttinsa, siitä näkee sen nimen.
Rauhoitu. Näkee selvästi, että haet niitä "miehesi" pillereitä itsellesi. Tai ainakin sun varmaan tarttis hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voin: kuvittelet kaiken ja oot herkillä, koska pidät itse noita lääkkeitäsi jotenkin noloina. Todellakinko kuvittelet, että sinä siinä persoonana kiinnostaisit farmaseuttia? Että miettii sinun elämääsi?
En usko että minä persoonana kiinnosta häntä, vaan tarkoitin että hän muuttaa käytöstään ostosten perusteella. Ihan sama kuka niitä ostaa, hän tekee varmasti saman vaistomaisesti heillekin, ehkä itse sitä tajuamatta.
Olen esimerkiksi ihan varma että jos joku ostaa psykoosilääkettä ja nenäsumutetta, niin farmaseutin vaistomainen palveluilme on toisenlainen näiden välillä.
Se, että sinä tulit siihen mölisemään oletettua harhaasi siitä että olisin joku prinsessa joka luulee itsestään liikoja, kertoo siitä että et edes tajunnut lukemaasi. Piti vaan päästä mölisemään.
Olen yhden kerran joutunut tilanteeseen jossa farmaseutti kyseenalaisti reseptini ja soitti lääkärille siltä istumalta. Tämä oli paperireseptien aikaa. Todella nöyryyttävä ja yllättävä tilanne. Kyse oli nukahtamislääkkeestä, jonka annostelu ja määrä oli laitettu reseptiin ihan tavanomaisesti. En tiedä mitä "mätää" farmaseutti näki asiassa, mutta väistämättä tuli mieleen että hän teki tuon soiton koska näki minussa jotakin epäillyttävää. Lääkäri vahvisti sitten reseptin puhelimessa ja tämä farmaseutti tuli siihen ja yritti jotakin "saisiko olla jotakin muuta"-meininkiä, mutta täytyy sanoa että tärisin nöyryytyksestä ja takana oli paljon ihmisiä joista osa oli seurannut näytelmää (pieni apteekki),.
Ei ennen sitä eikä kertaakaan sen jälkeen ole samaa tullut vastaan. Ja tähän apteekkiin en ole sen jälkeen jalallani astunut.
Kyllä niillä farmaseuteilla ohjeistukset on kuinka käyttäytyä , ihan varmaan joka tyyppisen asiakkaan kohdalla. Ikinä ei tiedä milloin tulee aggressiivinen nisti tai muu sekopää hakemaan lääkkeitä.
varmasti erittäin stressaava työ, varpaillaan saa olla jatkuvasti. Nostan hattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voin: kuvittelet kaiken ja oot herkillä, koska pidät itse noita lääkkeitäsi jotenkin noloina. Todellakinko kuvittelet, että sinä siinä persoonana kiinnostaisit farmaseuttia? Että miettii sinun elä
En usko että minä persoonana kiinnosta häntä, vaan tarkoitin että hän muuttaa käytöstään ostosten perusteella. Ihan sama kuka niitä ostaa, hän tekee varmasti saman vaistomaisesti heillekin, ehkä itse sitä tajuamatta.
Olen esimerkiksi ihan varma että jos joku ostaa psykoosilääkettä ja nenäsumutetta, niin farmaseutin vaistomainen palveluilme on toisenlainen näiden välillä.
Se, että sinä tulit siihen mölisemään oletettua harhaasi siitä että olisin joku prinsessa joka luulee itsestään liikoja, kertoo siitä että et edes tajunnut lukemaasi. Piti vaan päästä mölisemään.
Onko siinä sulle jokin ongelma, että elekieli on erilaista nenäsumutteen ja pkv-lääkkeen toimituksessa?
Kyllä te farmaseutit osaatte sitten olla inhottavia vakavasti sairaille ihmisille. Minullakin on yhden ilkeän farmaseutin takia boikotissa eräs apteekki ja onneksi uudesta apteekista löytyi aivan mahtava henkilökunta, jonka kanssa vitsaillaan ja kevennetään tunnelmaa. Käyn ainoastaan siellä nykyisin ja he kaikki tuntevat minut, eivätkä koskaan jakele lapsellisia neuvoja, jotka lääkäri on taatusti harkinnut tarkkaan ja tarvittaessa varoittanut lääkkeen yliannostuksen vaaroista yms.
Joku aiemmin leuhkien kirjoitti, että farmaseutti on lääkkeiden asiantuntija ja lääkäri sairauksien, jolloin vastaanotolla pitäisi olla käsitykseni mukaan lääkärin lisäksi farmaseutti, jolta lääkäri kysyy neuvoja sairauksien lääkkeisiin, kun ei niistä mitään tiedä. Oi voi teitä oman nokan ylös nostajia, kun kukaan muu ei sitä tee.
Jos ette tiedä, nyt on sunnuntai eli pyhäpäivä ja silloin ei saa möykätä ja riidellä. Antakaa rauhallinen päivä kaikille ja edes yrittäkää käyttäytyä fiksusti ja asiallisesti.
Tämä on ainoa kommenttini keskusteluun ja jää osaltani tähän.
Hyvää pyhäpäivää
Olen huomannut saman, ja valitsin vakiapteekikseni sellaisen jossa palvelu ja asiakkaan kohtaaminen on hyvällä mallilla. On monenlaisia diagnooseja olemassa joihin lääkitys on vahvempaa kuin burana, joten asiakkaat voivat myös näitä lääkkeitä hakiessa saada saman neutraalin palvelun kuin esim. diabeetikko insuliinejaan hakiessa.
Mut sekä hyviä että paskoja farmaseutteja on olemassa, ihan niinkuin kaikissa ammattiryhmissä.
Olen kohta 8-kymppinen mummo ja olin maaseutuapteekissa ostamassa mökille perus lääkevarastoa.
En saanut ostaa ripulilääkettä kuin yhden pakkauksen, kun se on kuulema huumetta.
Mökkini on saaressa ja lähimpään apteekkiin on 30 km. Nyt pitää muistuttaa ihmisiä, että jos ripuloivat, niin on tuotava omat lääkkeet.🤯
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta katukaupasta.
Miksi?
Koska olet syäpäakka.
Vierailija kirjoitti:
Lisdexamfetamiinia käytetään adhd- lääkkeenä, eli on ihan yleinen lääke. Miksi sä kuvittelet olevasi jotenkin erikoinen kun sitä pupellat? Sitähän annetaan lapsillekin.
En kuvittelekaan. Kerroin havaintoja muista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä kirjoittajan kokemus vastasi hyvin omaani.
Jos ette sattuneet huomaamaan niin kerroin vaan osan toimivan noin. Enemmistö toimii aivan neutraalisti. Eräs tätiluokka oleva on ollut puolestaan erityisen positiivinen. En olisi yllättynyt jos napsii saman ryhmän nappeja itsekin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa pkv-lääke?
Pääasiallisesti keskushermostoon vaikuttava
Ei vaan päässä kovasti vikaa.
Minun taaperolleni oli lääkäri, erikoislääkäri, kirjoittanut kuolettavan annoksen kipulääkettä leikkauksen jälkeen. Apteekin henkilökunta huomasi ja lääkäri korjasi reseptin. Soitti oikein perään ja pahoitteli.