Alone Suomi- yksin erämaassa
Jes, tätä olen odottanut! Onko kenelläkään tietoa kattauksesta? Onko mukana julkkiksia vai ihan tuikituntemattomia? Toivoisin niin näkeväni Helmeri Pirisen tässä ohjelmassa. Olettaisin hänen pärjäävän hyvin, koska tuntuu olevan monitaitoinen, seikkailuhenkinen mies.
Ohjelma alkaa vasta syyskuussa, joutuu vielä kärvistelemään.
Katso lähetysajat : Alone Suomi - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (2331)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esa olisi viihtynyt tuolla pidempääkin. Neljäs lautta oli sitten toimivin, hän vihdoin sai tehtyä toimivan menopelin. Donitsilautat olivat yhtä tyhjän kanssa, niin ajopuulautta parhain vaihtoehto.
Ei ollut lautta mitään ajopuuta, nuorta mäntyä sahaili siihen rakennustarpeiksi.
Oliko tuoretta puuta vai kuivaa keloa?
Ei kopukkaa kannata tuoreesta puusta tehdä, se on raskasta ja kantaa huonosti.
Pitäisi olla keloa tai suostomäntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin vähän harmittaa, että tämä oli toteutettu näin myöhään syksyllä. Vähän tylsäksi käy, kun ainoa ruokamahdollisuus on saada kala. Vähän aiemmin syksyllä olisi voinut olla enemmän keräiltävää.
Ja niin jäätävä määrä mäkäriä ettei siellä kukaan olis voinu olla syötävänä paria päivää kauempaa. Mäkärät ovat yleisiä Lapissa kesäkuusta syyskuuhun, ja loppukesän räkkäaika on erityisen tunnettu niiden voimakkaasta esiintymisestä. Ne ovat pieniä, tummia hyönteisiä, jotka puree ja voivat aiheuttaa kutiavia puremia ja mahdollisesti mäkäräkuumetta ihmisillä. Lapissa jää jäljelle siis loppu syksy. Jossain Kolin korkeudella tuota ongelmaa ei olisi ollut ja koskematonta maastoa olisi varmasti löytynyt.
Tässä olet kyllä oikeassa! Tosin itse olen kyllä retkeillyt Lapissa elo-syyskuussa montakin kertaa ilman mäkäräongelmia.
Olen iloinen Esan puolesta, mutta samalla harmittaa Akin puolesta. Todella symppis ja toinen suosikkiosallistujistani, olisi suonut jonkin palkinnon hänellekin
Ens kesänä meinaan rakentaa lautan ihan tän inspiroimana. Olisin lapsena halunnut, mutta ei ollut rantaa missä kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Petra lähti paljain jaloin järvelle?
Se oli kyllä vähän outoa minustakin.
Turha kastella vaatteita, eivät ne märkänä lämmitä. On mukava vetää palatessaan kuivat housut kinttuihin sen sijaan että palelisi siihen asti, että pöksyt ehkä joskus kuivuvat päällä.
Oikein toimittu.
Vierailija kirjoitti:
Olen iloinen Esan puolesta, mutta samalla harmittaa Akin puolesta. Todella symppis ja toinen suosikkiosallistujistani, olisi suonut jonkin palkinnon hänellekin
Toivottavasti tämä tuo hänelle jotain muuta hyvää muulla tavalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättynyt olen, kun kolmesta vahvimmaksi veikkaamastani kaksi on jo pudonnut. Petralla näköjään pää petti ja romahdus tuli sitten ihan yhtäkkiä, vaikka hänellä vaikutti pitkään olevan hyvä meininki ja kaikki hyvin halussa.
Migreeni on ihan fyysinen tauti, ei mikään henkinen romahdus. Oletko koskaan joutunut kunnon migreenin kynsiin?
Sama kun väittäisit, että Eetu lähti, kun pää ei kestänyt.
Mutta voihan sitä tietenkin niinkin ajatella, että jos ihminen ei kestä todella kovaa kipua niin se on merkki siitä, että pää ei kestä.
Mutta kyllä suurin osa ihmisistä haluaa koviin kipuihinsa lievitystä, jos sitä vaan on saatavilla.
Eturauhastulehduksesta ei ole kokemusta, mutta migreeni vie kyll
"Lääkärithän keskeytti Eetun kilpailun. Eetu ei itse sitä olisi keskeyttänyt."
Mikä Eetulle tuli? Mikä oli vaiva?
Eetu valitteli eturauhastaan, mutta oliskohan arkisempi totuus kuitenkin se, että söi puuta ("pettua") ja jäkälää. Kyllä niistä kovat suolistokivut alavatsaansa saa. Vain Pohjois-Norjassa on jäklälaji, jota voi pitkään keitettynä syödä, ja petun sekaan pitää sekoittaa vähän viljaa.
Olisiko ollut ihan mahdotonta olla mainitsematta voittajaa nimeltä? Kaikki ei katso maksullisia kanavia. Itse koitin vastata ilman nimiä vain tapahtumilla, niin eikös joknu pitänyt täräyttää pari kommenttia myöhemmin taas nimet esille. Miksi tätä pitää tehdä ihan kiusallaan kun voisi kirjoittaa myös ilman nimiä? Tuleekp jollekin kiva olo siitä kun saa pilattua toisilta jännityksen?
Äläkä tule tänne vastaamaan, että ei ole pakko lukea! Mä sanon, että ei ole pakko spoilata!
Vierailija kirjoitti:
Eetu valitteli eturauhastaan, mutta oliskohan arkisempi totuus kuitenkin se, että söi puuta ("pettua") ja jäkälää. Kyllä niistä kovat suolistokivut alavatsaansa saa. Vain Pohjois-Norjassa on jäklälaji, jota voi pitkään keitettynä syödä, ja petun sekaan pitää sekoittaa vähän viljaa.
Esimerkiksi virtsatietulehdus on kyllä häijy vaiva miehellekin, joskin se on naisilla paljon yleisempi. Sain sen aikoinaan ihan kylmettymisestä ja onneksi se oikeilla napeilla hellitti päivässä. Kusella piti käydä kymmenen minuutin välein ja kirvely oli kova. Nostaapa se helposti kovan kuumeenkin.
Suomessa kasvaa islanninjäkälää, joka on kyllä ihan oiva ravintoaine. Myös muita syötäviä jäkäliä löytyy meiltäkin.
http://www.yrttitarha.fi/kanta/islanninjakala/
Pettu täytyy paahtaa kunnolla, muuten se käy vatsan päälle. Pettuahan mainostetaan terveystuotteenakin, mutta sen valmistamisessa on niksinsä. Pettu on vähän niinkuin riisi tai vehnä: Se täyttää vatsaa ja häätää näläntunteen, mutta ravitsemuksellisesti se on melkein yhtä tyhjän kanssa.
Harmi, että Eetulle kävi noin. Toivottavasti mies on toipunut hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olisin soinut voiton tai palkinnon myös Eetulle, oli ilo katsoa hänen rakentamistaan ja kalastusta +ruuanlaittoa.
Vierailija kirjoitti:
Eetulla on videoita missä on muutaman päivän ilman ruokaa erämaassa eikä koskaan ole syönyt pettua tai jäkälää. Vähän minusta näyttämisen makua tuossa oli. Olisi pärjännyr kalalla.
Eetu itse soitti lääkärin paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eetulla on videoita missä on muutaman päivän ilman ruokaa erämaassa eikä koskaan ole syönyt pettua tai jäkälää. Vähän minusta näyttämisen makua tuossa oli. Olisi pärjännyr kalalla.
Eetu itse soitti lääkärin paikalle.
Se voi tosiaan olla, että Eetu halusi vähän turhaan näyttää osaamistaan ja taitojaan siinä kohtaa. Hänellä oli riittävästi kalaa, eikä ollut millään lailla nälkiintynyt silloin, kun pettua ja jäkälää söi. Kuidun tarpeesta hän puhui, mutta olisi varmaan pärjännyt ilmankin.
💨💨HHÖÖÖÖHHHHHH teille kaikille taas 💨💨
Vierailija kirjoitti:
💨💨HHÖÖÖÖHHHHHH teille kaikille taas 💨💨
Ihanaa!
Akilla siellä juhlaruoka mateesta -viimein! Kyllä taatusti arvostaa tuota kalaa nyt.
Tuulisella myrskykelillä kannattaisi vain nukkua pressukodassa. Metsän puolella. Pysyä lämpimässä, vetoisuus on pahasta.
Esa on kuin olis aina asunut tuolla metsässä.
"Donitsi" hajoaa tottumattomalta yleensä jo rannassa.