Kauppalehti: Karita Tykkä tienaa kymppitonneja kuussa, mutta nostaa palkkaa vain 2 000 euroa - näin hän huijasi järjestelmää laillisesti
Karita Tykkä, entinen Miss Suomi ja tv-juontaja, on tehnyt itsestään miljonäärin alle neljässä vuodessa. Hän perusti Karita Media Oy:n vuonna 2021, ja yritys on kerryttänyt jo 1,2 miljoonan euron voitot. Vaikka liikevaihto ja tulos laskivat viime vuonna hieman, yrityksen kannattavuus on poikkeuksellisen korkea lähes 76 % liikevaihdosta jäi viivan alle. Tykkä nostaa vain 2 175 euron kuukausipalkkaa, mutta nauttii yhtiön tuotoista osinkojen kautta, jotka nousivat tänä vuonna 89 000 euroon. Firma on alkanut myös ostaa osakkeita 740 000 eurolla, muuntaen sen vähitellen sijoitusyhtiöksi.
On täysin absurdi ajatus, että tällaisella sisällöntuotannolla käytännössä tyhjää puhetta hyvinvoinnista joku voi repiä ulos miljoonavoittoja ja vielä verotuksellisesti edullisesti. Tykän firma ei maksa juuri palkkaa, mutta kasvattaa osinkoja ja sijoituksia. Samaan aikaan tavallinen suomalainen painaa töitä kunnallisella tai hoitoalalla verotettuna hengiltä, eikä jää käteen mitään. Onko meillä ihan oikeasti tällainen yhteiskunta, missä some-hymy ja "hyvinvointivalmennus" palkitaan miljoonilla, mutta raskas duuni ei kanna mihinkään? Missä kohtaa tämä meni näin vinoon?
Kommentit (246)
Olisi mielenkiintoista tietää kuka hänen tuotettaan ostaa? Ja näiden muidenkin vaikuttajien? Se tässä on ainoa ihmeellinen juttu.
Verosuunnittelua harrastavat kaikki, Karitan kirjanpitäjä tietenkin neuvoo häntä niin, että rahaa jää mahdollisimman paljon eikä se ole laitonta.
Luulen kuitenkin, ettei hänen bisneksensä ole kovin pitkäikäinen, sillä kilpailu alalla on kova. Aina tulee uusia missejä ja hyvinvointimuoteja, jolloin entiset jäävät sivuun. Se perinteinen palkkatyö kuitenkin tuottaa koko elämän ajan ja missikin joutuu hankkimaan jonkinlaisen ammatin.
Joten täytyy sanoa, että missi ja vaikuttaja on kyllä viimeinen juttu, jota itse kadehtisin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karita itse voi saada tulia pienellä veroprosentilla, mutta yritys maksaa tuloksesta yhteisöveroa 20 prosenttia, jolloin kokonaisverotus on vähintään 27 prosenttia. Kyllä verottaja saa oman osuutensa.
Mutta kun sen pitäisi olla 70% ihan vain jotta me saamme meille kuuluvat rahat hänen tekemästä työstä
Mutta julkisen puolen työntekijän palkat maksaa veronmaksaja. Muista se! Eli yhteiskunnan tukirahoista saavat kaikki palkkansa!
Sitä seuraa kymmenet ja taas kymmenet tuhannet typerät naiset jotka tämän mahdollistaa ja typeryyden huippu on se, että nämä seuraajat raatavat itse normi töissä eikä heillä ole aikaa käydä aamulla meressä uimassa, halailla puita, kipristellä varpaita nurmikolla ja maadoittua ja voimaantua ja siinä sivussa vielä pettää miestään. Lopettakaa seuraaminen, niin rahavirrat tyrehtyy.
No nyt sinä ja sinun hoitaja-kaverisi ymmärrätte sen ärsytyksen mikä yliopiston käyneillä on kun palkat on poljettu teidän ja muiden duunarien toimesta alas. Te kun ette olekaan se ainut kurjistettu kansanosa, vaan olette liittojen avulla saaneet itse tuhottua Suomen kiinnostavuuden innovoijien ja tutkijoiden piireissä, Suomen ostovoiman ja vieneet kaiken tasapäistämiseen samalla tuhoten esimerkiksi koulutuksen hyödyllisyyden.
Nyt kun joku uskaltaa olla erilainen innovoimalla ja olemalla yrittäjä, tekemällä itse rahansa tulisi teidän valtion loisten saada osuus siitäkin. Tästä asiasta voitte alkaa huutamaan tasan siinä vaiheessa kun olette yksityisyrityksessä tulosvastuussa tai teillä on omassa yrityksessä tulosvastuu.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tietää kuka hänen tuotettaan ostaa? Ja näiden muidenkin vaikuttajien? Se tässä on ainoa ihmeellinen juttu.
Verosuunnittelua harrastavat kaikki, Karitan kirjanpitäjä tietenkin neuvoo häntä niin, että rahaa jää mahdollisimman paljon eikä se ole laitonta.
Luulen kuitenkin, ettei hänen bisneksensä ole kovin pitkäikäinen, sillä kilpailu alalla on kova. Aina tulee uusia missejä ja hyvinvointimuoteja, jolloin entiset jäävät sivuun. Se perinteinen palkkatyö kuitenkin tuottaa koko elämän ajan ja missikin joutuu hankkimaan jonkinlaisen ammatin.
Joten täytyy sanoa, että missi ja vaikuttaja on kyllä viimeinen juttu, jota itse kadehtisin :)
Sinänsähän sitä täytyy tahkoa kun rauta on kuumaa. Hänelle tulee kuitenkin jäämään valtava pääoma tuosta ja varmaan elää vanhuutensa sijoitusten tuotoilla. Jos olisi tehnyt uransa kaupan kassalla, olisi nettovarallisuus murto-osa. Että sillä tavalla nostan kyllä hattua.
Mutta minua ihmetyttää myös tämä, että kuka noita tuotteita ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä seuraa kymmenet ja taas kymmenet tuhannet typerät naiset jotka tämän mahdollistaa ja typeryyden huippu on se, että nämä seuraajat raatavat itse normi töissä eikä heillä ole aikaa käydä aamulla meressä uimassa, halailla puita, kipristellä varpaita nurmikolla ja maadoittua ja voimaantua ja siinä sivussa vielä pettää miestään. Lopettakaa seuraaminen, niin rahavirrat tyrehtyy.
Mutta eihän instagramissa seuraaminen ole maksullista. Karita ilmeisesti myy jotain tuotteita, mitä nämä tuotteet ovat? En ole lainkaan aiheeseen perehtynyt, mutta ihmettelen kovasti mistä se raha oikein näille tulee. Kursseja henkisestä elämästä ja tuotteitako?
Vierailija kirjoitti:
Niin että kaikki naiset ja naisten jutut ovat ihan typeriä? Länkytätkö myös pallonpotkijoiden tai kumilätkän veivaajien tienesteistä? Ai niin, mutta kukaan ei tee aloituksia niistä koska vain naisia kuuluu kritisoida. Aina. Kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsähän sitä täytyy tahkoa kun rauta on kuumaa. Hänelle tulee kuitenkin jäämään valtava pääoma tuosta ja varmaan elää vanhuutensa sijoitusten tuotoilla. Jos olisi tehnyt ura
Aivan, mutta minusta se ei nyt mikään valtava pääoma vielä ole. Perheasunnon sillä voi ostaa pk-seudulta, mutta jos bisnes tyrehtyy muutaman vuoden sisällä, ei ole välttämättä enää varaa siihen perheasuntoon. Toisaalta vähän epäilen sitäkin, osaavatko nämä ihmiset hoitaa omaisuutta. Rahaa on helppo kuluttaa, mutta vaikea panna poikimaan.
Mutta sikäli totta, että kaupan kassalla työskentely ei tuottaisi tuonkaan vertaa. Missinä olisin kuitenkin käyttänyt tuonkin ajan kunnollisen koulutuksen hankkimiseen eli asettaisin vastakkain enemmin opinnot ja humpuukin markkinoinnin kuin kaupan kassan ja sometyön "miljoonat".
Kaikilla meillä on yhtäläinen oikeus perustaa osakeyhtiö. Ja työskennellä siellä palkkaa vastaan. Aloitus osoittaa, miten suomalaisessa yhdistyy tyhmyys, ilkeys ja tietämättömyys samassa päässä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pari Tykän reseptikirjaa. En tosin ole maksanu kummastakaan täyttä hintaa. Kuinka tehdä pahanpamuisia mukaherkkuja, että pysyt luurankona.
Vierailija kirjoitti:
Noinko toimii kokoomusväki?
Sanna Marin taitaa olla demari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsähän sitä täytyy tahkoa kun rauta on kuumaa. Hänelle tulee kuitenkin jäämään valtava pääoma tuosta ja varmaan elää van
Ei missillä riitä paukut yliopistoon. Siksihän ne ovat missejä.
"Mitä se ihmistä hyödyttää vaikka hän voittaisi omakseen koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon?" (Matt. 16:26)
Kun meidän ihmisten elämän on kuin hyttysen pieru Saharassa, en voi kuin välillä kummastella miksi ihmiskunta niin paljon ihailee omaisuutta ja omistamista. Kauniita taloja, autoja, rahan paljoutta jne. Ei ole väärin omistaa, mutta arvostaisin jos osattaisi antaa myös omastaan tarvitseville. Itselle riittää vähän vähempikin. Sitä en kiellä etteikö Suomi ole maa joka verottaa kansaansa henkihieveriin saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsähän sitä täytyy tahkoa kun rauta on kuumaa. Hänelle tulee kuitenkin jää
Missi tienaa enemmän kuin maisteri.
Vierailija kirjoitti:
"Mitä se ihmistä hyödyttää vaikka hän voittaisi omakseen koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon?" (Matt. 16:26)
Kun meidän ihmisten elämän on kuin hyttysen pieru Saharassa, en voi kuin välillä kummastella miksi ihmiskunta niin paljon ihailee omaisuutta ja omistamista. Kauniita taloja, autoja, rahan paljoutta jne. Ei ole väärin omistaa, mutta arvostaisin jos osattaisi antaa myös omastaan tarvitseville. Itselle riittää vähän vähempikin. Sitä en kiellä etteikö Suomi ole maa joka verottaa kansaansa henkihieveriin saakka.
Sielulla ei voi maksaa vuokraa eikä ostaa ruokaa.
On kyllä ristiriitainen juttu kerrassaan.
Toisaalla hienoa että on onnistunut luomaan menestyvän bisneksen. Toisaalta taas pieni epäusko, että mitä tuo bisnes lopulta onkaan.
Kellä normaalilla ihmisellä on aikaa treenata ja haahuilla tuolla tavalla kaiket päivät - sitten vielä maksaa noista neuvoista.
Eikö lääkäreillä ole tuo sama veronkiertohimmeli jota verosuunnitteluksi myös kutsutaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että kaikki naiset ja naisten jutut ovat ihan typeriä? Länkytätkö myös pallonpotkijoiden tai kumilätkän veivaajien tienesteistä? Ai niin, mutta kukaan ei tee aloituksia niistä koska vain naisia kuuluu kritisoida. Aina. Kaikesta.
Kulta pieni, kaikesta älyttömyydestä, nyt oli aihe tämä niin kirjoitin tietenkin siitä.
Karitalla on tarpeita statukseen liittyviin asioihin, kuten tietynmerkkinen auto tai asunto Espoossa. Niiden eteen pitääkin vähän tehdä töitä.
Mutta kun sen pitäisi olla 70% ihan vain jotta me saamme meille kuuluvat rahat hänen tekemästä työstä