Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 30 % sotilasta karkasi rintamalta kesäkuussa 1944, onko sukulaisesi sellainen veteraani??

Vierailija
12.07.2025 |

Minun isoisä oli ja se selvisi vasta kantakortista. Ihme juttu, että sai eläessään kaikenkaisia veteraanietuuksia. 

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkkoja ollaan, niin ei karannut vaan oli pakko perääntyä. Eli armeijatermein tehtiin 180 asteen käännös ja edettiin jälleen.

Vierailija
2/45 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukkini oli mukana Kannaksen halkijuoksussa, ja sai siitä pienen tuomion.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaraa tuli yhtäkkiä aivan liikaa. Pois piti päästä.

Vierailija
4/45 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut tuollainen veteraani mun isä. Mistä nuo karkasivat? Varmaan jotain nuorempaa ikäluokkaa.

Mun isä oli palvellut sodassa jo 3 vuotta ja noihin aikoihin oli odotettavissa hänellä jo paluu siviiliin. Kirjeitä olen seurannut. 

Vierailija
5/45 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut vaan jatkoi vielä Lapin sotaan.

Vierailija
6/45 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvostoliiton suurhyökkäyksen aikaan oli sellainen viikko, että Suomen Kannaksen armeija oli sekaisin. Oli paljon sotilaita joita ei johdettu, ja he menivät minne vaisto ohjasi. Sitten homma saatiin taas kasaan. Ei ole mikään häpeä jos kuului hajalle lyötyyn rykmenttiin.

Vierailija
7/45 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauraiden kansainvälisten kapitalistien puolesta kuoleminen tuntuu kerrassaan absurdilta nyt. 1944 tuloerot olivat valtavasti pienemmät ja erityisesti Suomessa.

Köyhät näkivät silloin nälkää ja kerjäsivät. Rikkaita oli vähän. Sellaistakin kaipaat?

Vierailija
8/45 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut vaan jatkoi vielä Lapin sotaan.

Oli siis hyvin nuorta ikäluokkaa, koska siinä vaiheessa vain nuorimmat jäivät armeijaan.

Vierailija
9/45 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä hieman piti väistellä, kun pensasvenäläinen ( ns. puskaryssä ) heitteli Ameriikoista saatua ilotulitetta niskaan. Vaan jäihän se neukkujen haave toteutumatta, vaikka kovin yrittivät. Suomi on vapaa maa rys*sän  vallasta.

Vierailija
10/45 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut tuollainen veteraani mun isä. Mistä nuo karkasivat? Varmaan jotain nuorempaa ikäluokkaa.

Mun isä oli palvellut sodassa jo 3 vuotta ja noihin aikoihin oli odotettavissa hänellä jo paluu siviiliin. Kirjeitä olen seurannut. 

"Etenkin Kannaksen läpijuoksun alkuvaiheessa nousi olennaiseksi kysymys taistelumoraalin kestämisestä, sillä sen murtuminen saattoi johtaa rintamakarkuruuteen. Puhuttiin myös metsäkaartilaisista. Kesäkuussa 1944 arveltiin noin 30 000 sotilaan olevan erossa joukostaan, osa eksyneenä mutta osa tietoisesti karanneena.[7]

Kun Ihantalan taistelu oli kiivaimmillaan 4. heinäkuuta, eduskunta sääti asevoimien toivomuksesta lain sotaväen kovennetusta rikoslaista. Pikavauhtia luotu laki mahdollisti kuolemantuomion pelkuruudesta taistelussa, jos sotilas karkasi yksin tai sopimalla tästä toisten kanssa. Ensikertalaista ei voinut asettaa syytteeseen. Tuhansille karkureille esitettiinkin kesällä 1944 kysymys: kenttäoikeuteen vai rintamalle? Suurin osa valitsi rintaman. Oikeustieteen tohtori Jukka Linstedtin mukaan kesän 1944 aikana teloitettiin 46 karkuria ja kolme kieltäytyjää. 14 sotilasta ammuttiin esimiehen aseenkäyttöoikeuden nojalla.[7]"

Taekoitat tätä täsmennän viestiäni, että varmaankin isäni alkoi puhua kotiuttamisesta tuon jälkeen vasta. 

Mutta mun isä ei palvellut noilla seuduilla vaan vähän pohjoisempana. Siksi ei voinut osallistua. 

Kannattaa huomata, että lakeja voi säätää myös pikavauhtia. 

Vierailija
11/45 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietoa eikä kiinnostusta. Molemmat papat kuolivat jo ennen syntymääni. Eikä noista sota-ajoista meillä perheessä puhuttu

Vierailija
12/45 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näemmä 60 kuoli karkurina. Osa teloitettiin ja osa esimiehen aseenkäyttöluvan kautta. 

Vierailija
13/45 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isoisästä ei kukaan koskaan suostunut puhumaan mitään. En tiedä miksi. Tuossa sodassa ei ainakaan ole sotinut, aiemmin on tapahtunut jotain. Onko ollut jossain aiemmassa sodassa rintamakarkuri vai onko kenties loikannut rajan taa, en tiedä. Jotain outoa kumminkin koska kaikki vaikenivat kuin muuri.  Itsemurhakin mahdollinen, sehän on aiemmin ollut rikos ja sen tehneet on haudattu kirkkomaan ulkopuolelle. Tiedä häntä.

Enää ei ole ketään kertomassa, ainostaan jonkin tutkimuksen kautta ehkä saisi jotain tietoa. Niin paljoa ei kiinnosta että jaksaisin ryhtyä penkomaan menneitä vaikka tuli mieleen taas kun viimeksi katsoin sukuni salat nimistä ohjelmaa.

Vierailija
14/45 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööh, ei? Isoisäni oli diplomaatti Suomen Saksan suurlähetystössä 1942. Luultavasti oli siellä vielä 1944, mutta siitä minulla ei ole täyttä varmuutta.

Vierailija
15/45 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Ukrainan kansalaiset nämä täällä joka maassa nuoret kääntyisi takaisin Ukrainaan .  Niin aika nopeasti he tekisivät siellä itse ammukset kuin korjaisivat siellä aseet kuin tiet kuntoon joukolla. Siihen tarvitaan paljon ukrainalaisten omaa työtä että korjataan tiet . Nimittäin vain he tuntevat itse maaston.  Muumaalaiset ei tunne. 

Vierailija
16/45 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvostoliitossa? luulin että 50% karkasi Uralille

Vierailija
17/45 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkurin palkka on kuolema ja suvulleen tuottama häpeä.

Vierailija
18/45 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvostoliitossa? luulin että 50% karkasi Uralille

Neukuilla on upea ja tehokas keino nostattaa taisteluhalua. Jos ei edestä ammuta, niin takaa sitten kuitenkin, ja varmasti. 👍

Vierailija
19/45 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kuoli rintamalle.

Vierailija
20/45 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso IGI vaan kaalimaan pakokauhuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi