Näennäisesti aivan normaalia elämää viettävien 40-50 vuotiaiden alkoholismi on aivan karmeaa katsottavaa näin kesäisin.
Kuulee kilometrin päähän miten näiden suut alkaa napsaa ja miten odottavat vesi kielellä, suorastaan kiimassa, sitä hetkeä kun pääsevät vähän terdelle tai mökille vähän nauttimaan kesästä ja nollaamaan. Mikään muu ei kiinnosta. Ei perhe-elämä, ei lapset, ei muut aktiviteetit. Ainoastaan se muiden samanhenkisten seura.
Kommentit (353)
Itse olen onnekas, kun olen niin pahoissa rahavaikeuksissa, että hädin tuskin kolmena päivänä kuussa voi ryypiskellä, ja silloinkin loppuu ruokarahat kauan ennen kuun vaihdetta. Mutta ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin: sixpack alkanut näkyä hyvin, lihassäikeet pulleissa olkapäissä ja pinkeiden hauisten päällä suonet. Ei ole varaa tehdä muuta kuin treenata ja juosta. Naiset alkaneet tuijottamaan entistäkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Miten se haittaa omaa elämääsi?
Alkoholisn haitoista on järkyt menot valtiolle ja sairauspoissaoloja
Hyvin oon juopotellut 12+ annosta päivässä jo yli 15 vuotta, kesät talvet joka ikinen päivä.
M45
Ihanaa lomajuopotella. Ei ole enää lapset himassa. Vaimokin ottaa, joten mainiota. Fyrkkaa riittää, kun molemmat duunissa. Talvella sitten maltillisemmin.
M53
Juu. Nyt kaikki kiva ja nautinto seis heti ja tähän paikkaan! Töitä, töitä ja vielä kerran töitä tauotta ja vuorotta. Kärsimys ja köyhyys kaiken kerran kirkastaa. Kadehdi ja piiskaa lähimmäistäsi, kuten kavereitasi ja itseäsi
- martti luther ja muut jälkeenjääneet
Suomen osasto ry-
Olen 52 ja juon vain satunnaisesti 1alkoholijuoman. En edes muista milloin olisin käynyt esim. alkossa tai baarissa. Kesällä kävin festareilla ja join kolme alkoholijuomaa koko päivän aikana ja olin seuraavana päivänä ihan poikki.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella aterialla viiniä tai olutta. Kunnon alkkiksia monet, naamastakin sen näkee. Ja kaikista yhteiskuntaluokista näitä löytyy. Toiset lotraa samppanjalla ja toiset Coopin lagerilla.
Ja reilu nelikympisillä näkee vartalostakin. Vatsa on sellainen pallo. Miehillä hyvinkin pinkeä. Naisilla sivuprofiilissa vatsa on rintoja ulompana.
Itse olen nuorempana mennyt ja juhlinut sen verran tarpeeksi ettei enää 40 plus ikäisenä kiinnosta alkoholi. Ajatus krapulaisesta olotilasta aiheuttaa lähinnä vastenmielisyyden tunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella aterialla viiniä tai olutta. Kunnon alkkiksia monet, naamastakin sen näkee. Ja kaikista yhteiskuntaluokista näitä löytyy. Toiset lotraa samppanjalla ja toiset Coopin lagerilla.
Ja reilu nelikympisillä näkee vartalostakin. Vatsa on sellainen pallo. Miehillä hyvinkin pinkeä. Naisilla sivuprofiilissa vatsa on rintoja ulompana.
Itse olen nuorempana mennyt ja juhlinut sen verran tarpeeksi ettei enää 40 plus ikäisenä kiinnosta alkoholi. Ajatus krapulaisesta olotilasta aiheuttaa lähinnä vastenmielisyyden tunnetta.
Ei se vatsa välttämättä ole mikään kaljamaha vaan voi muutenkin lihoa.
Vierailija kirjoitti:
Jep, mun kaverin mielestä oli niin hassunhauska juttu kerrottavaksi kun lähti rattijuoppoilemaankin. Että joku kehtaa kertoa kuinka alkot loppuivat kesken ja piti niitä sitten AUTOLLA lähteä hakemaan lisää...
Eipä kummastikaan olla enää väleissä, tämä yksi syy siihen.
Mulla myös eräs 46v tuttavanainen naureskeli kuinka sammui baaritiskille. Kerran kuulemma sammui myös baarin vessaan. Hänen mielestään tuokin oli huvittava tapahtuma. Ei tajua kuinka noloa tuo on. Eikä ymmärrä olevansa alkoholisti. Juo itsensä humalaan pari kertaa viikossa. Kesälomallaan on varmasti mennyt satoja euroja rahaa alkoholiin. On joskus sanonut kuinka ei ole varaa laittaa rahaa säästöön. Mutta näköjään on varaa juoda. Kasvot on jo sen verran turpeat, että ei voi olla huomaamatta elintapoja.
Kyllä sen näkee naamasta myös joulun pyhien jälkeen. Säälittävää.
Kyllä se ainakin näin liki 40-vuotiaalle sinkkunaiselle näkyy; aika moni minun ikäluokkaan kuuluvista sinkkumiehistä on enemmän tai vähemmän kaljaan kallellaan. Siis nekin, jotka ihan käy töissä ja suorittaa elämän ns. pakolliset velvoitteet. Viikonloppuisin ja lomalla pitää sit kaljat ja ainakin aina välillä ne kunnon kännit saada.
Itse eivät koe että asiassa olisi mitään vikaa. Minä taas en halua katsoa vierestä kun toinen jatkuvasti myrkyttää itseään ja esim. juhlapyhät pitäisi aina viettää kaverien kanssa jossain kaljottelemassa.
Ei sillä, kyllä niitä alkoa käyttäviä naisiakin on tässä ikäluokassa pilvin pimein. Viinipullo on korkattava aina kun on vapaa, viikonloppu, loma, juhla jne. Eikä se monella mihinkään yhteen lasiin jää.
Suomalaiset on alkoholisoitunut kansa.
N37
Sodanjälkeen syntyneissä on paljon alkoholia liikaa käyttäviä. Ja se juominen tapahtuu siellä omassa kodissa tai mökillä. Isäni kuului tuohon porukkaan. Ei pitänyt itseään alkoholistina, vaikka olutta kului vähintään 24 päkki viikossa ja joskus kirkkaita päälle. Kun sairastui ja menetti liikuntakykyään, niin oli pakko lopettaa tuo tissuttelu. Painoa tippui 50 kiloa ja rahaakin jää kuulemma nyt säästöön.
Sitten on oma sukupolveni, joka eli teini-iän ysärillä ja nuoruutta kaksituhatta luvun alussa. Meidän sukupolvi käytti jo nuoresta lähtien paljon alkoholia. Se kuului automaationa silloiseen bilekulttuuriin. Ja sitä yökerhoissa biletystä oli joka viikonloppu. Valitettavasti osalle on jäänyt tuo juominen päälle. 45v -> on paljon alkoholia liikaa käyttäviä. Itse en onneksi kuulu tuohon ryhmään.
Joku totuus tässä on. Lopetin 25-vuotiaana alkoholinkäytön kokonaan, mutta tänä kesänä ruuhkavuosia elävänä 45-vuotiaana, yli 20 vuoden tauon jälkeen, olen tällä lomalla tissutellut jo useamman kerran.
Ehkä tämä ikä tekee sen, että kroppa alkaa jo lasahtaa ja arjen rasituksia ei meinaa jaksaa enää kestää, vaikka kuinka liikuu ja nostelee puntteja. Päässä on koko ajan hirveä surina työn tulospaineissa, lasten harrastuksissa, omaisuuden ylläpidossa ja ikääntyvien vanhempien tarpeissa. Kyllä on kuulkaa drinksut maistuneet, vaikka muutamaan annoksen onkin jääneet per ilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se haittaa omaa elämääsi?
Alkoholisn haitoista on järkyt menot valtiolle ja sairauspoissaoloja
Niin kauan kuin suomella on varaa raahata kehitysmaista porukkaa tänne niin en ole mistään muusta huolissani.
Alkoholismi on vakava asia, mutta en luokittelisi lomalla tai vapaalla juomista alkoholismiksi suorilta käsin. Voi se joiden kohdalla sitäkin toki olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellei ole isorintainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkävivät juovat enemmän nykyään kuin työttömät. Ei työttömänä ole edes varaa tintata kovin paljoa, jos ei halua tinkiä jostain muusta.
Selittyy osaltaan sillä, että työttömät (ainakin lapsettomat) voivat vetää huolettomasti kaikkea muutakin. Ei ole mitään väliä vaikka jäisi.
Kuten mitä? Kärpässieniä?
Luuletko sinä uuvatti, että huumeet ovat halpoja? Jollei ole viinaan rahaa, ei todellakaan ole varaa ostaa "kaikkea muuta".
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä alkoholissa ihmisiä niin kovasti kiinnostaa? Syöpäriski nousee ja vartalo saa turhia kaloreita.
No olisiko sama asia kuin huumeissa, lääkkeissä ja joissakin luonnon antimissa? Ihminen on aina käyttänyt jotakin ainetta minkä on todennut vaikuttavan jollakin tapaa päihdyttävästi.
Ystävä juo esim. terassilla joskus yhdessä käydessämme klo 19-23 aikana 8 annosta alkoholia ja paheksuu, kun juon pari annosta. Alkaa olla vähän raskasta seuraa. Ei muista jälkeenpäin, mistä varsinkin loppuillasta on puhuttu.
Ei oikein mitenkään. Vankilaankin jos joutuu niin sielläkin lienee kykyisin mahdollisuus siirtyä joihinkin kovempiin aineisiin.