Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näennäisesti aivan normaalia elämää viettävien 40-50 vuotiaiden alkoholismi on aivan karmeaa katsottavaa näin kesäisin.

Vierailija
12.07.2025 |

Kuulee kilometrin päähän miten näiden suut alkaa napsaa ja miten odottavat vesi kielellä, suorastaan kiimassa, sitä hetkeä kun pääsevät vähän terdelle tai mökille vähän nauttimaan kesästä ja nollaamaan. Mikään muu ei kiinnosta. Ei perhe-elämä, ei lapset, ei muut aktiviteetit. Ainoastaan se muiden samanhenkisten seura.

Kommentit (312)

Vierailija
301/312 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyttäyskansaa. itse olen tintannut noin 30v, lääkärissä en ole käynyt, sairaslomia 30v työuran aikana ollut ehkä 3 pv (noro) , nyt jo eläkkeellä niin ei tarvitse murehtia. Työt hoidin hyvin, kännissä en ole koskaan ajanut , enkä aja. Alkottomia läheisiä on kuollut syöpiin , aivoverenvuotoon ja infarktiin. Itselläni lääkkeitä tasan nolla plus vitamiinit.

Itse en toivo itselleni lisää elinpäiviä tai pitkää ikää, jotta pääsisi makaamaan vaipoissa , jotka vaihdetaan kerran päivässä, ja päivät kuluisi kattolaattoja katsellen. Juu kiitos ei. Ja koska tuota eutanasia lakiakaan Suomen tekopyhät poliitikot eivät saa toimeksi, niin ei muuta kuin kippis tällekin päivälle. Tosin itse en koskaan korkkaa ennen klo 18 , mutta sen jälkeen kyllä.  Ai miksikö, ihan siksi ettei melkein mikään tunnu paremmalta kuin kylmä kuohuva olut tai samppanja kivassa seurassa, ja joskus ilman seuraakin

Ihmettelen ajatusta, että vanhaksi eläminen aina tarkoittaisi jossain hoitolaitoksessa vaipoissa virumista. Kyllä ihminen voi elää yhdeksänkymppiseksi ihan kohtuuterveenä. Itse olen seitsemänkymppinen mummeli, joka tietoisesti vaalii toimintakykyään syömällä fiksusti, kävelemällä, päivittäisellä kotijumpalla. Alkoholia en ole käyttänyt koskaan, ei ole kiinnostanut. Tykkään siitä, että pää toimii. Toki ymmärrän, että jokin vakava sairaus voi näillä kymmenillä iskeä milloin vain, sille ei sitten voi mitään. Sen olen huomannut, että joillakin tuttavilla, joiden elämäntavat eivät ole olleet hääppöiset, kaikenlaisia toiminnanrajoitteita alkoi ilmetä jo alle kuusikymppisenä. 

Vierailija
302/312 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt kannata luulla että kaikki on lipittäviä ja käyttäviä. Ellei tosiaan havaitse että joku kiskoo enemmänkin. Moni kamppailee sen sijaan pienen ylipainon kanssa tai nesteturvotuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/312 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On säälittävää, jos ihminen ei vapaa-ajallaan muuta keksi kuin ryyppäämisen. Hukkaan heitetty elämä.

Mut jos kukkahattu täti pitäisit omista asioista huolta etkä muitten juomisista.

otin terassilla muutamat kohta grillaamaa ja olutta ja wissyä

Tsas kalikka kimmahti 😁

Vierailija
304/312 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuten alkoholismiin kuuluu niin kiinteästi ongelman kieltäminen ja itselle ja toisille valehtelu? 

Myytti. Suurin osa päihderiippuvaisista myöntää asian. Eri asia kuinka monelle se on henkilökohtaisesti ongelma. Usein se on paljon suurempi ongelma aivan muille tyypeille kuin päihderiippuvaiselle itselleen.

Perheenjäsenet tosiaan kärsivät usein eniten, mutta harva alkoholiriippuvainen myöntää aiheuttamansa mitään haittaa läheisilleen juomisellaan.

Ongelmat eivät välttämättä näy alkkikselle asti. Hän joko ignoraa ne täysin, tai sitten muut eivät tuo asiaa esille tarpeeksi selvästi vaan loputtomalla joustamisella ja mukautumisella luovat alkkikselle kuvan että kaikkihan on ihan okei. Yleensähän nämä menee aina sillai, että alkkiksen ehdoilla mennään:  esim. siirretään mökiltä lähtöä iltamyöhään kun yhtä väsyttää, eikä puhettakaan siitä vaihtoehdosta että alkkis olisi joustanut omasta "nollaamisestaan" ja jättänyt ne "parit saunakaljat" korkkaamatta kun tiesi että aamulla ois aikainen lähtö.

Vierailija
305/312 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on valtavasti asioita, jotka ovat mielenkiintoisempia ja terveellisempiä kuin toisten juomisen kyttääminen. Jos suun napseen kuulee kilometrien päähän, niin hermosto on asian suhteen aika herkistyneessä tilassa.

Vierailija
306/312 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kans ihmetellyt tuota juomisen hehkutusta. Voiko turhempaa asiaa olla. Nautin päihteettömästä elämästä ja olen sen itse valinnut vuosia sitten. 

Tää on jännä juttu kun 90-luvulla oli "straight edge" kulttuuri nuorison kesken ja YAD (Youth Against Drugs). Molemmista ei ole kulunut mitään vuosikymmeniin.

Nyt puhutaan vain "sober curious" ihan kuin känni olisi se vakiotila ja selvänä olo jotenkin kummallista.

Vierailija
307/312 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismista tulee iso ongelma, jos sairastuu vaikkapa parkinsonismiin. Siinä on paha ryypätä, kun tutisee ja kaatuilee jo muutenkin eikä tavarat pysy kädessä. Mitkään lääkkeet eivät sovi viinan kanssa. Edessä on surkea loppu ryyppäämiselle pakon edessä vakavasti sairaana. 

Vierailija
308/312 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja pätee myös 50-60-vuotiaisiin. Ainakin omassa työpiirissä.

Vielä sitä kosteaa sukupolvea, mutta sodanjälkeiset ilmeisesti ryyppäsivät vielä enemmän. Onneksi itse lopetin juopottelut noin 30-vuotiaana. 

Vierailija
309/312 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista seurattavaa ollut kavereiden lomat kyllä taas.  Kohokohtina alkoholi överisti nautittuna.  

Vierailija
310/312 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tätä näkee enemmän ulkomailla, espanjassa esimerkiksi. Ikäluokkina yleensä 60v+ jotka aloittavat juomalla kokonaisen (!) viinipullon heti lounaalla siinä 12 / 13:00 kieppeillä. Ihmettelen miten pysyvät illalla pystyssä, ja sillon tietenkin alkaa uudelleen viinimaistiaiset + drinkit.

Ja samat ikäryhmät moraalipaniikissaan huutavat heti että ensimmäinen "kannabispiikki" tappaa :D käy sääliksi näitä boomereita jotka ovat ostaneet sen propagandan että kaikki muut nautintoaineet paitsi alkoholi ovat pahasta ja moraalisesti väärin edes kokeilla. Totuus on se että heidän aivonsa olisivat vähemmän mössöinä jos viihdekäyttäisivät esimerkiksi MDMA:ta (kohtuudella) alkoholin sijaan. Kannabis on tietenkin eri juttu, sitä voi nauttia ihan päivittäin ihan lääkkenä esimerkiksi kivunlievitykseen ja Parkinsonin taudin hoitoon.

Vierailija
311/312 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kans ihmetellyt tuota juomisen hehkutusta. Voiko turhempaa asiaa olla. Nautin päihteettömästä elämästä ja olen sen itse valinnut vuosia sitten. 

Tää on jännä juttu kun 90-luvulla oli "straight edge" kulttuuri nuorison kesken ja YAD (Youth Against Drugs). Molemmista ei ole kulunut mitään vuosikymmeniin.

Nyt puhutaan vain "sober curious" ihan kuin känni olisi se vakiotila ja selvänä olo jotenkin kummallista.

Muistan nämä hyvin ysäriltä. Yksi lukiokaverini oli straight edge ja YAD on tuttu tarroistaan, joita oli ysärillä joka paikassa. Nyt on mukamas jotain uutta olla selvinpäin....

Vierailija
312/312 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman alkoholiriippuvuuden voi testata hyvin vaikka ihan sillä ajatuksella, että voisiko olla täysin ilman alkoa tästä päivästä kolme kuukautta eteenpäin. Jos ajatus ja sen toteuttaminen ei tuota mitään harmitusta, henkistä tai fyysistä kamppailua, alkoholiriippuvuuttaeli alkoholismia tuskin on. 

Kolme kuukautta on aika pitkä aika. Sanoisin, että ihan saman testin voi tehdä jo kuukauden jaksollakin.

Jeps. Kyllä mulla ainakin olisi aika kova homma olla täysin selvinpäin kuukausi.

Hae apua. Tuo  ei ole normaalia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän