Yliopisto-opinnoista tietävät, apua!
Netistä en löytänyt tietoa.
Valmistuin kandiksi 2017. Suoritin hetken maisteriopintoja, sitten lopetin. En muista irtisanouduinko vai en vain enää ilmoittautunut.
Onko muuta keinoa kuin hakea yhteishaussa maisterinopintoihin? Löysin, että opinto-oikeuteen voi hakea palautusta, jos on unohtanut ilmoittautua, mutta voiko hakea jos ei ole ilmoittautunut noin seitsemään vuoteen?
Kommentit (23)
Sulla ei taida olla muuta vaihtoehtoa kun puhua itsesi takaisin sisään tai sitten avoimen väylää pitkin.
Ota yhteyttä opinto-ohjaajaan. Kyllä pääset takaisin ilman valintakoetta.
Vierailija kirjoitti:
En usko että enää sua ottavat, toki aina voi kysyä.
Kysyin toki, en vain malta odottaa vastausta. Jos jollakin olisi jotain tietoa tästä. Itse ajattelin samalla tavalla kuin sinä, mutta nyt haen faktaa ja ainakaan heti viestistäsi ei välittänyt se, että sinulla olisi sitä minulla enempää.
Minä olin poissa melkein kymmenen vuotta ja sain jatkaa siitä mihin jäin.
Vierailija kirjoitti:
Kerran saatu opinto-oikeus on ikuinen ja palautettavissa.
Tämä olisi ihanaa! Laitoin jo sähköpostia, mutta ovat kohta kesälomalla ja varoittivat että vastauksissa kestää. Siksi lähdinkin täältä kysymään, jos olisi tietoa.
Jatko-opinto-oikeuden sai ainakin takasin vaikka ilmoittautuminen oli unohtunut 10 vuodeksi...
Nykyään ei ole ikuisia opinto-oikeuksia. Joillain neli-viiskymppisillä niitä voi vielä olla.
Vierailija kirjoitti:
Mut hei, eikö tämä ollu sellaisille, jotka on aloittanut joskus aiemmin. Mä aloitin 2010. Vai oliko että niiden aiemmin aloittaneiden ei tarvitse hakea lisäaikaa
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluoikeus päättyy maisterissa neljässä vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Jatko-opinto-oikeuden sai ainakin takasin vaikka ilmoittautuminen oli unohtunut 10 vuodeksi...
Milloin olit aloittanut alunperin opinnot, voiko näissä olla eroja? Itse aloitin 2010.
Minulla vähän samanlainen tilanne, paitsi että lopetin ilmoittautumisen jo vuonna 2011. Aloitin opinnot ennen opinto-oikeusuudistusta, eli minulla oli käytännössä elinikäinen opinto-oikeus. Voisin vieläkin opiskella maisteriksi, jos olisin vain ilmoittautunut vuosittain läsnäolevaksi tai poissaolevaksi ja maksanut siitä 50 euroa.
Miten tämä mahtaa mennä minun kohdalla, jos haluaisin joskus tehdä maisterin tutkinnon loppuun? Työura on tullut tehtyä ihan muissa kuin opintoja vastaavissa töissä, mutta vähän jäi harmittamaan se, että pääsin kandidaatiksi, mutta maisterista jäi puuttumaan vain gradu ja loppuessee.
Mun tutulla on myös tuollainen ns. ikuinen opiskeluoikeus, aloitti opinnot joskus 1999 ja sai gradun valmiiksi joitakin vuosia sitten. Nykyään maisteri tehdään max neljässä vuodessa
Riippuu myös mikä yliopisto. Maakuntayliopistossa joku vähän epäsuositumpi aine niin voi päästäkin sisään, mutta Helsingin YO:ssa ovat kai aika tarkkoja näistä
Eli onko tämä maisterin max neljä vuotta siten, että sitten ei ole enää mitään oikeutta mitä palauttaa? Eli yhteishakuun menee
Ainakin omassa tdk:ssa, jossa opiskelin, niin jos oli pitkään pois, nollautui suoritukset ainakin maisterivaiheessa (luonnontieteet) ja joutui tekemään opintoja uusiksi..
Vierailija kirjoitti:
Eli onko tämä maisterin max neljä vuotta siten, että sitten ei ole enää mitään oikeutta mitä palauttaa? Eli yhteishakuun menee
Jos saat oot ollut armeijassa tai raskaana niin varmaan joustavat, koska saavat rahaa jokaisesta valmistuneesta. Mutta jos sulla ei ole validia syytä niin varmaan vähän harkintakohtaista
Vierailija kirjoitti:
Tämä pitää paikkansa vain ennen 2005 aloittaneilla.
En usko että enää sua ottavat, toki aina voi kysyä.