Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa millainen paikka Pohjois-Pohjanmaa on asua? Tarjottiin vakitöitä sieltä

Vierailija
11.07.2025 |

Myönnän olevani ennakkoluuloinen mutta kahdesta eri paikkaa tarjottiin vakisopimusta Kokkolasta ja toinen oli joku pieni paikka Oulun kyljessä. Oma näkemys on sellainen että ihmiset siellä ovat tuppisuita, kyyläävät ja miehet harrastavat ahkerasti metsästystä, kantavat asetta ja tuovat omat lihat pöytään. Myöskin rakentavat omat talonsa ja haluavat sitoutua nopeasti ja hups keikkaa kohta ollaan raskaana. Haluan keskittyä luomaan uraa enkä etsimään miestä. Pienet piirit noissa taitaa olla ja auton hankinta on ihan must jos siellä aikoo elellä. Helsingissä asustan vielä ja pohdin nyt muuttoa tuonne suunnalle. Saako sieltä helposti kavereita?

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokkola on ok. Mihinkään pikkukylään Pohjois-Pohjanmaalla en muuttaisi. On lesta-aluetta. Eikä mitään tekemistä. Kokkolassa sentäs on edes jotain.

Tuon takia ainakin jos lapsia ei kannata muuttaa Oulun lähikuntiin, ovat kovia kiusaajia ja jos opekin samaa uskonta eivät puutu kiusaamiseen.

Olen lapseton eli yksistään muutan.

Vierailija
62/80 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni pieni pitäjä Pohjois-Pohjanmaalla oli shokki. En olisi uskonut että Suomessa on alueita joissa uskonnolla, sen mukanaan tuomalla paranoialla ja kontrollilla, on niin merkittävä jalansija. Alue oli täynnä vanhoillis-lestadiolaisia, jatkuva näkymätön tarkkailun tunne, ihmisiä ilmestyy puskista kirjaimellisesti seuramaan, autot lipuvat ohi, kaupankassa "tuomitsee" sinut ostoksistasi (tekee selväksi että suoritat jonkinlaista syntiä) , mistään ei tule mitään kun kaikki tuntuvat olevan kyvyttömiä puhumaan toisilleen normaalisti, kaikessa on jokin "extra-taso" (uskonnollinen moraliikäsitys?) joka auennee lestadiolaisille tai yleisesti Pohjanmaalaisille, kuka tietää...

Asun Helsingissä, syntyjäni olen itä-Suomesta, reissannut ympäri Suomea, missään en ole kohdannut vastaavaa.

?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni pieni pitäjä Pohjois-Pohjanmaalla oli shokki. En olisi uskonut että Suomessa on alueita joissa uskonnolla, sen mukanaan tuomalla paranoialla ja kontrollilla, on niin merkittävä jalansija. Alue oli täynnä vanhoillis-lestadiolaisia, jatkuva näkymätön tarkkailun tunne, ihmisiä ilmestyy puskista kirjaimellisesti seuramaan, autot lipuvat ohi, kaupankassa "tuomitsee" sinut ostoksistasi (tekee selväksi että suoritat jonkinlaista syntiä) , mistään ei tule mitään kun kaikki tuntuvat olevan kyvyttömiä puhumaan toisilleen normaalisti, kaikessa on jokin "extra-taso" (uskonnollinen moraliikäsitys?) joka auennee lestadiolaisille tai yleisesti Pohjanmaalaisille, kuka tietää...

Asun Helsingissä, syntyjäni olen itä-Suomesta, reissannut ympäri Suomea, missään en ole kohdannut vastaavaa.

?

No, ehkä asia olisi ollut selkeämmin ilmaistu, jos olisin sanonut, että tunsin olevani kuin Talebanin alaisuudessa tällä Pohjois-Pohjanmaan pitäjällä. Miljöö oli kyllä kaunis ja en nyt haluaisi että minun kokemukseni liikaa informoivat kenekään päätöksiä, mutta omalta osaltani pidin alueen "ilmapiiriä" (uskontoa aktiivisena sosiaalisena tekijänä) poikkeuksellisena Suomen kontekstissa. Osaltaan muistutti kaltaistani sekularistia siitä kuinka uskonnollinen konservatismi tulee pitää kaukana siitä kuinka järjestämme sosiaalisen elämämme. Ei muuta.

Vierailija
64/80 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ainakaan Kokkolaan muuta. Todella epåviihtyisä kaupunki jossa asuu juoruisia ihmisiä.

Onko Kokkola epäviihtyisä juoruilijoiden takia ja mitä juoruavat?

Eivät mitään. Kestää noin kolme vuotta että tutustut paikallisiin (istuin lähikuppilassa kolmisen vuotta joka päivä kun olin siellä opiskelemassa koska siellä olin halvat pitsat ja kyllä kolmessa vuodessa opit jo Bidron salat, siis sen korttipelin, pelkästään katselemalla). Sitten ehkä joku ottaa suojiinsa ja kappas, olet jo heti Kokkolalainen muiden silmissä (siis sen about kolmen vuoden jälkeen). Itse olen Tampereelta jossa menee noin kolme minuuttia siihen että kysytään että mistät tulet ja älä siellä pöydässä yksin murjota vaan tule tänne istuun (koskee kapakoita). 

Vierailija
65/80 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lestaatiolaisia.

Ei mitenkään kaikki voi olla, vaikka varmaan enemmistö on.

Ei ole edes enemmistöä. Mutta muutama lesta-keskittymä Oulun lähellä on. 

Missä ne ovat? Liminka jo mainittiinkin.

Vierailija
66/80 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaako ihmisiä oikeasti niin henkeen ja vereen jotkut hiton bussiaikataulut? Oletteko aidosti kaikki niin köyhiä, ettei ole omaan autoon varaa? Ajatuskin, että pitäisi omat menemiset aina jaksottaa ja kartoittaa jonkun paikallisliikenteen reittien ja aikataulujen mukaan. Ei tsiiiiiiiiiiiiiiiiiiiisus!

Jos et olisi yhtään enemmän omaa napaasi tuijottava niin ymmärtäisit auton hankinnan ja ylläpidon maksavan maltaita. 

Olen ollut aina alle keskituloinen, eikä koskaan ole oman auton pitäminen tuottanut ongelmia. Alle 10 vuotta vanha auto on ollut aina. Toki en sitten osta koskaan esim normihinnalla vaatteita ja ruokakuluissakin olen keskivertoa pihimpi. Nämä asiat eivät tuo minulle mainittavaa elämäniloa, mutta auto tuo liikkumisenvapauksineen.

Vierailija
67/80 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surkea ilmasto molemmissa. Kesät kylmiä ja talvella hirveä viima ja jatkuvaa loskaa.

Metsät vesijättömaiden sakeaa pusikko. Tasaista

Suomesta tuskin tropiikkia löytää edes "etelästä".

Vierailija
68/80 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ikäni asunut Oulussa, joten en osaa verrata etelään. Ihan normaaleja näillä seuduilla ollaan eikä sen kummempia kuin muuallakaan. Ehkä sitten ollaan jäyhempiä jonkun pälpättäjän mielestä. Tänne on kovasti tulossa sakkia lapista ja Kainuusta kun ollaan pohjoisen pääkaupunki. Musta tuntuu että täällä on huomattavasti rauhallisempaa kuin esim.Hesassa. Vaikka alkaahan se rikollisuus täälläkin näkyä, eli ei ole mitään lintukotoa koko maassa enää. Kokkola on kyllä pieni kaupunki. Mun serkku asuu siellä. Peräti kerran kävin enkä viihtynyt yhtään. Taivastelin että mikä helvetin perähikiä tämä on. Oulu tuntui melkein suurkaupungilta siihen verrattuna. Palvelut on hyvät isohkossa kaupungissa. Et sanonut mihin pikkupaikkaan muutat Oulun lähellä.

Vierailija
69/80 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?

No, ehkä as

Oletko räikeä prideläinen?

Vierailija
70/80 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin vain siinä tapauksessa jos koet olevasi eräjaana ja haluat pariutua eräjorman kanssa.

Vierailija
71/80 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu ihan siitä millaisella paikkakunnalla asut nyt. Varmaan ovat kivoja niille ihmisille, joista tykkäävät. Minut on jätetty "hienovaraisesti" ulkopuolelle, eikä työkaveri esim. vastaa mitään jos toivottaa hyvää lomaa tms. En oikein ole tykännyt ihmisistä siellä. Ilkeilytyylistä "huumoria". Jos löytää omanlaisiaan ihmisiä, niin varmaan ihan kiva. Tosin jos tykkää vedstä, niin ei kannata sinne erämaahan mennä. Valoisaa siellä kyllä on.

Vierailija
72/80 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon romaneja oli. Ei heistä nyt itselle liiemmälti vaivaa ollut. Kyselivät tupakkaa ohikulkijoilta ja poliisit saattoivat heitä usein kaupasta ulos.

Vierailija
73/80 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokkola on ok. Mihinkään pikkukylään Pohjois-Pohjanmaalla en muuttaisi. On lesta-aluetta. Eikä mitään tekemistä. Kokkolassa sentäs on edes jotain.

Tuon takia ainakin jos lapsia ei kannata muuttaa Oulun lähikuntiin, ovat kovia kiusaajia ja jos opekin samaa uskonta eivät puutu kiusaamiseen.

Olen lapseton eli yksistään muutan.

Ja niin tulet tylsistymään kuoliaaksi. Nuo ovat paikkakuntia joista muutetaan pois.

Vierailija
74/80 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulu on hyvä paikka asua. Kokkolaan sopisi nuo sinun kauhuskenaariot ja painajaiset enemmän. Oulussa on välittömiä ihmisiä, jo bussipysäkillä syntyy keskusteluja halutessa sekä  lähes ystävyyssuhteita. Oulu on teknologia- ja yliopistokaupunki, täällä on sivistyneitä ja korkeakoulutettuja nuoria ja kaiken ikäisiä. Lestadiolaisia jonkin verran mutta he ovat suvaitsevaisia ja ystävällisiä, heitä asuu naapurustossa, fiksua väkeä, varakkuus ja ahkeruus paistaa heistä. Yöelämää ja erilaisa festareita löytyy laidasta laitaan. Hyvää ruokaa ja viiniä. Lapset otettu huomioon joka paikassa. Rikollisuutta esiintyy enimmäkseen tietyillä samoilla alueilla ja se kohdistuu usein toisensa tunteviin ihmisiin. Kannattaa käyttää tervettä järkeä missä liikkuu yksin. Oulu on nyt valittu ilmanpuhtaudeltaan Euroopan parhaimmaksi kaupungiksi. Asiat toimii. Niin ja Oulussa on parhaimmat pyöräily-ja lenkkipolut.

Olen täysin samaa mieltä. Ja mikä tahansa pikkukunta Oulun kyljessä on hyvä vaihtoehto asua.

Vierailija
75/80 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samapa tuo missä majailee.

Vierailija
76/80 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kempele tai Kiiminki, muihin "Oulun kyljessä oleviin" en muuttaisi.

Ja jos esim Kempeleestä on tarjottu töitä, niin muuttaisin Ouluun. Karjasillalle, Limingantulliin tai Etu-Lyöttyyn. Siltä puolelta kaupunkia on helppo mennä bussilla töihin. 

Mainitsemillasi alueilla haisee paperitehdas. Ehdottomasti Kempele hyvä. Liminka rauhallinen ja nopeat yhteydet moottoritietä, jos siis on auto. Tyrnävä vähän hankalampi kulkea, Muhos on kauempana Oulusta. 

Vierailija
77/80 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo nyt pitäisi tietää tarkemmin, mistä pikkukunnasta on kyse. Tosin eihän sitä pahimmalle lesta-alueelle tarvi muuttaa, vaikka siellä töissä kävisikin. Pyhäntä on kyllä vähän kaukana kaikesta ja sinne en muuttaisi, enkä jaksaisi kauempaa kulkea. Mikään muu ei olisi ehdoton ei.

Kokkolassa olet aivan yksin, jos et tunne sieltä porukkaa valmiiksi. Tosi sisäänpäin lämpeävä kaupunki, vaikka ihan kivan näköinen ja sopivan kokoinen. Vesi pahaa ja kaupunki haisee. En muuttaisi sinne. 

Vierailija
78/80 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon romaneja oli. Ei heistä nyt itselle liiemmälti vaivaa ollut. Kyselivät tupakkaa ohikulkijoilta ja poliisit saattoivat heitä usein kaupasta ulos.

Varmaan Kokkolassa? 

Vierailija
79/80 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tän täytyy olla joku Pyhäntä. Ei missään ole tämmöistä. 

Vierailija
80/80 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin Ouluun etelästä viitisen vuotta sitten ja olen viihtynyt. Väkeä on itselleni just sopivasti eikä ilmasto ole mitenkään haitaksi asti erilainen kuin etelämmässä, mitä nyt talvet on pimeämpiä ja kesät valoisampia. Kaikissa merenrantakaupungeissa tuulee, joten sekään ei ole mitään erityistä Oulun osalta. Ihmiset ei ole tietenkään saman luontoisia kuin Helsingissä, täällä joutuu usein jopa juttelemaan tuntemattomille koska he juttelevat sinulle. Miestä sun ei tarvitse ottaa, miksi pitäisi jos et halua? Löysin täältä hyvän miehen, ihan paikallisen, mutta ei tule metsästä liha pöytään vaikka mielelläni riistaa söisin. Tuppisuita toki löytyy, mutta yliopistokaupunki vetää väkeä joka puolelta Suomea ja vähän ulkomailtakin, joten suurin osa nuorista on ihan sitä samaa kauraa mitä muissakin isoissa kaupungeissa. En osaa sanoa Oulun ympäryskunnista paljoa kun en niissä asu, mutta Kempele vaikuttaa ihan ok paikalta sijainnin ja kulkuyhteyksien osalta. Bussit kulkee kohtuullisen hyvin, mutta auto varmasti helpottaa elämää niin paljon että se kannattaa hankkia jos mahdollisuus on. Suosittelisin Oulua, jollei Kokkolassa ole jotain mikä tarjoaa sinulle enemmän joko työn tai jonkun muun itsellesi tärkeän asian osalta.