Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haaskat perinnön perässä

Vierailija
11.07.2025 |

Siskojani ei ole vanhempieni olot kiinnostaneet vuosikausiin. Itse olen töiden ja lapsiperhearjen keskellä auttanut terveysasioissa, arjen askareissa, mökkiremonteissa ja kaikessa muussa. Siskoja ei ole apuun saatu vaikka olisi millainen hätä ja yhdellä siskolla ei ole työtkään koskaan aikatauluja sitoneet. Nyt sitten kun vanhempien kunto on alkanut merkittävästi heiketä, niin yhtäkkiä onkin jokainen sisko kärkkymässä omaa osuuttaan ja varmistamassa, että saavat "oman osansa". Omaa rahaakin on vuosien varrella mennyt vähintään tuhansia euroja, mutta näitä ei kukaan haluaisi ottaa huomioon perintöjä miettiessä esimerkiksi mökin osalta.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei perintö ole mikään palkinto ahkeruudesta tai vanhemmista välittämisestä, vaan kyllä perintö kuuluu myös niille lapsille, jotka eivät ole olleet vanhempien kanssa tekemisissä.

Vierailija
2/47 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee vanhempiesi kanssa velkakirja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti sulla on kuitit tallella kaikista niistä kuluista, joita olet maksanut? Voit periä ne sitten kuolinpesästä pois aikanaan.

Vierailija
4/47 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testamentti auttaa.

Vierailija
5/47 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet maksanut omistasi? 

Vierailija
6/47 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni varmisti ettei veljeni saa perintöä vaan minä sain kaiken eli yli 700000 euroa. Veljeni elänyt rikollista elämää puolet elämästään.

Vierailija
7/47 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempasi ovat siis peeaa molemmat kun oot joutunut makselemaan omasta pussistasi kulunkeja. 

Mitä hulluutta kinailla olemattomasta perinnöstä.

Vierailija
8/47 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhempasi ovat järkensä säilyttäneitä eikä dementoituneita, on mahdollista tehdä testamentti, jolla sinä perit enemmän. Oma mummi teki niin, että neljän lapsen kesken ne kaksi, jotka auttoi, perivät 74 % ja ne kaksi yhteensä 26 %. Ne kaksi auttajaa oli oma äitini ja enoni. Minäkin auttelin kun ehdin, mutta kun oli kolme pientä lasta, niin ei kovin ahkerasti ehtinyt. 

Jokaisella on oikeus lakiosaan. Se on puolet siitä mitä normaalisti perisi. Mummilla oli matikkapäätä, hän varmisti näin että lakiosa tulee joka tapauksessa ja riitelyn mahdollisuus on vähäinen. Tämä on tietysti vanhempiesi päätös, ei sinun.

Vierailija
9/47 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni varmisti ettei veljeni saa perintöä vaan minä sain kaiken eli yli 700000 euroa. Veljeni elänyt rikollista elämää puolet elämästään.

Hän voi kuitenkin vaatia lakiosan, ellei ole tehnyt rikosta isääsi vastaan

Vierailija
10/47 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Haaska tarkoittaa eläimen raatoa tai kuollutta ruumista. Se voi olla esimerkiksi eläin, joka on kuollut luonnollisesti, joutunut onnettomuuteen tai metsästäjän kaatama. Haaskat ovat tärkeä osa luonnon kiertokulkua, sillä ne tarjoavat ravintoa monille haaskaeläimille, kuten korpeille, ketuille ja ahmoille, jotka syövät muiden jäljiltä jääneitä jäännöksiä."

Ehkä tarkoitit, että sisaruksesi ovat haaskaeläimiä, mikä puolestaan tarkoittaa sitä, että pidät vanhempiasi haaskoina.

Vierailija
11/47 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaskan näkösiä!

Vierailija
12/47 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

V i t t u kun saisikin perintöä...muut kyllä tuntuvat vetävän kymmeniä tuhansia vähän sieltä sun täältä..kyllä itsellä on paska mäihä..

Vierailija
13/47 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintaperilliset eli tässä tapauksessa lapset ovat lakiosaansa oikeutettuja. Ei perintö ole mikään ahkeruus- tai uhrautuvaisuuspalkinto vaan lakisääteinen toimitus.

Vierailija
14/47 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljesi voi silti vaatia lakiosaansa. Oikeus sitten päättää onko hän oikeutettu siihen. 

Vierailija
15/47 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saitte siltä lakiosan pois? 

Vierailija
16/47 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintö ei ole palkinto. Sen sijaan se lapsilta avun saaminen vanhoilla päivillä voi olla ikään kuin palkinto hyvin tehdystä kasvatustyöstä.

Toki lakiosien puitteissa sitä voi vähän kikkailla sille auttaneelle lapselle enemmän kuin muille, mikäli haluaa, mutta aika usein se sitten vain pahentaa tilannetta niiden jälkeen jäävien keskinäisissä suhteissa. Minullakin on ollut edellytykset auttaa omia vanhempiani vanhemmalla iällä, mutta en minä sitä isomman perinnön toivossa tee enkä missään nimessä halua, että he minulle enempää määräisivät mitä sisaruksilleni. En halua heidän kanssa mistään perinnöistä riidellä vanhempien pois menon jälkeen. Ikävää, jos sisaruksesi ovat sitä jo nyt kärkkymässä.

Vierailija
17/47 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset ovat tuollaisia pummeja. Koko elämä eletään muiden siivellä eikä olla valmiita tekemään mitään muiden eteen. Sitten kun olisi mahdollisuus saada jotain niin silloin se perse nousee ylös ja tullaan esittämään vaatimuksia.

Vierailija
18/47 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juristi neuvoi minua merkitsemään muistiin kaikki kulut ja auttamiset vanhempiani koskien. Säästä kuitit.! Perunkirjaa laatiessa sinne lisätään kuolinpesän velat eli sinulle maksettavat korvaukset vanhempien hoitoon liittyen. Jos vanhempasi ovat fiksuja voitte yhdessä laatia sopimuksen vanhempiesi allekirjoituksella, jossa he todistavat sinun auttaneen arjen tarpeissa x tuntia viikossa. Vaikka sisaruksesi kieltäisivät sen kaiken kannattaa silti sitkeästi sopia jokin könttäsumma, joka otetaan kuolinpesästä sinulla ennen perinnönjakoa.

Vierailija
19/47 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän voi kuitenkin vaatia lakiosan, ellei ole tehnyt rikosta isääsi vastaan

Perinnöttömäksi voi tehdä myös sen perusteella että henkilö on viettänyt jatkuvasti "kunniatonta tai epäsiveellistä elämää".

Tuo on aika vanha pykälä jossa on sen takia vanhaa kieltä, mutta käytännössä se tarkoittaa että perinnöttömäksi voi tehdä toistuvien rikostuomioiden perusteella tai vakavan ja pitkäkestoisen päihdeongelman perusteella. Jos on oikeasti tilanne että lapsi on viettänyt rikollista elämää puolet elämästään, niin todennäköisesti siinä vaiheessa vanhemmilla on tarpeeksi perusteluja että hänet saa tehtyä perinnöttömäksi.

Vierailija
20/47 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei perintö ole mikään palkinto ahkeruudesta tai vanhemmista välittämisestä, vaan kyllä perintö kuuluu myös niille lapsille, jotka eivät ole olleet vanhempien kanssa tekemisissä.

Haista v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi