Nummelasta
Hei!
Täällä olikin joku aika sitten ketju, jossa pohdittiin Nummelaa asuinpaikkana. Käykö teistä kukaan Nummelasta Helsingissä töissä? Onko matka hankala? Ja edelleen ruusut ja risut ko. paikasta ovat tervetulleita. Muutto sinne houkuttaisi, koska sillä hinnalla, millä täältä saa vanhan asunnon " remonttitaitoiselle" , saisi sieltä rahoilleen paljon enemmän vastiketta ja paikka on lisäksi minusta luonnonkaunis, järviä lähellä yms. Eli onko matkaaminen turhan hankalaa, kauanko menee aikaa ja olisiko jotain muita seikkoja, jotka olisi hyvä ottaa huomioon?
Kiitokset vastanneille etukäteen!
Kommentit (12)
Työmatkat menee omalla autolla ja matkoissa kestää 30-45minuuttia suuntaansa, eli ei ollenkaan paha. Sama aika voisi mennä jopa ihan Helsingin sisälläkin kulkiessa.
Tähän aikaan pääsen sillä että olen ihan Länsi-Helsingissä töissä. Eli matkaa ei Turun moottoritieltä ole kovin paljoa Helsingin päässä, eikä Lohjan päässä. Työmatkat ajoitan ei-ruuhka aikaan ja ajan kieltämättä aika vauhdilla tuon moottoritien. Ja kun ajan tuohon suuntaan ajan suurinta ruuhkaa vastaan (esim. kehä ykköstä pääsee hyvin juuri tuohon suuntaan, kun toinen suunta seisoo pahasti). Turun moottoritie imee ihan hyvin (vain kehä kakkosen kohdalla ja Espoon kohdalla voi hieman joskus tökkiä, paitsi pahoina kolarikertoina on tie voinut seistä kokonaan). Kaikenkaikkiaan Turun moottoritie on hyvä ajaa työmatkoja verrattuna moneen muuhun väylään verrattuna.
Siten siis riippuu varmaan missä päin Helsinkiä työpaikka olisi ja kuinka paljon joutuisi kulkemaan ruuhka-aikaan, mutta Nummelaan tuo matka olisi vielä nopeampi kuin Lohjalle.
Tietenkin oman auton käytöstä pitää laskea myös kulutus. Meillä se on suht " halpaa" (siis bensa ja diesel tietenkin kallista), koska auton ylläpidosta vastaa mies huoltamalla itse autot (siis tekee ihan kaiken itse). Jos verotuksessa saa vähennettyä oman auton käytöstä (täyttää ehdot) siinä saa tietenkin jonkin verran paremmin takaisin tuota työmatkakulutusta kuin ihan julkisilla laskettuna.
Ja vielä noista matkoista, meillä aikoinaan mietittiin että mielummin ajamme työmatkat kuin se että kotiin tultua lähdetään ruuhkaan ajelemaan ruokakauppaan, lasten harrastuksiin, omiin harrastuksiin yms. Eli aikuisten pitää istua autossa, mutta lasten ei. Siis kun meitä olisi kiinnostanut lähinnä Espoosta juuri " pussinperä" -asuma-alueet. Siksi mielummin muutimme kaupunkiin jossa kaikki on 5minuutin ajomatkan sisällä ja lapset pääsevät itsekin liikkumaan harrastuksiin. Eli ajomatkat ruuhkassa muuten tulee minimoitua.
Itse en asu Nummelassa, mutta käyn ajoittain siellä kaupoilla. Nummelassahan kakkostiellä juuri räjäytellään kallioita uuden tien alta pois. Sinne rakennetaan nelikaistaista tietä, kun nykyinen kaksikaistainen on kai melkoisen ruuhkainen tiettyyn aikaan, parannusta työmatkaliikenteeseen on siis tulossa. Matka Helsingin keskustaan on nyt puolisen tuntia, ei ruuhkassa.
Alueena en ole niin viehättynyt Nummelasta, on jotenkin sellainen nukkumalähiö. Voin olla väärässäkin, mutta sellainen kauppakeskittymä on päällimmäisenä mielessä.
Me on asuttu Nummelassa nyt pari vuotta. Ollaan täältä kotoisin ja muutettiin tänne, kun ajateltiin että hyvä olla lapsiystävällisemmässä ympäristössä ja lähellä isovanhempia...
Noh, tällä hetkellä ottaa eniten pattiin vesi. Sitä ei taaskaan oikein voi juoda, kun maistuu kloorille. Tällä kertaa oli kolibakteeria, edellisellä kampylooma (?)...
Sitten täällä suljetaan pienet päiväkodit ja yhdistetään about n 200 lapsen laitokseksi. Tosi ilolla odotellaan ensi vuoden sairastumiskierteitä. Lapsiystävällistä?
Täällä sammutetaan katuvalot klo 23.00. Voiko sellaista oikeasti olla? Kyllä. Täällä.
Terveyskeskus päivystää arkisin 8-18. Muuten sitten Lohjalle. Täällä on kyllä yksityinen, johon on päässy suht kivasti, mutta edellyttää, että vakuutukset on kunnossa.
Työmatkat menee mullakin ihan ok, kun olen länsi-helsingissä töissä ja kuljen omalla autolla. Rahaa menee kyllä. Tankillinen bensaa viikossa ja kukonlaulun aikaan saa lähteä, jos ei halua istua ruuhkassa. Vaikka matka-aika onkin suunnilleen sama, kun asuttiin helsingissä, on se silti eri asia, kun joutuu olemaan itse ratissa ja stressaamaan. Varsinkin talvella huonoilla keleillä tuntuu olevan tosi rulettipeliä, tapahtuuko jokin kolari...
Luulen kuitenkin, että sama se missä pikkupaikassa sitä asuu. Samanlaiset tyypit on kunnallispolitiikassa ja omat ongelmansa sitä on joka paikassa.
Jos olisin siinä tilanteessa, että pitäis miettiä muuttamisvaihtoehtoja, niin kyllä tässä ketutustilassa asuisin ahtaammin ja olisin tyytyväinen peruspalveluiden toimivuudesta ja sitä myöten ehkä paremmasta elintasosta.Toisaalta meillä ei nyt ole täällä niitä häirikkönaapureita seinän takana mökäämässä ja spurguhäiriköitä ei tarvii kuunnella ratikassa... Kesä on tulossa ja silloin on ihan mukavaakin asustella pikkupaikassa...
Vähän negatiivinen purkaus, joo tiedän. Tällä hetkellä vaan kaduttaa koko talonrakennus ja täällä asuminen. Mutta niin paljon on itse tehty talon ja täällä olon puolesta, ettei ihan heti viitteis luovuttaa.
eikä todellakaan mikään nukkumalähiö, kaukana siitä.
Itse käyn bussilla Helsingin keskustassa, Kamppiin pääsee parhaimmillaan 45 minuutissa, joskus nopeammpinkin, kun aamusella lähtee ajoissa. Kampista menen metrolla vielä pari minuuttia. Mieheni kulkee omalla autolla länsi-Hesaan, noin 35 minuuttia menee, ruuhka-aikoina vähän enemmän mutta yllättävän vähän enemmän.
Ehkä sitä Espoossa vois käydä mieluummin töissä mutta toisaalta, kiva sitä on kaupoillakin käydä vaikka Kampissa jos ei muualla ehi käydä kun on kiirus lapsia hoidosta hakeen. Itse kun on liukuva työaika niin välillä voi puoltuntia aemmin lähteä ja vaikka poiketa Jesper ja Juniorin puolihintapäivillä.....
Eli kiva alue sinänsä. Mutta tosiaan vettä saa kantaa kaupasta jos kloorivettä ei halua juoda. Se harmittaa ehkä eniten tällä hetkellä. Terveyskeskukseen et pääse edes lasten kanssa kovin helposti. Iltapäivystys on Lohjalla matkaa sinne tulee yli 20 km jos en väärin muista. Perhepäivähoitaja paikat ovat kiven alla ja päiväkodeista tehdään todella suuria. Veroäyrikin on aika korkea. Niin ja yksi negatiivinen asia vielä on, että Hiidenvesi on aika leväinen järvi. Jos harrastaa esim. veneilyä. Taitaa tänään olla negatiivinen aamu. Oletteko katsoneet Lohjan asuntotarjontaa? Sieltä pääsee posottamaan suoraan moottoritietä Helsinkiin melkein miltä asuinalueelta tahansa. Samoin siellä on paremmat harrastusmahdollisuudet. Uimahallit, joka muuten myös Vihdissä aika huono mm. lauantaisin suljettu, yms..
Oli tosi kiva kuulla kommentteja. Lohjasta tykkäisin, mutta miehen työmatka taitaisi venähtää turhan pitkäksi, hän on Länsi-Vantaalla töissä. Itse olen töissä ihan Helsingin keskustassa. 45 minuuttia ei kuulosta pahalta työmatkalta, meidän rahat riittäisi just jonnekin Vantaan perukoille, josta matka olisi aika lailla saman mittainen, miehellä kyllä lyhyempi. Itse olen julkisten varassa, meillä on vain yksi auto. Meillä olisi siis suunnitelmissa ostaa rivitaloasunto tms. Nykyisin asutaan kerrostalossa Itä-Helsingissä. Haaveena olisi saada lapsille vähän rauhallisempi kasvuympäristö. Täällä ollaan yhdistämässä kouluja, enkä haluaisi, että lapset joutuvat sellaiseen megakouluun, jota nyt on suunnitteilla. Ja jonkinlainen oma piha olisi aivan ihana juttu.
Olen kuvitellut, että Nummelassa perhepäivähoitoon pääsisi helposti, hyvä oli kuulla todellinen tilanne. Harmin paikka, jos sielläkin yhdistetään päiväkoteja. Onkohan siellä mitään yksityistä päiväkotia? Onko muuten toimintaa kotiäideille? Jos muutettaisiin sinne, olisin varmaan kotona siihen asti, kun nuorimmainen täyttää kolme, kun hoitopäivät varmaan venähtäisi matkojenkin takia pitkiksi. Onko siellä lapsille kerhoja, onko leikkipuistoja tms?
alkaa jo itseäkin kyllästyttää tämä valitus, mutta pakko vastailla.
Tuosta työmatkan pituudesta. Jos julkisilla kulkee,se pitää ajatella siten, ensin kauanko kestää kotoa linja-autolle + nummela-helsinki 45min+ kamppi-työpaikka xmin. Äkkiä on 1,5 tuntia kasassa ja sama ralli sitten toiseen suuntaan + päiväkodista haku/vienti. Itse kuljen omalla ja aikaa menee ovelta-ovelle tuo 45min ja se on ihan kohtuullista.
Hoitopaikat on täällä ihan kiven alla. Ihan kunnallisetkin on ääriään myöden täynnä. Ja perhepäivähoitajiä ei juurikaan ole. Yksityisiä päiväkoteja on muutama ja yksi ruotsinkielinenkin on. En tiedä, minkälaiset jonot niihin mahtaa olla. Meidänkin pitäisi alkaa selvittelemään mahdollisuuksia, kun se iso laitos ei oikein innosta.
Kotiäideille toimintaa järjestää seurakunta perhekerhojen muodossa. Mitään avointa päiväkotia ei ole (muistaakseni sinne isoon kompleksiin saattoi olla tulossa...). Seurakunnalla on paljon kanssa päiväkerhoja ja niihin on paljon paljon halukkaita. Eli kaikki ei vaan pääse.
Leikkipuistoja ei kovin paljoa ole, mutta keskustan tuntumassa on sellainen, jossa käy paljon lapsia aamupäivisin. Ihan kiva, mutta aika unohduksissa nämä lasten asiat on kunnan puolelta olleet.
Nummela on periaatteessa tosi ihana paikka. Huonoja päätöksiä on tehty ja paikkaa johtavat henkilöt ovat halunneet tästä jotenkin kaupunkimaisemman. Mun mielestä pikkukaupunkimaisuus on jyrätty (vanha keskusta on jätetty autioksi) ja ison tien varteen rakennettu kaksi markettia. Tää on kuin joku Korso tai Kerava... ainut vaan, että niistä pääsee oikeasti nopeasti Helsinkiin =)
Meillä on päivähoitopaikasta pelkkää hyvää sanottavaa. Aikanaan kun tänne muutimme, sain viikossa päätöksen hoitopaikasta. Ja silloin oli kesäkuu, eli syksyn hoitopaikat oli jo jaettu. Nytkin on meidän neidin päivähoitoryhmässä pari paikkaa vapaana (pienten ryhmä).
Me muutimme Espoosta ja olemme viihtyneet täällä hyvin. Itse tosin asuin jo lapsuuteni Nummelassa. Minä en koe mitenkään raskaaksi työmatkoja. Moottoritietä ja kehä kolmosta pääsee autolla sukkelaan.. Kauppoja ja palveluita on ihan riittävästi ainakin meidän tarpeeseen.
Jatkanpa nyt vielä. Bussimatkaan tosiaan voi liittää sen matkan linja-autoasemalle tahi pysäkille, mistä sitten lähteekin. Mutta matka ei Nummelassa oli mistään ihan kauhean pitkä. Lisäksi, jos käy töissä Helsingissä muttei keskustassa, sanotaan vaikka allergiasairaalassa, matka onkin vain puolituntia bussilla. Bussi kulkee tosi nopsaan Hesaan asti, Hesassa sitten menee aikaa jonkin verran.
Ymmärrän kyllä rutinat vesistä, kouluista veroäyristä sun muista. Tosiasia vaan on ettei nykymenolla kunnat tosiaankaan tule pärjäämään jos ei taloutta saada kuntoon. Tulevaisuudessa kuntia tullaan yhdistämään isommiksi enkä minä ainakaan haluaisia kuulua Lohjaan. Vihdillä on ihan erilaiset mahdollisuudet itsenäisenä pysymiseen kun talous on kunnossa ja asukkaita tarpeeksi.
Kyllä minä ainakin olen iloinen että lisää palveluita on Nummelaan tulossa. Korpea ja maaseutua riittää kyllä sitten ympärillä, Vihtihän on siis muutakin kuin Nummela ja pinta-alaltaan iso.
Hiidenveden parantamiseksi on tehty paljon ja niin se vaan on että sinilevä on saapunut moniin isoihin vesistöihin, merenrannatkin Helsingissä. Harrastusmahdollisuudet ovat Vihdissä erinomaiset. Uimahallista voi toki rutista, mutta matka Lohjalle ei ole iso. Vääriä ratkaisuja on tehty monissa asioissa minunkin mielessä, juuri pienien koulu-ja päiväkotiyksikköjen lopettamisessa mutta jos haluaa isompaa ja hienompaa uimahallia niin sitten pitäis olla siihen varaa kunnalla. Kyllä mäkin haluan alikulkutunnelin radan ali mutta eipä sitä ole näkynyt.
Kotiäideille riittää toimintaa, seurakunnalla on eri teemoilla perhekerhoja, joka päivälle ja parhaimpina kaks, Mannerheimin lastensuojeluliitossa ja SPR:lläki tais olla. Lasten kerhoihin pääsee mielestäni ihan hyvin, meillä on muksut aina päässyt ja just pääs naapurin muksu kolme-vuotiaiden kerhoon kesken kauden vaikka ei ollut ees vielä ihan kolmea. Päiväkotipaikkakin saatiin ihan vierestä ja taas kesken kauden. Molemmat muksut samaan paikkaan.
Yksityisiä päiväkoteja Nummelassa on ainakin kaksi, en ole varma oliko kolmaskin (sateenkaari ja pilvilinna) ne on lueteltu Vihdin sivuilla. LIsäksi on yksityiset perhepäivähoitajat. Paikka löytyy satavarmalla aina. Uuden jättiyksikön myötä kolme vanhaa päiväkotia (rakennusta) jotka muuttaa uuteen, tarjotaan yksityisille ja koska kysyntää on,luulis niitä tulevan. Isot ei välttämättä aina ole jättimäisiä ryhmiltään tms. se riippuu kuinka tilat rakennetaan ja pihat jaotellaan, onko useampia pieniä pihoja ja ryhmien tilat erillään, vähän niinkuin Kuoppiksella. Eikä ne nykyiset parakitkaan tällä hetkellä kummoisia ole, miettikää nyt esim. Väinämöisentien päiväkotia joka uuteen tulee muuttamaan.
Terveyspalvelut: Jos lapsilla on vakuutus, käyttäisin Mehiläistä enkä terveyskeskusta. Siellä on päivystyskin seittemään asti arkena. Lisäksi on toivoa että kun Nummelan terveyskeskuksen laajennus valmistuu
päivystys ainakin osittain palaisi ja esim. Karkkila ja Nummi-Pusula taas ostaisi päivystyspalveluita täältä.
Pitää mielestäni muistaa että kaikilla paikoilla on ongelmansa ja huonot puolet. Lintukotoa ei ole missään ja ikävä kyllä ihania kyläkouluja lakkautetaan kiihtyvällä vauhdilla joka paikassa.
Mielestäni Nummela on hyvä paikka asua vaikka suututtaakin välillä. Itse olen asunut parisen vuotta ja ihan aluksi oli vähän vaikea sopetua mutta nyt, ihana tulla Hesan hulinasta Nummelaan.
työmatka nielee molemmilta sen 45 min? Tietty jos tekee lyhennettyä työpäivää tms. niin ehtii paremmin.
Sain aikoinaan helposti pph:lle paikan, päiväkotiinkin olisi saanut, mutta halusin pph:lle. Enkä ole kuullut yhdeltäkään tuttavalta, että joku olis jäänyt ilman hoitopaikkaa.
Siitä en tykkää, että suositaan noita isoja päiväkoteja. Mutta ei mulla ole niistä myöskään mitään kokemusta oman lapseni kautta, koska hän oli pph:lla ja sitten eskarissa vasta päiväkodissa, jossa siinäkin eskariryhmä oli omassa talossa. Tämä eskari-pk oli aivan loistava. Henkilökunta todella hyvää ja motivoitunutta (Asemanvieri nimeltään). Kuten myös pph oli todella hyvä hoitaja.
Itse käyn Espoossa töissä ja ovelta ovelle mulla kestää 30 min (omalla autolla). Sikäli hauskaa, että moni työkaveri aina kauhistelee mun työmatkaani ja kun sitten aletaan ajasta puhumaan, niin todella harvalla työmatkaan menee lyhyempi aika kuin mulla.... Että kyllä siihen työmatkaan kuluu aikaa vaikka asuisi pk-seudulla. Helposti tuo jonkun kauhistelema 45 min. Ja yleensähän täälläpäin asustelevat porrastavat nuo menonsa siten, että vanhemmat lähetevät eri aikaan, joten ei lapsille ainakaan meillä ole tullut pitkä hoitopäivä. Mennään ukon kanssa niin eripuolille, että kuljetaan omin päin.
Tykkään asua Nummelassa siksi, että täällä on mahdollista asua esim. ok-talossa (suurehkoilla tonteilla) kuitenkin palvelujen ääressä. Koulut ovat lähellä ja kaikki muutkin palvelut, mutta sen lisäksi täällä on vielä se " maaseudun" rauha. Lapset pysyvät lapsina pitkään (toki lieveilmiöitä on täälläkin..) ja harrastusmahdollisuuksia on. Ja sitten jos haluaa enemmän tarjontaa, niin Espoo on todellakin tuon alle puolen tunnin ajomatkan päässä (Ikeaan kestää n. 15 min meiltä, Isoon Omenaan ja Selloon n. 25 min).
Kannattaa kuitenkin varautua ihan oman mukavuuden takia siihen, että kulkee omalla autolla (toki Hgin keskustaan ei juuri kannata mennä omalla autolla, bussilla pääsee yhtä nopeasti) työmatkat. Itse olen tehnyt aina näin, joten en tunne ollenkaan, että mulla olis jotenkin hankala työmatka, päinvastoin.
Itse olen siirtynyt aikalailla yksityisen käyttäjäksi terveyspalveluissa, koska tk:n päivystys on nyt niin onnetonta. Tosin joskus olen soittanut aamulla korvakipuiselle lapselle lääkäriaikaa tk:hon päivällä ja aina olen saanut samalla päivälle, joten siinä ei ole kyllä moittimista. Mutta viikonloppupäivystyksen siirto Lohjalle kyllä harmittaa. Sunnuntai aamu oli hyvä aika käydä päivystyksessä jos oli tarvetta. Siellä ei ollut silloin ristinsielua.
Ja kannattaa muistaa se, että moottoritiestä huolimatta Lohjalta liikkumiseen on lisättävä vielä 10 min lisää verrattuna Nummelaan. Lohjalta voi kestää aika kauan (riippuen missä asuu), ennenkuin on moottoritiellä ja sitäkin saa ajan jonkun aikaa ennekuin on Nummelan kohdalla. Tiedoksi vain sellaiselle, jota työmatkojen pituus Nummelastakin ahdistaa....
mutta koki työmatkat Helsinkiin liian aikaa vievinä. Turunväylä on ilmeisesti aika ruuhkainen tiettyihin aikoihin.