Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapinpöllön poikaset tapettu

Vierailija
10.07.2025 |

https://yle.fi/a/74-20171384

"Metsäyhtiö keskeytti hakkuut Pielaveden ja Kiuruveden rajamailla heti sen jälkeen, kun metsäkoneen ympärillä alkoi lennellä iso pöllö. Kyseessä oli lapinpöllö, joka oli tehnyt pesän aiemmin katkenneeseen puuhun.

Rengastaja kävi rengastamassa poikaset. Kun paikallinen luonnonystävä meni myöhemmin kuvaamaan emoa ja poikasia, oli paikan päällä hiljaista, kertoo Savon eläinsuojelun eläinsuojeluneuvoja Minna Pellinen.

Pesässä olleet kaksi poikasta oli surmattu ja aseteltu pesäpuun juurelle maahan. Pellinen sai tiedon löytyneistä poikasista viime torstaina.

Millainen ihminen pystyy tällaiseen? Mihin kaikkeen tällainen tappaja pystyykään? Miten tällaisia ihmisiä voi kulkea vapaana luonnossa, hän kysyy Facebookissa julkaisemassaan postauksessa."

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesähakkuut laittomiksi.

Vierailija
2/54 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat rahanahneudessaan sairaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintä on että hakkuu keskeytyy kuten siellä olisi pöllöt

Vierailija
4/54 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsänomistaja, jonka rahansaanti siirtyi? Eihän kellään muulla olisi motivaatiota tuohon. 

Vierailija
5/54 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikohan liito-orava tai muu harvinainen laji pääsee hengestään sentakia että jotkut "luontoystävät" alkaa niiden varjolla rajoittaa toisten maankäyttöikeutta? Nuo harvinaiset lajit kaivetaan heti esiin kun suunnitellaan metsänhakkuita tai rakennustyömaata. Se on käytännössä tappotuomio niille eläimille koska ilman niitä toiminta saisi jatkua.

Vierailija
6/54 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsäteollisuus saisi alkaa käyttämään ainoastaan bambua ja hamppua raaka-aineissaan. 

Vierailija
7/54 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kaadoin omasta metsästäni kaikki sekalaiset lepät pois, ja luonnonsuojelijat tietävät kyllä miksi.

Vierailija
8/54 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monikohan liito-orava tai muu harvinainen laji pääsee hengestään sentakia että jotkut "luontoystävät" alkaa niiden varjolla rajoittaa toisten maankäyttöikeutta? Nuo harvinaiset lajit kaivetaan heti esiin kun suunnitellaan metsänhakkuita tai rakennustyömaata. Se on käytännössä tappotuomio niille eläimille koska ilman niitä toiminta saisi jatkua.

Tyypillinen maalainen. Minä, minä ja minun elinkeino. Muka asutaan luonnon keskellä luonnosta jotain ymmärtäen, mutta luonto ei ole teille merkitse muuta kuin rahaa.

Vierailija
9/54 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se maalaisten erityinen luontosuhde, ei mitään muuta.

Vierailija
10/54 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin että joku ilkeä nainen tappoi poikaset

Vierailija
11/54 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen maalainen. Minä, minä ja minun elinkeino. Muka asutaan luonnon keskellä luonnosta jotain ymmärtäen, mutta luonto ei ole teille merkitse muuta kuin rahaa.

Eipä täällä oikein muilla tavoin pärjää kun kaikki muut elinkeinot on lähteneet isommille kylille tai ulkomaille. No me ei kuitenkaan marssita toisten metsiin sosialisoimaan toisten omaisuutta luonnonsuojelualueeksi. Kuulemma ihan yleinen tapa ollut jo pitkään maaseudulla että kohteet tarkastetaan näiden haittaeläinten varalta ettei tule ongelmia päätehakkuun kanssa. Kyllä se orava tai pöllö älyää siirtyä metsäkoneiden tieltä.

Vierailija
12/54 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin siinä käy kun aletaan käyttää eläimiä keppihevosena että saadaan estettyä metsänhakkuu. Todellisuudessa veri on näiden luontoystävien käsissä. Kyllä nuo pöllöt osaa lyllertää muualle kun alkaa metsäkoneet jyristä.

Vierailija
13/54 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kaadoin omasta metsästäni kaikki sekalaiset lepät pois, ja luonnonsuojelijat tietävät kyllä miksi.

Kelot ja pystylahot puut kannattaa kaataa jo vuosia ennen metsänhakkuuta niin eivät houkuttele näitä lajeja pesimään. Viivasuoraan riviin istutettu yhden lajin talousmetsä ei houkuttele minkäänlaisia eläimiä pesimään.

Vierailija
14/54 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkilaiset voivat ostaa hyvällä hinnalla metsät jos tulee myyntiin ja tehdä niille sen mitä laki metsänomistajalta vaatii.

Vierailija
15/54 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin siinä käy kun aletaan käyttää eläimiä keppihevosena että saadaan estettyä metsänhakkuu. Todellisuudessa veri on näiden luontoystävien käsissä. Kyllä nuo pöllöt osaa lyllertää muualle kun alkaa metsäkoneet jyristä.

Joo, söpösti pienet lentokyvyttömät poikaset hyppii varvikossa pois metsäkoneiden tieltä uuteen kotimetsään. 

Vierailija
16/54 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkilaiset voivat ostaa hyvällä hinnalla metsät jos tulee myyntiin ja tehdä niille sen mitä laki metsänomistajalta vaatii.

Tämä ei tunnu koskaan olevan vaihtoehto vaan aina pitäisi ilmaiseksi päästä komentelemaan toisia mitä omaisuudellaan tekevät.

Vierailija
17/54 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanotto äitipöllölle ihmiskunnan huulluuden takia🌹

Vierailija
18/54 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelot ja pystylahot puut kannattaa kaataa jo vuosia ennen metsänhakkuuta niin eivät houkuttele näitä lajeja pesimään. Viivasuoraan riviin istutettu yhden lajin talousmetsä ei houkuttele minkäänlaisia eläimiä pesimään.

Niin. Tämän takia menneisyyteen jäänyt metsäteollisuus pitäisi hiljalleen ajaa alas. Sellu ja paskapaperi ei enää myy eikä siitä kovin ihmeellisiä rahoja saa verrattuna vaikkapa korkean kehitysasteen teknologia- ja lääketeollisuuteen.

Vierailija
19/54 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi ihminen olla noin luonnosta vieraantunut? Häpeällistä suomalaiselle.

Vierailija
20/54 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakkuufirma/metsänomistaja on syyllinen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi