Voinko istuttaa ruusun omaan pihaan kaivamalla kaupungin istutuksesta yhden juurineen ja istuttamalla kuoppaan?
Eli lähteekö kasvamaan. Jos nyt ei puhuta moraalisista näkökohdista
Kommentit (31)
Et voi koska kaupungin ruusu kasvaa vain kaupungin omistamalla maa-alueella. Se on ohjelmoitu niin....
Muuta hyvää kysyttävää?
Kukas muu kuin asukkaat on se kaupunki ? Se on sun ruusu, olet maksanut siitä jo veroissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset vain mene puutarhaliikkeeseen ja OSTAT ruusuntaimen?? Saat vielä kaupan päälle ohjeet istutuksesta ja hoidosta.
Halu harrastaa tai sitten halu päästä edullisemmin.
Siitä voi tulla kallis ruusu jos jää kiinni.
Puutarha harrastus on aika usein kallista vaikka monet väittää että itse kasvattaen pääsee edullisemmin. Oppirahat on monestikin maksettava tavalla taikka toisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset vain mene puutarhaliikkeeseen ja OSTAT ruusuntaimen?? Saat vielä kaupan päälle ohjeet istutuksesta ja hoidosta.
Tuo oli erityisen hyvänsävyinen ja ihanan tuoksuinen lajike.
Ap
Kysy kaupungilta suoraan mikä lajike on kyseessä ja mene OSTAMAAN sama kaupasta ihan omilla rahoillasi.
En varastaisi edes kukkasta. En tiedä osaako siihen suhtautua hyvin, jos tietää taustat? Hyvä ja puhdas omatunto tosi tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
En varastaisi edes kukkasta. En tiedä osaako siihen suhtautua hyvin, jos tietää taustat? Hyvä ja puhdas omatunto tosi tärkeää.
Miten kukkaseen suhtaudutaan hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen ostamista. Ei tarvitse olla edes mikään kallis eikä iso että lähtee kasvamaan. Marketin purkkiruusukin saattaa säkällä lähteä kasvamaan.
Itse olen saanut puolikuolleen äitienpäiväruusunkin kasvamaan. Sillä oli juuri tarpeeksi hengissä. Ensimmäiset pari vuotta näytti siltä että ruusu oli menetetty. Mutta sitten se lähti juuresta kasvamaan ja on jo levinnytkin kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Kukas muu kuin asukkaat on se kaupunki ? Se on sun ruusu, olet maksanut siitä jo veroissa.
Miltä kaupungin ruusupuskat näyttäisivät jos kaikki kävisivät hakemassa pistokkaita tai juuriversoja niistä.
Ei niitä yhteisiä alueita tarvitse tuhota vaikka veroja maksaakin. Kaikki muutkin maksavat veroja, ja ne kukat on istutettu kaikkien iloksi.
Mä otin kerran bussipysäkin takaa juurivesan illan hämyssä Vantaalla. Ihailin sitä vuosia, kukki niin nätisti ja tuoksui. Oli vähän huono omatunto, mutta ruusu ei näyttänyt oikein lähiaikoina istutetulta ruusulta, oli aika villiintynyt. Alueella on vanhoja torppia ja myös purettu pois niitä rivarien tieltä. No kaivoin vesan ylös, pistin muovikassiin kostean mullan sekaan ja istutin sen mökille hyvään multaan ja se lähti kasvamaan.
Meni vuosi, kun kunnan tyypit tuli ja kaivo maat auki bussipysäkin ympäriltä ja vanha ruusu lähti kaatopaikalle.
Mun mökillä kasvava juurivesa on sittemmin osoittautunut vanhaksi lajikkeeksi Mustialan ruusuksi eli Mineteksi. https://www.mustilapuutarha.fi/ruusu-minette
Omajuuriset ruusut on kestäviä. (Vartetuista mulla ei ole kuin kehnoa sanottavaa, vaikka olen ohjeiden mukaan istuttanut.) Mene illan hämyssä....Ei ollut silloin vielä espanjanetanoita seudulla. Varo niitä! Pese juuret ennen istutusta ja laita multa suljetussa pussissa roskikseen, ei kompostiin, että et saa etananmunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruusu pitää lannasta.
Hevosenlannasta eritoten.
Ei ihmisen?
Ota kuva ja näytä puutarhurille