Osa-aikatyö ja ansiosidonnainen päiväraha
Jos olen ansiosidonnaisella päivärahalla ja työttömyyden kesto on alle 41 päivää, minun tapauksesa anssi olisi 1300e/kk. Jos olen yhä päivät 41-171 työttömänä, anssini olisi 820e/kk. Mutta jos saan osa-aikatyötä työttömyyspäivänä numero 172, jossa bruttopalkka on 300e kuussa, niin käytännössä saan ansiosidonnaista siis 75% eli minun tapauksessani 600e. Siitä vielä muutosverokortilla ~20% pois, jonka lisäksi palkasta pieni siivu.
Siis minkä laskelmien perusteella työnteosta tulee kannattavaa?
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Onpa sekava selostus. Mitä halusit nyt siis tietää?
Vähäinenkin työnteko kannattaa, jos joutuu hakemaan toimeentulotukea. Siinä on vielä voimassa 150 euron ansiotulovähennys ja työmatkakulut huomioidaan menoina.
Ei kaikki saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähäinenkin työnteko kannattaa, jos joutuu hakemaan toimeentulotukea. Siinä on vielä voimassa 150 euron ansiotulovähennys ja työmatkakulut huomioidaan menoina.
Sen takia tuossa onkin sana jos.
Anssi. Ei jumaliste. Lisäksi sekava sönkötys, että en ihmettele ettei tuollaisella ole töitä.
Soviteltu päiväraha ei ole noin monimutkaista. Ajattele näin: jokainen tienaamasi euro on vähentää päivärahaa 50% eli tienaat eurosta 0.5 euroa. Saat siis enemmän käteen kun teet töitä sovittelun piirissä. Lisäksi ansiosidonnaiset päivät kuluvat hitaammin.
Apn aloitus on tosi sekava 🤔
Koitas jäsennellä lauseet uudelleen, ehkä sitten sinua voi auttaa/neuvoa kun saa selkoa sepustuksestasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue koko kommentti kaikki sanat mukaan lukien.
Sieltä löytyy sana JOS