Sähkö on taas kallista koska ei tuule. Miksi sähköntuotanto rakennetaan näin epäluotettavan tuotannon ympärille?
Tuulivoima on hyvä lisä sähköntuotantoon, mutta pitäisi olla varmempaa tuotantoa enemmän.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/da7dd295-255e-4cbc-903e-029b4c889dfa
Kommentit (34)
Kallista? Suomessa ja Ruotsissa on EU:n halvinta sähköä keskimäärin.
Ruotsin huoltotöiden takia Suomessa kallista sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Mites siirtomaksu? Suomessahan siirtomaksu on enemmän kuin itse sähkön hinta.
Ai sähkö on kallista? Odota vaan kun saadaan kymmeniä datakeskuksia tänne paahtamaan. Ei runkoverkko kestä ja kansalaiset maksavat uuden.
Osalla aurinkopaneelit? Ratas pyörii höyryllä ja fysiikan mekanismilla tuottaen sähköä, joka kunnassa jos haluaa, ei se sähkö aina kummallisia asioita vaadi. Tai vesisähkö. Mutta kun se on myyty jonnekin muualle koko myynti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirtomaksujen suhteen ollaan kalliimmassa päässä, mutta esim Saksassa on kalliimpaa. Ja tosiaan muualla Euroopassa se sähkön keskihinta on kaksin-kolminkertainen Suomeen ja muihin pohjoismaihin verrattuna eli sitä ei vielä Carunan riistohinnoillakaan kuitata.
Vierailija kirjoitti:
Ai sähkö on kallista? Odota vaan kun saadaan kymmeniä datakeskuksia tänne paahtamaan. Ei runkoverkko kestä ja kansalaiset maksavat uuden.
Luotamme siihen että eu höllentää pakotteita ja saamme jälleen venäjältä sähköä.
Tuulee 4 m/s, eli juuri sopivasti. Jos tuulisi vielä kovemmin niin myllyt pitäisi pysäyttää koska muuten propellit lentelevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirtomaksujen suhteen ollaan kalliimmassa päässä, mutta esim Saksassa on kalliimpaa. Ja tosiaan muualla Euroopassa se sähkön keskihinta on kaksin-kolminkertainen Suomeen ja muihin pohjoismaihin verrattuna eli sitä ei vielä Carunan riistohinnoillakaan kuitata.
Pitäisi puhua ainoastaan siitä paljonko siirtomaksu+sähkön hinta on.
Suomessa itse sähkö on verrattain edullista mutta siihen kun laitetaan siirtomaksu+verot niin ollaanko me yhä edullisia verrattuna keski eurooppaan?
Ota huomioon myös se että suomessa ilmasto on kylmempää kuin vaikka italiassa.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kannattaisi olla huolissaan tuosta innosta parantaa siirtoyhteyksiä muualle Eurooppaan. Kyllä täkäläinen sähköyritys myy kesällä sähkönsä riemusta kiljuen 15-20 sentillä muualle Eurooppaan, kuin 3 sentillä Kouvolaan. Kannattaa jo alkaa totuttelemaan siihen että tulevaisuudessa 15 senttiä / kwH on kesällä normihinta eikä mikään hintapiikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi puhua ainoastaan siitä paljonko siirtomaksu+sähkön hinta on.
Suomessa itse sähkö on verrattain edullista mutta siihen kun laitetaan siirtomaksu+verot niin ollaanko me yhä edullisia verrattuna keski eurooppaan?
Ota huomioon myös se että suomessa ilmasto on kylmempää kuin vaikka italiassa.
Niin,kuten sanottua, siirtomaksut ovat täällä suuremmasta päästä, mutta senteissä ero ei ole kovin suuri. Jos kesällä sähkön keskihinnassa on eroa 15 senttiä / kWh Suomen eduksi ja siirtomaksuissa ollaan pari senttiä keskimääräistä kalliimpia, niin halpaa se sähkö täällä edellleen on.
Vierailija kirjoitti:
niinkun voitais rakentaa sen luotettavan venäläisen maakaasun varaan,
Luotettava ja venäläinen eivät kuulu samaan yhteyteen. Ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sähkö+siirto+sähkövero+ALV+huoltovarmuusmaksu+kuukausimaksu+uusimpana tehohinnoittelu
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa, että jopa alati oikutteleva TUULI on luotettavampi energianlähde kuin mikään ryssäläntuote 😂
Nyt on muuten varmaa, että Espanjan alkukesän iso sähkökatkos aiheutui vihreän energian epäluotettavuudesta. Katkosta yritettiin selittää epätavallisella kuumuudella, vaikka alkukesästä sielläpäin oli ihan normaalia kesälämpöä. Nyt kun etelässä on ollut hirmuhelteitä, sähköt ovat pelanneet normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sähkö+siirto+sähkövero+ALV+huoltovarmuusmaksu+kuukausimaksu+uusimpana tehohinnoittelu
= ryöstö kansalaisten taskuista
Vierailija kirjoitti:
Tuulee 4 m/s, eli juuri sopivasti. Jos tuulisi vielä kovemmin niin myllyt pitäisi pysäyttää koska muuten propellit lentelevät.
Höpö höpö! Suomen tuulivoiman tuotantoennätys on keväältä ja se oli 7300 MW, tällä hetkellä tuulivoimatuotanto on 123 MW.
Haluan kotimaista energiaa. Siis tuulta ja aurinkoa.
Suomi ei saa olla riippuvainen Saudeista, Usasta tai Venäjästä energian suhteen.
Ydinvoima on ulkomaista, eipä sitä uraania kotomaasta löydy. Ydinvoimalat ovat yhtä riippuvaisia ulkomaista kuin öljy tai kaasu. Lisäksi ne maksavat liikaa ja rakennus kestää 15-20 vuotta; siitä tulee liian kallista sähköä. Typerää ja tuhlausta.