Jos säästät 500€ kuussa kestää yli 16v saada 100 000 euroa kasaan
Ja veikkaan että kukaan ei pysty säästämään 500€ 16 vuotta putkeen. Eli suurin osa palstalaisista on valehtelijoita. Korkoa korolle merkkaa jotain mutta ei paljoa
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
23 vuotta naimisissa. Nettopalkasta n. 75% pakollisiin menoihin, kuten puolet asumisesta ja ruokakuluista. 12,5% säästöön ja n. 12,5% säästöön. Tällä hetkellä vähän yli 300€.
Siis n. 12,5% huvituksiin, 12,5% säästöön.
Jos sijoitat 500€/kk kuluttomaan indeksirahastoon missä keskituotto se 7%/vuosi niin 11,2 vuotta menee niin sulla on 100000€ kasassa.
15 vuodessa sain satadonaa kasaan mutta harmittaa suuresti että vasta aivan viimevuosina äkkäsin alkaa sijoittamaan. Muuten voisi potti olla vielä isompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan joka kuukausi 1400 euroa säästöön. Enkä lopettanut kun oli se 100 tonnia kasassa.
Minä saan vähän yli 1400 työeläkettä kuussa nettona. Ei tule paljoa sijoitettua.
Minä en saa edes tuon vertaa, mutta silti saan sijoituksiin yli 200 euroa joka kuukausi. Toki isona apuna on velaton omistusasunto ja puoliso, joka maksaa puolet yhteisistä kuluista. Olen onnistunut karsimaan omista menoista turhat pois.
Mitä varten säästät?
Käärinliinojen taskuihin?!
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset jotka uskovat siihen miten helppoa tuo on, ovat todennäköisesti laittaneet rahaa sijoituksiin/rahastoihin ja/tai olleet samassa vakityössä vuosikymmeniä. Talous on ollut historiallisesti ennennäkemättömässä noususuhdanteessa aina 90-luvun lamasta alkaen, niin onhan se ollut helppoa.
Jos 2020-luvulla aloitat työelämässä ja alat säästöjä kerätä, niin tilanne on täysin erilainen.
Itse olen yrittänyt n. 400 euroa kuussa saada säästöön, mutta aina sieltä joutuu väliin rokottamaan, ja kun on sijoituksia ollut niin tässä vaiheessa ne ovat n. 3000 euroa ja 20-30 % tappiolla.
Vaikea itse tehdä asialle paljoa jos on syntynyt väärän aikaan.
Ei, vaan aloittaessa tilanne on aina erilainen kuin sitten, kun sitä säästämistä on jo takana kymmeniä vuosia. Ei nyt ole yhtään huonompi aika aloittaa kuin on ollut ennenkään. Mutta jos aloitat nyt, olet vasta 35 vuoden kuluttua samassa tilanteessa kuin se 1990 aloittanut on nyt. Sitten kuuntelet, kun sen ajan nuoret ilkkuvat, että sinulla on ollut helppo elämä, kun historiallisesti tuottoa on tullut ihan ilman vaivannäköä, mutta juuri vuonna 2060 on eri tilanne eikä säästämisen silloin aloittava heti muutu yhtä varakkaaksi kuin sinä olet.
Jos sijoitukset ovat tappiolla, mutta suunnitelma on sinänsä fiksu, niin juuri sillä hetkellä kohdetta saa halvalla lisää. Sijoittaessa pitää osata erottaa epäonnistuneet sijoituskohteet niistä, joiden arvo heilahtelee, mutta silti pitkällä aikavälillä kasvaa. Jälkimmäisiä pitää ostaa juuri silloin, kun ne näyttävät huonoilta, ja hillitä intoa silloin, kun näkee isoja voittoja tilillänsä.
Vierailija kirjoitti:
15 vuodessa sain satadonaa kasaan mutta harmittaa suuresti että vasta aivan viimevuosina äkkäsin alkaa sijoittamaan. Muuten voisi potti olla vielä isompi.
Tai sitten pienempi, jos olis osakeostot menneet pieleen.
Olitteko ajatelleet nauttia niitten sijoitustenne tuotoista myös jossain vaiheessa, vai ihanko vaan säästmisen vuoksi säästätte?
Muutin suomesta pois, valtaosa säästöistä (sijoituksista) on sen jälkeiseltä ajalta. Parhaimpina vuosina olen saanut sijoituksiin yli 100 tonnia pelkästään omaa säästöä, tuotot sitten siihen päälle. Käyttöönkin on silti jäänyt ihan tarpeeksi. Tarkoituksena jäädä pois töistä alle 50v (muutin vasta 40+ iässä).
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja kun otat pankista 100 000e, niin joudut maksamaan 160 000e takaisin. Kyllä palkat on pieniä. Muutama ryhmä tienaa paremmin, kuten poliitikko, lentokapteeni, lääkäri, tuomari. Viisas kusettaa tyhmältä rahat pois, Björn Wahlsroos, Jari Sarasvuo, Sanna Marin, Sara Sieppi, Jaajo Linnonmaa jne jne.
Kuulostaa kuin ajattelisit niin, että rahan märää on vakio ja se rahamärää jakautuu ihmisten välillä.
Vierailija kirjoitti:
Olitteko ajatelleet nauttia niitten sijoitustenne tuotoista myös jossain vaiheessa, vai ihanko vaan säästmisen vuoksi säästätte?
Tottakai. Nautin niistä jo nyt osinkojen muodossa.
Ilman korkoa sataan tonniin menee 16 vuotta ja toiseen sataan tonniin toiset 16 vuotta.
Maltillisella 5% vuosituotolla ekaan sataseen menee vähän yli 12 vuotta ja toiseen sataseen vähän alle 8 vuotta.
Korkoa korolle merkkaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Jos sijoitat 500€/kk kuluttomaan indeksirahastoon missä keskituotto se 7%/vuosi niin 11,2 vuotta menee niin sulla on 100000€ kasassa.
Ja seuraavaan meneekin enää 7 vuotta, ja kolmanteen 4, neljänteen 3... Ja todennäköisesti ajan myötä myös säästösummaa voi kasvattaa.
Eihän ihminen saavuta mitään, jos kaikki pitäisi olla valmista heti tai muuten ei tehdä mitään.
Yleensä ihmiset, jotka väheksyvät sijoittamista, eivät tiedä mistä puhuvat, mutta totta on se, että se ei sovi kaikille. Valtio on kieltänyt sen toimeentulotuen saajilta (se on mielestäni vääryys, koska ihmistä pitäisi kaikin voimin auttaa pääsemään tukielämästä eroon, siis jotenkin muuten kuin rankaisuilla ja pakoilla), ja osa on sitten niitä, jotka eivät osaa käyttää rahaansa, eli puuttuu kyky arvioida mitä voi sijoittaa turvallisin mielin (siis siten, että jos kurssit romahtaa, niin ei tule konkurssia, vaan voi jäädä odottelemaan niiden nousua) tai sitten uuta elämäntaidollista haastetta. Tai sitten ei vaan kiinnosta vaurastuminen yhtään, riittää, että saa palkan ja sillä voi elää kuukauden ja sitten seuraavassa kuussa sama murmelikierros.
Itse laitoin nuorena jotain rahaa sijoituksiin, sitten tuli romahdus. alkupaniikin jälkeen päätin jättää sijoittamiset, mutta päätin myös jättää sijoitukseni ns. olemaan. Nyt juuri nuo alkusijoitukseni yltävät kohta 100k euroon. Olisinkohan 10 k euroa sijoittanut niihin alunperin. Ja välissä on myös työttömyysvuosia. tein vain silloin päätöksen, että sijoituksiin en koske ja kituutan sillä pienellä työmarkkinatuella (ja hyvin riitti, sain jokaisena kuukautena säästöön 10-50 euroa, siis työmarkkinatuesta). Nyt toki on jo töitä ja sijoituksista tulee tuloja myös, joten nälkä on kasvanut syödessä sijoitusmaailman suhteen.
En osaisi enää pitää rahojani tilillä katsomassa miten inflaatio syö. kun ne on sijoitettu, niin ei houkuttele sitten päivittää uuteen puhelinmalliin tai uuteen vaatteeseen, kun mieluummin sijoitan. Eläkkeelle aion päästä sellaisissa varoissa, että voi vaikka ostopalveluna tilata kotiin yksityisen hoitajan käymään tunnin päivässä (olipa tuo hoitaja sitten terveysasioiden tai kotiasioiden hoitaja). Ei siihenkään hirveästi vaadita rahaa. Ja että voisin asua omassa kodissani kuolemaan asti, se vaatii vähän enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Nautin niistä jo nyt osinkojen muodossa.
Hyssss, tuhlurit haluaa pitää kuvitelmansa siitä että säästäminen on hölmöä ja turhaa. Antaa niiden työskennellä tulevaisuuden 75v eläkeikään ja köyhäillä sen jälkeen, kun eihän niille säästöille kerta mitään käyttöä löydä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten pienempi, jos olis osakeostot menneet pieleen.
Tavallisen tallaajaan ei kannatakaan laittaa ainakaan kaikkea suoriin osakkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Nautin niistä jo nyt. Minulle juuri tehtiin laskelmat sijoituksistani. Jos alkaisin elää niillä pelkästään, niin olisi 3600 euroa kuukaudessa käytettävissä. Hymyilen sille tiedolle, sillä aikoinaan nuorena, kun tein päätöksen että en lähde juoksemaan muiden kanssa festareilla tai ryyppäämässä, vaan laitan ne rahat sijoituksiin, niin minulle naurettiin. Nyt nämä festareilla juoksijat käyvät sossun luukulla (paria lukuunottamatta).
Jos sulla on n. 4000€ brutto ja noin 2800€ netto kuten monilla akateemisilla on, helposti säästät 500-1000€/kk. Asumiseen menee jotain 800€, laskuihin, bussilippuun ja ruokaan toinen mokoma. Sitten, satunnaiset ulkonasyömiset, ostokset, juhlat, silti jää vielä satasia.
toki jos ajaa lainarahalla ostetulla autolla, on lapsia ja osareita, niin ei jää mitään
23 vuotta naimisissa. Nettopalkasta n. 75% pakollisiin menoihin, kuten puolet asumisesta ja ruokakuluista. 12,5% säästöön ja n. 12,5% säästöön. Tällä hetkellä vähän yli 300€.