Tia-Maarit ruokkii seitsemänhenkisen perheen 500 eurolla / kk Tältä jääkaapin sisällä näyttää
Kyllä videolla ainakin näyttää, että viikon ostokset olis aika ison näköiset tuolla rahalla. 🤔
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/305fdbb7-2073-4a7d-b7bb-79da…
Kommentit (283)
No, ei kyllä riittäisi meille viikoksi, vaikka meitä on vain neljä. Lapset 15 ja 19. En nyt puutu jauhelihan valintaan, vaikka itse suosinkin naudan vähärasvaista. Mutta miten ihmeessä neljä banaania riittää? Kaksi kurkkua, muutama tomaatti jne. Ja leipä. Yksi paahtoleipä ja yksi ruisleipä. Meillä käydään kaupassa 3-4 päivän välein ja ostetaan kerralla salaattia, tomaatteja enemmän, kaksi kurkkua ja pari ruisleipäpussia, että on edes jotain ottaa, kun kuitenkin jonkun on nälkä ja ei aina viitsi ruokaa tehdä.
Esimerkiksi eiliset ruuat:
Aamupalan söi kukin itse. 15-vuotias poika paistoi kanamunia ja teki kaksi ruisleipää juustolla ja kinkulla. Lisäksi söi jugurttia päälle sekä joi lasin maitoa. Minä söin ruisleipää, mies ja 19-vuotias tyttö puuroa. Päälle me vanhemmat juodaan paljon kahvia.
Lounas: Edellisen päivän isosta kattilallisesta jauhelihakeittoa riitti vielä koko porukalla ja kaveriksi pakastepatonkia. Jauhelihakeitto tehtiin edellisenä päivänä ja siihen tuli 800g naudan paistijauhelihaa ja sitten perunat yms. Ei tuollaisesta annoksesta syö tämä sakki kuin kaksi kertaa kunnolla ja sitten voi jäädä pari lautasellista vielä lämmitettäväksi.
Välipala: Jotain jotkut otti jääkaapista, itse en syönyt mitään isompaa. Tyypillisestä tässä välissä menee joku ruisleipä, hedelmä, mehujää (olen kalorisyistä siirtynyt mehujäihin kesällä), raejuustoa, ananasta yms. Tyypillisesti napsitaan myös tomaatteja ja kurkun paloja.
Päivällinen: 400g jauhelihaa kastikkeessa ja noin 500g spaghettia. Riitti nipin napin, kun toisen lapsen kaveri oli vielä ruokapöydässä.
Iltapala: Miehen kanssa jätettiin väliin, kun paisutaan muuten niin. Ainakin nuorempi lapsista söi taas ruisleipää ja tonnikalaa sekä puolikkaan kurkkua.
Minusta nyt ei kovinkaan pieni budjetti
.
Minulla kuluu 1 henkilön taloudessa 120 euroa ja voisin kuvitella että kun ostaisi samat ruuat suurempina erinä esim 7 hengen ruuat nii hyvinkin pääsee tuohon 500 euron budjettiin
Ihailen aina näitä, jotka pystyy pitäytyyn siinä niukassa ruokamäärässä, jonka ostavat kerralla viikoksi. En pystyisi samaan. Kasviproteiinia ei osunut videolta silmään, mutta ehkä soijarouhe, pavut, linssit, siemenet, pähkinät, on heillä kuivakaapissa valmiina, ettei tarvinnut ostaa. Ilman niitä toi proteiinin määrä on lapsiperheille totaalisen riittämätön. En myöskään suosi ruokamäärien rajoittamista ennalta vaan mielestäni lasten pitää saada syödä itsensä kylläiseksi. Toki syömishäiriöt on sit asia erikseen.
Meillä syötiin aina samoja (halpoja) ruokia ja minusta tuli hiton nirso lapsi ja teini. Vasta aikuisena aloin maistelemaan muutakin kuin niitä muutamia ruokia. Eli omasta kokemuksesta voin sanoa että lapset pitäisi totuttaa eri makuihin pienestä pitäen ihan oman etunsa vuoksi.
Todella epäterveellistä ruokaa. Halpisnakkeja, sokerijugurtteja, kasviksia ja juureksia tuossa oli vain 1 hengen tarpeisiin viikoksi. Tuolla budjetilla saisi terveellisempääkin, esim. kuivattuja papuja, linssejä.
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän juovat maitoa, kun kolme tai neljä lapsista juo vähintään 3, 5 dl maitoa päivässä. Ovat kyllä yhtään lukuunottamatta tyttöjä, mutta jo 2-vuotias poika joisi vähintään puoli litraa maitoa päivässä, mutta kesällä jopa litran päivässä.
6 litraa maitoa viikoksi seitsemälle, en ymmärrä.
mihin 2v tarvii litran maitoa päivässä? eiköhän d-vitskut saa jo pienemmästäkin annoksesta. Janoon juodaan vettä ja se on hyvä opettaa lapsillekin jo suht aikaisin. Lisäksi siinä videolla oli myös useampi purkki piimää eli osa perheeestä juo sitä.
Vierailija kirjoitti:
No, ei kyllä riittäisi meille viikoksi, vaikka meitä on vain neljä. Lapset 15 ja 19. En nyt puutu jauhelihan valintaan, vaikka itse suosinkin naudan vähärasvaista. Mutta miten ihmeessä neljä banaania riittää? Kaksi kurkkua, muutama tomaatti jne. Ja leipä. Yksi paahtoleipä ja yksi ruisleipä. Meillä käydään kaupassa 3-4 päivän välein ja ostetaan kerralla salaattia, tomaatteja enemmän, kaksi kurkkua ja pari ruisleipäpussia, että on edes jotain ottaa, kun kuitenkin jonkun on nälkä ja ei aina viitsi ruokaa tehdä.
Aamupalan söi kukin itse. 15-vuotias poika paistoi kanamunia ja teki kaksi ruisleipää juustolla ja kinkulla. Lisäksi söi jugurttia päälle sekä joi lasin maitoa. Minä söin ruisleipää, mies ja 19-vuotias tyttö puuroa. Päälle me vanhemmat juodaan paljon kahvia.
Lounas: Edellisen päivän isosta kattilallisesta jauhelihakeittoa riitti vielä koko porukalla ja kaveriksi pakas
videon katsomalla ja jutun lukemalla selvisi että koko perhe syö aamuisin puuroa. Lisäksi pienille lapsille riittänee ilta/välipalaksi se 1 leipäpala ja vähän jugurttia/mehukeittoa kylkeen. Ja noi soseetkin oli varmaan pienimmille.
Vierailija kirjoitti:
No nyt näyttää järkevältä rahankäytöltä. Ehkä pitää itsekin alkaa ostamaan noita kauppojen halvimpia merkkejä. Eikä karkkia ja herkkuja näkynyt ollenkaan ostoksien seassa. Vaan perusruokaa.
Kaksi isoa pakettia jäätelöä oli ainakin.
Tarkoitus on valmistaa monipuolista kotiruokaa... Tavoitteesta kuitenkin jäädään?
Vierailija kirjoitti:
Todella epäterveellistä ruokaa. Halpisnakkeja, sokerijugurtteja, kasviksia ja juureksia tuossa oli vain 1 hengen tarpeisiin viikoksi. Tuolla budjetilla saisi terveellisempääkin, esim. kuivattuja papuja, linssejä.
Minä syön päivässä enemmän kasviksia kuin tuo perhe viikossa. Surkeat eväät noilla lapsilla.
Toinen ketju aiheesta poistui. Ihmettelen nyt sitten täälläkin miten on yllätys tai uutinen että jos syö perunaa viiden kilon säkistä ja halvimpia nakkeja että ruoka on halpaa tai että säästää? Tai että laittaa ruokaa niin vähän tarjolle että ei voi ottaa lisää? Tai miten noin eri ikäiset lapset saadaan samaan aikaan ruokapöytään monta kertaa päivässä? Tai miltä tuntuu teinistä jonka kotijääkaappi esitellään kaikelle kansalle?
Sinällään tämä oli herätys siitä miten ei ainakaan kannata toimia. Onneksi ei ole pakko tehdä samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounas: Edellisen päivän isosta kattilallisesta jauhelihakei
Kasvaville lapsille sokeria joka aterialla? Ihan sairasta.
Tosi hyvin ostettu, kasviksia ja vihanneksia ihan tarpeellinen määrä, lihaa, jogurttia monta purkkia, leipää, voita, metukkaa, kananmunia, ym, ten points for mama.
Perheessä asuu juustohiiri kun kokonainen kilo menee viikossa😅 Huonolla matikka päällä laskettuna se on 20g päivässä?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tossa oli about yhden hengen viikon ruuat
Nälässähän se lapsiaan pitää, ei saa esim ottaa lisää ruokaa.
Näittekö jutun kun Myllypurossa jaettiin hampurilaisia 700 kpl ja mukana julkkiksia. Se on ikivanha keino pärjätä että käy avustusruualla. 500€ jaetaan 31 päivälle ja sitten jaetaan 7 lle. Miinus sitten päiväkoti ruuat ja kouluruuat . Kuin lapsilisät elatusmaksut huoltaja lisät vähennykset kotihoidon tuet asumistuet . Et näin. Myös leikkikenttä ruuat. Sinkut ei saa mitään etuja tukia eikä ilmaisruokia ellei mene leipäjonoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön päivässä enemmän kasviksia kuin tuo perhe viikossa. Surkeat eväät noilla lapsilla.
Videolla oli 2kg porkkanoita, 3 pussia sekavihanneksia, 2 pussi wokkikasviksia, 2 pientä bataattia, 2 paprikaa, 2 kurkkua, tomaatteja, banaaninppu, omenoita.
Syötkö nuo kaikki vrk aikana? Arvioisin että noin 6kg. Riittää yhdelle viikoksi. En laske perunoita mukaan, koska ovat pääosin hiilareita, vaikka "kasvis" onkin.
Miehet jos käy työssä syö yleensä työpaikan ruokalassa . Tai huoltoasemilla. Lapset saa koulussa ruuan joka päivä.
Mun mielestä tossa oli about yhden hengen viikon ruuat