Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikalla sisäilmaongelma, voiko työnantaja pakottaa töihin?

Vierailija
08.07.2025 |

Työpaikalla siis sisäilmaongelma ja osa porukasta oireilee. Itselläni epäillään astmaa, joka on puhjennut 3v työskentelyn aikana kyseisessä työpaikassa. Voiko työnantaja pakottaa työskentelemään ko. tiloissa?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän kirjoittaa mahdollisimman neutraaliksi. Olen liki 20 vuotta suunnitellut (onnistuneita) sisäilmakorjauksia. Niissä yleensä koko rakennus riivitään rungolle asti puhtaaksi ja kaikki desinfioidaan, tiivistetään ja uudet pinnat. Se on kallista ja kestää vähintään vuoden työmaan ajan.

Suomessa sisäilmaongelmat on jostain syystä korostuneet tosi paljon. Pohjois-Norjassa ja Alpeilla joka ikinen airbnb talo ja hotelli jossa ollaan asuttu, on sisäilmaongelmainen. Käydään siellä paljon talvisin. Kukaan ei noissa maissa valita.

Työterveys ei voi julistaa rakennusta käyttökieltoon. Ainoastaan terveystarkastaja (viranomainen) voi, ja se on pitkä reitti se. Rakennuksen voi omistaa joku kansainvälinen sijoitusyhtiö, ja viranomaisen pitäisi sinne keskustella asiasta, ranskaksi tai portugaliksi. Työterveys on työnantajan maksama palvelu, ja jos työterveys alkaa haitata työntekoa tai "saikuttaa" työntekijöitä, on työnantajalla mahdollisu

Meillä oli toimistorakennus, joka oli rakennettu kolmessa eri vaiheessa 60-70-luvuilla. Talon kunnossapitoa oli laiminlyöty. Vesivahinkoja oli ollut useita, katto vuoti. Rakenteita avattaessa väliseinien alajuoksut olivat kastuneet jo rakennusvaiheessa kun kosteus oli tullut vielä liian märästä lattiasta. Löytyi sienirihmastoja, jotka erittivät myrkkyjä. Koko talon remontti olisi tullut niin kalliiksi, että rakennettiin uusi.

Jostain syystä näitä homeongelmia vähätellään. Koulussa lapsilla jatkuvia flunssia, päänsärkyä, nenäverenvuotoa. Näöntarkastuksessa silmälääkäri toteaa silmät todella ärtyneilsi. 

Vierailija
42/49 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työterveyslääkärille! Mä kävin jatkuvasti ja sain sairaslomaa, jota jatkertiin aina uudestaan kun menin työpaikalle. Lopulta työterveyslääkäri kirjoitti TA:lle, että suosittaa minulle muita tiloja. Lopulta käytiin kolmikantakeskustelut, joissa tehtäväni vaihtui sellaiseen mitä voi tehdä kokonaan etänä.

Työterveyshuolto on avainsana tässä, sinne pitää käydä oireista valittamassa. Työterveyshuollon tehtävänä on sitten teettää tarvittavat mittaukset (kun tarpeeksi moni on käynyt valittamassa). Jos tulokset osoittavat, että sisäilmaongelma on  todellinen, tilat voi ääritapauksessa julistaa käyttökieltoon kokonaan ja vähintäänkin työterveyshuolto velvoittaa työnantajaa järjestämään oireileville työntekijöille korvaavat työskentelytilat.

Mistä alapeukut, mitä sanoin väärin?? Olen itse ollut työpaikalla, jossa on sisäilmaongelmia ollut, joskaan en itse oireista kärsinyt. Tuolla tavoin siellä kuitenkin toimittiin, käytiin vuoron perään työterveyshuollossa valittamssa, työterveyshuolto teetti mittaukset ja epäpuhtauksia sisäilmassa todettiin. Osa tiloista suljettiin sen seurauksena lopulta kokonaan remontin ajaksi ja työtiloja järjestettiin siksi aikaa muualle. Tiedän myös tapauksen, jossa koko kiinteistö asetettiin käyttökieltoon. En ole työnantajan, enkä työterveyshuollon edustaja, ihan omaperäisiä kokemuksia puolueettomana jaan... Tiedän kyllä senkin, että niin työterveyshuollon kuin myös työnantajankin kanssa saattaa näissä asipissa joutua taistelemaan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on siis vissiin kaunis kiertoilmaisu, että työpaikalla on huono työilmapiiri eikä enää haluaisi olla siellä töissä?

Vierailija
44/49 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työterveyslääkärille! Mä kävin jatkuvasti ja sain sairaslomaa, jota jatkertiin aina uudestaan kun menin työpaikalle. Lopulta työterveyslääkäri kirjoitti TA:lle, että suosittaa minulle muita tiloja. Lopulta käytiin kolmikantakeskustelut, joissa tehtäväni vaihtui sellaiseen mitä voi tehdä kokonaan etänä.

Työterveyshuolto on avainsana tässä, sinne pitää käydä oireista valittamassa. Työterveyshuollon tehtävänä on sitten teettää tarvittavat mittaukset (kun tarpeeksi moni on käynyt valittamassa). Jos tulokset osoittavat, että sisäilmaongelma on  todellinen, tilat voi ääritapauksessa julistaa käyttökieltoon kokonaan ja vähintäänkin työterveyshuolto velvoittaa työnantajaa järjestämään oireileville työntekijöille korvaavat työskentelytilat.

Mistä alapeukut, mitä sanoin väärin?? Olen itse ollut työpaikalla, jossa on sisäilmaongelmia ollut, joskaan en itse oireista kärsinyt. Tuolla tavoin siellä kuitenkin toimittiin, käytiin vuoron perään työterveyshuollossa valittamssa, työterveyshuolto teetti mittaukset ja epäpuhtauksia sisäilmassa todettiin. Osa tiloista suljettiin sen seurauksena lopulta kokonaan remontin ajaksi ja työtiloja järjestettiin siksi aikaa muualle. Tiedän myös tapauksen, jossa koko kiinteistö asetettiin käyttökieltoon. En ole työnantajan, enkä työterveyshuollon edustaja, ihan omaperäisiä kokemuksia puolueettomana jaan... Tiedän kyllä senkin, että niin työterveyshuollon kuin myös työnantajankin kanssa saattaa näissä asipissa joutua taistelemaan..

Koska työterveyshuollolla ei ole mitään nappuloita teetättää rakennuksissa minkäänlaisia sisäilmamittauksia. Niitä voi tehdä vaan rakennuksen omistaja. Toki työterveys saa suositella vaikka mitä, mutta tosiasiassa heillä ei ole mitään laillista oikeutta määrätä rakennuksen omistajaa tekemään yhtään mitään. Se, että teidän tapauksessa jotain on tapahtunut, on tietty ihan kiva. Mutta älä neuvo ihmisiä olemaan yhteydessä työterveyteen, jos rakennuksessa on rakennusteknisiä ongelmia. Rakennusvalvonta ja kunnan terveystarkastaja ovat oikeat tahot.

Vierailija
45/49 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritän kirjoittaa mahdollisimman neutraaliksi. Olen liki 20 vuotta suunnitellut (onnistuneita) sisäilmakorjauksia. Niissä yleensä koko rakennus riivitään rungolle asti puhtaaksi ja kaikki desinfioidaan, tiivistetään ja uudet pinnat. Se on kallista ja kestää vähintään vuoden työmaan ajan.

Suomessa sisäilmaongelmat on jostain syystä korostuneet tosi paljon. Pohjois-Norjassa ja Alpeilla joka ikinen airbnb talo ja hotelli jossa ollaan asuttu, on sisäilmaongelmainen. Käydään siellä paljon talvisin. Kukaan ei noissa maissa valita.

Työterveys ei voi julistaa rakennusta käyttökieltoon. Ainoastaan terveystarkastaja (viranomainen) voi, ja se on pitkä reitti se. Rakennuksen voi omistaa joku kansainvälinen sijoitusyhtiö, ja viranomaisen pitäisi sinne keskustella asiasta, ranskaksi tai portugaliksi. Työterveys on työnantajan maksama palvelu, ja jos työterveys alkaa haitata työntekoa tai "saiku

Jostain syystä näitä homeongelmia vähätellään. Koulussa lapsilla jatkuvia flunssia, päänsärkyä, nenäverenvuotoa. Näöntarkastuksessa silmälääkäri toteaa silmät todella ärtyneilsi. 

"Jostain syystä" = raha. Vain ja ainoastaan raha.

Totta kai jokainen talo tehtäisiin hyvän tuoksuiseksi, terveeksi ja homeettomaksi sormien napsautuksella, jos joku sen maksaisi. Valitettavasti se maksaja on AINA rakennuksen omistaja eli viime kädessä vuokralainen = sinun työnantajasi. Jos vuokralainen tai vuokralaisen työnantajat alkavat vaatia peruskorjausta, vuokralainen myös maksaa sen vuokran korotuksena. Eli kun alat vaatia työpaikkaasi remontoimaan tiloja, niin varaudu siihen että työnantajallasi menee noin miljoona euroa enemmän vuokriin seuraavat 20 vuotta. Se raha on poissa kaikesta muusta.

Vierailija
46/49 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin aikanaan sisäilmaongelmaisessa PÄIVÄKODISSA töissä. Oireilin jatkuvasti ja olin sen 4kk aikana lähes koko ajan saikulla. Olin jo valmiiksi astmaatikko ja moniallergikko. Työterveyslääkäri suositteli purkamaan työsopimuksen koeajalla, kun sitä oli vielä jäljellä, jos halusin pitää terveyteni. Näin teinkin.

Nykyisin olen eri hommissa ja teen etätöitä. Flunssia on sen verran kuin lapsi tuo koulusta (1-3 vuodessa). 

Vierailija
47/49 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pahoittelut tyhmyyteni, sanotaan sitten, että se tapahtuu työterveyshuollon suosituksesta, siitä ne rattaat meillä lähti pyörimään.

Vierailija
48/49 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työterveyshuolto on avainsana tässä, sinne pitää käydä oireista valittamassa. Työterveyshuollon tehtävänä on sitten teettää tarvittavat mittaukset (kun tarpeeksi moni on käynyt valittamassa). Jos tulokset osoittavat, että sisäilmaongelma on  todellinen, tilat voi ääritapauksessa julistaa käyttökieltoon kokonaan ja vähintäänkin työterveyshuolto velvoittaa työnantajaa järjestämään oireileville työntekijö

Ja jatkan vielä, että meillä (isossa organisaatiossa), työterveyshuolto teetti mittaukset.

Vierailija
49/49 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuojelun asia viime kädessä puuttua ja rakennuksen omistajan on teetettävä tutkimukset ja työnantajan täytyy taata turvalliset työolot, homemyrkkyilma ei ole turvallista eikä terveellistä.

t. homepölykeuhkon kahdesti sairastanut (yksi monista ja rakennus lopulta purettiin epäonnistuneiden remonttiyritysten jälkeen, kunnan terveystarkastaja laittoi rakennuksen toimintakieltoon).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän