Onko 8 huono numero?
Joku toisessa ketjussa on huolissaan ja pohtii, että pitäisikö lapsi laittaa tukiopetukseen, kun sai kasin enkusta... Eikö 8 = hyvä?
Kommentit (51)
Kasin oppilaat ovat tasapainoisimpia. T.ope
Hikarille se on huono, normaalille hyvä. Itse sain aikanaan englannista aina kutosia, kun ei ole yhtään kielipäätä suotu. Jos olisin saanut kahdeksikon, olisin varmasti ollut itsestäni todella ylpeä!
[quote author="Vierailija" time="22.08.2011 klo 17:20"]Paitsi tietty jos aina ollu 10 ja yhtäkkiä 8, voi vanhempaa ihmetyttää.
[/quote]
Tyttärelläni pomppii matikan numero näin. Ei ole koskaan tajunnut geometriaa, siitä tulee seiskoja tai alle. Taas algebra jne kiinnostavat niin niistä tulee ysejä/kymppejä. En todellakaan laita tämän vuoksi tukiopetukseen. Täydellinen ei tarvitse olla.
8 on ehdottomasti hyvä numero. 9-10 tulee sitten vähän panostamalla ja / tai oman kiinnostuksen johdosta.
Riippuu myös paljon aineesta, matematiikka voi olla joillekkin vaikeaa, toisille kielet.
Paljon kuitenkin riippuu lapsen lahjakkuudesta, jotkut voi saada pienellä / olemattomalla vaivalla kasin kokeesta, kun taas joillakin jo se vaatii paljon työtä.
Kasin kirjallinen nimike=hyvä
Ei hyvä voi huono olla.
Minulla on kolme lasta, nyt kaikki jo aikuisia ja nuorinkin valmistui vuosi sitten keväällä yliopistosta. Meillä, jokaiselle lapselle, kahdeksan koenumero oli pettymys pl. tyttärelle matikasta lukiossa. Vastauksena kysymykseen, ei se ainakaan hyvä ollut. Meillä alkoi palkitsemisasteikkokin vasta yhdeksän koenumerosta / todistuksesta.
Kasista annetaan tukiopetusta kotona. Ei se ole hyvä tai huono. Se vaan kertoo siitä että jotain asiaa ei vielä ole ymmärretty tai sitten on luettu huonosti kokeeseen.
No ei tietenkäää!!
10 erinomainen
9 erittäin hyvä
8 hyvä
7 melko hyvä
6 tyydyttävä
5 tarvitset vielä harjoitusta
4 hylättä
Ja mä sanoisin et jis rupee olee 6-7 nii sit vasta voi ees miettii sitä.
Vanha ketju, mutta 7 on yleensä se numero mitä eniten saadaan, eli se keskiverto. 8 on siis jo hyvä.
Riippuu toosi paljon normaalisti saaduista numeroista. Mä oon yrittäny tappaa itteni kun sain 8+. Mun yks kaveri taas saa 5€, kun se saa kokeesta kasin. Todistuksessa kasi on mun mielest sellanen et kunhan ka on ees vähän yli kasin nii on ihan ok. Mun mittataulukolla taas kasi todistuksessa varmaan tarkottas et en pitäis lainkaa kesälomaa kun opiskelisin vaan. Ysistä todistuksessa rupean itkemään
Minäpäs olin kympin poika, koulussa.
Nykyään olen kymppinä ruokatehtaalla.
Opettajana sanon, että oppilas, joka saa kaseja on sisäistänyt ja oppinut asiat aivan riittävän hyvin. En ole ollenkaan huolissani tällaisen oppilaan koulunkäynnistä vaan tiedän, että hän kyllä pärjää. Esim. veljeni oli kasin oppilas, joka pääsi ekalla yrittämällä yliopistoon ja sai gradustaan 3 eli on pärjännyt aivan hyvin opinnoissaan.
Numerot ovat aina subjektiivisia. Niissä on tutkitusti jopa kahden numeron heitto päättöarvioinnissa eli ei todellakaan jokainen tietyn aineen opettaja anna samaa numeroa arviointikriteereistä huolimatta! Muistakaa tämä. Opettajan kriteerit riippuvat väistämättä luokan oppilasaineksesta. Jos on runsaasti heikkoja, on luokan hyvä helppo ns,palkita hyvällä numerolla. Erittäin hyvän luokan kohdalla voi vaatimustaso huomaamattakin kiristyä. Ns.tsemppinumerot ovat älyttömiä eli annetaan hyvä numero yrityksestä. Sitä ei saisi olla todistusarvionnissa lainkaan millään luokka-asteella.
Siis koulussa x opettaja y antaa väistämättä esim.matematiikassa eri numeron kuin koulussa z opettaja q. Kyse on erilaisista kokeista, portfolioista, suullisista näytöistä, tuntiaktiivisuuden painotuksista, kirjallisten töiden määristä ja painotuksista jne,jne. Ei opettajilla ole valmista sapluunaa vaan jokainen opettaa käyttäen niitä materiaaleja, mitä itsellä on ja koulu tilaa ja opetussuunnitelmaakin voi tulkita melko vapaasti! Esim.kokeiden määrä ja laatu on täysin opettajan vapaasti määriteltävänä lukuvuoden aikana.
Ainoa yhteismitallinen koe on yo-koe. Sitä ennen arviointi on opettajan tulkintaa.
Mun enkku oli koulussa seiskaa.. nyt oon suuren kansainvälisen firman palkkalistoilla ja pääkieli englanti, eipä ole kukaan päässyt vielä valittamaan.
Kompastuskiveni noissa oli kielioppi, osasin kyllä puhua englantia oikein, mutta en tajunnut miksi. Opettaja puhui jostain imperfekteistä, joista minulla ei ole vieläkään mitän hajua.
Mun mielestä 8 on hyvä! Itse saan vaan ysejä ja kymppejä, joten olisin itsekin pettynyt, jos saisin 8, mutta oikeasti 8 on hyvä! Ja mun mielestä:
4-5=huono!
6-7=tarvitsee lisää harjoitusta!
8=hyvä!
9-10=tosi hyvä!
Mun mielestä, jos saa esim 7 kokeesta, voi harkita, että haluaako/tarvitseeko tukiopetusta, vai riittääkö se, että lukee seuraavaan kokeeseen vain paremmin, mutta jos saa 8 niin se tarkoittaa sitä että voi kerrata asioita peremmin ja yrittää seuraavassa kokeessa paremmin mutta mun mielestä
4-5=huono!
6-7= tarvitsee lisää harjoitusta!
8=hyvä!
9-10 =tosi hyvä!
Eli jos saa 8 kokeesta niin mun mielestä ei tukiopetukseen tarvitse mennä!!! Eri asia jos saa jonkun 4-7
En voi edes ajatella, kuinka pettynyt olisin kasiin. Olen kyllä kerran saanut sen ruotsin kuuntelusta ja ihme kyllä "alkujärkytyksen" jälkeen en ole enää edes paljoa harmitellut asiaa. Enemmän harmittaa viime matikankokeen 10-. Niin ja enkunkokeen yhden sanan väärä kirjain jonka takia kokeeni ei ollut täydellinen:/ eli pidän kasia huonona numerona, mutta tiedostan kyllä, että se on hyvä numero. Uskon myös, että elämänlaatuni paranisi huomattavasti, jos kelpuuttaisin 8:n hyvänä koenumerona. Nyt jo alle täydet pisteet kokeesta tuntuvat nololta ja huonolta. Voitte uskoa ettei aina ole kovin riemukasta elämää yöllä paniikissa kokeisiin lukiessa :D joten kehukaa lapsianne kaseista ja painottakaa, ettei huono numero tee lapsesta huonoa. anteeksi sekava viesti, viime yöt ovat jääneet hieman lyhyiksi.