Tietojenkäsittelytieteistä di:ksi?
Mulla on vaan lukio pohjalla enkä ole käyttänyt ensikertalaisuutta. Nyt aloin miettiä et mua voisi kiinnostaa tuo tietojenkäsittelytiede. En vaan tiennyt mistä tätä voisi kysyä kun kouluistakin on nyt kaikki kansliat kesän ajan suljettuina. Haluaisin jo suunnitella tulevaa tämän mukaan. Eli jos hakisin tietojenkäsittelytieteisiin niin sehän on luonnontieteen kandi ja siitä sitten ilmeisesti voi jatkaa suoraan filosofian maisterin opintoihin? Tää on nyt ehkä tyhmä kysymys, mutta mitä mä tekisin filosofian maisterin papereilla? :D Mihin siitä siis voi työllistyä paitsi varmaan joksikin tutkijaksi?
Ja toinen kysymys. Voiko niin tehdä et hakeekin diplomi-insinööriksi kun on valmistunut luonnontieteiden kandiksi. Tai tuo ilmeisesti onnistuu kyllä, mutta hyväksiluetaanko tuosta luonnontieteiden kandin tutkinnosta kaikki siihen diplomi-insinöörin hakuun vai pitääkö käydä vielä erikseen jotain täydentäviä kursseja sitä varten?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun sukulaiseni luki alan maisteriksi. Huomasi, että tieto oli jo vanhentunutta valmistuttuaan, suoritti sitten työn ohessa hyödyllisemmän tutkinnon ja sai töitä.
Varmaankin juuri näitä, joille kukaan ei ollut kertonut, että akateemisten on hankittava työkokemusta jo opintojen alkuvaiheessa. Siinä vaiheessa kun valmistut, on muilla jo pitkä rivi alan työkokemusta. Osa on tehnyt alan töitä jo opintoja.
*jo ennen opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset hakeutuisi vaan suoraan sinne DI-opistoon jos sitä tutkintoa oikeasti havittelet? Ammattialan sisällöissä tietojenkäsittelyssä maisterilinjalla ja insinöörilinjalla ei ole olennaisia eroja. Painotus teorian ja käytännön välillä ehkä hitusen näkyy oletettavalla tavoin, mutta kummassakin oppii oleellisen ja itse voi tietenkin vaikuttaa asiaan eniten.
Mikä on DI-opisto???
Koulu, jossa dippeleitä koulutetaan.
Ei heitä kouluteta koulussa tai opistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset hakeutuisi vaan suoraan sinne DI-opistoon jos sitä tutkintoa oikeasti havittelet? Ammattialan sisällöissä tietojenkäsittelyssä maisterilinjalla ja insinöörilinjalla ei ole olennaisia eroja. Painotus teorian ja käytännön välillä ehkä hitusen näkyy oletettavalla tavoin, mutta kummassakin oppii oleellisen ja itse voi tietenkin vaikuttaa asiaan eniten.
Mikä on DI-opisto???
Ei heitä kouluteta koulussa tai opistossa.
Kirjolainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on DI-opisto???
Teknillinen korkeakoulu/yliopisto. Oulusta, Espoosta, Tampereelta ja Lappeenrannasta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Viimeistään nelikymppisenä potkitaan IT-alalta pois. Oli miten paljon koulutusta, kokemusta tai osaamista tahansa.
Nimimerkillä: Asian kokenut
No mä täytin just 60 ja edelleen duunissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietojenkäsittelytiedettä lukeneet filosofian maisterit ovat suurin osa koodareita. Mutta tutkinto ei ratkaise, vaan osaaminen. Suurin osa työnantajista testaa hakijoiden osaamista jo harjoittelupaikan hakuvaiheessa, sikäli kun harjoittelupaikkoja en on, kun tekoäly tekee ne harjoittelijoiden tehtävät.
Kandin papereilla maisteriopintoihin hakeminen onnistuu vain saman tiedekunnan sisällä täysin ongelmitta, vastaavuudet pitää selvittää sitten siinä vaiheessa, kun se on ajankohtaista mitä lisää pitää suorittaa. Joskus pitää suorittaa lisää silloinkin, kun haetaan saman tiedekunnan sisällä.
Jos haluat DI:ksi, niin kannattaa hakea suoraan sinne, en ymmärrä miksi sitten edes hakisit lukemaan tietojenkäsittelytiedettä.
ps. Kaikissa yliopisto-opinnoissa on olennaista hakea oman alan töitä jo opintojen alusta alkaen. Jos haet vasta sitten kun sinulla on tutk
On haettu mutta kun ei saa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun sukulaiseni luki alan maisteriksi. Huomasi, että tieto oli jo vanhentunutta valmistuttuaan, suoritti sitten työn ohessa hyödyllisemmän tutkinnon ja sai töitä.
Varmaankin juuri näitä, joille kukaan ei ollut kertonut, että akateemisten on hankittava työkokemusta jo opintojen alkuvaiheessa. Siinä vaiheessa kun valmistut, on muilla jo pitkä rivi alan työkokemusta. Osa on tehnyt alan töitä jo opintoja.
Tuttu alan opiskelia kertoi open sanoneen että nyt myös roskien keruu työ jota hänkin tekee käy työharjoittelusta alalle, koska oman alan töitä on vähän.
Olen tietotekniikan DI Oulun yliopistosta ja suorittanut myös jonkin verran opintoja tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.
Ensimmäinen vinkkini on, että katso mitä kursseja kummassakin tutkinnossa nykyään on. Opinto-oppaasta pitäisi löytyä tietoa kursseista ja niiden sisällöstä. Mene suorittamaan sitä tutkintoa, missä on eniten sinulle sopivia/hyödyllisiä kursseja.
Meidän aikaan jako meni karkeasti näin: DI- tutkinnossa on laiteläheisempää ohjelmointia ja hardware-puolta. Lisäksi TODELLA paljon TÄYSIN TURHAA matematiikkaa. Jos tykkäät laskea Fourier- muunnoksia, Laplace- muunnoksia, differentiaalilaskentaa, nablaa/roottoria, Maxwellin yhtälöitä, Shrödingerin yhtälöitä, DI- tutkinto on hyvä vaihtoehto. Näitä et tosin 99% varmuudella tarvitse käytännön työelämässä.
Tietojenkäsittelytieteissä keskitytään enemmän tietokantoihin, algoritmeihin, käyttöliittymäsuunnitteluun ja ohjelmointiympäristö useimmiten PC:lle. Koska kyseessä on yliopisto, tiedossa on myös teoriaa ja matematiikkaa, filosofiaakin.
Työelämässä toki pitää aina opetella uutta, mutta tietojenkäsittelytiede olisi omalla kohdalla ollut paremmin työelämään sopiva vaihtoehto. En tosin tiedä mitä kursseja tutkinnoissa nykyään on, siksi suosittelen katsomaan ne läpi.