Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietojenkäsittelytieteistä di:ksi?

Vierailija
08.07.2025 |

Mulla on vaan lukio pohjalla enkä ole käyttänyt ensikertalaisuutta. Nyt aloin miettiä et mua voisi kiinnostaa tuo tietojenkäsittelytiede. En vaan tiennyt mistä tätä voisi kysyä kun kouluistakin on nyt kaikki kansliat kesän ajan suljettuina. Haluaisin jo suunnitella tulevaa tämän mukaan. Eli jos hakisin tietojenkäsittelytieteisiin niin sehän on luonnontieteen kandi ja siitä sitten ilmeisesti voi jatkaa suoraan filosofian maisterin opintoihin? Tää on nyt ehkä tyhmä kysymys, mutta mitä mä tekisin filosofian maisterin papereilla? :D Mihin siitä siis voi työllistyä paitsi varmaan joksikin tutkijaksi?

Ja toinen kysymys. Voiko niin tehdä et hakeekin diplomi-insinööriksi kun on valmistunut luonnontieteiden kandiksi. Tai tuo ilmeisesti onnistuu kyllä, mutta hyväksiluetaanko tuosta luonnontieteiden kandin tutkinnosta kaikki siihen diplomi-insinöörin hakuun vai pitääkö käydä vielä erikseen jotain täydentäviä kursseja sitä varten?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää käydä ATK ajokortti ihan ensimmäiseksi.

Vierailija
2/29 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tahansa kandin papereilla tai amk-papereilla voi hakea di:n maisteritutkintoon, mutta sitä en tiedä, että täytyykö tietojenkäsittelytiedettä opiskelleen (luonnontieteen kandin) käydä vielä erikseen jotain matematiikan kursseja lisää vai onko ne paperit sellaisenaan kelpoja että pääsee suoraan valituksi sinne di-puolelle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaa up

Vierailija
4/29 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset hakeutuisi vaan suoraan sinne DI-opistoon jos sitä tutkintoa oikeasti havittelet? Ammattialan sisällöissä tietojenkäsittelyssä maisterilinjalla ja insinöörilinjalla ei ole olennaisia eroja. Painotus teorian ja käytännön välillä ehkä hitusen näkyy oletettavalla tavoin, mutta kummassakin oppii oleellisen ja itse voi tietenkin vaikuttaa asiaan eniten.

Vierailija
5/29 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

It-alan työmarkkinoilla ei tuijoteta tutkintonimikettä vaan enemmän opintojen sisältöä. Kun kokemusta on useita vuosia järkeviltä työnantajilta, ei sillä tutkinnon sisällölläkään ole paljoa merkitystä.

Vierailija
6/29 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet opiskellut tietojenkäsittelytiedettä ja valmistunut, niin on oikeastaan ihan sama oletko nimikkeeltäsi maisteri vai DI, koska kummatkin tekee karkeasti ottaen samoja duuneja vaikka oppiarvo eri. Tai ainakaan meillä työnantaja ei nää tuossa eroa, koska meiltä löytyy kumpiakin.

Vierailija
7/29 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietojenkäsittelytiedettä lukeneet filosofian maisterit ovat suurin osa koodareita. Mutta tutkinto ei ratkaise, vaan osaaminen. Suurin osa työnantajista testaa hakijoiden osaamista jo harjoittelupaikan hakuvaiheessa, sikäli kun harjoittelupaikkoja en on, kun tekoäly tekee ne harjoittelijoiden tehtävät. 

Kandin papereilla maisteriopintoihin hakeminen onnistuu vain saman tiedekunnan sisällä täysin ongelmitta, vastaavuudet pitää selvittää sitten siinä vaiheessa, kun se on ajankohtaista mitä lisää pitää suorittaa. Joskus pitää suorittaa lisää silloinkin, kun haetaan saman tiedekunnan sisällä.

Jos haluat DI:ksi, niin kannattaa hakea suoraan sinne, en ymmärrä miksi sitten edes hakisit lukemaan tietojenkäsittelytiedettä.

Vierailija
8/29 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietojenkäsittelytiedettä lukeneet filosofian maisterit ovat suurin osa koodareita. Mutta tutkinto ei ratkaise, vaan osaaminen. Suurin osa työnantajista testaa hakijoiden osaamista jo harjoittelupaikan hakuvaiheessa, sikäli kun harjoittelupaikkoja en on, kun tekoäly tekee ne harjoittelijoiden tehtävät. 

Kandin papereilla maisteriopintoihin hakeminen onnistuu vain saman tiedekunnan sisällä täysin ongelmitta, vastaavuudet pitää selvittää sitten siinä vaiheessa, kun se on ajankohtaista mitä lisää pitää suorittaa. Joskus pitää suorittaa lisää silloinkin, kun haetaan saman tiedekunnan sisällä.

Jos haluat DI:ksi, niin kannattaa hakea suoraan sinne, en ymmärrä miksi sitten edes hakisit lukemaan tietojenkäsittelytiedettä.

ps. Kaikissa yliopisto-opinnoissa on olennaista hakea oman alan töitä jo opintojen alusta alkaen. Jos haet vasta sitten kun sinulla on tutkinto, työllistyminen tulee olemaan todella vaikeaa, jäät jälkeen kaikista muista hakijoista jo alussa.

Vierailija
9/29 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset kirjoitti tässä, että miksi aloittaja ei vaan hakisi suoraan lukemaan DI:ksi. Eihän sinne noin vaan haeta vaan pitää olla joku soveltuva korkeakoulututkinto ja aloittaja ei ole ollut korkeakouluopiskelija (lukio käyty ja ensikertalaisuus käyttämättä).

Vierailija
10/29 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikemaailmassa et tee papereilla et tee mitään, osaaminen ratkaisee.

Jos olet vaikkapa maailmanluokan tekoälyasiantuntija, saat sanella palkkasi vaikka olisit käynyt pelkän kiertokoulun.

Vierailija
11/29 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly hoitelee valtaosan tuon alan töistä ennen kuin valmistut.

Vierailija
12/29 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään nelikymppisenä potkitaan IT-alalta pois. Oli miten paljon koulutusta, kokemusta tai osaamista tahansa.

Nimimerkillä: Asian kokenut

Vierailija
13/29 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sukulaiseni luki alan maisteriksi. Huomasi, että tieto oli jo vanhentunutta valmistuttuaan, suoritti sitten työn ohessa hyödyllisemmän tutkinnon ja sai töitä.

Vierailija
14/29 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet opiskellut tietojenkäsittelytiedettä ja valmistunut, niin on oikeastaan ihan sama oletko nimikkeeltäsi maisteri vai DI, koska kummatkin tekee karkeasti ottaen samoja duuneja vaikka oppiarvo eri. Tai ainakaan meillä työnantaja ei nää tuossa eroa, koska meiltä löytyy kumpiakin.

Minä olen FM (tkt) ja olen kyllä törmännyt siihen, ettei oikein ymmärretä, mikä minä olen koulutukseltani. Töitä on silti aina ennen tätä vuotta löytynyt hyvin, mutta muutama todella ihmeellinen työhaastattelu on tullut käytyä.

Työllisyystilanne vastavalmistuneena DI:nä ei tällä hetkellä ole sen parempi.

Vierailija
15/29 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kirjoitti tässä, että miksi aloittaja ei vaan hakisi suoraan lukemaan DI:ksi. Eihän sinne noin vaan haeta vaan pitää olla joku soveltuva korkeakoulututkinto ja aloittaja ei ole ollut korkeakouluopiskelija (lukio käyty ja ensikertalaisuus käyttämättä).

Tietenkin voi hakea suoraan lukemaan DI:ksi. DIA-haku. 

Vierailija
16/29 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeistään nelikymppisenä potkitaan IT-alalta pois. Oli miten paljon koulutusta, kokemusta tai osaamista tahansa.

Joo, se on se juttu, sitten meistä käppänoista tulee konsultteja, esitelmöijiä tai oman polun kulkijoita. Omalla kohdallani toteutui tuo jälkimmäinen vaihtoehto eikä todellakaan ole ikävä menneeseen.

Vierailija
17/29 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset hakeutuisi vaan suoraan sinne DI-opistoon jos sitä tutkintoa oikeasti havittelet? Ammattialan sisällöissä tietojenkäsittelyssä maisterilinjalla ja insinöörilinjalla ei ole olennaisia eroja. Painotus teorian ja käytännön välillä ehkä hitusen näkyy oletettavalla tavoin, mutta kummassakin oppii oleellisen ja itse voi tietenkin vaikuttaa asiaan eniten.

Mikä on DI-opisto???

Vierailija
18/29 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on DI-opisto???

Koulu, jossa dippeleitä koulutetaan.

Vierailija
19/29 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala kehittyy. Osaamista on päivitettävä. Ne opiskeluaikojen ja uran alkuvuosien tiedot ja taidot ovat 15 vuotta vanhoja ja siis 5-10 vuotta sitten vanhentuneita. 

Vierailija
20/29 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valmistunut tietojenkäsittelytieteistä maisteriksi, joten puhun nyt omista kokemuksista. It-alan töitä kyllä saa tällä tutkinnolla, mutta paljon on väliä myös suuntautumisvaihtoehdolla. Voi erikoistua esim käyttöliittymä/käyttäjäkokemuksen suunnitteluun, ohjelmistoprojektien vetämiseen tai ihan koodaukseen. Koodareina on kyllä paljon AMK-pohjalta ponnistava, maisteri hakeutuu ehkä kettetämmin suunnittelu/managerointitehtäviin. Firmalla on väliä. Pienissä puljuissa saa/joutuu tekemään kaikenlaisia. Isoissa yrityksissä enemmän mahdollisuuksia erikoistua, toisaalta myös siirtyä eri tehtäviin. Elektroniikan parissa puuhaavat yritykset, kuten Nokia tms palkkaavat paljon DI-koulutuksen saaneita, koska pitää ymmärtää myös hardwarea softan lisäksi. Nyt TÄRKEÄ pointti: DI tienaa useimmiten enemmän kuin FM. DI-koulutus on myös vaativampi. Jatkoin itse DI- "maisteriohjelmaan", mutta se on kesken. Jonkin verran sai hyödynnettyä aiemman tutkinnon opintoviikkoja, mutta mielestäni aika vähän. Mieti mitä.haluat ja kysele alalla jo olevilta. Kokemukset vaihtelevat, joten kysy mahdollisimman monilta. Onnea matkaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän