Millä rahalla teidän nuoret opiskelijat maksaa vuokran ensi kuussa?
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolainaa on nostettava.
Kiva valmistua melkein 40k velan kanssa ja ilman minkäänlaista varmuutta pysyvistä töistä
Kui vitusss joku pälli saa tollaset velat? Vvvttu msrkoissa yli 200 000!!!!
5 vuotta kun nostaa 850€ velkaa sallitun määrän, yhteensä vähän yli 38k
Aivan! Joko alkaa totuus valeta? Huudetaan vaan ota lainaa ota lainaa mutta ei mietitä sekuntiakaan paljonko siitä tulee maksettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolainaa on nostettava.
Kiva valmistua melkein 40k velan kanssa ja ilman minkäänlaista varmuutta pysyvistä töistä
Kui vitusss joku pälli saa tollaset velat? Vvvttu msrkoissa yli 200 000!!!!
5 vuotta kun nostaa 850€ velkaa sallitun määrän, yhteensä vähän yli 38k
Aivan! Joko alkaa totuus valeta? Huudetaan vaan ota lainaa ota lainaa mutta ei mietitä sekuntiakaan paljonko siitä tulee maksettavaa.
Voi jumaut! Oma on häpees pässi jos et hallitse raha-asioitas!
Vierailija kirjoitti:
Ap oletko kuullut sellaisesta asiasta kuin kesäTYÖ tai ylipäätänsä TYÖ?
Pitäiskö sun herätä ja ottaa ne paksut aurinkolasit silmiltä kun olet ihan sokea. Työtilanne on kovin huono nyt. Kaikki ei ole syntyneet isin kultapeukku takapuolessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Mutta luetko sinä vain mökille säilöttyjä 80-luvun lehtiä? Mistä otat töitä jos töitä ei ole?
Ap
Töitä on tarjolla vaikka kuinka paljon. Kyse on enemmän siitä että kelpaa työttömälle työ.
Ei todellakaan ole. Edes vanhusten hoivakoteihin pääse, ei vaikka olisi koulutus alan töihin.
Mä olen koko kesän kuskannut kotihoidossa oleville vanhuksille ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Mutta luetko sinä vain mökille säilöttyjä 80-luvun lehtiä? Mistä otat töitä jos töitä ei ole?
Ap
Töitä on tarjolla vaikka kuinka paljon. Kyse on enemmän siitä että kelpaa työttömälle työ.
Tämä on osittain totta.
- kolmea työtä tekevä opiskelija
Ekan sain viime vuonna ilman suhteita, siitä sitten on ekan työn myötä muodostuneiden suhteiden myötä saanut lisää töitä.
Näin se usein menee. Yksi työ poikii muita. Mutta joku onneton joutuu limboon eikä saa sitä ensimmäistäkään. Tuo taksikuskin työkin on sellainen ettei se mitenkään kaikille sovi. Nuorelle naiselle aika turvatonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei todellakaan ole. Edes vanhusten hoivakoteihin pääse, ei vaikka olisi koulutus alan töihin.
Mä olen koko kesän kuskannut kotihoidossa oleville vanhuksille ruokaa.
Omalla autolla?
Vierailija kirjoitti:
Moni opiskelijaneito on kautta aikain maksanut vuokran pil*ullaan.
Kyllä sinäkin voit anusta tarjota.
En suosittele nuorille opintolainan ottamista. Itse tein sen virheen ysärillä kun vanhemmat ja kaikki sanoivat, että kannattaa ottaa halpakorkoista lainaa.
Nyt menee viimeiset erät Kelan takauksen kautta ulosottoon. Olen vuosien varrella ollut töissä, jäänyt työttömäksi, vaihtanut alaa ja opiskellut uudelleen, ollut töissä, työttömänä, vaihtanut alaa, opiskellut uudelleen. Mitään ei ole käteen jäänyt vaikka kuinka on yrittänyt aina löytää töitä ja kouluttaa itseään aloille, joilla on hyvät työllisyysnäkymät sillä hetkellä. Opintolainaa olen joutunut ottamaan aina uudelleen kun olen opiskellut, ja sen takaisinmaksu on rasittanut koko ajan niin, että omistusasunto on jäänyt hankkimatta. Kiva olla nyt viisikymppisenä ulosotossa moisen takia. Osa-aikatyötä on nyt luvassa mutta niin vähin tunnein, etten pysty lyhentämään. Joten antaa mennä ulosottoon vaan, jääpä itselle edes jotain rahaa elämiseen.
Tosin en tiedä, miten olisin voinut olla aikoinaan lainaa ottamattakaan. Kotoa ei apua saanut eikä ysärin alussa parina kesänä päässyt kesätöihin. Työharjoittelusta maksettiin tuhat markkaa kuussa, täyspäivätyöstä. Nykyrahassa alle 200 euroa. Puoli vuotta meni sillä eläen. Ei ole ollut helppoa elämä Suomessa missään vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Asuvat kotona ja tekevät töitä vuokransa eteen.
Meilläkin. Mielestäni normaalia, mutta se varmaan riippuu siitä, mihin itse on tottunut. Muutin itse kotoa vasta, kun opiskelut olivat ohi ja olin saanut ensimmäisen työpaikan.
On säästöjä mutta minä maksan vuokran (475€/kk) jatkossakin joten pitäkööt säästönsä. Tulee niitä varmasti elämässään vielä tarvitsemaan.
Asumis- ja opintotuki riittää, jos elokuussa ei saa niin haen toimeentulotukea
Töitä tekemällä. Aloitti osa-aikatyöt jo lukioon mennessä. Onneksi ei ole tarvinnut paljoa opintolainaa ottaa.
Vierailija kirjoitti:
En suosittele nuorille opintolainan ottamista. Itse tein sen virheen ysärillä kun vanhemmat ja kaikki sanoivat, että kannattaa ottaa halpakorkoista lainaa.
Nyt menee viimeiset erät Kelan takauksen kautta ulosottoon. Olen vuosien varrella ollut töissä, jäänyt työttömäksi, vaihtanut alaa ja opiskellut uudelleen, ollut töissä, työttömänä, vaihtanut alaa, opiskellut uudelleen. Mitään ei ole käteen jäänyt vaikka kuinka on yrittänyt aina löytää töitä ja kouluttaa itseään aloille, joilla on hyvät työllisyysnäkymät sillä hetkellä. Opintolainaa olen joutunut ottamaan aina uudelleen kun olen opiskellut, ja sen takaisinmaksu on rasittanut koko ajan niin, että omistusasunto on jäänyt hankkimatta. Kiva olla nyt viisikymppisenä ulosotossa moisen takia. Osa-aikatyötä on nyt luvassa mutta niin vähin tunnein, etten pysty lyhentämään. Joten antaa mennä ulosottoon vaan, jääpä itselle edes jotain rahaa elämiseen.
Tosin en tiedä, mi
Mitä kaikkea olet opiskellut?
Vierailija kirjoitti:
Asumis- ja opintotuki riittää, jos elokuussa ei saa niin haen toimeentulotukea
Jos olet korkeakouluopiskelija etkä suorita elokuussa kesäopintoja, niin elokuusta ei makseta tukia. Korkeakouluissa tukikuukausia ovat syys-toukokuu.
Asuvat kotona. Vanhimmalla alkaa neljäs vuosi yliopistossa ja koko ajan on asunut kotona. Ei siis tarvi murehtia vuokran maksusta.
Niinku mitä? Siellä vanhukset hoitaa sukulaiset tai vanhukset lojuvat kaduilla kerjäämässä.