Täällä vaaditaan, että maassa maan tavalla mutta kun itse muutetaan Espanjaan pitää olla suomibaarit, suomalainen koulu jne.
Täällä vaaditaan, että maassa maan tavalla mutta kun itse muutetaan Espanjaan pitää olla suomibaarit, suomalainen koulu jne. Miksi suomalaiset kotoutuvat niin huonosti Espanjaan, osa asuu vuosia oppimatta edes auttavasti espanjan kieltä.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaapi olla niin että sinne espanjaan muuttaneet suomalaiset kustantavat kaiken itse niin koulut kuin ravintolansa aivan toisin kuin tänne tunkeutuneet.
Kukahan se maksaakaan heidän ylläpitonsa ?
Hyvä AP, et enää mitään väsyneenpää ja typerämpää keksinyt ?
Suomalaista koulua rahoitetaan isolla kädellä täältä suomesta veronmaksajien rahoilla. Juuri on ollut uutisissa takaisinperinnästä, koska eivät ole täyttäneet kaikkia rahoituksen ehtoja.
Takaisin perittävää oli alunperin n. 4,4 miljoonaa, mutta ilmeisesti ovat tästä saaneet pari miljoonaa anteeksi.
https://fuengirola.fi/valivoitto-aurinkorannikon-koululle-ministerio-lu…
No just. Miksi nämä maksamme itse kaikki kulumme ihmiset eivät maksa sitten kokonaan niitä kuluja. Noillakin tukirahoilla olisi saanut tänne Suomeen oppilaille monta kirjaa ja erityisopettajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaapi olla niin että sinne espanjaan muuttaneet suomalaiset kustantavat kaiken itse niin koulut kuin ravintolansa aivan toisin kuin tänne tunkeutuneet.
Suomalaista koulua rahoitetaan isolla kädellä täältä suomesta veronmaksajien rahoilla. Juuri on ollut uutisissa takaisinperinnästä, koska eivät ole täyttäneet kaikkia rahoituksen ehtoja.
OK, rahoitetaan Suomesta käsin, siis espanjalaisten veronmaksajien rahoilla??? Onko sulla kaikki kotona? no tyhmä kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takaisin perittävää oli alunperin n. 4,4 miljoonaa, mutta ilmeisesti ovat tästä saaneet pari miljoonaa anteeksi.
Espanjassa on normikäytäntö jättää vaan verot maksamatta. Miksk tämä olisi sen suurempi ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fuengirolan läpi reppureissatessa ei sitä häpeän määrää voi kuvailla. Viimeinen niitti oli keski-ikäinen pariskunta, jotka kovaan ääneen ihmetteli "Suomenkielisten palveluiden vähyyttä."
Luulis ny saatana ihmisten tajuavan ettei siellä opiskella Suomea, kuten ei täälläkään Espanjaa.
Jaa että reppureissari. Just joo. Ne ne aina kuvittelevat olevansa jotenkin "parempia" matkailijoita. Fuengirolassa on niin paljon suomalaisia, että jo senkin vuoksi on jo liiketaloudellisesti viisasta tarjota palveluita suomeksi.
Muutaman kerran olen sattunut samalle lentokentälle reppureissaajan kanssa, esim. Intiassa ja Indonesiassa. Vaihtanut pari sanaa. Nämä ovat jotenkin välinpitämättömän oloisia ja kateellisia kun olen ollut ko. maissa työmatkalla kuukausia ja tunnen systeemit, he kun luulivat olevansa joka maan asiantuntijoita.
Olen ollut sekö työmatkoilla että reppureissuilla. Työmatkoilla tehdään töitä, eikä aikaa välttämättä jää maan kulttuuriin perhetymiseen. Todennäköksesti olet itse vain kateellinen siitä, että toinen pystyy elämään vapaata elämää reppu selässä kun sä painat työtä.
On minulle aikaa jäänyt vaikkapa tutustua paikallisiin naisiin. Menestyksellisesti.
Vierailija kirjoitti:
ja kaikki palvelu pitää olla suomeksi ihan joka paikassa....
Kyllä se, että palveluja on myös suomeksi, on niiden tuottajien takia. Harva suomalainen niitä vaatii, mutta joskus on toki kiva käyttää-
Vierailija kirjoitti:
Jos minä menen ulkomaille lomailemaan niin haluan tutustua: maan kulttuuriin, ruokiin, juomiin ja yms. En voi sietää näitä Suomiravintoloita. Syödään samoja lihapullia mitä kotona, karhun lämmintä kaljaa ja yms. Sitten vielä joku Frederik esintymään ja loma on pilalla.
Eivät ne aina kovin kummoisia ole. Miten kiinalaiset ja intialaiset? Maailmassa ei ole niin pientä kylää, etteikö siellä olisi kiinalaista ravintolaa ja niille maistuu muutenkin vain se oma ruoka. Ja amerikkalaiset syövät aina mäkkärissä.
Itsehän ne niitä yrityksiä perustaa eikä vaadi niitä yhteiskunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://fuengirola.fi/valivoitto-aurinkorannikon-koululle-ministerio-lu…No just. Mik
En myöskään ymmärrä, miksi rahoitamme tällaista marginaaliryhmälle, ja ilmeisen varakkaalle sellaiselle, suunnattua instituutiota. Miksi eivät lapset siellä mene ihan tavalliseen paikalliseen kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä menen ulkomaille lomailemaan niin haluan tutustua: maan kulttuuriin, ruokiin, juomiin ja yms. En voi sietää näitä Suomiravintoloita. Syödään samoja lihapullia mitä kotona, karhun lämmintä kaljaa ja yms. Sitten vielä joku Frederik esintymään ja loma on pilalla.
Eivät ne aina kovin kummoisia ole. Miten kiinalaiset ja intialaiset? Maailmassa ei ole niin pientä kylää, etteikö siellä olisi kiinalaista ravintolaa ja niille maistuu muutenkin vain se oma ruoka. Ja amerikkalaiset syövät aina mäkkärissä.
Ihan sama mitä paskaa on. Kyllä maistelen ja kokeilen. Maailmaa pitää osata avartaa.
Suomesta Espanjaan muuttavat kuuluis ainakin kielikokeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän ne niitä yrityksiä perustaa eikä vaadi niitä yhteiskunnalta.
Mutta Suomessa asuvan ulkomaalaisen perustama yritys, kuten pieni ruokakauppa, tekee alueesta välittömästi slummin? Koita jo tajuta, ettei espanjalaista kiinnosta kuka yritystä pyörittää, jos tämä on pois heidän omasta kulttuurista ja katukuvasta! Entäpä onko moskeija sinusta ok Suomeen, jos rahoitus tulee kokonaan ulkomailta? Veikkaan, että ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei halua lapsiaan paikalliseen kouluun tai maksaa täyttä hintaa opetuksesta, niin silloin kotikoulu on hyvä vaihtoehto myös. Mutta se, että me maksetaan täältä Suomesta näiden Espanjaan pakenevien lasten koulunkäynnistä ei ihan mene mun ymmärrykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aloittajan kanssa samaa mieltä siinä että maahan muuttavan, myös suomalaisen velvollisuus on kotoutua. Minimivaatimus kielen opetteleminen. Aika ylimielistä mennä vieraaseen maahan asumaan esim. halpuuden ja lämmön takia, sitten istua omissa porukoissaan vaan haukkumassa paikallisia ihmisiä.
Suurin osa espanjansuomalaisista on eläkeläisiä, joiden työeläkkeen maksavat suomalaiset eläkevakuutusyhtiöt.
Ja sydäninfarktit hoidatetaan missä?
Espanjalaisessa sairaalassa, mutta Suomi sen lopulta maksaa. Tai sitten vakuutusyhtiö.
Kaikki kulttuurit eivät ole samanarvoisia. On vain yksi uskonto jonka profeetasta ei kannata piirrellä pilakuvia. Voi kaula katketa. Aika heikko profeetta.
Voin luvata että jokainen espanjalainen vaihtaisi jokaisen mahmoudin suomalaiseen heti jos olisi vain mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen aina näitä "etelänlämpöön" muuttavia suomalaisia, jotka eivät vaivaudu opettelemaan paikallista kieltä. Sitten ovat siellä eivätkä voi edes paikallisiin tutustua kun ei ole yhteistä kieltä. Mutta nämä ovatkin niitä "parempia" maahanmuuttajia, jotka eivät oikeastaan tuo mitään kohdemaahansa
Tuovat.
Rahaa.
Sen sijaan että kuluttavat kohdemaansa rahaa.
Siinä ero.
Espanja on eu-maa aivan kuten Suomikin. Kaikki jonkun eu-maan kansalaiset ovat koska tahansa tervetulleita asumaan mihin tahansa unionin jäsenmaahan. Mitään lupia ei kysellä vaan pelkästään eu-kansalaisuus riittää siihen.
muutetaan omilla rahoilla, maksetaan asuminen ja eläminen omilla rahoilla
ei kela goldilla
Suomibaariin en ulkomailla menisi, mutta lapseni panisin suomalaiseen kouluun tietenkin, kielen ja suomalaisen koulun tason vuoksi.
Haluaisin nähdä espanjalaisen ilmeen, kun suomiporo änkyttää espanjalaiselle, miten suomalainen Espanjassa on pienempi paha koska Suomessa asuvat ulkomaalaiset ovat pahempia. Kiinnostaa espanjalaista varmaan todella paljon!