Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko OCD:stä olla koskaan "hyötyä", vai huijaanko itseäni?

Vierailija
07.07.2025 |

Minulla on aina ollut pienimuotoista pakko-oireilua. Lähinnä sellaista, että palaan useamman kerran tarkistamaan, onko hella varmasti pois päältä ja ulko-ovi lukossa. Välillä vähän liiallista käsienpesuakin.

Mutta nyt minulla on elämässäni tapahtunut muutamia positiivisia muutoksia... jotka ovat kuitenkin selkeästi jonkinlaisen "pakkoajattelun" tuloksia.

Esimerkkinä: Minulla oli monta vuotta tavarakaaosta ja sekasotkua, joka ei tuntunut edistyvän mihinkään jatkuvasta yrityksestä huolimatta. Mutta nyt minusta on kuoriutunut jonkin sortin siivousfriikki, joka raivaa ja puunaa joka päivä, ja lopulta näen konkreettista edistystäkin. Minulle on tullut suoranainen pakkomielle siitä, että saan vihdoin kotini tiptop-kuntoon. Jokainen tahra, tai tavara jolle ei löydy paikkaa, aiheuttaa ihan fyysistä epämukavuutta kunnes saan sen pois silmistäni.

En nyt kirjoita pitkää sepustusta tähän, mutta samanlaisia muutoksia on tapahtunut myös terveellisemmän syömisen, liikkumisen ja rahan säästämisen suhteen. Tosi positiivista kehitystä, ja olen siitä iloinen! Mutta tiedostan samalla, että mukana on jonkin sortin pakkomielteilyä ja tosiaan tuota samaa fyysistä epämukavuutta. Esimerkiksi yhden ostoksen kanssa tänään: otin sen ostoskoriin, se alkoi vaivata minua, vein pois, hain uudelleen, vein pois kun se alkoi ahdistaa.

Haluaisin kuulla muilta joilla on ollut ehkä vastaavanlaisia kokemuksia, että meneekö se väistämättä lopulta "överiksi" vai voiko kenestäkään tulla esimerkiksi vain järkevällä tavalla siivousfriikki? Iloitsenko liian aikaisin?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tätä, kun taisin kirjoittaa turhan myöhään illalla...

Vierailija
2/3 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun exällä alkoi noin, juurikin pienistä asioista. Lopulta meni täysin yli ja hän sekosi totaalisesti omiin päänsisäisiin sääntöihinsä ja ristiriitaisuuksiinsa. Tuhosi siinä sivussa myös meidän perhe-elämän, kun ei sellaisen kanssa voinut olla ja neuvotella taikka sopia asioista.  Hyvä jos tiedostat asian, niin voit ehä välttää pahimmat ylilyönnit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko-oireista ei ole mitään hyötyä, valitettavasti. Liika siivouskin on pahasta, etenkin jos käytät muutakin kuin pelkkää vettä.